Felszólalás adatai
240. ülésnap (2009.11.09.), 50. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Hónig Péter |
Beosztás | közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | interpelláció szóban megválaszolva |
Videó/Felszólalás ideje | 3:19 |
Felszólalások: Előző 50 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
HÓNIG PÉTER közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Urak! Remélem, hogy válaszom meggyőzi majd önöket arról, hogy a kormány nem megy szembe Európával, és továbbra sem célja a közösségi közlekedés lerombolása.
Az Országgyűlés által 2004-ben elfogadott magyar közlekedéspolitikai koncepció az Európai Unió közlekedéspolitikájával összhangban a vasúti közlekedés részarányának megőrzését tűzte ki egyik legfőbb célként. Magyarországon egyébként az összes közlekedési teljesítményen belül a vasúti közlekedés részaránya még mindig kedvezőbb, mint a nyugat-európai országokban. A teherszállításban 21 százalékos, a személyszállításban pedig 13 százalékos, az Európai Unió 15 államában 15 százalék, illetve 7 százalék ez a két szám. Így van ez annak ellenére is, hogy ezen államok jóval több erőforrást tudnak a vasútra fordítani. Nálunk uniós forrásból 500 kilométernyi vasútfejlesztés valósul meg az elkövetkező években. A fejlesztések elsősorban a nemzetközi folyosókra, a törzshálózati vonalakra és az elővárosi közlekedésre irányulnak.
A visegrádi négyek országai közül hazánk közlekedési operatív programja tartalmazza legnagyobb arányban a kötöttpályás projekteket. Itt, a Parlament falai között és a sajtóban is többször elhangzott, hogy a helyközi közösségi közlekedési rendszer jelenlegi működtetése a nemzetgazdaság teherbíró képességét jelentősen meghaladja. Csak példaként említem meg, hogy a szomszédos Ausztriában sincs ez másképp, ahol az elmúlt hónapban 58 vonal megszüntetéséről és 20 százalékos létszámcsökkentésről döntöttek.
A múlt hét végén jelent meg a nyilvánosság előtt, hogy a lengyel regionális vasutak fizetésképtelenné váltak, 60 vonal megszüntetését tervezik, és Belgiumban is drasztikus átalakításra szorul a vasúti közlekedés.
A nálunk megkezdett intézkedések célja, hogy hosszú távon is kiszámítható és fenntartható legyen a helyközi közösségi közlekedés. Ez elkerülhetetlenné teszi az ágazatok közötti munkamegosztás ésszerűsítését, a vasúti és a közúti közszolgáltatások közötti indokolatlan párhuzamosságok megszüntetését.
A Karcag-Tiszafüred vasútvonal utasforgalma nem éri el azt a mértéket, amely a vasúti személyszállítás működtetését indokolttá tenné. A vonalon 2008-ban a vonatonként átlagos utasszám alig 10 főt tett ki, a legkihasználtabb vonat utasszáma is elmarad egy autóbusz befogadóképességétől. A Karcag-Tiszafüred viszonylatban jelenleg napi 54 menetrend szerinti autóbuszjárat biztosít utazási lehetőséget. Ez év december 13-ától a tervek szerint többletszolgáltatásként naponta 8 darab új vagy meghosszabbított útvonalon közlekedő járat indul a vasút vonalvezetésével párhuzamosan közúton.
Hangsúlyozni szeretném, hogy a vasúti személyforgalom esetleges szüneteltetése nem lehetetleníti el az érintett települések lakói számára az oktatási, közigazgatási, egészségügyi intézmények, munkahelyek megközelítését. Azokon a településeken, ahol eddig volt közösségi közlekedés, ott ez a jövőben is fennmarad.
Kérem képviselő urakat, szíveskedjenek válaszomat elfogadni. (Taps az MSZP soraiban.)
Felszólalások: Előző 50 Következő Ülésnap adatai