Készült: 2024.09.19.05:36:01 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

257. ülésnap (2005.10.24.), 69. felszólalás
Felszólaló Wintermantel Zsolt (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:06


Felszólalások:  Előző  69  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

WINTERMANTEL ZSOLT (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Miniszter Úr! “Budapestnek tempó kell! Világvárost építünk!ö - mindenki emlékszik Demszky Gábor szólamaira. És mit ígért Gyurcsány Ferenc a fővárosnak? “A kormány minden támogatást megad Budapestnek ahhoz, hogy gazdasági, kulturális, tudományos és turisztikai szempontból Európa egyik legdinamikusabban fejlődő fővárosává, a régió központjává váljon.ö Ismerjük már az ehhez hasonló ígéreteket, hiszen 2002 tavasza óta mintegy 619 ehhez hasonló mondat hangzott el; most éppen a kulturális fővárosi címtől esett el Budapest.

Akkor nézzük ezt a nagy lendületet! A BKV járműparkja katasztrofális állapotban van; sorra gyulladnak ki a buszok, de előfordult már, hogy a cinkotai HÉV, az 56-os villamos kapott lángra. A matuzsálemi korú trolibuszok áramütéssel fenyegetik az utasokat és a sofőröket is. A 4-es, 6-os villamos pályaszakaszán már szinte nincs olyan nap, hogy ne lenne forgalomlassítás vagy járatleállás; a korszerűtlen, leromlott technikai eszközök miatt a járatok többször kisiklottak a közelmúltban.

Persze a luxusbaloldal vezére nem utazik nap mint nap villamossal vagy trolival, így nem is értheti, hogy miről van szó; Gyurcsány Ferenc érzéketlen a budapestiek problémájára is, Demszky Gábor a 15 millió forintos szolgálati terepjárójában sem nagyon izgul az egekbe szökő jegyárak, a leromlott BKV-járműpark miatt. Érdekes módon azonban Európa legdrágábban elkészült közparkjára van pénz: 425 ezer forintos négyzetméteráron már kacsalábon forgó palotát is lehetne építeni. Demszkyék 80-100 milliós reklámakciókra is találnak forintokat, plakátokkal harcolnak a kutyapiszok ellen, bár azt még élő ember nem látta, hogy a plakát szedné fel az ürüléket - tehát miközben a luxusbaloldal urizál, az emberek fizetnek. Az idén két lépcsőben összesen 18 százalékkal emelte tarifáit a BKV; a hírek szerint újabb áremelés várható, 2006-ban akár 185 forint is lehet majd a vonaljegy ára, és 7 ezret kell fizetni a dolgozói bérletért.

A drasztikus jegy- és bérletáremelés a valóság, Gyurcsány és Demszky urak pedig csak beszélnek. A kormány és a főváros is cserbenhagyta a budapestieket, mert az ígéretek ellenére nem vállalják fel a BKV problémáit. Egyre messzebb kerülünk az uniós gyakorlattól, ahol a tömegközlekedést egyharmadában az állam, egyharmadában az utas és egyharmadában a fenntartó főváros vagy város fizeti: nálunk már majdnem a teljes költséget az utasok állják.

Tisztelt Miniszter Úr! Miért nem növekszik a 2006-os költségvetési törvénytervezetben a tömegközlekedési normatíva? Hogyan lesz dinamikusan fejlődő világváros és a régió központja Budapest ilyen leromlott tömegközlekedéssel, tűzveszélyes buszokkal és az utasokat megrázó trolikkal? A szöveg helyett végre érdemben tesz-e majd valamit a kormány annak érdekében, hogy a budapestiek elkerüljék az újabb drasztikus áremeléseket? Tisztelettel kérem, hogy ne ígérgessen, hanem végre érdemi lépésekről tájékoztasson annak érdekében, hogy a budapesti tömegközlekedést használó százezrek élete könnyebbé váljon, s elkerüljük a BKV csődjét.

Várom válaszát. (Taps az ellenzéki oldalon.)




Felszólalások:  Előző  69  Következő    Ülésnap adatai