Készült: 2024.09.21.00:29:42 Dinamikus lap

A felszólalás szövege:

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
27 10-12 2010.07.21. 5:53  9-14

RIZ LEVENTE (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Ismert, hogy a nemzeti ügyek kormánya felül kívánja vizsgálni az előző nyolc év kormányzása során keletkezett, állami vagyont érintő gyanús ügyleteket. Ilyen ügylet volt a Gyurcsány-Bajnai-korszak legnagyobb vagyonkiárusítása, a Ferihegyi repülőtér eladása.

A repteret üzemeltető Budapest Airport Rt. 2002-es alapításától kezdve kiemelkedően nyereséges vállalatként, állami vállalatként működött.

(9.20)

Adózás utáni eredménye 2004-ben 10 milliárd forint volt, mégis eladták. Az angol BAA vette meg a cég egy szavazat híján 75 százalékát 60 milliárd forintért, és övé lett 75 évre a repülőtér üzemeltetési joga is további 389,5 milliárd forintért, valamint 15 milliárd forintot egyéb ingóságokért is kifizetett.

Hová tűnt ez az óriási bevétel? A mai napig nem lehet pontosan tudni. Azt mondta - vagy füllentette - Veres János pénzügyminiszter úr, hogy az államadósság csökkentésére fordítják. Ehelyett később - mint azt egy ÁSZ-vizsgálat is megállapította - az éppen összeomlani készülő 2005. évi költségvetés lyukainak betömködésére használták. Tehát eltűnt, elfolyt.

A privatizációs szerződés 2009-ig titkos volt, végül egy XVII. kerületi civil szervezet által indított per révén sikerült nyilvánosságra hozatni egy bírósági döntés következtében. A szűk időkeretre tekintettel csak néhány részletre tudom most felhívni a figyelmet.

Első kérdésként a fejlesztésekről szeretnék beszélni. A nagy bevétel mellett ez volt akkoriban a legfontosabb érv. Chris Woodruff, a BAA ügyvezető igazgatója ekkor azt mondta, hogy a következő öt évben új repülőgép-parkolóhelyek, terminálok, új autóparkolók, cargolétesítmény épül, Kóka János a Magyar Országgyűlésben azt hangoztatta, hogy a repülőtér körül parkolóházak, szállodák, konferencia-központ, új utasterminálok, logisztikai központok épülnek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Ma 2010 van, nézzünk körül a repülőtér környékén. Önök látnak ilyesmi beruházásokat? Nem, természetesen. Hogy miért nem? Nézzük meg, mit ír a privatizációs szerződés ezekről a fejlesztésekről; a 6. számú melléklet foglalkozik ezzel. Tisztelt Országgyűlés! Ez a két oldal (Felmutatja.), összesen ez a két oldal sorolja fel a fejlesztéseket, mindenféle részlet, műszaki tartalom nélkül. Azt kell hogy mondjam, ez vicc. Amit megtudunk ebből az anyagból, hogy 260 millió euró a fejlesztési ígéret 2011-ig bezárólag. Elmaradásának következménye kötbér, végső esetben a szerződés felmondása.

Ma egyértelmű tény, hogy a vállalt fejlesztések döntő része nem valósult meg. Tény az is, hogy ennek nem volt semmilyen következménye. Nem vetettek ki kötbért, szóba sem került a szerződés esetleges felmondása. Nem épült meg a parkolóház, közlekedési csomópont, repülőgép-állóhely, a cargo. A szerződésben vállalt költséghez képest filléreket költöttek környezetvédelmi fejlesztésre, a zajhatások kivédésére.

Aztán a beruházások elmaradását 2008-ban megpróbálták lepapírozni. Idézem: "Elégtelen utasforgalomra való hivatkozással az MNV Zrt. és a BA Zrt. közösen átütemezte a fejlesztéseket."

Érdemes megnézni a számokat. Az Airport honlapján található adatok ezzel ellentétben a forgalom dinamikus növekedéséről szólnak. 2005-2007 között több mint 600 ezer fővel növekedett a reptér utasainak a száma. Hol itt az elégtelen utasforgalom? Milyen alapon döntött az ÁPV Zrt. az átütemezésről? Egyértelmű, hogy 2011. december 31-éig a privatizációs szerződés szerinti fejlesztések fizikailag nem valósíthatók meg, a tervek, építési engedélyek hiányát látva ez lehetetlen vállalkozás.

Kérdésem: miért nem érvényesített kötbért az elmaradt fejlesztések után az ÁPV Zrt.? Ki fogja megtéríteni az államnak az elmaradt fejlesztéseket és az ebből fakadó nemzetgazdasági bevételkiesést?

