Készült: 2024.04.26.11:15:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

209. ülésnap (2005.03.29.), 195. felszólalás
Felszólaló Dr. Dancsó József (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:29


Felszólalások:  Előző  195  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. DANCSÓ JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Ahhoz, hogy konszenzusos törvényt fogadjunk el, nyilván egy hálás témának is napirendre kell kerülnie, a fogyasztóvédelem pedig a hálás témák közé tartozik, hiszen úgy gondolom, hogy a parlamenti patkó valamennyi pártja, politikai ereje egyetért abban, hogy a fogyasztóvédelem igen aktuális és igen fontos téma a gazdaság kérdéseit illetően.

Miért is mondom ezt? A fogyasztóvédelemmel kapcsolatosan nagyon sok szabály született az elmúlt parlamenti ciklusban, ebben a ciklusban is több olyan törvényhely volt, ahol fogyasztóvédelmi szabályokkal foglalkoztunk, részben az Európai Unió jogharmonizációs kötelezettségéből adódóan. Most sincs másképp, hiszen államtitkár úr is jelezte ezt expozéjában: a 2002-es 65. számú irányelv határoz arról, hogy ezzel foglalkozni kell a nemzeti parlamenteknek is.

Szabályozási oldalról érdekes kérdést vet fel az, hogy miért pont csak a pénzügyi ágazatokra vonatkozólag születik meg ilyen fogyasztóvédelmi rendelkezés a távértékesítést érintően, hiszen nemcsak pénzügyi jellegű szolgáltatásokat, a pénzügyi ágazat körébe tartozó termékeket értékesítenek távértékesítéssel, hanem természetszerűleg nem pénzügyi jellegű termékeket is. Úgy gondolom, az a válasz talán kevés, hogy most erre van idő vagy ez került kidolgozásra. Általában azt szoktam mondani több képviselőtársammal együtt, hogy sosem szerencsés, ha salátatörvények kerülnek a parlament asztalára, de mondjuk, ebben a távértékesítésre vonatkozó témában, amely - még egyszer mondom - nemcsak pénzügyi területeket érint, talán megbocsátható lett volna az, ha valóban a teljes távértékesítésre vonatkozólag egységes jogszabály kerül az asztalunkra. Abban lehetett volna egy jelentős rész - hiszen abban én is egyetértek az államtitkár úrral -, hogy a pénzügyi ágazatok fontos szeletét tekintik vagy teremtik meg ennek a fogyasztóvédelmi szabályozásnak. Ennek egy része lehetett volna a pénzügyi ágazatokra vonatkozó szabályozás, de úgy tűnik, hogy valamilyen ok miatt más területek most kimaradtak. Nagyon bízom abban, hogy hamarosan a parlament elé kerülhet egy olyan törvényjavaslat, amely a távértékesítés valamennyi ágazatára kiterjed, és abban az esetben egységesen el lehet helyezni ezeket a szabályokat.

Azzal egyetértek, hogy valóban, a pénzügyi ágazatokra különösen oda kell figyelnünk, hiszen hatalmas információs rés tátong a szolgáltatók és a fogyasztók között. Én is úgy vélem, mint Bőhm képviselő úr, azért ez nem egy ördögtől való dolog, hogy ez a helyzet kialakult, hanem bizony azt kell mondanom, hogy az elmúlt évtizedek gazdaságirányítási, illetve globalizálódási folyamata az, amely ekkora rést teremt a pénzügyi szolgáltatók és a fogyasztók között.

Egyik oldalról azt lehet mondani, hogy míg az állam nem szabott gátat annak, hogy multinacionális vállalatok országokon, illetve kontinenseken átnyúlva pénzügyi szolgáltatásokat vagy más jellegű szolgáltatásokat nyújtsanak, másik oldalról viszont érzi az állam, hogy valamilyen nagyon nagy probléma keletkezik, hiszen a fogyasztók valóban kiszolgáltatottakká válhatnak vagy válhattak annak, hogy bizonyos információs hiányosságokkal rendelkeznek, amire ez a javaslat igyekszik is módot adni, hogy hogyan lehet ezt kiküszöbölni, hiszen elméletileg hihetetlen sok információval kell bombázniuk a szolgáltatóknak a fogyasztókat, hogy kellőképpen megismerjék, egyáltalán milyen cégről van szó.

