Készült: 2024.09.22.21:51:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

16. ülésnap (2014.09.24.),  153-156. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 5:03


Felszólalások:   145-152   153-156   157-160      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! 13 óra 10 perc van, a kérdések tárgyalására térünk át.

(13.10)

Tisztelt Országgyűlés! Kiss László, az MSZP képviselője, kérdést kíván feltenni a nemzeti fejlesztési miniszternek: "Tervezik-e, hogy a kormányzati ciklusban kiemelt beruházásként megvalósítják az 1-es villamos útvonalának meghosszabbítását?" címmel. Kiss László képviselő urat illeti a szó.

KISS LÁSZLÓ (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm a szót. Jelenleg is számos döccenővel zajlik az 1-es villamos vonalának korszerűsítése, illetve az esztergomi vasútvonal felújítása. Remélhetőleg hamarosan elkezdődik az M0-ás körgyűrű további építése is. Úgy gondolom, hogy ezek az építkezések, illetve tervezett építkezések kellő logisztikai alapot kell hogy biztosítsanak arra, hogy meghosszabbítsák az óbudai vasútvonalig az 1-es villamos vonalát. Ha azt gondoljuk, azt kívánjuk, hogy az emberek minél többen használják a tömegközlekedést, akkor értelemszerűen erre lehetőséget kell számukra adni.

A főváros 2030-ig tartó hosszú távú fejlesztési tervében egyébként is láthatjuk ezt a felújítási tervet, ezért azt gondoljuk mi, III. kerületiek, hogy itt az idő arra, hogy a tervből valami meg is valósuljon. Ez a fejlesztés már csak azért is kívánatos lenne a főváros egésze szempontjából, mert talán az óbudai az egyetlen olyan nagy temető, ahova a hozzátartozók, nagyon nagy számban idős emberek nem tudnak közvetlenül eljutni, nem tudják közvetlenül szeretteiket meglátogatni. Itt kényelmesen, dugómentesen lehet majd megközelíteni - ha megvalósul ez a beruházás - a temetőt, illetve fordítva is, egészen az agglomerációból és a hegyen lakó emberek is dugómentesen tudnak eljutni a Nyugati pályaudvarig. Az 1-es villamosnak nincsenek fideszes, szocialista vagy más párthoz tartozó utasai. Olyan utasai vannak, akik szeretnének minőségi tömegközlekedést, olyan óbudai polgárok, akik szeretnének bejutni a városba.

Kérdezem ezért miniszter urat, tervezik-e, hogy a következő kormányzati ciklusban kiemelt beruházásként megvalósítják-e az 1-es villamos meghosszabbítását, illetve van-e valódi egyeztetés a kormányzat és a főváros között, hogy mely fejlesztések indulnak el a következő években, ez köztük lesz-e. Várom válaszát. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Válaszadásra megadom a szót Fónagy János államtitkár úrnak.

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A 2010-ben megalakult kormány és az akkor megválasztott Fővárosi Közgyűlés leromlott infrastruktúrával rendelkező fővárosi közösségi hálózatot, járműparkot és hatalmas összegű adósságállományt örökölt korábbi baloldali kormányoktól és a korábbi liberális városvezetéstől.

A közlekedési operatív programból a városi és elővárosi környezetbarát közösségi közlekedési fejlesztésekre országos szinten 545 milliárd forint használható fel. Ennek majdnem felét, mintegy 210 milliárd forintot kötelezően a 4-es metróvonal megépítésére kellett fordítani.

A jelenlegi kormányzat a lehetőségekre álló kereteken belül a felszíni közlekedést támogatja. Ennek köszönhetően olyan, a korábbiakhoz nem mérhető jelentős beruházások fejeződhetnek be, amelyek jelentős hatással lesznek a főváros közlekedésére. Ezek közé tartozik a villamos- és trolibeszerzés, a budai fonódó villamoshálózat kialakítása, valamint az 1-es és a 3-as villamospályák rekonstrukciója is. A külső Bécsi úti villamosvonal Aranyvölgy végállomásig történő meghosszabbításának előkészítésére irányuló megvalósítási tanulmány 2013-ban elkészült. A beruházás keretében hat új megálló létesült mintegy 3 ezer méter hosszú új vonalszakaszon. A becsült teljes beruházási költség mintegy 7 milliárd forint, a kivitelezés időigénye mintegy 3-3,5 év.

A 2014-2020. finanszírozási időszakban az IKOP úgynevezett hármas prioritása adta a keretet az 1-es villamosvonal meghosszabbításának támogatására. Az IKOP az Európai Bizottság jóváhagyására vár. Tehát ami itt előkészítés kellett, azt megtettük, az Uniónál van. A jelenleg zajló szakmai egyeztetés lezárultát követően lehet megmondani, hogy az előkészített projektek közül melyek valósulhatnak meg a következő ciklusban uniós forrásokból.

A projektek rangsorolása és ütemezése természetesen a Fővárosi Önkormányzat döntésétől is függ. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Köszönöm a türelmet, köszönöm a figyelmét. (Taps a Fidesz soraiból.)




Felszólalások:   145-152   153-156   157-160      Ülésnap adatai