Készült: 2024.05.16.01:01:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

172. ülésnap (2000.11.09.), 152. felszólalás
Felszólaló Dr. Pintér Sándor
Beosztás belügyminiszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:40


Felszólalások:  Előző  152  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PINTÉR SÁNDOR belügyminiszter: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A Belügyminisztérium szempontjából jó időben történt a kétéves költségvetés koncepciójának kialakítása, hisz a 2001. év induló helyzetét jobbnak ítéljük meg, mint a korábbi években bármikor az ilyen helyzetet. Egyetlen szervezetnél sem halmozódott fel hiány. A korábbi évekkel ellentétben nincs olyan peres eljárás folyamatban, ami az előző időszakban keletkezett jogvita miatt további váratlan kiadásokat róhat a költségvetésünkre.

A gázközművagyon önkormányzatokat megillető kifizetésével és az önkormányzatok évközi gazdasági támogatásával csökkentettük az önhibájukon kívül hátrányos helyzetűek számát, és az önök támogatásával jövőre lehetőséget látunk és lehetőséget biztosíthatunk a céltámogatások felhasználásával megkezdett, de önerő hiányában félbemaradt önkormányzati beruházások befejezésére is. Az előrejelzések szerint nem várható olyan katasztrófahelyzet sem, amellyel az elmúlt esztendőkben kellett szembenézni, és amelyeknek a sikeres megoldása és újjáépítési kötelezettségei forintmilliárdokat vont el a működéstől, az építőmunkától.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Képviselők! Szeretném ismertetni a Belügyminisztérium véleményét az elkövetkező két év költségvetéséről. Megítélésünk szerint a két év költségvetése jó feltételeket kínál a kormányprogram még előttünk álló feladatainak teljesítéséhez. Jelentős mértékű előrelépést tesz lehetővé az európai uniós csatlakozás feltételeinek kialakításához is. Ha terveinknek megfelelően alakul a gazdaság fejlődése és a nemzetközi gazdasági helyzetben sem történik jelentős változás, akkor elképzeléseinket meg fogjuk tudni valósítani.

Minden költségvetési vita egyik legérzékenyebb része az önkormányzatok költségvetési támogatásának várható alakulása. Itt a tervezet továbbra is a normativitást, tehát a törvények által megfogalmazott elosztási rendet, a szolidaritást, a jövedelemkülönbségek mérséklését és a társulások ösztönzését tekinti elsődleges feladatának.

A tervezet a fejlődés lehetőségét is magába foglalja. Kiemelten figyelembe vesszük az önkormányzatok anyagi helyzetének megítélésénél az adóerő-képességet, amely megakadályozza az ország gazdaságilag több részre szakadását, és biztosítja a szolidaritás elvének érvényesülését.

A fejlődés irányába mutat az önkormányzati kis kincstárak létrehozásának gondolata. Ennek ösztönzését 500 millió forinttal támogatja a tervezet. Természetesen az önkormányzatok alapvető gazdasági stabilitását most is a központi költségvetési támogatás adja meg. Ezért kiemelkedő jelentőségűnek tartom, hogy a központi költségvetésből származó források növekedése, amely 2001-ben 12,4, 2002-ben további 10,5 százalék lesz biztosított. Az ilyen arányú támogatásnövekedés, figyelembe véve a tervezett inflációt, meggyőződésünk szerint reálérték-növekedést jelent. Így az önkormányzatok jövedelempozíciója, ha kismértékben is, de javulni fog, ha itt még figyelembe vesszük a saját források várható növekedését is, hiszen a személyi jövedelemadó helyben maradó része a jövedelemnövekedések miatt jelentősen, számításaink szerint több mint 17 százalékkal fog emelkedni.

Az önhibájukon kívül hátrányos helyzetűek támogatására felállított rendszer továbbra is fennmarad.

 

 

(11.50)

 

Továbbra is segíteni kell a forráshiányos helyi önkormányzatokat, azonban feltételrendszerét szigorítjuk, hogy valóban a rászorultak kapjanak többlettámogatást. Az idei évhez hasonlóan az önhibáján kívül hátrányos helyzetűek támogatási rendszeren belül nem kezelhető, ám méltányolható egyedi pénzügyi gondok kezelésére 2001-ben és 2002-ben is lesz lehetősége a belügyminiszternek.

Az önkormányzati beruházások támogatására a cél- és címzett támogatásoknál igénybe vehető összeg 2001-ben 10 milliárd, 2002-ben további 1 milliárd forinttal fog nőni. Így ez az önkormányzati fejlesztéseket legjobban segítő támogatás 2001-ben eléri a 62,3 milliárd forintot. Ilyen mértékű egy éven belüli növekménye a cél- és címzett támogatás anyagi bázisának még soha nem volt, és ekkora összeg bázisként való felhasználására sem volt ez idáig példa.

Tovább folytatjuk a biztonsági okmányok bevezetését és az okmányirodák technikai fejlesztését. Az útlevél, a gépkocsitörzskönyv, a személyazonosító és a vállalkozói igazolvány után a gépjárműokmányok és a gépjármű-igazgatás is az okmányirodák feladata lesz. Ez is egy jelentős újítás, hisz erre ugyanaz lesz a jellemző, mint a többi okmányirodában kialakított igazolványokra: növelik a biztonságot, a közhitelességet, civilesítjük az okmánykiadást, ez egyben profiltisztítást jelent a rendőrségnél, fejlesztjük, modernizáljuk az önkormányzatokat, erősítjük az önkormányzatiságot. Mindez lehetővé teszi, hogy állampolgárközelibbé váljék az ügyintézés, növeljük az ügyintézés kulturáltságát, és végezetül azt mondhatjuk, hogy ezzel megteremthetjük az elektronikus kormányzás alapjait is.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselők! A Belügyminisztérium fegyveres szerveinél is megalapozott, tervszerű gazdálkodást tesz lehetővé a költségvetés. Megadja azt a biztonságot, hogy nem kell egyik szervezetünknek sem hiányt görgetnie maga előtt. A jó gazda gondosságával folytatott gazdálkodás biztosítja a működés és az illetmények fedezetét. Már előre mondom, hogy többlettámogatást fognak javasolni erre a területre, természetesen számomra, hogy ezen a területen újabb többletforrásokat is hasznosan tudnánk felhasználni az ország közrendjének, közbiztonságának magasabb szintre történő emelésének érdekében, de tudomásul vesszük lehetőségeinket, és addig fogunk nyújtózkodni, ameddig a takarónk ér.

Minden évben gondot jelent az iskolákból kikerülő rendőrtiszthelyettesek bérfedezete, mert erről a korábbi költségvetési törvények megfeledkeztek. A 2001. évben, 1994 óta először, fedezete van az iskolákból kikerülő 1700 újonnan szolgálatba álló tiszthelyettes illetményének. Ez a rendőrségi költségvetésbe bázisszinten be is épül.

A Köztársasági Őrezred a 2000. évben megnövekedett feladatához 2001-ben többletlétszámot és többlet anyagi támogatást fog kapni. A rendőrségi beruházásokra 6 milliárd forintot biztosít a törvénytervezet. A támogatás lehetőséget teremt új lakásprogram 2001. évi beindítására, amely nemcsak biztosítani fogja rendőreink kulturált elhelyezését, hanem reményeink szerint csökkenteni fogja a fluktuációt is. Ezt a költségvetés a következő két esztendőben 1,2 milliárd forinttal fogja támogatni.

A szervezett bűnözés elleni koordinációs központ létrehozása meggyőződésünk szerint növeli a biztonság érdekében tevékenykedő szervezetek együttműködését és hatékonyságát. A központ létrehozására az anyagi erőforrás ugyancsak biztosított.

Ha rátekintünk a határőrség költségvetésére, azt látjuk, hogy 4,7 milliárd forintos extra támogatást kap. Ennek alapvető indoka, hogy anyagi erőforrás hiányában eddig nem tudta feltölteni az Országgyűlés által jóváhagyott és a szakmai követelményeknek megfelelő létszámát. Egyik helyütt az Országgyűlés kötelezte a határőrséget egy meghatározott létszám működtetésére, másik helyütt viszont ez idáig nem tudta megadni azt a költséget, amelyből ez a létszám működtethető. A tervezet biztosítja, hogy 2001-ben és 2002-ben ezer-ezer fővel növekedjen a határőrség tényleges létszáma, megközelítse az országgyűlési határozatban foglaltakat, ezzel is nagyobb biztonságot nyújtva a zöldhatárok védelméhez.

A 4,7 milliárd forintos többlettámogatás egy része a schengeni elvárások teljesítését szolgálja. Mint önök is tudják, és a mai napilapokban is olvashatják, az európai uniós csatlakozásunk napja közeledik. De ennek a csatlakozásnak alapkövetelménye a schengeni határőrizet kiépítése. Amennyiben a 2003. évet követően is biztosítják ezt a többlettámogatást, akkor erre az időszakra tudjuk teljesíteni az elvárásokat mind a technikai területeken, mind pedig a zöldhatár védelmét biztosító hőkamerás rendszer kiépítésével.

Szerencsés helyzetben van a Belügyminisztérium a katasztrófavédelmi szolgálat területén, hisz az elmúlt két évben végrehajtott tűzoltósági, polgári védelmi fejlesztések olyan jelentős új technikai bázist hoztak létre, amely e területen biztosítja a feladatvégzés feltételeit. A 174 darab új gépjárműfecskendő mellé jelentős mennyiségű, 227 darab Niva terepjáró gépkocsit kaptak, és a személyi állomány védelme érdekében ez idáig 3500 új védőruhát adtunk át a tűzoltóknak.

A költségvetés biztosítja, hogy a jövő évben is folytatni tudjuk a tűzoltók testi épségének, életének védelmét szolgáló programot, valamennyi tűzoltó új védőruhát fog kapni, és növelni fogjuk az új gépjárműfecskendők és magasból mentő gépjárművek számát is.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Országgyűlés! Összefoglalva: azt tapasztalhatjuk, hogy a Belügyminisztérium optimistán indul a következő két év gazdálkodásának.

Kérem a segítségüket, hogy szavazataikkal tegyék lehetővé a területünkön a fejlődést, amely az ország számára a biztonságot fogja jelenteni.

Köszönöm a tisztelt figyelmüket. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  152  Következő    Ülésnap adatai