Készült: 2024.04.29.22:35:47 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

165. ülésnap (2004.09.20.), 270. felszólalás
Felszólaló Ecsődi László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:49


Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ECSŐDI LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Én egy kicsit más oldalról szeretném megközelíteni az M6-os építését, ha tetszik, kicsit talán szubjektíven és a társadalmi igények szempontjából. Azért tartom fontosnak elmondani a tapasztalatom és élményem, mert ez jó példa arra, ha a képviselők bizonyos célokért dolgoznak, és azt megfelelő társadalmi erő hitelesíti, akkor van eredménye, és megéri keményen dolgozni bizonyos célokért. S talán arra is példát ad ez, ha a képviselők nem elsősorban egymás lejáratásával vagy más ügyekkel foglalkoznak, hanem azzal, amiért megválasztották őket a választópolgárok - hogy a társadalmi érdekek és a szükségletek érdekében dolgozzanak -, akkor annak eredménye van, és nagyobb ez az eredmény, mintha egymás lejáratására törekednek.

Távol áll tőlem, hogy itt saját magamnak túl nagy szerepet akarnék vindikálni, mert én ebben az ügyben, ebben a történetben csak egy nagyon kis szerepet játszottam - igaz, hogy nagyon fontos szerepet - más képviselőtársaimmal együtt. Ezt azért mondom, mert 1993-ban, amikor az 1994-es választásokra készültünk, fogalmazódott meg igazán Dunaújváros térségében az M6-os és a Duna-híd, később pedig az M8-as szükségessége. 1994-ben a választások után kormánypártiként is küzdenünk kellett a saját kormányunkkal is, mert még 1996-ban is az akkori közlekedési miniszter azt mondta, hogy Dunaújvárosnál nem fog híd épülni. Örülök, hogy sikerült a politikán a társadalomnak, a gazdasági racionalitásnak erőt venni. Az M6-os, illetve a dunaújvárosi híd építése elsősorban nem politikai döntés, hanem gazdasági és társadalmi döntésnek felel meg, még ha nyilván a politika is dönti el ezeket a kérdéseket.

Nagyon jó volt ezért dolgozni az elmúlt tíz évben képviselőtársaimmal - korábban néhai Kovács Pál, majd a nyomába lépő Kálmán András képviselőtársammal -, mert a parlamentben végzett munkánkkal, az elhangzott kérdéseinkkel, interpellációinkkal a 6-os út támogatásához megfelelő gazdasági és társadalmi hátteret tudtunk biztosítani, ami azt jelentette, hogy a gazdasági és társadalmi lobbizás a mi törekvéseinket erősítette, illetve legitimizálta és hitelesítette.

Itt szeretném megemlíteni a Dunaferrt mint olyan vállalatcsoportot, amelynek gazdasági érdeke fűződött ahhoz - és fűződik ma is -, hogy ez az út megépüljön. Szeretném megemlíteni Horváth István vezérigazgató urat, aki gazdasági területen nagyon sokat dolgozott, és a gazdasági szférában nagyon sokat tett azért, hogy ma tárgyalhassunk erről a törvénytervezetről. De szeretném megemlíteni a kamarákat és más gazdasági szereplőket, valamint azokat a társadalmi szervezeteket, amelyeknek az egyik mozgatójuk az M6-osnak, illetve a Duna-hídnak az építése volt; gondolok például a Dunaújvárosban működő Duna-híd Egyesületre. Számos civil szervezet, önkormányzat, illetve magánszemély dolgozik együtt ebben az egyesületben, épp az ilyen nagy gazdasági célok elérése, illetve megvalósítása érdekében. Nem véletlenül utalok erre, mert az a Kapás Zsolt, aki ma itt ül az Országgyűlésben - pár héttel ezelőtt lett képviselő -, ennek a civil szervezetnek a tagjaként részt vett abban, hogy a civil társadalom ebben partnerünk legyen és erről tárgyaljon, illetve a megfelelő hátteret biztosítsa hozzá.

Természetesen azt is nagyon fontosnak tartom, hogy folyamatosan azt szerettük volna - s ennek talán volt is bizonyos eredménye -, hogy ebben más pártok képviselői is részt vegyenek, gondolok például a ma ellenzéki pártok képviselőire, akik ebben valamilyen mértékig mindig részt vettek, s nem csak a mostani kormánypártok képviselői. Kálmán képviselőtársam már utalt rá, hogy az előző ciklusban a kezdeményezésemre egyetlen olyan országgyűlési határozati javaslat volt, amely többpárti - vagy ha úgy tetszik, összpárti - volt, mert az ellenzék is támogatta. Sajnálom, hogy az akkori kormánypárt részéről aláíró két képviselő, Ivanics és Gubicza képviselő úr közül Gubicza képviselő úr már nincs a parlamentben, aki felvállalta, hogy a saját pártjában elég sok macerát kap azért, mert az ellenzékiekkel alá mert írni egy ilyen határozati javaslatot. Úgy gondolom, összességében mégiscsak győzött a józan ész.

A másik, amiért nagyon fontos ennek az útnak, illetve a Duna-hídnak a megépítése - elnézést, hogy ezt mindig összekapcsolom, de úgy gondolom, az M6-osnak igazán akkor van jelentősége, ha egyben a dunaújvárosi híd is megépül -, mert ez nemcsak Dunaújvárosnak, illetve a Dunántúlnak fontos, hanem legalább ilyen fontos, ha nem fontosabb a Duna másik oldalán elterülő Bács-Kiskun megyei résznek, mert így az ott lévő településeknek és az ott élő lakosságnak Dunaújváros elérhető közelségbe fog kerülni - a legközelebbi nagyváros, Kecskemét ötven-hatvan kilométerre van -, ami által munkalehetőség nyílik, egészségügyi ellátáshoz, oktatáshoz és más lehetőségekhez is hozzájut a lakosság. Ezért úgy gondolom, ez nagyon fontos beruházás, és nagyon jó, hogy elkészülhet és meg fog valósulni.

Továbbra is szeretnék dolgozni azért és segíteni azoknak a képviselőtársainknak, akik segítettek nekünk is abban, hogy ma már az M6-os Dunaújváros és Érd közötti szakaszáról tárgyalhatunk, hogy az M6-os továbbépüljön egészen az országhatárig, hogy az ottani települések is bekapcsolódhassanak a közforgalomba egy autópályán vagy széles sávú úton, ami elsősorban a közlekedés minőségét fogja javítani - és talán megszűnnek majd azok az interpellációk és kérdések is, amelyek a mai 6-os utat csak a halál útjaként emlegetik -, s az emberek ezután biztonságosabban és gyorsabban jutnak majd oda. Ez azért is fontos, képviselőtársaim, mert az elmúlt években több olyan nagyberuházás azért nem települt Dunaújvárosba, mert nem volt olyan az úthálózat, hogy onnan az elkészült terméket biztonságosan el tudták volna szállítani. Ez tehát lehetőséget jelent arra is, hogy Dunaújváros és térsége logisztikai központ legyen, ezáltal megindulhat az érintett térség gazdasági fejlődése, és a gazdasági fejlődés az ott élő lakosságnak, illetve szervezeteknek, szerveződéseknek nagyobb lehetőséget nyújt.

Arra kérem képviselőtársaimat, hogy ebben segítsenek. Tudom, hogy az ellenzéknek nehezére esik az, hogy ez a döntés ennek a kormánynak az időszakában fog megszületni és épül meg ez a beruházás, de úgy gondolom, marad az országban még számos beruházási lehetőség, amelyekben majd szintén együtt lehet működni a kormánnyal, illetve a kormánypártokkal. A kormánynak az a döntése, hogy ezt a törvénytervezetet ide hozta a Ház elé, azt jelenti, azt üzeni, hogy emberek, képviselők, érdemes dolgozni a helyi érdekekért, csak össze kell fogni, és érdemes csinálni, mert közösen többre megyünk.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  270  Következő    Ülésnap adatai