A törvény elején fel van sorolva pontokba szedve 15-20 felsorolásban, hogy mi az az információ, amit át kell adni a fogyasztónak. Persze az kérdés, hogy az a temérdek információ, ami majd eljut a fogyasztóhoz, valóban az eligazodást szolgálja-e, valóban azt eredményezi-e, hogy a fogyasztó jobb döntést tud hozni, bár nagyon helyesen ez az új intézmény, az elállás, illetve a felmondás joga bizonyos kapaszkodót, mentsvárat jelent a fogyasztónak a tekintetben, hogy újragondolhatja, végigelemezheti azt, hogy valóban jó döntést hozott, hiszen lökésszerűen éri az a sok információ, amelyet megkap. Általában a direkt marketingnek egyik nagyon hatásos eszköze tud lenni a távértékesítés ilyen formában. Újra végig tudja gondolni a fogyasztó, hogy valóban ezt akarja, így akarta, azokkal a feltételekkel, amelyeket nyilván az értékesítés során kedvezően tüntettek föl számára, valóban megfelelő-e a számára.

Még egyszer visszatérve az eredeti gondolatra, azt hiszem, részben elméleti síkon érdemes végiggondolni azt a kérdést, hogy mennyiben felelős az állam azért, hogy ez a helyzet kialakult, akkor, amikor még egyszer mondom: a multinacionális, a transznacionális vállalatokat az adott nemzeti piacra beengedi, és ahogyan beengedi - és nyilván ez a nagyobb kérdés, hogy hogyan engedi be -, hogyan lép utána a fogyasztóvédelem szempontjából.

Még egyszer mondom: úgy gondolom, hogy fogyasztóvédelemre szükség van, hiszen ez a helyzet kialakult. Nyilván nem Magyarország - kis országként - fogja megakadályozni vagy megállítani azokat a hatásokat, amelyeket a globalizációból nyerünk, illetve kapunk, ezért az államnak valóban hatásosan és hatékonyan föl kell lépni az iránt, hogy a fogyasztóban a bizalmat növelje ezen új értékesítési formák iránt, hiszen nagyon jól tudjuk azt, hogy ha a pénzügyi folyamatokban vagy a pénzügyi világban a bizalom megrendül, akkor nagyon komoly következményei lehetnek a gazdaság teljes egészére.

Talán még egy dolgot szeretnék kiemelni a szabályozással kapcsolatban. Ez egy olyan keret jellegű szabályozásnak tekinthető, amely, úgy gondolom, az elkövetkező időkben akkor válik valóban fogyasztóbaráttá vagy fogyaszthatóvá, ha tartalommal telítődik meg, azaz azok a háttérszervezetek, intézmények, amelyek valóban azt hivatottak szolgálni, hogy figyeljék azokat a szolgáltatókat, amelyek ilyen jellegű szolgáltatást nyújtanak - gondolok itt a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletére vagy a fogyasztóvédelemmel foglalkozó szervezetekre -, valóban be is tudják és be is akarják tartatni ezeket a szabályokat, amelyeket itt mi lefektetünk. Hiszen úgy gondolom, nem árulok el nagy titkot azzal, ha a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség frakciója is úgy ítéli meg, hogy az általános vitát követően valószínűleg támogatni tudjuk, ha jelentősen nem fog eltérni a szöveg az elkövetkezendőkben - márpedig miért térne el -, tehát támogatni tudjuk ezt a javaslatot. Még egyszer mondom: nagyon sok múlik azon, hogy ezek után, ha megalkotódik ez a jogszabály, hogyan fogjuk betartani azokat az előírásokat, azokat a keretszabályokat, amelyeket itt lefektetünk, mert nyilván minden törvény csak írott malaszt marad, ha a betartás, az ellenőrzés elmarad.

Remélem, hogy az Európai Unió szándéka Magyarországon is testet fog ölteni, és valóban azt fogja eredményezni ez a törvényjavaslat, hogy nagyobb bizalommal tudnak tekinteni a magyar fogyasztók is a pénzügyi innovációk, a pénzügyi szolgáltatások új formáira, azért, hogy a nemzetgazdaság erősödjön, azért, hogy a fogyasztók bizalma erősödjön, és ezáltal hatékonyabb pénzügyi közvetítő rendszer alakuljon ki.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a Fidesz padsoraiban.)

(15.00)




Felszólalások:  Előző  195  Következő    Ülésnap adatai