Készült: 2024.05.15.20:38:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

202. ülésnap (2005.02.28.), 53. felszólalás
Felszólaló Dr. Kolber István (MSZP)
Beosztás regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős tárca nélküli miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:06


Felszólalások:  Előző  53  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOLBER ISTVÁN tárca nélküli miniszter: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Röviden tekintsük át, hogy mi történt a kistérségekkel a 2002-es kormányváltást követően. Kibővült a kistérségek kedvezményezettsége, hiszen új kategóriaként létrejött a leghátrányosabb kistérségek köre. A kedvezményezetti körből kikerülők EU-mintára átmeneti időszakot kapnak. A központi, regionális és megyei támogatások elosztásánál a leghátrányosabb kistérségek fokozott előnyben részesülnek. Szabályozottabbá vált a kistérségi területi rendszer, hiszen 2004. január 1-jétől kormányrendelet állapítja meg a területfejlesztés és a statisztika számára a kistérségeket, az ideig csak egy KSH-elnöki közlemény határozta meg ezt a kört.

A többcélú társulásról szóló törvény nemrégiben ezt a lehatárolást már törvényi szintre emelte, azaz a járások 1984. január 1-jei megszüntetését követően most, éppen húsz év múltán került sor a kistérségi területi beosztás magasabb szintű, egyértelmű, a közigazgatás, a területfejlesztés és a statisztika számára is elfogadható szabályozására.

Harmadjára: kialakulóban van a kistérségi feladat- és intézményrendszer, hiszen a területfejlesztési törvény módosítása megteremtette a kistérségi területfejlesztésért felelős szervezetként a kistérségi fejlesztési tanácsokat. A területfejlesztés mellett megjelent és egyre bővül a kistérségi önkormányzati közszolgáltatások köre. A többcélú társulások az integráltabb önkormányzati közszolgáltatások gazdái lettek, és ha vállalják, a területfejlesztést is elláthatják, ez a takarékos és összefogottabb szervezet eredménye.

A kistérségben ellátandó államigazgatási feladatok egyre átláthatóbbak, világosabb hatásköri szerkezetre állnak át, és a kistérség felértékelődött a civil szervezetek számára is. De nézzük a támogatások kérdését: az idei esztendőben 57 milliárd forint áll rendelkezésre decentralizált forrásként területfejlesztési támogatásra, amelynek jelentős részét éppen a fejlettségi alapon osztják el a fejlesztési tanácsok. A leghátrányosabb kistérségek és települések esetében a területfejlesztési célok megvalósítását szolgáló pályázatoknál az egyébként nyújtható támogatás összege további 20 százalékkal emelt mértékben állapítható meg. A leghátrányosabb helyzetű kistérségből származó önkormányzatoknak és a leghátrányosabb helyzetű települési önkormányzatoknak nem kell saját forrással rendelkezni e fejlesztésekhez, ha az önhikis pályázatokon 2003-ban és 2004-ben támogatást kaptak, illetőleg további kedvezmény a leghátrányosabb helyzetű kistérségekből pályázó önkormányzatoknak, hogy a pályázati díj megfizetése alól mentesülnek.

Szeretném azt is elmondani, hogy a többcélú társulásoknak normatív alapon 9 milliárd forintot osztott el a Belügyminisztérium, illetőleg a közelmúltban döntött a kormány ezek ösztönzéséről és a modellkísérletek folytatásáról, ez 6,4 milliárd forintot tesz ki, területfejlesztési ágon 1,3 milliárd forinthoz jutnak a kistérségi fejlesztési tanácsok, és bevontuk őket a projektgenerálásba a PEA II. révén, illetőleg a nemzeti fejlesztési terv előkészítésébe, tervezésébe, a regionális operatív programok előkészítésébe. Úgy gondolom, hogy a kistérségek közelebb kerültek ahhoz, hogy valóban élhessenek előnyeikkel és adottságaikkal.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  53  Következő    Ülésnap adatai