Készült: 2024.04.30.00:50:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

231. ülésnap (2012.10.29.), 265. felszólalás
Felszólaló Szilágyi László (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:21


Felszólalások:  Előző  265  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZILÁGYI LÁSZLÓ (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! A biztonsági földgáztárolás stratégiai fontosságú gazdasági tevékenység, és mint ilyen, az állam tulajdonosi szerepe ezen a területen nem eleve ördögtől való. Azt sem állíthatjuk azonban, hogy kizárólag az állam tulajdonosi szerepe szolgálhatja a lakosság érdekeit. A lakossági érdek alatt itt nyilván a hosszú távon is biztonságos és megfizethető árú földgázellátást kell érteni, amit nemzetközi tapasztalatok szerint például úgy is el lehet érni, hogy több magánkézben lévő, különböző tulajdonosokhoz tartozó tározó versenyez egymással a fogyasztók kegyeiért. Vagyis itt nem ártana egyfajta hatásvizsgálat, amire már akkor is, azt gondolom, szükség lenne, ha egyéni képviselői indítványról van szó; meggyőző indokolás kellene arról, hogy a kormányzati célt miért pont ilyen módon akarják elérni, miért a tulajdonlás szolgálja ezt a legjobban, és a tulajdonosi háttér csak egyetlen irányban változhat: az állami tulajdon dominánssá válása felé.

A kormánypárti képviselők szerint, idézem: "Magyarországnak egyértelműen az az érdeke, hogy ne ugyanazok az érdekcsoportok birtokolják a gáztározókat, mint amelyek egyébként a gázszállítást is biztosítják az országnak." No, most biztonsági földgáztárolást végző szolgáltató egyetlenegy van, a MOL. Ha a kormány attól fél, hogy a közel 25 százalékban állami tulajdonban lévő MOL a gáztározás kérdésében szembefordul a nemzeti érdekkel, akkor erre talán tényleg csak az a megoldás, ha a MOL-t is teljes mértékben állami tulajdonba veszik, másképpen fogalmazva, némi iróniával: a már eddig is 100 milliárdos pénzügyi tevékenységet eredményező résztulajdon-vásárlásnak eddig az égvilágon semmi értelme nem volt. Amennyiben a rendelkezésünkre álló információk alapján feltételezhető, a kormány attól tart, hogy amikor a MOL esetleg eladja a földgáztározói részesedését, akkor maga a tározó és vele a tározási tevékenység ellenőrizhetetlen kézbe kerül. A javaslatból ugyanakkor nem derül ki, megvizsgálták-e annak a lehetőségét, hogy ezt a nem kívánt fejleményt más módon, kevesebb költséggel és veszteséggel is meg lehetne akadályozni.

(19.10)

Gondolom, nem árulunk el titkot vele, és úgy látszik, ez régi vita és komoly vita már közöttünk, hogy az államnak nemcsak tulajdonosként van vagy lehet hatása a gazdaságra, hanem szabályozóként is. Az állam a szabályozás eszközeivel élénkítheti a versenyt, befolyásolhatja az árképzést, kizárhat és előnyben részesíthet bizonyos tulajdonosokat, felszámolhat és tilthat monopóliumokat, illetve vertikális integrációkat, vagyis számtalan piackonform lehetőség van arra, hogy megakadályozza a gázellátás biztonságát veszélyeztető helyzetek kialakulását.

Ez mondandómnak a lényege, és tulajdonképpen erről vitatkozunk már Illés államtitkár úrral lassan egy éve, hogy az államnak tulajdonosként kell-e szerepelni a közszolgáltatók területén, vagy pedig valamiféle komoly szabályozási és hatósági kontrollt kell alkalmazni. A jelek szerint azonban ez az Orbán-Matolcsy-éra a közgazdaságtankönyvekkel együtt a gazdaságpolitikai szakirodalmat is kidobta.

Említettem, hogy Magyarországon egyedül az MMBF Földgáztároló Zrt. működik biztonsági földgáztározóként. Ennek többségi tulajdonosa a MOL, 74 százalékos tulajdonrésze van, a kisebbségi tulajdonosa pedig a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség. A MOL-ban az államnak kisebbségi tulajdona van 24,6 százalékos tulajdonrésszel.

A törvényjavaslat szerint az államnak elővásárlási joga lesz - itt többször hallottuk már ezt a vita folyamán -, ha a tulajdonos úgy dönt, hogy eladja a földgáztárolót. Ismereteink szerint a biztonsági földgáztároló több százmilliárd forintos értéket képvisel, vagyis amennyiben az átvétel jogállami körülmények között történik, ekkora állami kiadással kell számolni. Ha netán kártalanítás nélküli átvételre kerülne sor, ami szintén nem idegen az Orbán-kormány eddigi tevékenységétől és szellemiségétől, akkor sem jár feltétlenül jól a költségvetés, hiszen elmaradt adóbevételekkel, veszteségekkel és egyébbel kell számolni.

Nem ártana néhány ponton egyértelműsíteni a törvényjavaslat szövegét. Mindenféle értelmezés megjelent a sajtóban, hogy a jelenleg létező földgáztárolót a tulajdonosok kötelesek lennének eladni az államnak, mivel csak az állam tulajdonában lehet biztonsági tároló. Olyan feltételezések is nyilvánosságot láttak, amely szerint, mivel a MOL közvetlenül résztulajdonosa a tárolónak, az állam voltaképpen elővásárlási jogot kapna a MOL-ra a törvénnyel, és így aztán ennek következtében esetleg fel kellene függeszteni a MOL-részvények tőzsdei kereskedését. Szemmel láthatóan az elefánt és a porcelánbolt esetével állunk szemben.

A kormány kitűzött egy célt, ahol a lehetséges megoldások között szerepel az államosítás, elővásárlás néven, de utána az államosítás válik öncéllá. Olyan ez, mint amikor a színházban megjelenik a színpadon egy pisztoly: az előbb-utóbb el is fog sülni. (Dr. Józsa István nevet.)

Úgy tűnik, hogy ennek a kormánynak mindenképpen (Dr. Józsa István: Kitették a pisztolyt az asztalra.) az államosítás körül jár az esze, és olyan, mint a viccbéli Móricka, hogy mindig "arra" gondol. Hát, az Orbán-kormány állandóan az államosításra gondol, és olyan, mintha nem is fiatal demokratákból állna a kormánytöbbség, hanem veterán kommunistákból, akik már húsz év után elvonásban szenvednek, államosításelvonásban, pedig láttunk már ilyen rendszert, és én azt gondolom, senki nem kívánja vissza, és hatalmas gazdasági fejre állás lesz belőle. Reméljük, hogy ez így elkerülhető.

Köszönöm szépen a figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  265  Következő    Ülésnap adatai