Készült: 2024.05.12.13:52:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

152. ülésnap (2011.12.12.), 380. felszólalás
Felszólaló Dankó Béla (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:39


Felszólalások:  Előző  380  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DANKÓ BÉLA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársak! Igyekszem nagyon rövid lenni, de muszáj volt szót kérnem azért, mert az előttem szóló képviselőtársak néhány olyan dolgot említettek, amivel nem tudok egyetérteni.

Nem győzöm hangsúlyozni, nehogy véletlenül ellenzéki felszólalásnak tűnjön, a törvényjavaslat időszerűségét, illetve elfogadásának a fontosságát. És szeretnék még egy dolgot megemlíteni, ami az általános indoklás II/A. pontjában szerepel az ivóvízminőség-javító programmal kapcsolatban. Mindenféleképpen szeretnék rávilágítani az elmúlt évek sajnálatos gyakorlatára, amely alapján lendületes helyben járás volt ebben az ügyben, s tulajdonképpen nem történt semmi azért, hogy az uniós elvárásoknak megfelelhessünk.

Annak idején, 2003 telén, januárjában volt egy szegedi megbeszélés, ahol legelőször a szaktárca előadást tartott a dél-alföldi ivóvízminőség-javító programról, s emlékszem rá, a régióból egyetlen polgármesterként én vettem rajta részt. Rajtam kívül csak vízszolgáltató szakemberek vettek részt ezen a programon, ahol az elmondottak alapján nagyon pesszimista voltam és nem hittem abban, hogy ez a közeljövőben megvalósulhat, annak ellenére, hogy a szaktárca ezt ígérte. Beigazolódott, hogy a balliberális kormányzás nyolc éve alatt gyakorlatilag semmi nem történt ebben az ügyben, de az elmúlt másfél esztendőben is sajnos csak minimális előrelépés történt. Azonban igyekszik ez a törvény erre is rávilágítani és megoldásokat keresni.

(2.40)

Szeretnék rámutatni a törvény néhány olyan fejezetére, amelyek mindenképpen módosítást igényelnek ahhoz, hogy megfelelőképpen képviselje a szolgáltatást igénybe vevő, illetve a hálózattulajdonos önkormányzatok vagy az állam érdekeit, jogait.

Nagy Andor képviselőtársam említette, hogy az üzemméret meghatározását a szereplőkre bízza ez a törvény. Sajnálatos módon nem igaz, hiszen tételesen meghatározza azt, hogy milyen felhasználói egyenérték mellett kaphat működési engedélyt egy szolgáltató, ez ellentmond az ő kijelentésének. Illetve Sebestyén László képviselőtársam kijelentésére, miszerint a 200 ezer felhasználói egyenérték alatti szolgáltatók nem tudnak megfelelő szolgáltatási színvonalat nyújtani, én azt gondolom, ez mindenképpen kizárható. Eleve a 36. § b) pontja taglalja azokat a feltételeket, amelyek megléte esetén egy szolgáltató a megfelelő szolgáltatási színvonalat nyújtja.

Mit is jelent egyébként, ha picit belegondolunk, a megfelelő szolgáltatási színvonal, mondjuk, a felhasználó szempontjából a víz- és szennyvízszolgáltatás esetében? Azt jelenti, hogy ha megnyitja a csapot otthon, akkor a megfelelően elvárható egészséges ivóvíz folyik belőle, és amikor ez a lefolyóba kerül, akkor ez onnan elfolyik. Ez a szolgáltatási színvonal, ezt kell nyújtani hozzá. Egyébként pedig a megfelelő szakhatóságok folyamatosan vizsgálják mind az ivóvíz minőségét, mind pedig a szennyvíztisztítás után elvezetett víz minőségét, és egészen konkrét adatokkal szolgálnak arról, hogy az adott szolgáltató megfelelő színvonalon szolgáltat-e, avagy sem. Tehát semmi köze a szolgáltatási színvonalnak ahhoz, hogy milyen felhasználói egyenérték van az adott szolgáltatónál.

Csizi Péter képviselőtársam rávilágított arra, hogy az önkormányzati tulajdonú szolgáltató cég a saját polgárainak, választópolgárainak érdekeit figyelembe véve mennyivel olcsóbban tud szolgáltatni. Ez is arra utal, hogy szerintem felelőtlen dolog lenne egy ilyen kritériumot beépíteni a törvénybe, amely kizárja a jelenlegi szolgáltatók nagy részét, akik - és ezt bizton tudom állítani, főleg az önkormányzati tulajdonú szolgáltatók esetében - olcsóbban és kiváló színvonalon szolgáltatnak a polgáraik részére mind az ivóvíz, mind a szennyvízelvezetés és -tisztítás területén.

Még egy tényre szeretnék rávilágítani, hogy az egységes hatósági díj a többek által említett költséghatékonyság problémáját is kizárja, hiszen az élet eldönti azt, hogy egységes hatósági díjnál az adott szolgáltató ezzel a díjjal életképes tud-e maradni, avagy sem. Még egyszer mondom és hangsúlyozom, a jelenlegi gyakorlat és a jelenlegi valóság ellentmond az indoklásoknak, amik elhangzottak, tehát a jelenlegi gyakorlatban a kis szolgáltatók, a települési, az önkormányzati tulajdonú szolgáltatók olcsóbban, hatékonyabban és kiváló színvonalon tudnak szolgáltatni a lakosság felé. Ezért mindenféleképpen hasznosnak tartanám, hogyha azok a pontok, amelyek kizárják az önkormányzati tulajdonú kis szolgáltatókat a működési engedélyt szerzők köréből, kikerülnek a törvényjavaslatból, ebben az esetben maximálisan tudom támogatni a törvényjavaslat többi pontjait.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok, az MSZP és a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  380  Következő    Ülésnap adatai