Készült: 2024.05.16.09:11:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

85. ülésnap (2019.10.21.), 116. felszólalás
Felszólaló Schanda Tamás János
Beosztás Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:14


Felszólalások:  Előző  116  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SCHANDA TAMÁS JÁNOS innovációs és technológiai minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! (Arató Gergely: Keményen!) Nem rejthetjük véka alá, hogy a balliberális kormányok súlyos örökségként  más infrastruktúrákhoz hasonlóan  korszerűtlen és elhanyagolt út- és vasúthálózatot hagytak maguk után. (Közbeszólások a DK padsoraiban.) A közlekedési hálózatok fejlesztése jelentős mértékben járul hozzá a magyar gazdaság fejlődéséhez, a vidék és a főváros megerősítéséhez, segíti a magyar családok életszínvonalának növekedését. Ezért a kormány kiemelt feladatának tekinti a közlekedési infrastruktúra és a közlekedési szolgáltatások színvonalának javítását, amely nemzeti érdek.

Tisztelt Képviselő Úr! Célunk többek között, hogy valamennyi megyei jogú várost magas szolgáltatási szintű úthálózattal lehessen elérni, az autópályák az országhatárokig érjenek, és bekapcsolódjanak a nemzetközi gyorsforgalmi úthálózatba. Célunk továbbá, hogy az ország bármely részéből 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos útszakasz.

Ennek érdekében a kormány még 2016-ban elindította az útprogramot, amelynek keretében mintegy 3200 milliárd forintból valósulnak meg közúti fejlesztések. A magyar gazdaság teljesítményének köszönhetően a teljes keretösszeg nagyobbik része hazai forrásból biztosítható.

Az eredmények már most is jól láthatóak. Többek között október elején adtuk át a forgalomnak az M2-es autóút M0 és Vác közötti kétszer kétsávos szakaszát. Az elmúlt hetekben készült el a Békéscsaba gyorsforgalmi bekötését megteremtő M44-es autóút leghosszabb szakasza is Tiszakürt és Kondoros között. További kivitelezések és tervezések is folyamatban vannak. (Arató Gergely: Hány kilométer autópályát építettetek az elmúlt nyolc évben?) Így a jövőben Eger, Kaposvár, Sopron, Szolnok és Zalaegerszeg esetében is elkészülhet a közúti beruházás, amely egyszerre fogja szolgálni a biztonságos és a gyors közlekedést. Az elkészült útszakaszok átadása folyamatosan történik. (Arató Gergely: Az ötödét sikerült megépíteni!)

Tisztelt Képviselő Úr! A vasúti közlekedés színvonalának javítása érdekében szintén sokat tettünk. Itt is több évtizedes lemaradást kell bepótolnunk. Először is rendbe kellett tennünk a MÁV-ot, hiszen a balliberális kormányok a csőd szélére juttatták a társaságot. (Zaj, közbeszólások.  Az elnök csenget.) A Gyurcsány-Bajnai-kormányok reformokat hirdettek, de leépítették a vasutat. Vonalakat zártak be (Zaj a DK soraiban.  Arató Gergely: Járnak a vonatok!), hagyták a vasutat lepusztulni, vasutas családok ezreit sodorva ezzel veszélybe. Első dolgunk volt éppen ezért a MÁV adósságának rendezése, amely 2010 előtt elérte a 300 milliárd forintot is.

Jelentős beruházások történtek és vannak folyamatban, amelyek összértéke 1700 milliárd forint. Egyre több vonalon jár új vonat, zajlanak a pálya- és pályaudvar-felújítások. Kiemelt célunk, hogy Budapest és a megyei jogú városok közötti vasúti pálya 100 ezer lakos feletti nagyvárosok esetében legalább 120-160 kilométer/óra, a többi megyei jogú városnál minimum 100-120 kilométer/óra sebességű legyen.

Az út- és vasúthálózat fejlesztése biztonságosabbá, kényelmesebbé és gyorsabbá teszi a közlekedést, a vállalkozások számára pedig új lehetőséget nyit. A közlekedési infrastruktúra gyors ütemű bővítése, korszerűsítése hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország 2030-ra Európa öt legélhetőbb és legversenyképesebb országai közé tartozzon. Tisztelt Képviselő Úr! Kérem válaszom szíves elfogadását. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  116  Következő    Ülésnap adatai