Készült: 2024.04.30.01:54:00 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

165. ülésnap (2004.09.20.), 260. felszólalás
Felszólaló Gaál Gyula
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 6:08


Felszólalások:  Előző  260  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Elnök Úr! Hölgyeim és Uraim! Olyan feladat megoldásához kérjük az Országgyűlés támogatását, mely feladatot először a kormány a tavalyi év tavaszán fogalmazta meg az országos közúthálózat fejlesztéséről szóló kormányhatározatban, majd a tavalyi év decemberében az Országgyűlés is megerősítette a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről és közérdekűségéről szóló törvény elfogadásával.

Az M6-os autópálya érdi tetőtől a Dunaújváros M6-M8 csomópont közötti szakaszának megépítéséről és üzemeltetéséről van szó, egy olyan fejlesztési projektről, amely kiemelt jelentőséggel bír mind közlekedéspolitikai, mind térségfejlesztési, befektetésösztönzési, illetve munkahely-teremtési megfontolások alapján. A beruházás megvalósításához így jelentős hazai és nemzetközi érdekeink is fűződnek.

A koncesszióban megvalósuló mintegy 59 kilométeres autópálya-szakasz kezeli, illetve megoldja azokat a közlekedésbiztonsági és forgalmi problémákat, amelyek a jelen helyzetben másképp már nem kezelhetőek. A 2006-ig elkészülő dunaújvárosi híddal együtt pedig a közép-magyarországi gyorsforgalmi úttengely részeként hozzájárul az ország nyugati és keleti részei közötti közlekedési kapcsolatok javításához. Ezen túlmenően illeszkedik az európai folyosók, közlekedési folyosók rendszerébe is, az V/C folyosó Bosznia-Horvátország, illetve a továbbépülés kapcsán majd észak felé, Szlovákia, Lengyelország bekapcsolódásával a Balti-Adria tengely részévé válik. Ezt a fejlesztési elképzelést az előbb említett kormányhatározat és törvény alapján, az ez év január 31-én közzétett pályázati felhívás alapján egy koncessziós szerződés keretében kívánjuk megvalósítani, úgy, hogy ez a koncessziós szerződés kiterjed az autópálya-szakasz tervezésére, építésére, üzemeltetésére és mindezen tevékenységek finanszírozására. Az eljárást a koncesszióról, illetve a közúti közlekedésről szóló törvények rendelkezései alapján indítottuk el.

A felhívásban meghatározott bírálati szempontokat, tehát az adófizetők pénzének hatékony felhasználását, az állami célok megvalósíthatóságát, az ajánlatok előkészítettségét figyelembe véve a bíráló bizottság úgy döntött, hogy a legelőnyösebb ajánlatot az M6 Duna Konzorcium tette. A gazdasági és közlekedési miniszter a bíráló bizottság érveit, szempontjait és döntését elfogadva 2004. július 30-án ezt a konzorciumot nyilvánította győztesnek.

A koncesszor a koncesszió időtartama alatt kizárólagos jogot kap a meghirdetett autópálya-szakasz tervezésére, megépítésére és üzemeltetésére. Az autópálya ideiglenes átadásának vállalt határideje 2006. március 31-e, végleges átadásának tervezett határideje pedig 2006. szeptember 30-a. A koncesszió időtartama a szerződés hatálybalépésétől számított 22 év. A koncessziós társaság az államnak koncessziós díjat fizet, ennek összege évente 5 millió forint, illetve annak a fogyasztói árindex alapján indexált mindenkori értéke. Az állam a szerződés aláírásával összesen 513,3 millió euró nettó jelen értékű rendelkezésre állási alapdíj megfizetésére vállal kötelezettséget, amelyet a koncesszió időtartama alatt éves részletekben kell megfizetni.

A koncessziós szerződés széleskörűen szabályozza az állam ellenőrzési jogosultságát, a koncesszor nem szerződésszerű teljesítése esetére pedig pénzügyi szankciókat határoz meg. Ezek a szankciók lehetnek a rendelkezésre állási díj csökkentése, végső soron teljes megszüntetése és az autópálya állami birtokba vétele is.

Tisztelt Országgyűlés! Azért terjesztjük az Országgyűlés elé a javaslatot, mert az államháztartásról szóló törvény 22. §-a szerint az 50 milliárd forintot elérő vagy azt meghaladó értékű, többéves fizetési kötelezettséggel járó szerződések megkötése előtt a kormánynak az Országgyűlés felhatalmazását kell kérnie. Ennek megfelelően kérjük a tisztelt Országgyűlés hozzájárulását a koncessziós szerződés megkötéséhez az M6 Duna Konzorcium tagjaival az M6 már említett szakaszainak megépítésére, valamint az autópálya matricás rendszerben történő üzemeltetésére.

Ahhoz, hogy az M6 autópálya említett szakaszán az építési munkálatok mielőbb megkezdődhessenek, és a kormány autópálya-építési programjában, illetve az autópálya-törvényben foglalt határidők tarthatóak legyenek, kérem a tisztelt Házat, hogy a határozati javaslatot megvitatni és a kormány törekvéseit támogatni szíveskedjenek, ezzel jelentős lépést téve egy olyan gazdaságfejlesztési elképzelés megvalósításához, amely a Budapest-Székesfehérvár-Dunaújváros háromszöget egy kiemelt vállalkozási, gazdasági övezetté emelve, jelentősen járulhat hozzá a magyar gazdaság fejlődéséhez.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

(19.30)




Felszólalások:  Előző  260  Következő    Ülésnap adatai