Készült: 2024.04.29.21:57:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

231. ülésnap (2012.10.29.), 291. felszólalás
Felszólaló Dr. Harangozó Tamás (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:46


Felszólalások:  Előző  291  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. HARANGOZÓ TAMÁS (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Hát, ha röviden akarnám összefoglalni, azt kérdezném, hogy ez meg már megint mi, képviselő úr, itt a parlament asztalán. Rogán úr, önnek mondom. Ön, aki frissen kinevezett vagy megválasztott frakcióvezetőként letette a nagyesküt, hogy a Fidesz befejezi a jogalkotásban a kapkodást és az utolsó pillanatban való módosításokat, az egy-két nap alatt áterőltetett, át nem gondolt törvényeket, most megint a nevére vesz egy ilyen kezdeményezést, aminek az expozéjában egyébként gyakorlatilag végig, finoman fogalmazva, nem mond igazat.

Képviselő Úr! Ezzel a javaslattal ön nem vezet be semmit. Magyarországon a gazdasági célú letelepedés segítése és könnyítése már eddig is a törvény része volt. Ha ezt nem tudja, akkor most tájékoztatom róla, ha önt félretájékoztatták, akik írták ezt a törvényjavaslatot. Ön semmi mást nem tesz ebben a törvényben, csak szövegszerűen beteszi, hogy mennyibe kerül, hány kiló Magyarországon a letelepedés megvásárlása, és ahogy el is szólja magát az indoklásban, beleteszi, hogy nem is a nemzeti letelepedésről szól igazándiból a javaslata, hanem a magyar állampolgárság pénzért való megvételéről. Ezt ön maga írja. Legalábbis az a papír, amit ön aláírt, ezt tartalmazza, képviselő úr, hogy a magyar állampolgárságot hány forintért lehet megvásárolnia ma bárkinek a világban.

Szeretném mondani azt is, hogy a bizottsági ülésen... Ja, tájékoztatom szintén képviselőtársamat, ha nem tudja, hogy más bizottságokban milyen álláspontok voltak. Valóban, képviselő úr, mert egyetlenegy más bizottság nem tárgyalta, holott a Belügyminisztérium hatáskörébe tartozó törvényről beszélünk, mivel harmadik országbeli állampolgárokról szóló törvényről van szó: a Belügyminisztérium felelős a végrehajtásáért, és a Belügyminisztériumnak se a képviselőit nem látjuk itt, se nem láttuk az önök bizottsági ülésén, de sem a honvédelmi bizottság nem tárgyalta ezt a kérdést. Számomra egyébként fontos lett volna az is, hogy akár a nemzetbiztonsági bizottság tárgyalja ezt a kérdést. Mert ha van nemzetbiztonságilag érzékeny terület, akkor az, amit most ön ebbe a törvénybe belerakott, biztos, hogy az. Bár mostanában ezzel önnek vannak problémái, ahogy látom. Nem tudjuk, hogy ez a törvényjavaslat rendszerszinten milyen biztonsági rést fog ütni a magyar állampolgárság megszerzésén, első lépésben mindenképpen a nemzeti letelepedési engedély megszerzésén.

Eddig nagyon komoly szabályai voltak és vannak ennek az engedélynek a megszerzésének. Állandó tartózkodásra jogosító, az ország területére szóló nemzeti letelepedési engedély megszerzéséről van szó, ami egyébként nyilvánvalóan más uniós tagállamok tekintetében is nagyon fontos. Eddig elő volt írva, hogy érvényes úti okmánynak kell lennie, három év jogszerű, megszakítás nélküli tartózkodásnak, büntetlen előéletnek, megfelelő megélhetési és lakhatási körülményeknek. Egyébként valóban a nemzet érdekében, azt gondolom, jó irányba tett módosítás volt az, amikor sportcélból, befektetési célból, kulturális célból ez alól felmentést adott a törvény, és a belügyminiszter egyedi döntésére bízta, hogy ezt egy-egy kérelmezőnek megadja-e vagy sem. Tehát alapvetően hazugság, hogy ezt az intézményt önök most vezetik be. Ez már itt megdől, mert ez az intézmény eddig is működött.