Végül szeretnék kitérni szűkebb pátriám, Rákosmente problémájára, amely szorosan összefügg az elhibázott privatizációval. A szerződésben ugyanis az Airport vállalta, hogy a repülésbiztonsággal kapcsolatos jogszabályi előírások betartatását biztosítja. Na, ezt sem sikerült betartani. A városrész 1890 óta lakott, mellette 1982-ben - jogsértő módon - 1,6 kilométerre fölépült egy futópálya. Ennek használata 1997-ig tiltott volt, később feloldották a tiltást. A hatályos rendeletet azonban, amely engedi ennek korlátozott használatát, az üzemeltető nem tartja be. A rákoshegyi légtér felett rendszeres a jogsértés, 100-150 méter magasságban repülnek a gépek a házak fölött, gyakoriak a légörvények által keltett cseréplesodrások, amelyek közvetlen életveszélyt jelentenek. Noha tilos ezen a pályavégen az éjszakai és a hétvégi repülés, nem használhatja 100 tonna feletti gép, tilos a felszállás után a városrész fölé repülni, mégis a gépek folyamatosan megsértik a jogszabályt. Ez egyértelműen az üzemeltető felelőssége.

A problémát fokozza, hogy nincs kijelölt zajgátló védőövezet, nincs biztonsági védőövezet, nincs elfogadott zajvédelmi program, és a BA asszisztál a jogsértő repülésekhez.

Tisztelt Államtitkár Úr! 2005-ben eladták a 10 milliárdos éves nyereséget produkáló állami céget. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) A privatizált Budapest Airport mára 9,4 milliárd forint veszteséget halmozott fel. Az eladás indokául szolgáló érvek megsemmisültek - azaz, hogy fejlesztésekre van szükség -, a szerződésben vállalt fejlesztések nem valósultak meg.

ELNÖK: Képviselő úr, kérem!

RIZ LEVENTE (Fidesz): Ezek alapján kérem a kormányt, hogy végezze el a privatizációs szerződés átfogó felülvizsgálatát, vizsgálják meg a szerződésben foglalt fejlesztési kötelezettségek teljesítését. Kérem, hogy hozzák nyilvánosságra a privatizációs szerződésekre... (A mikrofonját kikapcsolják. - Riz Levente hangosítás nélkül folytatja. - Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
50 305 2010.11.22. 6:57  218-342

RIZ LEVENTE (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő törvénycsomag kapcsán a helyi önkormányzatokat érintő törvénycsomagról és a forrásmegosztási törvény változásáról szeretnék néhány szót szólni. A forrásmegosztást gyakorlatilag Budapesten a Fővárosi Önkormányzat és a kerületi önkormányzatok között a helyi önkormányzatokról szóló törvény szabályozza, amit 1990-ben fogadtak el, aztán a 2006 végén elfogadott forrásmegosztási törvény egészítette ki a szabályozást. Ez utóbbi törvény, a 2006. decemberben elfogadott forrásmegosztási törvény egy igazi elfuserált törvény.

Leginkább a keletkezés történetét úgy lehetne megfogalmazni, hogy néhány szocialista-szabad demokrata polgármester, képviselő összehajolt, és amolyan barkácsszakkör módjára létrehozott egy jogszabályt, ami nekik kedvezett. Csak ugye a különbség az volt, hogy ez a barkácsszakkör súlyos milliárdokról döntött.

Két nagyos súlyos hibát, problémahalmazt hozott létre ez a jogszabály 2006 végén. Az első az, hogy egy rendkívül pontatlan, sajnos önellentmondásokban is megnyilvánuló, jogharmonizációs gondokkal küzdő jogszabály jött létre, amit előbb az Állami Számvevőszék tett szóvá, aztán később az Alkotmánybíróság is nehezményezte, hogy például kétharmados jogszabályt kívánt feles módon megváltoztatni. Ilyen például a helyi önkormányzatokat, kerületi önkormányzatokat megillető helyiadó-bevételek sorsa.

A másik komoly probléma volt, hogy ez egy rendkívül igazságtalan forrásmegosztási törvény, amit 2006 végén létrehoztak. Jellemzően inkább a belső kerületeket díjazta, a külső pesti kerületeket pedig inkább büntette. Nem vette figyelembe például az elmaradottságukat a burkolatlan utak számában, nem vette figyelembe a fenntartott zöldterületek nagyságát, nem vette figyelembe például a lakosságszám növekedését.

Ezt a problémát, azt gondoltam - nyilván mint kerületi polgármester is -, hogy orvosolni kell, különösen azért, mert az elmúlt, 2007 óta eltelt négy esztendőben közel 1,5 milliárd forintos forráskivonás történt e forrásmegosztási törvény kapcsán a XVII. kerületből, ami, azt gondolom, hogy tarthatatlan helyzet.

Ez a mostani jogszabálytervezet, ami a Ház előtt van, egyelőre részben oldja meg a problémát. Először is az első problémahalmazt, amely alapvetően a jogtechnikai problémákat jelenteni, azokat mindenképpen orvosolja. Rögzíti egyértelműen és világosan, hogy mi tartozik a kerületekhez, mi tartozik a fővároshoz. Rögzíti azt, hogy a helyi adók mint bevételek - helyi építményadó, telekadó, gépjárműadó - a helyi önkormányzatokat illeti meg 100 százalékosan. Rögzíti a Fővárosi Önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közti megosztott arányokat, 47 százalék a Fővárosi Önkormányzatot illeti, 53 százalék a kerületeket az osztottan járó bevételek kapcsán. Azt gondolom, hogy ezek mindenképpen fontos és előremutató lépések.

Az igazságtalanság orvoslásához hozzáadva a saját magam és képviselőtársaimmal közösen alkotott gondolatainkat, benyújtottunk egy módosító indítványt is az előterjesztéshez. Ez a módosító indítvány megpróbálja részben kezelni a már említett igazságtalanságokat.

Ennek a módosítónak a lényege, hogy a működési deficit számolási módját megváltoztassa. Miben változna meg ez a működési deficit, amely a forrásmegosztás alapját is jelenti? Nézzünk először egy alapkérdést! Van egy önkormányzati feladat, ami kétféle módon finanszírozott. Egyrészt az állami normatíván keresztül, másrészt azon az önrészen keresztül, amit az önkormányzat saját erőből hozzátesz. A kevésbé takarékos önkormányzatok jóval nagyobb összeget képesek ehhez a normatívához hozzátenni, míg a szegényebb önkormányzatok, akiknek kevesebb a rávaló, vagy esetleg takarékosabban gazdálkodnak, lényegesen kevesebbel egészítik ki a normatívát.

A forrásmegosztási törvény a teljes bekerülési költségből vonja ki a normatív támogatást, és ami marad, azt veszi működési deficitnek. Tehát ahol többet tudnak hozzátenni a normatívához, ott magasabb a működési deficit. Így a megosztandó források a működési deficit figyelembevételével kerülnek felosztásra, és ez a számítási rendszer az én véleményem szerint inkább elmélyíti a kerületek közti gazdasági különbségeket.

Az én javaslatom, illetve a képviselőtársaimmal közösen benyújtott módosító indítvány javaslata szerint a működési deficit számítása ezek után átlagköltségek alapján kerülne meghatározásra. Azt gondolom, hogy ez a módosító indítvány, ha a parlament is elfogadja, akkor a költségek hatékonyabb felhasználását, költségtakarékosabb üzemeltetést és igazságosabb rendszert hozhat létre.

Volt egy másik célja ennek a módosító indítványnak. A forrásmegosztási törvény tartalmaz egy olyan szabályt, hogy az előző évhez képest egy kerületnek az elosztandó forrásokból való részesedése csak 5 százalékkal lehet kevesebb vagy több. Ezt a jogszabályi megállapítást szeretném annyiban megváltoztatni, hogy az 5 százalék helyett 2 százalékot javaslok. Ez leginkább azért lenne fontos, mert 2007 óta, mióta ez a törvény hatályba lépett, egyes kerületek nagyon elindultak fölfelé, más kerületek nagyon elindultak lefelé. És azt gondolom, hogy ez az alapvetően egészségtelen tendencia mindenképpen arra szorul, hogy korrigáltassék. Ezt tehát most 2 százalékban maximálnánk, és így, azt gondolom, igazságosabb törvény lesz ebből a forrásmegosztási törvényből.

Összességében tehát ez most a feladat. A további teendőnk még, hogy ezt a rendszert tovább arányosítsuk. Azt gondolom, hogy mindenképpen szükség van a forrásmegosztási törvény kapcsán arra, hogy figyelembe vegye a népesség arányainak változását, azt, hogy egyes kerületekben egyre magasabb és több a beköltözők száma. Figyelembe kell venni a külső kerületek elmaradottságát, így jöhet létre egy arányosabb rendszer.

De ezt mindenképpen nyilván mondani kell, hogy ez a jövő. A jelen is, azt gondolom, nagyon fontos, ebben a mostani előterjesztésben azt már üdvözölhetjük, hogy elindult a rendszer egy igazságosabb forrásmegosztás irányába, és feltétlenül támogatom és javaslom a parlamentnek elfogadásra.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
53 56 2010.11.26. 4:33  1-365

RIZ LEVENTE (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Jómagam a közösségi és az egyéni közlekedés fejlesztéseiről szeretnék néhány szót szólni, amelyet a 2011. évi költségvetés támogat. Egészen konkrétan a XVII. kerület, Rákosmente képviselőjeként szeretnék arról is szólni, hogy milyen módosító indítványokkal éltünk mi, budapesti külső kerületek a 2011. évi költségvetéshez.

Elsőként a közösségi közlekedés tekintetében, én azt gondolom, hogy nagyon komoly előrelépést várhatunk a következő évtől. Mi, Budapest külső kerületei elsősorban az elővárosi vasút fejlesztésében látjuk ennek a lehetőségét, ugyanis akár konkrétan a XVII. kerületen két nagy elővárosi vasútvonal, a 80-as és a 120-as vonal megy keresztül, az egyik Hatvan-Miskolc irányába, a másik pedig Újszász-Szolnok-Szeged irányába, mind a kettő kiválóan használható arra, hogy az elővárosokból, illetve Budapest külső kerületeiből megközelíthessük reggel a belvárost és a munkahelyünket.

Ennek a stratégiának a része - és ez ügyben már elindult az egyeztetés a kerületi önkormányzatok és a kormány, illetve a NIF Zrt. között -, hogy elsőként a 80-as vasútvonalnak az elővárosi fejlesztési elképzeléseit megvitassuk, és majdan lehetőségek szerint megvalósítsuk. Ez azt jelentené, hogy a közösségi közlekedés részeként működő elővárosi vasút megállóhelyei megújulnának, új és korszerű állomások jönnének létre, javulnának az utastájékoztatás, az utasvárakozás feltételei. Számunkra ez létkérdés, és ez ügyben az önkormányzat is partner, és mindent meg kíván tenni.

Az egyéni közlekedés tekintetében rendkívül fontosnak tartom azt a módosító indítványt, amelyet néhány képviselőtársammal közösen benyújtottunk a költségvetéshez, amely budapesti külső kerületek portalanítását, leaszfaltozását segíti. Tudni kell, hogy Budapesten is a külső kerületekben összeadva több mint ezer kilométernyi aszfaltozatlan földút vár arra, hogy aszfaltburkolatot kapjon. Egy nagyvárosban, egy világvárosban, amely állítólag lendületben volt az elmúlt évek folyamán, ez egészen botrányos helyzet, hogy poros, piszkos körülmények között lehet csak közlekedni, és az emberek port nyelve élik mindennapjaikat.

Ennek érdekében több képviselőtársammal úgy gondoltuk, hogy fontos, hogy egy olyan programot, amely korábban, az első Orbán-kormány alatt indult, amely azt jelenti, hogy az utak aszfaltozásának egy normatív állami finanszírozást biztosítunk, idéntől ismét lehetővé tesszük. Ezt 2001-ben vezette be még az első Orbán-kormány, aztán az MSZP-SZDSZ-kormány zokszó nélkül eltüntette a költségvetésből, megszüntette ezt a normatív támogatást, és megszüntette az úgynevezett TEUT-programokat is, amelyek a rossz aszfaltos utak megújítását, felújítását célozták.

Most ebben a költségvetés-tervezetben, ha ez a módosító indítvány megkapja a támogatást, visszakerül az az állami normatív finanszírozás, amely a földutak aszfaltozását lehetővé teszi. Egy 2 milliárdos keretösszegben szeretnénk újraindítani ezt a programot, és nagyon bízom benne, hogy a parlament elfogadja a decemberi végszavazáskor, egyébként a bizottságokon már átment.

Fontos az is, hogy a rossz, kátyús utak megújítása, a rossz aszfaltos utak megújítása is megtörténjen Budapesten. Ezt egy másik módosító indítvány, Tarlós István főpolgármester úr és budapesti képviselők nyújtották be, amely egymilliárd forintot tenne lehetővé a budapesti 1. és 2. számú fő közlekedési útvonalak újraaszfaltozására. Láthatjuk, hogy sok ilyen kátyús, rossz aszfaltút van Budapesten, és hiába hallottuk éveken keresztül, hogy világvárost építünk, ezek még ma is csúfítják Budapestet és teszik nehezebbé közlekedését. Ha ez a módosító indítvány megkapja a támogatást, akkor Budapest közlekedésén is ezúton javíthatunk, és jobb és komfortosabb lesz a közlekedés lehetősége.

Tehát azt gondolom, hogy a következő évi költségvetésnek mindenképpen prioritást kell adnia a közösségi közlekedésnek és az utak felújításának, az utak fejlesztésének. Ezek elmaradások, amelyeket a korábbi kormányzat alatt sajnos átélhettünk mindannyian, akik a külső régióiban lakunk Budapestnek. Ha a következő évi költségvetést elfogadjuk, akkor reményeink szerint ezek a problémák orvoslást nyernek. Ezért tartom fontosnak, hogy a költségvetést az Országgyűlés támogassa.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
74 179 2011.03.16. 4:50  178-206

RIZ LEVENTE (Fidesz), a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A bedőlt lakáshitelesek helyzete ma Magyarországnak az egyik legsúlyosabb gazdasági, szociális és társadalmi problémája; 105 ezer magyar család van bajban, az ő érdekükben született ez az előterjesztés. Én magam is mint egy városrész polgármestere, Budapest XVII. kerület, Rákosmente polgármestere gyakran és az utóbbi időben szinte nap mint nap találkozom olyan családokkal, amelyek tagjai bizony rémülten kérdezik, hogy mi lesz április 15-e után. Az ő érdekükben is született ez az előterjesztés. Azt gondolom, talán az egyik legsúlyosabb szocialista örökséggel állunk szemben, vagy mondhatnám, antiszocialista örökséggel.

Mielőtt magáról az előterjesztésről beszélnék, azért két szót mindenképpen érdemes arra is vesztegetni, hogy ki a felelős, hogy miért alakult ki ez a helyzet. Azt gondolom, hogy 1998 és 2002 között működött egy nagyon megfelelő, forintalapú otthonteremtési támogatás, amelyet a 2002 után hivatalba lépő szocialista kormány szétvert. A Medgyessy-kormány szűkítette a hitelplafont, megemelte a kamatokat, gyakorlatilag úgy megdrágította a forinthitelt, hogy az szép lassan el is halt.

Helyette kiszolgáltatta a magyar családokat, a fiatal, pályakezdő házaspárokat a nemzetközi pénzpiac szeszélyeinek; nem maradt más számukra, mint a devizahitel, amely akkor a legelérhetőbb és legkedvezőbb hitel volt. Viszont nem hívta fel arra a figyelmet, hogy milyen kockázatokkal jár ennek igénybevétele.

A felelősség kapcsán azt gondolom, fontos kitérni arra is, hogy a bankszektor sem érinthetetlen ebben a kérdésben. A bankok ugyanis nem kellő körültekintéssel hiteleztek, sokszor nem teljesen tisztességes eszközökkel reklámozták a hiteleket, a tájékoztatásuk nem volt teljes körű, nem volt teljesen tényszerű, sőt sokszor egy átlagember számára még érthetetlen is.

Ennek is köszönhető, hogy 2002-höz képest, amikor még csak 20 milliárd forint volt a devizahitel-állomány Magyarországon, ez 2010-re 2800 milliárd forintra, több mint a százszorosára nőtt. Ennek a helyzetnek a megoldása érdekében az előző kormány lényegében nem tett semmit.

Az új kormány, hivatalba lépése után, először is eltörölte a devizahitelezést, meghosszabbította a moratóriumot, és létrehozott egy olyan törvénycsomagot, amely a lakáshiteleseket védte. Ennek a folyamatnak a része ez a javaslat is, amely azt a moratóriumot, ami most április 15-én lejár, meg kívánja hosszabbítani annak érdekében, hogy senki ne kerülhessen utcára április 15-e után, aki nem tudja fizetni lakáshitelének törlesztőrészleteit.

A képviselői javaslatunk lényege, hogy mindazok, akik természetes személyek, akik nem költözhetnek más lakásba, azok részesüljenek ennek a moratóriumnak az áldásaiban. Természetesen nem vonatkozik azokra, akik rendbírsággal sújtottak, nem vonatkozik azokra, akik önkényes lakásfoglalók, vagy valamilyen, hitellel kapcsolatos bűncselekményt követtek el. Viszont újításként vonatkozik például azokra, akik szabad felhasználású hiteleket vettek föl, és lakáscélra fordították.

Lényeges kérdés, hogy meddig tart a moratórium. Azt mindenképpen kijelenthetjük, hogy addig tart, amíg ezt a helyzetet egy jogszabály, egy felelős intézkedés végérvényesen meg nem oldja. Ez az intézkedés nem lehet az, hogy a kormány egyoldalúan vállalja a költségeket, hogy kifizeti teljes egészében a bankokat, és ők egyetlenegy forint kockázatvállalás nélkül kimenekülhetnek ebből a helyzetből.

(17.30)

Ez semmiképp sem tarható, és ez nem megoldás. A bankoknak is részt kell vállalni a közös teherviselésben, az ő felelősségük is, hogy ez a helyzet létrejött. És természetesen a devizahiteleseknek is ki kell fizetni az adósságukat, de meg vagyok róla győződve, hogy a hitelesek nagy többsége ki kívánja fizetni az adósságát, csak korrekt és teljesíthető feltételek mellett. Ez az, amire ez a törvényjavaslat most lehetőséget ad, illetve kifejti és kijelenti egyértelműen, hogy amíg a bankok nem partnerek ennek a közteherviselésnek a kialakításában, addig az államnak érvényesíteni kell az erejét, az emberek pártjára kell állni, és meg kell őket védeni.

Köszönöm, hogy meghallgattak, és kérem, hogy támogassák a törvényjavaslatot. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
111 312 2011.09.19. 2:58  305-335

RIZ LEVENTE, a gazdasági és informatikai bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A gazdasági bizottság a mai ülésén kétharmados többséggel általános vitára alkalmasnak találta a T/4125. számú törvényjavaslatot, amely módosítja a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvényt és az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvényt.

Az előterjesztés általános szándéka egy új támogatási rendszer kereteinek a bevezetése, amely átlátható, világos, egyértelmű és új feltételeket teremt az energiaszektorban, amelynek középpontjában a távhőfogyasztó megvédése áll.

Két fontos célt hadd emeljek ki a törvényjavaslatból. Idén októbertől ennek révén - amennyiben a parlament elfogadja - egy olyan új szabályozás kerül bevezetésre, amely a földgáz-, villamosenergia-szolgáltatás mellett bevezeti a távhő esetében is a kormány által garantált hatósági árat. Ennek a következménye, hogy a hatósági árképzés révén megzabolázható a távhőár, és ez védettséget ad a fogyasztóknak.

A másik fontos cél, pedig egy új hőoldali támogatási rendszer létrehozása. Jelentős fordulat, hogy a kormány a korábbi évek rossz gyakorlatától eltérően most már nem az energiatermelő cégeket, hanem a távhőszolgáltatókat és a fogyasztókat kívánja támogatni, illetve segíteni. Ennek pedig az lesz a következménye, hogy a korábbi években a közel 100 milliárd forintra nőtt, nehezen megokolható támogatás 42 milliárd forint lesz, és ehhez nem a távhőtermelők fognak hozzájutni, hanem a távhőszolgáltatók.

Amennyiben a parlament elfogadja ezt a jogszabályt, utána rendeletalkotási feladata lesz a fejlesztési miniszternek, három fontos rendeletet kell alkotni, hogy október 1-jén az új rendszer elindulhasson.

(21.30)

Először is meg kell állapítani a termelők számára a hatósági maximalizált hőárat, ami alapján a távhőszolgáltatók vásárolják az energiát. Meg kell határozni a végfogyasztói árat, ami a lakossági felhasználókat illeti, illetve az önkormányzatokat, például kórházakat, iskolákat, és rögzíteni kell a távhőszolgáltatók számára a hőoldali támogatás részletszabályait. Ezeknek a támogatásoknak egyébként az ellenőrzésük is meg fog valósulni, az Energia Hivatal ellenőrizni fogja, és jogosulatlan igénybevétel esetén a támogatást bírsággal növelten kell visszafizetni.

Tisztelt Országgyűlés! A most októberben a fűtési szezon kezdetén bevezetendő új támogatási rendszer hosszabb távon is egy átlátható és tervezhető rendszert hoz létre, lehetővé teszi a távhő árának kordában tartását, ezáltal biztosítja a kormánynak a Széll Kálmán-tervben szereplő rezsiköltségek befagyasztására vonatkozó ígéretét.

Mindezekre tekintettel a gazdasági bizottság többsége 18 igen és 4 nem arányában támogatja a törvénymódosítási javaslatot, és kéri, hogy a parlament is hasonlóképpen tegyen.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
111 316 2011.09.19. 2:32  305-335

RIZ LEVENTE (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Sajnálom Kovács Tibor képviselőtársamat, olyan depressziós mostanában. (Dr. Józsa István közbeszólása.) Próbáljon bízni a kormányban, és remélni azt, hogy ezek a garanciák majd a rendeletek útján önnek is megfelelő módon megszületnek. Hadd beszéljek most, mivel az idő már nagyon későre jár, és mindjárt tíz óra, egyetlen aspektusáról ennek az előterjesztésnek, ez pedig a társadalmi aspektus.

Egy hatalmas rendszerről van szó, a távhőszolgáltatás Magyarországon 640 ezer lakást jelent, több mint kétmillió ember él ezekben a lakásokban, az ország lakóinak több mint 20 százaléka. Ez azt jelenti, hogy nagyon fontos és nagyon jelentős társadalmi kérdés a távhőár képzése, a távfűtött lakások 85 százaléka panellakás, házgyári technológiával épített lakásokról van szó, lakótelepeken találhatók ezek.

Folyamatos az elmúlt évek során, jelenben is zajlik a panelprogram, de azt gondolom, hogy emellett is még mindig nagyon sok a rossz hőszigeteléssel, egyedi fűtési lehetőségek nélkül fenntartott lakások száma. Ezért is nagyon fontos a panelprogram intenzív folytatása mellett, hogy a kormány mindent megtesz azért, hogy megvédje a családokat, és megteszi azt, ami már nagyon régóta fontos, a távhő hatósági árának szabályozását. Ez egyfajta szociálpolitikai eszközként is működik, amire nagy szükség van. Hogy szűkebb pátriámról beszéljek, Budapestről, itt 241 ezer panellakásról vagy távhővel fűtött lakásról beszélünk. Sőt, még szűkebb pátriám, Rákosmente, Budapest XVII. kerület majdnem 7300 lakást jelent. Budapest-szerte több mint 600 ezer ember lakik ilyen lakásokban, a mi kerületünkben közel 20 ezer ember, tehát egy nagyon jelentős társadalmi kérdés a fővárosban. Éppen ezért is nagyon fontosnak tartom a távhőárak megzabolázását.

