Készült: 2024.09.25.07:31:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

196. ülésnap (2001.03.27.), 169. felszólalás
Felszólaló Dr. Lentner Csaba (MIÉP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:09


Felszólalások:  Előző  169  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LENTNER CSABA (MIÉP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az elmúlt években több alkalommal is felszólaltam a Mahart tengerjáró hajóinak eladása és a hajózási vállalatnál tapasztalható felelőtlen vagyongazdálkodás ellen. A káros privatizáció a Fidesz-kisgazda-kormány ideje alatt is változatlan formában folytatódott.

 

 

(14.40)

 

A hajózási társaság mára már mind a tizenhat tengerjáró hajóját értékesítette. Az elmúlt hónapokban a Mahart-székház értékesítéséről is döntés született. A befolyó hajó- és telekeladási bevételek ellenére a Mahart pénzügyi csődben van. Időközben a több száz éve magyar kezekben lévő dunai hajózás felszámolása is elkezdődött, a hajósokat most anyagilag ellehetetlenítik. A Mahart vezetése a folyami hajósok béremelését évek óta diszkriminálja, az egyenruha-ellátmányukat pedig önkényesen megszüntette.

A Mahart vezetése a Duna-Cargo Kft. irányításával és az ÁPV Rt. mint tulajdonos jóváhagyásával üzemeltetési szerződésekben adja ki bérbe a dunai folyami hajókat, a bérbe vett hajókon dolgozók pedig egy év fizetés nélküli szabadságra kényszerülnek elmenni a Maharttól, hogy a bérbe vett hajókon dolgozhassanak. A szóban forgó üzemeltetési szerződések érvényessége csak akkor realizálódik, ha a bérbe vevők további szerződést kötnek a HMS Hajózási Szolgáltató Kft.-vel, amelynek eredeti székhelye Ciprus szigetén van, Argos városában. Egy derék ciprusi kalmáron, bizonyos Papas nevű úron keresztül kapják vissza a Maharttól biztosított üzemeltetési részüket a magyar hajósok, mivel Cipruson a hajós népek adómentességet élveznek. Nem elhanyagolható körülmény azonban, hogy a szóban forgó hajósok nem ciprusiak, hanem magyarok, és nem a Földközi-tengeren, hanem a Duna magyar szakaszán hajóznak.

Felmerül a kérdés mind a folyami hajósok, mind részemről, hogy biztosítja-e a magyar adójogszabály a magyar tulajdonú, magyar lobogójú, magyar állampolgárságú, magyar belvizeken közlekedő hajósok részére az adómentességet. Mi lesz a belvízi hajósokkal, ha betegállományba vagy rokkantnyugdíjba kényszerülnek? Ki fizeti a társadalombiztosítási ellátásukat?

Tisztelt Államtitkár Úr! Egy korábbi interpellációra válaszolva ön helyénvalónak tartotta, hogy a magyar tengerjáró hajókat egy-egy dollárokért eladják ciprusi, New Jersey-i off-shore cégeknek. Most felszámolják a dunai folyami hajózást, privatizációra meghirdették a Mahart-székházat. Ha ez a folyamat folytatódik, én megkérdezem öntől, hogy mi a kormánynak a vagyonkezelési politikája, mi lesz a Maharttal mint nemzeti hajózási vállalattal.

Várom válaszát. (Taps a MIÉP soraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  169  Következő    Ülésnap adatai