Készült: 2024.09.19.02:07:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

309. ülésnap (2013.10.08.),  1-6. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 11:28


Felszólalások:   1   1-6   7-10      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Szép jó reggelt kívánok, 9 óra 00 már el is múlt, 9 óra 1 perc van, úgyhogy épp ideje, hogy elkezdjük a mai napi ülést. Sok szeretettel köszöntöm az Országgyűlés mai munkáját, a technikus kollégáknak is a mai napi segítséget, mindannyiuknak, hogy itt lehetünk és dolgozhatunk, és természetesen köszöntjük a munkánkat figyelő nagyközönséget is.

Az őszi ülésszak 11. ülésnapját megnyitom. Koppány napja van, ha esetleg van ilyen nevű ismerősük, köszöntsék fel. Köszöntöm a jegyző urakat, Szűcs Lajost és Göndör Istvánt.

Megkezdjük a mai napi munkát, szokásosan napirend előtti hozzászólásokkal. Elsőként megadom a szót Szél Bernadett képviselő asszonynak, az LMP képviselőcsoportjából: "Meddig kell még várni az anonim szülés hazai bevezetésére?" címmel. Öné a szó.

DR. SZÉL BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Szakértők és nemzetközi tapasztalatok igazolják, hogy létezik hatékony eszköz az abortuszok, az újszülöttgyilkosságok és a várandós nők öngyilkosságának megelőzésére. Ez az anonim szülés. Tudniuk kell, hogy hazánkban mintegy száz csecsemő válik áldozatává minden egyes évben a saját édesanyjának. Tehát nyilvánvalóan nagy a baj, itt segítségre van szükség. Segítségre van szükségük ezeknek az anyáknak és ezeknek a gyermekeknek, hiszen itt iszonyatos tragédiákról van szó.

Hogy teljesen konkrét legyek, példaképpen elmondom: nyáron adott hírt a sajtó arról, hogy meghalt egy újszülött a Győr-Moson-Sopron megyei Börcs községben. Gyilkosság áldozata lett, a szülést követően az árnyékszékben végezte. Hasonlóan szörnyű halált halt az a balassagyarmati csecsemő is, akinek holttestére egy erdős területen bukkantak. Olyan esetekről is tudunk, amikor az apa haragjától való félelem miatt vált az újszülött saját anyja áldozatává. Az ilyen tettet elkövető nők nagy része teljesen kiszolgáltatott, félelemben tartott ember. Segíteni kell nekik, hogy a tragédiákat megelőzzük. Hiszen annak ellenére, hogy ezek az asszonyok titokban akarják tartani terhességüket, nincs lehetőségük arra a mai rendszerben, hogy a gyermeküket megfelelő kórházi ellátás mellett, de a szülés kitudódása nélkül hozzák a világra. Innentől kezdve tragikus események sorozata indulhat el.

Államtitkár Úr! Önöknek van lehetőségük tenni annak érdekében, hogy ezek a tragédiák ne következzenek be. Az anonim szülés intézménye ugyanis nemzetközi tapasztalatok szerint erőteljesen csökkenti az újszülöttgyilkosságok számát, sikerrel alkalmazzák számos európai országban. Hangsúlyozom, hazánkban, évente, becslések szerint körülbelül száz újszülött hal meg ilyen tragikus módon. Ezt ne kezeljék tabunak, ez a jelenség létezik, van, és attól, hogy a kormány a homokba dugja a fejét, nem szűnik meg.

Államtitkár Úr! Én joggal kritizálom önöket, mert láthatóan nem hajlandóak érdemben cselekedni. A Lehet Más a Politika eddig két alkalommal nyújtott be javaslatot annak érdekében, hogy végre előrelépjünk. Először egy törvényjavaslatot nyújtottunk be Ertsey Katalin képviselőtársammal, leszavazták, mondván, két képviselő kevés ahhoz, hogy ezt az intézményt leszabályozza. Tudomásul vettük, de nem hagytuk annyiban a dolgot, országgyűlési határozati javaslatot nyújtottunk be, ami a szabályozást teljes mértékben a szaktárcára és a kormányra bízta volna. És ha önök a bizottságban ezt megszavazzák, akkor felvállalják, hogy ez az ügy önöknek fontos, és lépni fognak - de leszavazták.

Pedig nem a levegőbe beszélünk, tisztelt államtitkár úr. Számos szabályozást megvizsgáltunk annak érdekében, hogy a lehető leghatékonyabb és legemberibb megoldást javasoljuk. A javaslatunk lényege az volt, hogy a szülést titokban tartani akaró és gyermeküket megtartani nem kívánó anyák kapjanak lehetőséget arra, hogy kórházban szüljenek anélkül, hogy a szülés ténye kiderülne. Ez úgy lehetséges, hogy az anya kórházi adatlapján egy fiktív név szerepel, valódi adatait egy lezárt borítékban bizalmasan kezeli a kórház. A gyermek 6 hetes korában örökbe adhatóvá válik, és leghamarabb 14 éves korában válik jogosulttá arra, hogy származását megismerje. Ezzel a megoldással mind az anya névtelenséghez, mind a gyermek származáshoz való joga érvényesülhet.

A folyamatos leszavazás ellenére ígéretet kaptunk önöktől, és most azt várom, tisztelt államtitkár úr, hogy betartsák ezt az ígéretet. Azt ígérték, hogy szakértők bevonásával őszre kidolgozzák az anonim szülést lehetővé tevő törvénytervezetet. Erre a mai napig nem került sor, pedig már ugyancsak ősz van. Nyárra is kifogásokat soroltak, ha jól emlékszem, egy minisztériumi alkalmazott tanulmányi szabadságára való hivatkozással sorolták hátra ezt az ügyet, ősz elején pedig arra hivatkoztak, hogy még nem érkezett meg a minisztériumhoz az egészségügyi szakmai kollégium állásfoglalása.

Tisztelt Államtitkár Úr! Ez azt jelenti, hogy az EMMI nem tartotta be az ígéretét. Holott időközben már az ombudsman is sürgette jelentésében, idézem: "A szakminiszter a szakmai és civil szervezetekkel együttműködve tegyen intézkedéseket az anonim szülés bevezetésére, szakmai szabályozásának kidolgozására, és ennek keretében álljon fel egy munkacsoport." - mondta az ombudsman úr.

Államtitkár Úr! Nincs mire várnunk. A jelenlegi inkubátorrendszer a statisztikák alapján nem tudta csökkenteni az újszülöttgyilkosságok számát. Ezzel szemben külföldi példák sora igazolja, hogy az újszülöttgyilkosságok, sőt a terhességmegszakítások és a várandós anyák öngyilkossági kísérletei megelőzésében a leghatékonyabb eszköz az anonim szülés vagy titkolt szülés. Az Unió számos országában vannak erre működő, sikeres modellek, elég, ha Ausztriát említem vagy Németországot, a közelünkben itt van Szlovákia, Csehország, de Franciaországban is rendelkezésre állnak pozitív tapasztalatok.

Államtitkár Úr! Nem értem, hogy tudnak ennyire nemtörődöm módon viselkedni, amikor arról van szó, hogy létezik egy hatékony intézmény arra, hogy kisbabák életét megmentsük. Önöknek mindenük megvan ahhoz, hogy ezt az intézményt bevezessék, pénz, paripa, fegyver, minden adott a kormányzat számára. Ennek ellenére folyamatosan kitérnek az egyértelmű válaszadás elől, az ígéreteiket nem tartják meg.

Pedig a Lehet Más a Politika nem fog meghátrálni. Én itt leszek, és folyamatosan emlékeztetni fogom önöket minden rendelkezésemre álló eszközzel arra, hogy itt önöknek egy kőkemény adósságuk van. (Szórványos taps az LMP és az MSZP soraiban.)

ELNÖK: A kormány nevében a készülődésnek megfelelően úgy látom, hogy Doncsev András államtitkár úr válaszol a kérdésre. (Doncsev András: Parancsol?) A napirend előttire Doncsev András államtitkár úr válaszol. Megadom a szót.

DONCSEV ANDRÁS, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Igen, igen.

ELNÖK: Csak, mert nem kaptam más jelzést, ezért kérdezem.

DONCSEV ANDRÁS, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Én vagyok itt a tárcától, tehát adja magát, hogy én válaszolok. Köszönöm a szót.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Asszony! A képviselő asszony által előterjesztett és az Országgyűlés egészségügyi bizottságában megtárgyalt anonim szülés bevezetésének kérdésével kapcsolatban, az eddig történt szakmai egyeztetések alapján álláspontunkat és javaslatainkat az alábbiakban szeretném összefoglalni. Egyetértek, valóban rettenetesek az ön által is említett újszülöttgyilkosságok, és képviselő asszony javaslatának legfontosabb célkitűzése az a feltételezés, hogy az anonim szülés lehetőségének megteremtésével megelőzhetők lennének a csecsemőgyilkosságok egyes esetei.