Az elmúlt 15 év úgy telt, hogy a közüzemi díjak, így a távhő is általában mindig az infláció felett emelkedtek. Ezt most a távhő esetében is meg lehet akadályozni a most beterjesztett törvényjavaslattal, illetve a majd kapcsolódó miniszteri rendeletek segítségével. Tehát a panellakásokban élő emberek érdekében ezért is nagyon fontosnak ítélem, hogy a villamos energia, földgáz után a távhő árképzése is a hatósági árak közé fog tartozni. Ez az előterjesztés ennek alapját teremti meg, ezért kérem a tisztelt parlamenttől, hogy támogassa azt.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
127 60 2011.11.02. 8:57  23-118

RIZ LEVENTE (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm a szót. Egy költségvetés mindenkor a számokból áll, ugyanakkor a felszólalásomban - mivel ez egy általános vita - most nem elsősorban a számokról fogok beszélni, hanem a költségvetést körülvevő külső és belső körülményekről, illetve a törvényjavaslat mögött rejlő fontosabb gyakorlati feladatainkról. A célok mellett a hozzászólásom végén szeretnék pár szót Budapestről, a nemzet fővárosáról is szólni, amiért felelősséget érzek mint kerületi polgármester s mint a kerületeket összefogó önkormányzati szövetség elnökségi tagja.

Elsőként egy tézissel kezdeném. Azt gondolom, hogy a magyar gazdaságot teljesen új logika mentén kell felépíteni, mert az elmúlt évek gazdasági logikája szerint működtetett világ szétesett. Ezt néhányan még nem értik, vagy nem akarják tudomásul venni, de ettől ez még tény. Az a világ szétesett, amiben az elmúlt harminc évben éltünk. Lehet sajnálkozni emiatt, lehet nosztalgiázni rózsaszín illúziók után, amelyekben ringatott, sok mindent lehet, de egy nem lehet: visszahozni vagy visszacsinálni. Ezt nem lehet, mert ez a világ felemésztette magát és saját tartalékait.

Ez a világ, amely szétesett, az önbecsapásra, egymás becsapására épült: adócsalás; feketemunka; fiktív számlák; számlagyárak; fiktív vállalkozások; fedezet nélküli hitelek; spekuláció; a hitelfelvevők szándékos megtévesztése, tájékoztatásuk szándékos elmulasztása; nyugdíjfizetés azoknak, akiknek nem járna nyugdíj; diplomák, amelyekből nem lehet megélni. Az élet számos területe az önbecsapásról és egymás becsapásáról szólt. Ez a világ csődbe ment, és valószínű, hogy éppen ezért ment csődbe.

Az elmúlt harminc évben elköltöttük a következő húsz évünket. Óriási felelőtlenség volt, de megtörtént, ezt már nem lehet meg nem történtté tenni. Egy dolgot lehet tenni, hogy keserves erőfeszítésekkel megpróbáljuk ezt a becsapásra épülő logikát kiradírozni az életünk minden területéből, a költségvetésből, az adózásból, a nyugdíjrendszerből, az egészségügyből, mindenhonnan, az oktatásból is.

Itt a parlamentben sokszor elismételtük, ha 2012 legfőbb céljait szeretnénk kifejezni, akkor ezt egy rövid mondatban ki lehet fejezni: elrugaszkodás a válságzónától. Én ehhez hozzátenném azt is, ha eredményes gazdaságpolitikát szeretnénk csinálni, akkor ettől az önbecsapásra épülő világtól is el kell rugaszkodnunk. Ennek egyik fontos eszköze ez az országvédelmi költségvetés, amelynek feladata részben természetesen, hogy megvédjük az országot attól, hogy a görög útra sodródjon, másrészt pedig feladata, hogy folytassa a magyar gazdaság újjáépítését.

(11.50)

Az elmúlt néhány hétben, azt gondolom, az elmúlt néhány napban már többször elhangzott a parlamentben, hogy milyen feladatok vannak, milyen célok vannak ezzel összefüggésben. Én csak néhányat címszavakban emelnék ki. Ilyen például az, és talán az egyik legfontosabb, hogy tovább kell csökkentenünk az államadósságot. Látjuk azt, hogy mindez nő az eurózóna országaiban, a görög csőd hatásait sem lehet felmérni. Ha csak az elmúlt két nap fejleményeit nézzük, akkor rengeteg a bizonytalanság. Ebből adódik az, hogy nekünk egyértelműen az a feladatunk, hogy folytatnunk kell az adósság elleni küzdelmet. Ez az egyetlen garancia, hogy ne kerüljön sor arra, ami Görögországban is, a nyugdíjak csökkentésére, a közalkalmazotti bérek csökkentésére, hogy ne jussunk erre a sorsra. Ehhez az kell, hogy csökkentsük a költségvetés hiányát, és megvalósítsuk a tervezett növekedést, ez már önmagában csökkentheti az államadósságot.

