Készült: 2024.04.28.19:53:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

255. ülésnap (2005.10.17.), 67. felszólalás
Felszólaló Dióssy Gábor
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:56


Felszólalások:  Előző  67  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Már az 1990-es években, tehát nagyon sok évvel ezelőtt nyilvánvalóvá vált, hogy a megnövekedett gépjárműforgalmat a 21-es számú főút valóban nem képes biztonságosan levezetni. A főúton nagy arányban közlekednek teher- és lassú járművek.

A képviselő úr által is említett szakaszon kedvezőtlen hatások, állandósuló torlódások, csökkenő utazási sebesség, illetve zaj- és légszennyezés mutatkoznak. Emiatt vált szükségessé a 21-es számú főút egyes szakaszainak előzési sávok kialakításával történő négynyomúsítása, ez az, amire a képviselő úr kérdezett rá. A 21-es számú főút négynyomúsítása a 21-es és 41-es kilométerszelvények között négy szakaszra bontva történik meg: a harmadik szakaszon, Szurdokpüspöki térségében 2 kilométer, a negyedik szakaszon, Pásztó térségében mintegy 1,3 kilométer, az ötödik szakaszon, Tar térségében 2 kilométer, és a hatodik szakaszon, Mátraverebély térségében pedig közel 1,8 kilométer hosszúságú útszakaszon.

A képviselő úr említette, hogy semmi sem történt az ügyben, akkor most elmondanám, hogy mi az a semmi, ami történt. A következő: az említett útszakaszok építéséhez az összes szükséges engedélyt beszereztük. A kiviteli tervdokumentáció elkészült, a lőszer-mentesítési munkálatok befejeződtek. A régészeti feltárás a harmadik, negyedik szakaszon befejeződött, az ötödik szakaszon 2005 novemberéig kell a munkálatokat elvégezni, a hatodik szakaszon pedig régészeti feltárás nem vált szükségessé. A megvalósításhoz a területek megszerzése folyik, ez év végéig be is fejeződik. A négy szakasz építésére vonatkozó együttes ajánlati felhívást ez év augusztus 29-én az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság benyújtotta a Közbeszerzések Tanácsa elé. Az ajánlatok bontására október 24-én kerül sor, az eredményhirdetés tervezett időpontja november 7-e. A szerződéskötés november 15-én történik meg a tervek szerint. Az építés kezdetének tervezett időpontja 2005 novembere, befejezése pedig továbbra is - ahogy a képviselő úrnak az előző válaszunkban is mondtuk - 2006 vége lesz, 2006 novembere a tervek szerint. Tehát azt gondolom, hogy ebből is láthatja a tisztelt Országgyűlés, hogy nagyon komoly előkészítési munkák folytak, és most már az építés is meg fog kezdődni.

A beruházás eredményeként a korábbiakban említett négy szakaszon elkészülő új, kétszer két forgalmi sávos, sávonként 3,5 méter széles útpálya 100 kilométer/órás haladást fog lehetővé tenni. A projekt teljes bekerülési költsége 3,9 milliárd forint, amelyből az EU strukturális alapján, azon belül a környezetvédelmi és infrastruktúra operatív programon keresztül mintegy 2,9 milliárd forint támogatást veszünk igénybe.

A tervezett beruházás megvalósítása jelentős előnyökkel jár: csökkennek az útszakaszon a forgalom okozta káros hatások, növekszik az áteresztőképesség, megszűnnek a lassú járművek okozta torlódások. A költség-haszon elemzések eredményei alapján a beruházási költségek mintegy 24 év alatt fognak megtérülni. Remélem, hogy az üggyel kapcsolatban nyújtott tájékoztatás is bizonyítja, hogy kiemelt figyelmet szentelünk az érintett térség fejlődésének előmozdítására, és ennek érdekében a 21-es számú főút előzési szakaszainak megvalósítására.

Összegezve tehát azt kell mondanom a képviselő úrnak, hogy tartjuk a korábbi válaszunkban elmondottakat, a képviselő úr által említett előzési sávok 2006 végéig meg fognak épülni. A pásztói Irinyi úti lehajtósávra vonatkozóan pedig a fejlesztés tervei elkészültek, az engedélyezési eljárás folyamatban van. Mintegy 150 millió forint értékű beruházás indítására műszaki szempontból 2006 első felében látunk lehetőséget, ennek megvalósítása viszont pénzügyi lehetőségek függvénye.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  67  Következő    Ülésnap adatai