Készült: 2024.05.16.03:42:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

202. ülésnap (2005.02.28.), 216. felszólalás
Felszólaló Dr. Botka László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:03


Felszólalások:  Előző  216  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BOTKA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Nem fogom a nyolc percet kihasználni, röviden kívánok szólni, hiszen az elmúlt évtizedben már rengeteg szó esett az M5-ös autópályáról, arról, hogy mennyire fontos Szegednek, a dél-alföldi régiónak, hogy a jelenlegi tarthatatlan helyzet megoldódjon. Szerencsére most már nem a szavak korszakát éljük az M5-ös autópályával kapcsolatban, hiszen épül a Szegedig tartó szakasz, dolgoznak a munkagépek. A mostani határozati javaslat az utolsó döntés, amire szükség van ahhoz, hogy teljesen megoldjuk az M5-ös autópálya évtizedes bajait, az utolsó döntés, ami kell ahhoz, hogy az M5-ös ne egy félbehagyott autópálya legyen, hanem valóban elérje az országhatárt.

Mi Szegeden, a Dél-Alföldön tíz éven keresztül Európa legmagasabb útdíját fizettük, ami óriási teher volt a régióban élők vállán és óriási pluszköltség a vállalkozók számára. Ez ért véget 2004 márciusában. Azt gondolom, a jövő, a gazdasági fejlődés beindításához nélkülözhetetlen, hogy már most gondoskodjunk a Szeged és a határ közötti harmadik fázis megépítéséről, hiszen valamennyien tudjuk, hogy a Balkán legfőbb tranzitországa Szerbia, és a legfőbb összekötő Délkelet-Európa, a Balkán, Közép-Európa és az Európai Unió között a szerb-magyar határ. Szükség van erre az autópályára, erre az autópálya-szakaszra azért, hogy ez valóban összekötő út legyen, annál is inkább, mert a szabadka-újvidék-belgrádi autóút autópályává alakítása is folyik, és a tervek szerint 2008-ra befejeződik.

Az előterjesztés nagyon korrektül és szakmailag megalapozottan tartalmazza, hogy ez a megoldás miért a leggyorsabb és miért a leghatékonyabb. El kell mondanom, mi Szegeden persze nem nagyon értjük, hogy azok, akik kormányon semmiféle megoldással nem bírtak az M5-ös autópályán történő matricarendszer bevezetésével vagy az autópálya továbbépítésével kapcsolatban, most folyamatos kritikát fogalmaznak meg. Node, ha már így van, akkor így van, reményeim szerint ez nem akadályozza meg az Országgyűlést abban, hogy ezt a határozati javaslatot elfogadja, és a harmadik fázis építése is megkezdődjön még ebben az évben.

Külön szeretném megemlíteni, hogy a szerződés módosításáról szóló határozati javaslat tartalmazza a 430-as út három kilométeres elkerülő szakaszának négysávosítását. Az eredeti koncessziós szerződésben ez kétszer egysávos út volt. Én még tavaly augusztus-szeptemberben az előző határozati javaslat vitájában, a koncessziós szerződés előző módosításánál módosító indítványt nyújtottam be ennek érdekében. A kormány akkor azt ígérte, hogy meg fogja oldani ezt az ügyet, és komolyan gondolják a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban is, hogy minden logika amellett szól, hogy ez az elkerülő út, a 430-as út valóban autópálya-szakaszként épüljön meg. Nagyon örülök, és szeretném megköszönni, hogy ez visszaköszön a mostani koncessziós szerződés módosításában, a jelen határozati javaslatban.

Szeged városnak nélkülözhetetlen, hogy megfelelő körgyűrű vegye körül, hiszen nemcsak az a bajunk, hogy nincs autópályánk, hanem az is, hogy mind a Szerbia, mind a Románia felé tartó tranzitforgalom átzúdul Szeged belvárosán. Ezért az is nagyon fontos, hogy olyan elkerülő utak épüljenek, amelyek hosszú távon a reményeink szerinti gazdasági fejlődés által teremtett többletforgalmat is megfelelő módon tudják kezelni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Azt gondolom, nem túlzás ebben az ügyben azt mondani, hogy Szeged város, Csongrád megye, a dél-alföldi régió valamennyi lakosa nevében tisztelettel kérem az Országgyűlést, hogy fogadja el ezt a határozati javaslatot. Azt is elmondtam, és komolyan gondoljuk ott a Dél-Alföldön, hogy nemcsak lokális érdek, hanem Magyarország felzárkózásának alapvető érdeke ezt a régiót is bekapcsolni a gazdasági vérkeringésbe. Magyarország tranzitszerepét az Európai Unió tagjaként akkor tudja betölteni, ha a határ menti úthálózatokat, kapcsolatokat is biztosítani tudjuk.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  216  Következő    Ülésnap adatai