Készült: 2024.04.29.19:35:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

231. ülésnap (2012.10.29.), 307. felszólalás
Felszólaló Mirkóczki Ádám (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:22


Felszólalások:  Előző  307  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MIRKÓCZKI ÁDÁM (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr. Most már így kétpercesekkel nagyon előreszaladt a vita, és próbálom nem ismételni azokat a kritikákat vagy észrevételeket, amelyek már elhangzottak, de valamilyen szinten mégiscsak csatlakoznék Harangozó képviselőtársamhoz, és először, amikor elolvastam a javaslatot, akkor nekem is az jutott eszembe, hogy ezt most így hogy.

Először is adott a kérdés, amit továbbra sem válaszolt meg senki a kormányoldal részéről, hogy a sürgősség és ez az egész eljárásrend, ahogy ma ez idekerült elénk, ez miért. Persze vannak feltételezéseink vagy vannak teóriáink, és gondolom, hogy majd reagál rá, vagyis bízom benne, hogy reagál rá akár Rogán képviselőtársam, akár más az előterjesztők közül, de továbbra is nagyon érdekelne, és nem hangzott el arra sem válasz, hogy ezt miért csupán a gazdasági bizottság tárgyalta, és egyáltalán hogy létezhet, hogy föl sem merült akár a rendészeti bizottság, akár a nemzetbiztonsági bizottság kijelölésre. Hiszen ha alaposan a tartalom mögé nézünk, akkor itt a gazdasági érdekektől sokkal-sokkal fontosabbak a biztonsági, és nem utolsósorban a nemzetbiztonsági kérdések.

Kérdezném, hogy készültek-e esetlegesen hatástanulmányok vagy bármi olyan háttérmunka, amely egyfajta indíttatást adott önöknek azért, hogy ezt a javaslatot vagy ezt a 2007-es törvényt ezzel a néhány sorral kiegészítsék. És marad a kérdés, hogy az államkötvény-kibocsátó, az ÁKK Zrt. milyen országoktól és milyen térségektől vár eredményt vagy ilyen nagy, komoly befektetőket ebbe az országba.

Kérdezném: ez most a magyar gazdaság helyzetét támasztja alá, vagy ennyire jól állunk, hogy arra szorulunk, hogy a letelepedésért cserébe államkötvényeket bocsássunk ki és pusztán pénzért adjunk akár állampolgárságot? Én maradnék annál, amit Rogán képviselőtársam ugyan kiemelt, hogy ez nem állampolgárságról szól, de szeretném idézni pontosan az általános indoklást.

(20.20)

Jelen javaslat azért köti az állampolgárság megszerzését állampapír vásárlásához, mert ezzel is segíteni kívánja az állam finanszírozását. A letelepedés ezen formája iránt folyamodók más közvetlen befektetései pedig élénkítő hatást fejtenek ki a hazai ingatlanpiacra, kereskedelemre és befektetési piacokra. Most nem tudom, hogy az ingatlanpiac meg ilyesmi hogyan jön ide. Nem gondolom, hogy ettől, hogy valaki letelepedésit könnyebben szerez - vagy adott esetben állampolgárságot, hiszen a kétszer öt évvel már megvan a nyolc év, ami jelenleg az állampolgársághoz kell -, vagy most a magyar helyzet annyira vonzó, hogy cserébe hoz jó sok pénzt. Az ne legyen már érv, hogy máshol egymillió euró - adott esetben Svájc vagy nem tudom, mennyibe kerül az ottani könnyített eljárás -, az mitől pozitív, hogy nálunk csak 250 ezer euró?

Nem hiszem, hogy ez komoly érv lenne. Valóban, egy üzletember, egy befektető attól komoly, hogy becsenget, ha úgy tetszik, a magyar államnak 250 ezer eurót? Hát ha milliárdos vagy milliós vagy sok százezres befektetések jönnek, akkor most minek várunk el pluszban olyat, hogy még 250 ezer eurót kifizessen azért, hogy könnyebb legyen az eljárás? Elhangzott itt Kína és más, hát eddig is megvoltak, eddig is, úgy gondolom, aki komoly befektető volt, és komolyan vette azt, hogy Magyarországon bármilyen üzletet szeretne létrehozni, adott esetben nem szélhámosságból, hanem valóban azért, mert meglátott egy perspektívát abban az ágazatban, amit ő képvisel vagy amiben tevékenykedik, az eddig is jött, és valószínűleg ezután is fog jönni.

Én ebben a kitételben, amivel a 2007-es törvényt kiegészíti ez a javaslat, pusztán csak kockázatokat látok. Főleg úgy, hogy ezt ilyen gazdasági szemüvegen át mérlegelik, és az időzítés meg számomra több mint furcsa. Tehát mikor jön be ez a javaslat ilyen rendkívüli sürgősséggel? Amikor különböző uniós megszorításokról cikkeznek, amikor az IMF-tárgyalások megszakadnak, és ha jól tudom, éppen államtitkár úr, Varga képviselőtársunkkal kint volt Tokióban, amikor történt ez a furcsa eset, hogy az IMF-fel leül a kormány delegációja tárgyalni, miközben itthon megjelennek a különböző hirdetések, amelyek hatására történik, ami történik, és mindez után azonnal, a hétvégén jön egy ilyen javaslat, hogy letelepedésért államkötvényeket lehet 250 ezer euróért vásárolni, ha úgy tetszik. Mert akárhogy nézzük, ez most egy piaci alapon kezelt mechanizmus.

(A jegyzői székben dr. Lenhardt Balázst
Göndör István váltja fel.)

Mi azt gondoljuk, és biztosak vagyunk benne, hogy ahhoz, hogy ide komoly üzletemberek jöjjenek, komoly befektetők, és abból haszna legyen a mindenkori magyar kormánynak, a magyar társadalomnak, a magyar gazdaságnak, ahhoz nyilvánvalóan olyan kormányra, olyan gazdaságpolitikára van szüksége az országnak, ami önmagában vonzóvá teszi ezt az országot. Nem az teszi vonzóvá, hogy 250 ezer euróért vásárolni lehet különböző jogi vagy adminisztratív könnyítéseket. Ettől nem lesz vonzó. Attól lesz vonzó, hogy különböző ágazatok mentén olyan kormány, olyan gazdaságpolitika valósul meg ebben az országban, amitől akár harmadik világbéli, akár bármilyen más ország vagy térség vállalkozóinak érdeke lesz az, hogy itt befektessen.

Még egyszer hangsúlyozom: azért Harangozó képviselőtársammal együtt ülünk a rendészeti bizottságban és a nemzetbiztonsági bizottságban is, és nyilvánvalóan, amikor arról beszélünk, hogy vajon miért nem tárgyalta ez a két bizottság valamelyike, azt nem véletlenül mondjuk. Itt pontosan arról van szó, hogy én élek a gyanúperrel, nyilván nem azt akarom mondani, hogy a kormánynak az a célja, hogy ide különböző kétes elemek beszivárogjanak akár állampolgárság, akár letelepedés gyanánt, de bizony fönnáll a lehetősége annak, hogy ezzel, hogy egy 250 ezer eurós kitétel van vagy egy ilyen lehetőség van, ki és mi a garancia arra, hogy akár harmadik világbéli, más egyéb maffiakörök - bármiről lehet beszélni, egyáltalán nem túlzás - megjelenjenek ezáltal, mondjuk, a schengeni övezeten belül. És hiába van a Belügyminisztérium által egy elvárt ellenőrzés meg egy olyan mechanizmus, hogy minek kell megfelelni, hogy büntetlen előélet és így tovább, jól tudjuk, hogy ezek a körök ezt garantálni fogják. Most egy olyan fölösleges fronton nyitunk egy kiskaput, egy jogi kiskaput, ami, úgy gondolom, sok mindenkinek érdeke lehet, de a magyar gazdaságnak, a magyar kormánynak vagy a magyar társadalomnak semmiképp.

Szóval úgy gondolom, hogy nagyon sok kérdőjel van, és nagyon sok aggály merül föl kapásból e tényleg nagyon rövid, néhány mondatos kis törvényjavaslat-kiegészítés kapcsán. Azt gondolom, ezt a gazdaságélénkítést vagy anyagi problémát, amivel ez az ország és ez a kormány küzd, nem a biztonsági rendszer rovására kellene előmozdítani, hanem elsősorban gazdaságpolitikai szempontok mentén kellene ennek olyan keretet biztosítani, amely nem hozná szerintem ilyen kellemetlen helyzetbe az előterjesztőket. Mert itt másról sem beszélünk, de igenis nagyon komoly kockázatok merülnek föl.

Még egyszer hangsúlyozom: nem azt állítom, hogy ez lesz a következménye, de hogy nagyon komoly lehetőség van benne, az kétségtelen. Remélem, hogy néhány aggályunk el lesz oszlatva, de kétségtelen, hogy itt a parlament döntő többsége, vagy ha levesszük a nemzetbiztonsági és a rendészeti bizottság tagjait, akkor már nem lehet olyan dolgokról beszélni, amit bizony nagyon szívesen föltennénk ezen két bizottság ülésén azoknak az illetékeseknek, akiknek hatáskörébe tartozik egy-egy ilyen szabályozás. Sajnos erre így nincs lehetőség, úgyhogy szerintem ez egy meddő vita lesz, és nem hiszem, hogy a kívánt célt el fogja érni.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  307  Következő    Ülésnap adatai