A nagy kérdés az, hogy mi történhetett vajon, hogy szombaton benyújt egy törvényjavaslatot, hétfőn napirendre veteti, bizottságok nem tárgyalják, a szakminisztérium véleményéről fogalmunk sincs. Szeretném mondani itt államtitkár úrnak, aki a Nemzetgazdasági Minisztériumtól van itt talán, hogy én úgy tudom a saját képviselőtársaimtól, akik nyilván azért nem szóltak egy szót sem a bizottsági ülésen, mert nem volt idejük és lehetőségük megnézni, hogy egyáltalán ez a törvény pontosan milyen dolgokat fog okozni, hogy ott az ön minisztériuma vagy ön személy szerint, nem tudom, azt állította, valótlanul, amennyire én tudom, hogy finoman fogalmazzak, hogy ez a kormány álláspontja, hogy ezt támogatja. Nagyon csodáltam azt is, hiszen azt gondolom, hogy a Belügyminisztériumnak azért csak kéne legyen néhány szava ehhez a remekbe szabott képviselői önálló indítványhoz.

A törvényjavaslat tehát arról szól, hogy azzal a gazdasági célú könnyítéssel, ami eddig is benne volt a törvényben, pontosan megmondja, hogy 250 ezer euróért, azaz körülbelül 70 millió forintért, bárki a világon élhet. Tehát a belügyminiszternek, ha ezzel találkozik, vagy valaki igazolja, hogy ő maga vagy az általa többségi tulajdonosként birtokolt cég ezt megtette, akkor ezt ennek az eddig is működő jogintézménynek kell tekintenie a miniszternek. Tehát gyakorlatilag elvileg megköti a belügyminiszter kezét ebben a tekintetben, és pontosítja, hogy ezt annak kell értenie.

(20.00)

Az a legérdekesebb ebben a törvényben, hogy a következő bekezdés egyetlen mondata a leggyilkosabb, és én még azt se feltételezem, hogy Rogán képviselő úr ezt rossz szándékból írta; azt igen, hogy nincs átgondolva, és nem lehet nem véletlenül törvényeket így behozni a parlament elé.

Azt írja a törvényjavaslat, hogy az eljárás során ezeknek a kiváló, derék külföldi befektetőknek, akik egyébként nem befektetnek, hanem államkötvényt vesznek, tévedés ne essék, az ő eljárásukban az elejétől a végéig ügyvéd vagy jogi képviselő járhat el.

Én azt állítom, és ezért adtam be sebtében egy módosító javaslatot is, hogy valami megfogható korlátja legyen ennek a dolognak, hogy ez a rendszer most úgy néz ki, hogy valaki ül a világ bármely részén, jó sok pénze van, még az is lehet, hogy egyébként tisztességtelen, az is lehet, hogy szervezett bűnözői kör része, az is lehet, hogy terrorista, bárki más, rengeteg pénze van, megbíz itt Magyarországon egy jól menő ügyvédi irodát, elküldi az útlevelét vagy még azt sem, hiszen az önök jelenlegi javaslata szerint még úti okmányt sem kell ennek az embernek felmutatnia, és egy magyarországi ügyvéd megbízásából szépen kijárja a belügyminiszternél, hogy ő nemzeti letelepedési engedélyt kapjon. Esetleg utána, ha kellően jó ügyvédi irodáról beszélünk, és jó kapcsolatai vannak bizonyos körökhöz, az államfőnél a gyorsított, azonnali magyar állampolgárságot is kijárja és megszerzi úgy, hogy az ön javaslata szerint, képviselő úr, ennek az embernek még az országba se kellett bejönnie, sőt azt se kell tudnia, hogy Magyarország egyébként melyik kontinensen van.

Egyszerűen kufárkodni lehet a magyar állampolgársággal 250 ezer euróért meg egy jó politikai vagy egyéb kapcsolatokkal rendelkező magyar ügyvédi iroda segítségével. Azt gondolom, hogy ez talán még az önök szándéka sem lehet.

Ezért adtam be azt a módosító javaslatot, ami arról szól, hogy legalább ennek a derék embernek, akinek - és még egyszer mondom, nem az a kritérium, hogy ő Magyarországon milliárdokat fektessen be, nem az a kritérium, hogy minimum 10, 100, 500 vagy 1000 munkahelynek megfelelő befektetést hozzon Magyarországra; neki annyi dolga van, hogy hozzon egy papírt, hogy ő vett államkötvényt, tehát az állam finanszírozásában ő részt vesz, talán még nem is járt Magyarországon, még egyszer mondom, akár még az is előfordulhat, hogy ez az ember az országban sem fordul meg, én azt gondolom, hogy ez kizárt dolog. Ezért adtam be azt a módosítót, hogy legalább egyszer, amikor a kérelmet beadja, akkor ennek a jóembernek személyesen be kelljen battyognia itt Magyarországon a mi állampolgársági hivatalunkba, ott neki bemutatkoznia, hogy ő tényleg itt van és ő az. Onnantól kezdve a jogi képviselője valóban, hiszen nagyon fontos emberekről beszélünk nyilvánvalóan, a jogi képviselője az összes többi papírmunkát intézze el. De hogy ennyi életreflex egy olyan kormány tekintetében ne legyen, aki a biztonságot az első perctől kezdve nemzeti ügyként kezeli, és egyébként a menekültekkel és mindenkivel szemben elfogadhatatlan módú szigorításokat tett már az elmúlt időszakban is, ennyi veszélyérzete ne legyen, hogy itt nem a kínai befektetőkről van szó, képviselő úr! Nyilván közös fontos érdekünk lehet például a kínai befektető, például akármelyik másik olyan befektető, aki Magyarországra pénzt hoz, de ez, amit ön beadott, ez köszönő viszonyban sincs azzal. Nem beszélve arról, még egyszer mondom, hogy nem szűri ki, egyáltalán nem szűri ki, és ha a törvény eredeti szövegét olvasta képviselőtársam, tudja, hogy például nincs előírva, hogy a Belügyminisztériumnak ezen kérelem elbírálása folyamán bármilyen biztonsági vizsgálatot kell csinálnia. Ő kap egy kérelmet, az apparátus beviszi a miniszter elé, hogy itt van ez az ember, befizetett ennyi pénzt, miniszter úr aláírja vagy nem írja alá.

A törvényben, direkt megnézettem, még az az alapvető kérdés sincs kötelezően előírva, hanem lehetőségként van szerepeltetve, hogy a közös európai SIS-rendszerben, tehát a közös európai határátkelési és bűnügyi rendszerben legalább lefuttassák ezt az embert. Még ez sincs kötelezően előírva a törvényben, tehát vagy megcsinálja a Belügyminisztérium apparátusa, vagy nem.

Tehát röviden összefoglalva: azt gondolom, hogy megint egy olyan törvényjavaslat van itt, amivel még lehet, hogy szándékában volt, ha a cél az volt, hogy kínai és egyéb fontos befektetői köröknek Magyarország a befektetői klímát segítendő, tudjon módosításokat tenni; teszem hozzá, ez eddig is a törvény része volt. Senki nem tiltotta meg Pintér Sándornak, hogy ha egy kínai vagy egyéb más befektető valódi, komoly befektetést hoz Magyarországra, akkor mindenféle eljárást felülírva, azonnali hatállyal neki ezt a letelepedési engedélyt engedélyezze. Ez eddig is a törvény szövegében volt.

Nekem személy szerint ízléstelen azt mondani, hogy na, darabra ennyit ér Magyarországot megvenni bármilyen üzletembernek a világ részéről; nem beszélve arról, amit ön egyébként elképesztő módon, nem tudom, hogy elolvasta-e, amit aláírt, amikor azt írja a harmadik országbeliek letelepedéséről szóló törvényben, hogy a magyar állampolgárságot - képviselő úr, az van az indoklásában - ezért kell kötvénykibocsátáshoz kötni. Gyönyörű szép mondat, ehhez külön gratulálok!

Azt gondolom, hogy ezt lehetne javítani, de az meg döbbenetes, hogy ma valamikor házbizottságon vagy délelőtt kitalálják, hogy ezt a törvényt napirendre vesszük, most itt vitatkozunk körülbelül még tíz, húsz, harminc, negyven percet róla, és ezzel még a törvény javításának a lehetősége, módosítókkal való javításának a lehetőségének az ideje is lezárul, és megint majd futunk az után, hogy mit művelt a parlament jogalkotás címén.

Azt kérem nagy tisztelettel, képviselő úr, hogy vagy vonja ezt vissza, és ha a szándék valódi, és a szándék arról szól, amit ön az expozéjában elmondott, akkor egy aszerinti szöveget tárgyaljunk újra. Azt gondolom, hogy ez így, ilyetén formán nem felel meg sem Magyarország érdekeinek, no pláne nem Magyarország biztonsági érdekeinek.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  291  Következő    Ülésnap adatai