Számunkra egyetlen gyermek életének a megmentése is fontos, ezért ígéretünkhöz híven megvizsgáljuk az ön javaslatát. Álláspontunk szerint az egészségügyi ellátás során biztosítani kell az anya és a megszületendő gyermek egészségének védelmét, mind a várandósgondozás, mind pedig a szülés során. Ezt követően pedig meg kell teremteni a lehetőséget az újszülött egészséges fejlődésére és az anya egészségmegőrzésére. A várandósgondozás során számos kötelező szűrővizsgálattal védjük az anya és a születendő gyermek egészségét. Ezek elvégzése a jelenleg hatályos jogi és finanszírozási rendszerben anonim módon nem kivitelezhető. Felmerülhet ugyanis olyan komplikáció, szövődmény a várandósság és/vagy a szülés alatt, amely akár a magzat vagy az édesanya további életében kezelést, gondozást eredményez. Anonimitással ezekben az esetekben jelentősen sérülhet a beteg megfelelő ellátáshoz való joga és további életminősége.

Az eddigi tapasztalatok alapján a várandósságukat, illetve újszülött gyermeküket vállalni nem akaró nők nem nevük, hanem állapotuk eltitkolását szeretnék. Ehhez kell minden lehetséges támogatást megadnunk számukra. Szükséges többek között biztosítani annak jogszabályi hátterét, hogy a lakóhelyétől távolabb eső védőnő vehesse gondozásba a terhességet eltitkolni szándékozó várandóst. Ennek érdekében a jelenleg egyeztetés alatt álló, várandósgondozásról szóló jogszabálytervezet kiegészítését kezdeményeztük azzal, hogy a terhességét eltitkolni szándékozó várandós kérhesse, hogy gondozását a területileg illetékes szolgáltatókon kívül vegye igénybe. Az egészségügyi dolgozókat köti a titoktartási kötelezettség, tehát a kórházi ellátásra vonatkozó adatok a többi egészségügyi adattal megegyezően titkosak.

Tisztelt Képviselő Asszony! Az alapvető jogok biztosa is vizsgálta az anonim szülés bevezetésének kérdését. A jelentésében foglaltak szerint az anonim szülések esetében a kórházi nyilvántartás mindig rögzíti a szülő nő adatait, a társadalombiztosítás felé továbbítás céljából. Nincs ok arra, hogy a gyermekvédelmi nyilvántartásba ne kerüljenek be ezek az adatok, hiszen jogszabályi garancia biztosítja a titkos örökbefogadás adatait.

(9.10)

A betegbiztonság fontos eleme az anya kórelőzményének ismerete, a családi anamnézis megállapítása pedig a gyermek esetében is fontos tényező lehet a biztonságos ellátás nyújtásához. Ha nem dokumentálják a szülés tényét, lényeges információkat hagyunk figyelmen kívül a páciens kórtörténetéből, és ez a későbbi egészségügyi ellátás során korlátozza az objektív orvosi döntések meghozatalát.

A képviselő asszony előterjesztésében felvetett teljes körű anonim szülés bevezetésére vonatkozó javaslatot az egészségügyi szakmai kollégium szülészeti, nőgyógyászati, házi gyermekorvosi, valamint neonatológiai tagozatai szakmailag nem támogatják. Az ön által benyújtott tervezet előterjesztése óta számos jogszabályi változás történt a Magyary-program keretein belül, ezekkel a terhességet eltitkolni szándékozó várandós anyák számára a megfelelő jogszabályi megoldás biztosítása a célunk.

Jelentős változás a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény 2013. július 1-jén hatályba lépett módosítása, amely a terhességét eltitkolni szándékozó várandós nő számára biztosítja, hogy eltérő lakcímet kérelmezhessen születendő gyermekének. Ilyen esetében a gyámhatóság a területileg illetékes gyermekvédelmi szakszolgálat székhelyét állapítja meg a gyermek lakhelyéül. Ez a megoldás nagymértékben hozzájárul az anonimitás megőrzéséhez, hiszen a kórházi tartózkodás után a gyermek anyakönyvi dokumentumai a gyermekvédelmi szakszolgálat címére érkeznek majd. Ezek a megoldások a várandósság és a szülés tényének titkosságát biztosítják, a várandós így nem veszti el azon jogait, amelyek a név nélkül igénybe vett egészségügyi szolgáltatás során azonban sérülhetnének.

Szeretném még felhívni arra is a tisztelt képviselő asszony figyelmét, hogy számos jogszabállyal segítettük az örökbefogadást, és egyszerűsítettük ezeket az intézkedéseket. Azt szeretném kérni, hogy a jövőben ezeket az ilyen irányú erőfeszítéseinket támogassa az önök parlamenti frakciója is, illetve ha ilyen jellegű kampányt indítunk, akkor azt ne akadályozzák. Ha ezzel kapcsolatban bármi javaslata, ötlete, felvetése van, tehát az örökbefogadás megkönnyítésére, azt szívesen vesszük.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   1   1-6   7-10      Ülésnap adatai