Készült: 2024.09.21.00:28:22 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

154. ülésnap (2000.09.05.), 195. felszólalás
Felszólaló Kovács Kálmán (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:13


Felszólalások:  Előző  195  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOVÁCS KÁLMÁN (SZDSZ): Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Az elmúlt évtizedekben Magyarország gépjárműállománya komoly változáson ment keresztül. Ezzel párhuzamosan közlekedési kultúránk is sok tekintetben megváltozott. Igényeink egyre inkább a nyugat-európai trendek felé tolódtak el.

Mindezen változások komoly infrastrukturális fejlesztéseket igényelnek. Érdemes áttekinteni az elmúlt évtized néhány önmagáért beszélő adatsorát, amelyekből egyértelműen kiderül, hogy a hazai úthálózat szakszerű fejlesztésének továbbfolytatása elemi érdeke az egész országnak.

Míg 1970-ben Magyarországon 240 ezer személyautó volt forgalomban, addig napjainkban 2,5 millió. Tehát több mint tízszer annyi gépkocsi közlekedik az útjainkon. A halálos kimenetelű balesetek szerencsére nem ilyen arányban változtak. Bár 1970 és '90 között nőtt, sőt megduplázódott a halálos balesetek száma, 1990 és '97 között fokozatosan csökkent, és '97-re elérte a húsz évvel azelőtti szintet, miközben a gépjárműállomány - mint említettem - ebben az időszakban is megötszöröződött.

'98-ban ez a kedvező folyamat megállt, de '99 óta ismét erőteljesen nő a halálos közúti balesetek száma. A balesetek '90 utáni csökkenésében komoly szerepet játszott, hogy a rendszerváltás után tudatos, szakmailag megalapozott, modern közlekedéshálózati fejlesztés kezdődött el. A felduzzadt gépjárműpark által gerjesztett igényekre válaszként megkezdődött az autópályák, elkerülőutak, kerékpárutak és körforgalmak kiépítése. A jelenlegi kormányzat idején azonban ez a folyamat megállt. Ezzel egyidejűleg a halálos balesetek száma nőtt.

Meggyőződésünk, hogy ezt a negatív tendenciát csak a közúthálózat fejlesztésével lehet megfordítani. Mindannyian ismerjük az M0-ás autóút rendkívül elszomorító baleseti adatait. Az elmúlt tíz évben 59 halálos közúti baleset volt ezen a szakaszon. Az egyre erősödő negatív tendenciák ellenére a kormányzat - a jelenlegi kormányzat - semmilyen lépést nem tett a közlekedők biztonsága érdekében, az M0-ás útszakasz biztonságosabbá tétele, továbbépítése irányában.

A Boross-kormány idején ésszerűtlen gyorsítással, kampánycélokat szolgálóan megépülő M0-ás déli szakasza, az elhíresült halálút mára autópálya-fejlesztésért kiált. Az M0-ás fejlesztéséért éppen ezért már az előző kormány időszakában, '97-ben, a főváros és a kormány megegyezett a déli szakasz autópályává fejlesztéséről és a keleti szakasz továbbépítéséről. (Várhegyi Attila: Ez a konstruktív hangnem.)

Mindezek alapján kérdezem az államtitkár úrtól: szándékoznak-e még ebben a kormányzati ciklusban az M0-ást elkerülő út továbbépítését megkezdeni? Szándékoznak-e még a közlekedők biztonsága (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) érdekében ebben a ciklusban az M0-ás autóút déli szakaszának autópályává fejlesztését megkezdeni?

Köszönöm, várom válaszát. (Taps az SZDSZ padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  195  Következő    Ülésnap adatai