Készült: 2024.09.22.19:43:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

50. ülésnap (2010.11.22.), 32. felszólalás
Felszólaló Halász János (Fidesz)
Beosztás nemzeti erőforrás minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:27


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HALÁSZ JÁNOS nemzeti erőforrás minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A képviselő úr kérdésfelvetésével és érvelésével a Nemzeti Erőforrás Minisztérium maradéktalanul egyetért. Az elmúlt nyolc év kormányzásának súlyos bűne volt, hogy szakmai köntösbe bújtatva lehetetlenítették el a helyi kisiskolák működését. Valójában ez a szocialista kormányok vidékellenes politikájának köszönhető. (Felzúdulás, közbeszólások az MSZP padsoraiban.) Ez a szocialista kormányzati törekvés rengeteg kisiskola bezárását eredményezte, ezt elsősorban az önkormányzatokon keresztül történő normatív finanszírozás irreális csökkentésével érték el.

A kisiskolák, a postahálózat és a vasútvonalak megszüntetésével egyértelmű támadást hajtottak végre a kistelepülésen élők ellen. Tették mindezt annak tudatában, hogy egy kistelepülésen a munkahelyek megszűnése és a fizikai elérhetőség után a gyermekek elhelyezésének lehetősége az utolsó megtartó erő. Ráadásul az iskoláztatás más megoldása sem lényegesen olcsóbb, mint a kisiskolák működtetése. Hozzátehetjük mindehhez, hogy az esetleges szakmai érvek, amelyek a kistelepülési iskolákban bevezethető oktatásszervezés elavult formáját vádolják, nem állják meg helyüket. Példaként elég, ha arra gondolunk, hogy a Magyar Tudományos Akadémia jelenlegi elnöke is - ahogy a XX. századi értelmiségünk színe-java - osztatlan alsó tagozatos iskolába járt. (Gőgös Zoltán: Én is.) De hozhatunk más példát is. Magyarország egyik legkisebb önkormányzata a Füzérért Alapítvány segítségével működteti általános iskoláját. Észak-Magyarország alig megközelíthető szegletében 19 általános iskolás gyermeket nevelnek saját településükön, hagyományaikat őrizve, értő, a gyermeket személyesen ismerő, elhivatott pedagógusok munkájával. A kisgyermekek együtt nevelése óriási szakmai siker. Heti, mindenkinek kötelező zeneóra, idéntől heti egy néptáncóra vendégtanárral, a tanítók mellett fejlesztő pedagógus munkája dicséri gondoskodásukat. Meglepőnek tűnhet, mégis szakmailag megalapozott, hogy ennek a kisiskolának valamennyi, az elmúlt évtizedben végzett tanulója, aki betöltötte 18. életévét, valamely felsőoktatási intézményben folytatja tanulmányait. Van tehát nagyon jó példa. (Közbeszólások az MSZP padsoraiból.)

A képviselő úréhoz hasonló szándékaink alapján az újonnan készülő közoktatási törvénykoncepció egyértelművé teszi, hogy ahol erre szükség és igény, valamint infrastrukturális és elvi személyi feltétel adott, az iskolákat újra lehet indítani. Rövid távon már a 2011. évi költségvetésről szóló törvényjavaslat elkülönít erre a célra egy pályázati alapon igénybe vehető összeget, amelyet az önkormányzatok igényelhetnek. A javaslatban szereplő 300 millió forint ugyan költségvetési méretekben egyelőre szerény összeg, ám a 2011. költségvetési évben intézményenként csupán a négy utolsó hónap egy-két pedagógusra vetített bérköltségeiről van szó, ami lehetőséget ad az iskolák társfinanszírozására és újraindítására.

Kérem a képviselő urat válaszom elfogadására. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai