Készült: 2024.04.26.07:27:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

173. ülésnap (2008.11.06.), 52. felszólalás
Felszólaló Dr. Bóka István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:49


Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BÓKA ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Azért abban valamennyien biztosan egyetértünk, hogy a 2009. évi költségvetési törvénytervezet a parlament által tárgyalandó egyik legfontosabb törvénytervezet, amely törvénytervezetben szerintem nemcsak számok vannak és számok találhatók, bár ezen törvénynél ez rendkívül fontos, hanem ebben határozzuk meg a 2009. évi fő irányokat, és nyilván kitekintünk majd 2010-re és a következő évekre is.

Ahol Csáky képviselő úr elkezdte, ott szeretném folytatni, mert azt gondolom, hogy ami most a magyar parlamentben a költségvetési törvénytervezet általános vitája kapcsán történik, az példa nélküli, kuriózum, az skandalum, nevetséges. Ha nem Magyarországról lenne szó, azt mondanám, hogy vicces, így sajnos azt kell mondanom, hogy tragikus, ami jelen pillanatban történik.

Benyújtásra került 3 százalékos gazdasági növekedéssel 2008. szeptember végén egy költségvetési törvénytervezet, ezt visszavonták. Ezt követően október közepén benyújtásra került a második költségvetési tervezet, immár 1,2 százalékos növekedéssel.

(11.40)

Ezt ugyan nem vonták vissza, de néhány nappal ezelőtt Veres János pénzügyminiszter országgyűlési képviselőként nyújtott be egy költségvetési - hangsúlyozom - módosító csomagot. Tehát áll a másodjára benyújtott költségvetési tervezet, és itt van előttünk a módosító csomag.

Tisztelt Képviselőtársaim! Minek az általános vitájáról vitatkozunk? Egy olyan, formálisan előttünk lévő költségvetési tervezetről, amiről mindenki tudja, hogy egyetlenegy száma nem igaz, egyetlenegy sarokszáma nem igaz, és egyetlenegy belső száma nem igaz. Vagy a Veres-féle módosító indítványról, csomagról vitatkozunk? - aminek tekintetében viszont a részletes vitánál kellene szót váltanunk.

Sajnos, ugyanez volt a helyzet az önkormányzati bizottság ülésén is, ahol előttünk volt az októberben benyújtott költségvetési tervezet, arról kellett volna véleményt mondani, hogy általános vitára alkalmas vagy nem alkalmas, azonban mindenki tudta, még az előterjesztő képviselője is, hogy nem ezek a valós számok. Azt gondolom, hogy vicces és tragikus az, ami a parlament kereteiben most, jelen pillanatban történik, és szerintem ennek messzemenő következményei lesznek.

Az önkormányzatokat érintően azt látni kell, hogy egy 150 milliárd forintos megszorító csomag van az előttünk fekvő, 2008 októberében úgymond másodjára benyújtott költségvetési tervezethez képest, 150 milliárd forinttal csökken az önkormányzati büdzsé a 2009-es törvénytervezet Veres-féle módosítása értelmében, mert mindig borzasztóan nehezen tudja az ember, hogy mihez is viszonyítson. Persze, tudomásul veszi az ember, hogy a 13. havi bérjuttatás megszüntetésre kerül, és béroldalról csökkentésre kerülnek az önkormányzati járandóságok is, hiszen ha ilyen feladat nincs, akkor ilyen finanszírozás ne is kapcsolódjon az önkormányzati támogatáshoz. De aki megnézi ennek a 150 milliárd forintnak a belső szerkezetét - és mindenkit erre biztatok -, az meg fogja látni, hogy nemcsak a bértartalmak vannak ebben a 150 milliárd forintban. Ha már egy kicsit belebabrálunk az önkormányzati számokba, akkor egy kicsit többet vegyünk el. Itt van a lehetőség, itt van az alkalom, hogy még inkább kurtítsuk meg a települési önkormányzatok, a helyi önkormányzatok büdzséjét.

Sajnálatosan amellett, hogy még a béren felül többet von el ez a javaslat, nem biztosítja most már évek óta az inflációs hatást sem. 2009-ben 4,5 százalékos inflációval számol a tervezet. Nem kell mondani, hogy egy önkormányzatnál a közüzemi költségek évek óta ennél nagyságrendekkel nagyobb mértékben és összegben emelkednek.

Ráadásul azt gondolom, hogy amikor értelemszerűen a bérre nem adják meg a fedezetet, ezen túlmenően többet elvesznek, ezen túlmenően nem biztosítják az inflációs hatást, irritáló módon még benyújtanak ismételten egy adótörvény-tervezetet, miután persze azt is visszavonták egy csomagban - egy nagyívű tervezet volt, emlékezzünk, hogy legalább 160 milliárdot hagyott volna a vállalkozások és a lakosság zsebében -, most benyújtanak egy adótörvény-tervezetet, amiben egyetlenegy adóemelés jelenik meg társadalmi szinten, ez pedig a cégautóadó, aminél ugyan elmondják, hogy filozófiai váltás történt, mert egy vagyoni típusú adó következik, de megadóztatják az önkormányzatok személygépjárműveit is.

Tehát gesztusértékkel elvesznek, és erre még egy lapáttal szintén rátesznek a cégautóadóval. Nem fogja ez tovább rontani az önkormányzatok helyzetét, tönkretenni az önkormányzatokat, csak nem egy nagyvonalú lépés, ez gesztusértékkel és jelzésértékkel egy nagyon rossz lépés.

A 13. havi bér megvonása a közszférában: azért látni kell, hogy általában a 13. havi bér mintegy 8 százalékos részt képez egy közalkalmazott, köztisztviselő éves keresete, bére tekintetében. Ha az inflációt is figyelembe vesszük, akkor több mint 12 százalékos reálbércsökkenés fog megtörténni az önkormányzati közszférában, a köztisztviselőknél és a közalkalmazottaknál.

Akkor, amikor azt látjuk, hogy például a hivatali munka tekintetében a köztisztviselők, a hivatalok által elvégzett munkamennyiség egyre inkább nő, évről évre nő, nem tudom, milyen módon lehet korrekt, tisztességes munkát elvárni majd egy olyan köztisztviselőtől, akinek több mint 12 százalékkal fog csökkenni a reálbére, a munkája viszont jelentős mértékben nő, általában az ágazati jogszabályok túlburjánzása miatt. Ahelyett, hogy az adminisztrációt, a bürokráciát csökkentenénk, ahelyett többfajta központi ágazati jogszabály hatására ez a bürokrácia, adminisztráció egyre inkább növekszik.

Néhány szót a belső szerkezetről. Azt jó iránynak tartom, hogy a belső szerkezet tekintetében nőnek a saját bevételek, nő a személyi jövedelemadó aránya, és kismértékben csökken az állami támogatás aránya ezen belső szerkezeten belül. Azonban azt kell látni, hogy a többletfeladatok, amelyeket települési önkormányzati, helyi önkormányzati szinten finanszíroznunk kell, ezeknek a többletfeladatoknak a növekedési üteme sajnálatosan meghaladja a saját bevételek és a személyi jövedelemadó növekedési ütemét.

Ráadásul az anyag olyan fiktív számokkal számol a saját bevételek növekménye tekintetében - például az iparűzési adó inflációt meghaladó növekménye vagy a helyi adóbevételek inflációt meghaladó növekménye -, ami 2009 tekintetében nem reális. Illetőleg ez is a nagyon nagy gondom és problémám, míg az első körben benyújtott költségvetési törvénytervezetnél még láttam ezeket a belső szerkezeti adatokat, a Veres-féle módosító indítványnál már nem látom ezeket a belső adatokat. Tehát nem tudom, hogy milyen módon fog alakulni 2009-ben egy helyi önkormányzat bevételi struktúrájának szerkezete. Nem tudom, hogy bármilyen tanulmány történt-e ezzel kapcsolatban. Vélelmezem, hogy nem, egyfajta hasraütésszerűen, fűnyíróelvszerűen, mindenféleképpen teremtsünk meg valamilyen egyensúlyt, és vágtak, ahol jólesett.

Szeretnék még néhány szót váltani a többcélú kistérségi társulások tekintetében, amely ennek a kormánynak az édesgyermeke. Elhúzták a mézesmadzagot a kistérségek megalakításával kapcsolatban, most pedig veszik vissza ezeket a támogatásokat. Jól látszik ez a 2009-es költségvetés tekintetében is, hiszen a 28 milliárdos keret 3,6 milliárd forinttal fog csökkenni. Ez 13-14 százalék. Ennél az egy adatnál is látszik, hogy nemcsak a bértartalmú normatívákhoz, támogatásokhoz nyúltak hozzá, hanem máshoz is hozzányúltak. Mert ha csak ahhoz nyúltak volna hozzá, akkor körülbelül 8 százalékkal csökkent volna ez a keret, de nem 8 százalékkal csökken, hanem 13-14 százalékkal csökken ez a keret. Tehát a bértartalmú normatíva címszó mellett még jobban megkurtítják az önkormányzatok költségvetését.

Érthetetlen, hogy ha ösztönözni kívánjuk a többcélú kistérségi társulások működését, akkor az általános normatívát, a minimumnormatívát 20 millióról miért csökkentjük 14 millióra, vagy a maximumot a 45-ről miért csökkentjük 30 millióra. Miért nyúlunk ilyen radikálisan a belső ellenőrzési normatívához? Mi indokolja ezeket a megszorításokat?

Tisztelt Ház! Azt gondolom, hogy ez a költségvetés önkormányzati szempontból általános vitára sem formailag, sem tartalmilag sajnálatosan nem alkalmas.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai