Készült: 2024.04.29.20:52:50 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

165. ülésnap (2004.09.20.), 264. felszólalás
Felszólaló Dr. Kálmán András (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:42


Felszólalások:  Előző  264  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KÁLMÁN ANDRÁS (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. A gazdasági bizottság előadójaként néhány olyan dolgot nem volt alkalmam elmondani, amely ezzel az országgyűlési határozati javaslattal kapcsolatban fontos. Úgy gondolom, hogy valamennyien egyetérthetünk abban, hogy Magyarország gyorsforgalmi úthálózatának fejlesztése nemcsak közlekedésbiztonsági szempontból, hanem térségfejlesztési szempontból is alapvető és fontos.

Még az 1994 és '98 közötti időszakban került először elfogadásra Magyarország gyorsforgalmi úthálózata fejlesztésének 30 éves programja. Ez a program nagy távlatú kitekintést tartalmazott, ugyanakkor az ország teherbíró képességének figyelembevételével egy meglehetősen elhúzott, hosszú programot tűzött ki célul.

Már a 30 éves gyorsforgalmiút-program is figyelemmel volt arra, hogy az országnak elsősorban azokat a gyorsforgalmi útjait kell fejleszteni, amelyek szorosan kapcsolódnak az Unióhoz, jóllehet akkor még csak reményeink voltak arra, ami 2004-re valósággá vált, hogy Magyarország az Unió tagja lesz. Ennek megfelelően került sor az egyes gyorsforgalmi utak építésének elhatározására, és bizony időnként azok a térségek, amelyeknek nem volt belátható reményük arra, hogy a gyorsforgalmi úthálózat eléri a területüket, kicsit irigykedve figyelték még azokat a sokszor indulatokat kavaró építéseket is, mint amilyen például a M5-ös koncessziós szerződése körül kialakult, illetve az M5-ös üzemeltetésével, majd matricássá tételével kapcsolatban az országot foglalkoztatták.

Mi is ezek közé a térségek közé tartoztunk, hiszen a sorban valamikor a 30 éves gyorsforgalmiút-program második 15 éves ütemében szerepelt az M6-os gyorsforgalmi út kiépítése. A térség társadalma nagyon sokat foglalkozott azzal - különösen azért, mert köztudomású -, hogy a 6-os főközlekedési út ma már közel sem felel meg azoknak a biztonsági és gyors közlekedési feltételeknek, amelyek szerint az 1950-es évek elején létrehozták. Ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy a kelet-nyugati átjárhatóság mellett nagyon fontos Magyarország számára az, hogy az észak-déli átjárhatóságot is biztosítsák.

 

(19.40)

Ezért volt különös öröm számunkra, hogy a kormány elhatározta ebben a ciklusban az M6-os gyorsforgalmi út megépítését. Nyilvánvaló, hogy ennek az útnak a megépítése komoly gazdasági nehézségeket okozhat vagy okozhatott volna, hiszen egyszerre több helyen kellett folytatni, illetve megkezdeni a gyorsforgalmi úthálózat építését. A magam részéről azt a megoldást, amelyet a kormány választott az út megépítésére és üzemeltetésére - figyelembe véve az M5-ös gyorsforgalmi útnál szerzett negatív tapasztalatokat is -, elfogadhatónak tartom. Az a határidő, amely a pályázat során kialakításra került, azaz a 2006-os befejezés - most az érdi tető és Dunaújváros közötti szakaszról beszélek -, reményt nyújt arra, hogy az M6-os 2008-ig a magyar határig megvalósul, és ezzel újabb olyan térségek kerülnek bekapcsolásra, amelyek egyrészt jelentős iparral rendelkeznek, másrészt pedig az ország és a térség fejlesztése szempontjából meghatározóak. Ennek megfelelően az országgyűlési határozati javaslat sürgős elfogadását támogatjuk.

Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  264  Következő    Ülésnap adatai