Felszólalás adatai
258. ülésnap (2005.10.25.), 22. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Tóth Sándor (MSZP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | Gazdasági bizottság |
Felszólalás oka | Ismerteti a bizottság véleményét |
Videó/Felszólalás ideje | 3:34 |
Felszólalások: Előző 22 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
TÓTH SÁNDOR, a költségvetési és pénzügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. A költségvetési bizottság is megtárgyalta a vasúti közlekedésről szóló törvényjavaslatot, és többségi szavazással általános vitára alkalmasnak tartotta. Tettük ezt azért, mert a magyar vasút, a MÁV ma Magyarország legnagyobb állami tulajdonú cége, a legnagyobb vagyonnal rendelkezik, és foglalkoztatás szempontjából is a hozzá kapcsolódó ágazatokkal, a MÁV-ból kiszervezett ágazatokkal együtt több mint 80 ezer ember foglalkoztatását biztosítja.
Amikor a parlament a közlekedéspolitikai irányelveket tárgyalta, akkor is megfogalmaztuk, hogy a magyar vasutat alternatív közlekedési módként tekintjük a közúti áruszállítással és személyszállítással szemben.
(10.00)
Erre jó alapot nyújt az, hogy Magyarországon a vasúthálózat sűrűsége jóval meghaladja az európai uniós átlagot - tehát jó alapokkal rendelkezünk -, ugyanakkor szervezettségben és hatékonyságban messze elmarad a kívánatostól.
A magyar vasúthálózat hossza több mint 7800 kilométer, de ebből 4 ezer kilométer az, amin a vasúti áru- és személyszállítás 90 százaléka lebonyolódik, ugyanakkor a mellékvonal-hálózat az egyes térségeknek, régióknak munkába járási, felzárkóztatási és gazdasági szempontból elengedhetetlen és nélkülözhetetlen. Úgy érezzük, hogy ez a törvényjavaslat erre is megfelelő alternatívákat és lehetőségeket fog nyújtani a közeljövőben.
Nagyon sokszor tárgyalt már a parlament gazdasági bizottsága és maga a parlament is a MÁV Rt. helyzetéről. Sajnos, évek óta nem történt lényeges változás, nem történtek meg azok a szükséges átalakítások, átszervezések, amik a MÁV gazdaságos működését biztosíthatták volna. Ennek következménye az, hogy évről évre konszolidációban kellett részesíteni a Magyar Államvasutak Részvénytársaságot. A szükséges fejlesztések ennek ellenére is elmaradtak, és ma a Magyar Államvasutak műszaki színvonala több mint tíz évvel van elmaradva az uniós átlaghoz képest. A Magyar Államvasutak üzemi eredménye is folyamatosan csökken. Tehát azt hisszük és úgy érezzük, elodázhatatlan, hogy a magyar vasút életében valami történjen. Van erre késztetés az irányból is, hogy az Unió is megfogalmazta a vasút-politikai irányelveket. 2007-től az áruszállítás teljes liberalizációjára sor kerül, tehát jobb erre felkészülni, semmint hogy felkészületlenül érje ez a Magyar Államvasutakat.
Szeretnénk hangsúlyozni, hogy ez a törvény nem a MÁV-ról szól, hanem a magyar vasútról és a magyar vasút jövőjéről. Ezért a költségvetési bizottság kormánypárti többsége ezt a törvényjavaslatot általános vitára alkalmasnak tartja, megtárgyalásra javasolja, és elfogadásához módosító indítványok segítségével hozzá fog járulni.
Köszönöm a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)
Felszólalások: Előző 22 Következő Ülésnap adatai