Készült: 2024.09.18.23:19:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

232. ülésnap (2012.10.30.), 20-22. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:04


Felszólalások:  Előző  20 - 22  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Igen.

ELNÖK: Öné a szó.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Valóban ezekben a napokban, ma is két ünnepélyes rendezvény keretében írják alá azokat a megállapodásokat, amelyekkel az államigazgatásnak a lába leér a földig, amelyekben a járáshivatalok kialakításáról megállapodnak önkormányzatok és kormányhivatalok, az önkormányzati és állami szervek.

(9.40)

Hogy ez mennyire nem egyszerű feladat, azt a képviselő úr is próbálta illusztrálni, én is hadd próbáljam ezt meg. A 3183 önkormányzat közül 2750 önkormányzattal, tehát a települések 86 százalékával kell megállapodni. Gondolják végig, tisztelt képviselőtársaim, az elmúlt hónapokban a húsz kormánymegbízottnak ezzel a 2750 önkormányzattal kellett vagy így, vagy úgy megállapodnia. Ahogy a képviselő úr is mondta, már vannak olyan megyék, ahol valamennyi településsel megtörtént a megállapodás. Most 30-án és 31-én, hiszen most jár le a határidő, meg fog történni további megyékkel.

Arra számítunk az előkészítettség állapota szerint, hogy a települések 99,6 százalékával határidőre megtörténnek ezek a megállapodások, ami egy igen magas szám, pláne ismerve a korábbi közigazgatási sebességet vagy teljesítményt, hogy 2750 településsel sikerül ilyen rövid idő alatt megállapodást kötni. Ez, azt hiszem, ugyanolyan kiemelkedő teljesítmény, mint amikor a kormányhivatalok kialakításánál 40-50 ezer ember munkáját sikerült pár hónap alatt előkészíteni az átváltásra; az ottani megyei önkormányzati vagy más hivatalokból, megyei dekoncentrált szervekből a megyei kormányhivatal egyesítette őket a közigazgatási hivatal bázisán.

Úgyhogy alig lesz tíz olyan település, ahol ezek még kérdésként felmerülnek, de mint önök is ismerik, a jogszabály természetesen erre is tartalmaz megoldást. Ebben az esetben maga a kormányhivatal vezetője, a kormánymegbízott fogja ezt a megállapodást vagy részmegállapodást az egyoldalú iratával mintegy megállapítani. Tehát ott sem lesz semmiféleképpen függő jogi helyzet, ott is megoldódik, de jó azt látni, hogy 2740 településsel sikerül megállapodni, és csak 10 településen van szükség arra, hogy a kormány vezetője pótolja ezt a megállapodást.

Ez nagyon bonyolult, hiszen egyrészről a kormánytisztviselőket, másrészről a különböző ingatlanokat, ügyintézési helyiségeket át kell venni, és rendezni kell ezeknek az embereknek a munkakörülményét, fizetését is. Itt, a parlament előtt és a Magyar Közlönyben is hamarosan megjelennek olyan jogszabályok, amelyek garantálják, hogy senki ne keressen többet, senki ne keressen kevesebbet, mint amennyit eddig keresett az önkormányzatban. Tehát ugyanazok az emberek ugyanazt a munkát ugyanakkora összegért fogják január 1-jétől a járási hivatalokban elvégezni, mint korábban. Ebben is akkor a stabilitásra fogunk törekedni a következő hetekben, hónapokban.

Elég nagy munka nyilvánvalóan mindezt az ügykört áttenni: az okmányirodai feladatok, a lakcímnyilvántartás, az útlevél-igazgatás, a gépjármű-nyilvántartás, a gyám- és gyermekvédelmi ügyek, a szociális igazgatási ügyek, családtámogatási ügyek, a köznevelési feladatok, a menedékjogi ügyek, az egyéni vállalkozói tevékenység engedélyezése, az egyes kommunális típusú ügyek, mint például a temetőengedélyezés, az egyes állat-egészségügyi feladatok, a helyi védelmi bizottság, a vízügyi-környezetvédelmi védelmi hatáskörök szintén mind-mind átkerülnek a járási kormányhivatalok ügykörébe. És amit a képviselő úr is említett és talán a legfontosabb, hogy maga az ügyintézés helyszíne is, bár fizikailag ugyanott lesz, de nem önkormányzat által fenntartott önkormányzati helyiségben, egy okmányirodaként, hanem kormányablakként fog ez megvalósulni. Ez az, amit a leginkább fognak látni az állampolgárok.

Most is 29 helyszínen összesen 99 darab kormányablak van. Ezek száma fog a jövő év végére bővülni, összesen 300 környékére. Most is nagyban meg fog nőni ezek száma, hiszen mint ahogy itt a Házban is sokszor elhangzott már, minden mostani okmányirodából kormányablak lesz, tehát ugyanott, ugyanazokon a helyeken lehet ügyeket intézni, csak sokkal szélesebb körben.

Ezen túlmenően pedig azokon a helyeken, ahol erre igény van, de a korábbiakban okmányiroda nem működött, ott ügysegédek fognak abban segédkezni, hogy heti egy-két napon kvázi az ügyintézés, a kormányablak odamenjen az állampolgárokhoz és ott helyben, azon a településen is el lehessen ezeket az ügyeket látni.

Úgyhogy én úgy gondolom, az állampolgárok számára abban fog a leginkább megnyilvánulni a járási rendszer kiteljesedése, hogy egyre több helyen látnak egyre szélesebb körű, egyre hosszabb nyitvatartású kormányablakokat, hiszen ezeket ügyfélbarát módon alakítottuk ki. Önök is tudják, látják, ismerik, sok helyen van gyermekjátszósarok; ahol csak tudtunk, akadálymentesítettünk. A nyitvatartási idő reggel 8-tól este 8-ig tart, tehát valaki nemcsak a munkaideje alatt kell hogy kiosonjon a munkahelyéről, hanem a munkaidő után is tud ügyet intézni, ezáltal is könnyítve mindenkinek az életét.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  20 - 22  Következő    Ülésnap adatai