Készült: 2024.09.26.21:36:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

230. ülésnap (2005.05.30.), 169. felszólalás
Felszólaló Dióssy Gábor
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kérdés megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 2:16


Felszólalások:  Előző  169  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Amint ezt az ugyanebben a témában ön által benyújtott írásbeli kérdésre május 17-én adott válaszomban is részletesen leírtam már önnek, a MÁV Rt. jelenlegi gazdálkodási helyzetét alapvetően meghatározza az árufuvarozási teljesítmények évtizedek óta tartó csökkenése és a személyszállítás bevételekkel és támogatással nem fedezett költsége. E problémákkal sajnos eddig egyetlen kormányzati ciklus során sem tudtak megküzdeni.

Mit teszünk és mit tesz a MÁV a helyzet javítására? A MÁV Rt. árufuvarozási üzletága az elmúlt időszakban felkészült a vasúti árufuvarozás európai uniós előírásoknak megfelelő liberalizációjára. A társaság legfőbb célja, hogy pozíciójában megerősödve, sőt új piacokat szerezve maradjon versenyben, és váljon a térség versenyképes szolgáltatásokat nyújtó szereplőjévé.

A magyar vasúti piacon mára érvényesülő liberalizáció azzal is jár, hogy a vasúti infrastruktúrán fokozatosan megjelennek a magán-vasúttársaságok. Ezek versenyképes működését azonban nem a nemzeti vasúttársaság veszélyezteti, hanem sajnos e cégek tőkehiánya és a gazdasági racionalitás. Nem kedvez továbbá a magánvállalkozásoknak az összességében kisméretű piac sem, ezért is dolgozunk - ahogy említettem - újabb piacok bekapcsolásán.

A tartálykocsikra vonatkozó felvetését illetően az nem állja meg a helyét. Megismételném, hogy sem a Debreceni Járműjavító, sem pedig a MÁV Rt. nem azok hulladékvasként történő értékesítéséről döntött. A pályázat eredményét egyébként a meghívott cégek közül senki sem kifogásolta.

Újabb tévedés: a MÁV Rt.-nél nem három vezérigazgató van, hanem egy elnök-vezérigazgató és egy vezérigazgató. Közöttük a feladat- és hatáskörmegosztás egyértelműen elhatárolt, hasonlóan azokhoz a magyar és nemzetközi társaságokhoz, ahol ugyanilyen vezetői struktúra működik.

A pénzügyi vezérigazgató-helyettes elbocsátására pedig a vállalati titoktartási kötelezettség megszegése miatt, és nem egyéb, szólásszabadságot korlátozó intézkedések bevezetése miatt került sor.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  169  Következő    Ülésnap adatai