Ezzel együtt meg kell mentenünk a bajba jutott devizahiteleseket. El kell érnünk, hogy egyetlen családnak sem legyen az országban devizatartozása, ezzel védhetjük meg az embereket, a gazdaságot a forint árfolyamának hullámzásától, amit az euró gyengesége okoz. Más országok pénzügyeit nem tudjuk befolyásolni, de magunkat meg tudjuk védeni ettől, ha minél inkább elszakadunk onnan.

Munkahelyeket is kell teremtenünk. A Start-munkaprogram erre ad lehetőséget, 200 ezer új munkahelyet tudunk létrehozni, és azt a célt, amit korábban már megfogalmaztunk, hogy segély helyett munkát adjunk az embereknek, ezen keresztül megvalósíthatjuk.

Új otthonteremtési programra is szükség van, egy széles otthonteremtési programmá kell bővíteni a már elindított bérlakás-építési programot. A cél az, hogy amit az otthonteremtés támogatása jelenthet, áttételesen munkahelyek jöjjenek létre, növekedjen a gazdaság.

Végül, hogy mindehhez ezeket a feladatokat meg tudjuk valósítani, szükség van az országvédelmi alapra, hogy az országot a külső, előre nem látható válsághelyzetektől meg tudjuk védeni.

Most szeretnék néhány szót szólni Budapestről is, merthogy nemcsak külső és pénzbeli tartozásaink vannak, hanem vannak súlyos belső adósságaink is, amelyek főként mulasztásokból halmozódtak fel. Az elmúlt 20 évben Budapest sok tekintetben leépült. A főváros sem önmagával, sem a kerületeivel nem törődött megfelelő módon, ez is egy olyan adósság, amit végre el kell kezdeni törleszteni. A fővárostól mindenki azt várja, hogy az ország motorja, húzóereje legyen, de Magyarországon és a fővárosban ebben az elmúlt 20 évben pont fordítva történt. Az ország ebben a 20 évben mutatott fel sikereket, érték kudarcok is, de Budapest Demszky-korszaka egyértelműen egy kudarctörténet volt. Az a néhány jelentős dolog, ami épült - Nemzeti Színház, Művészetek Palotája, Sportaréna, Megyeri-híd, hogy egészen korrekt legyek politikailag -, ezek általában a kormányok segítségéből adódtak, országos erőfeszítésből, vagy a kerületek tettek hozzá sok erőforrást.

Ennek a kudarckorszaknak főként két oka volt. Budapest és korábbi vezetése nem vállalkozott nagy dolgokra, nem voltak víziói, merész tervei, amelyek felszabadították volna a fővárosban rejlő energiákat, helyette ideológiai, politikai konfliktusokkal, vitákkal foglalták el magukat. A másik ok, hogy erre is rendezkedett be, a főváros politikai és közigazgatási rendszere eleve magában hordta a tehetetlenséget, a meddő vitákat, a konfliktusokat, a felelősség folyamatos áthárítását, a zavaros helyzetek tömkelegét, amelyekben egyre nagyobb teret öltött a korrupció. Ezért is kell 2012-ben Budapest átszervezését is megvalósítani, amely hamarosan az Országgyűlés elé kerülő önkormányzati törvény feladata lesz.

Budapestnek újra nagy, közös tervekre, vállalkozásokra van szüksége, amelyeket a kormány, a kerületek, a fővárosi vezetés és a budapesti emberek alkotó együttműködésével tudunk közösen megvalósítani. Ez is szükséges az elrugaszkodáshoz. Jövőre erre is sor kerülhet. A jövő évi költségvetés számos budapesti fejlesztést támogat vagy költségvetési forrásból, vagy európai uniós pályázatok segítségével.

Néhány példát szeretnék ebből még felidézni. Ilyen például a Demszky-korszakban elindított, a kontinens talán egyik legrosszabbul előkészített uniós projektje, a 4-es metró, amely a kormányváltás és a fővárosi vezetőváltás után végre botránytól mentesen és konszolidált körülmények között közeledik a befejezés felé. A munkákhoz a költségvetés jelentős forrást nyújt. Szintén szeretném kiemelni, hogy végre indulásra kész az 1-es, 3-as villamos fejlesztési projektje, ehhez 40 milliárd forint uniós támogatás járul. Végre elérhetjük azt, hogy az 1-es villamos átérjen Budára, ennek is hamarosan láthatjuk a megvalósítását. Folytatódik, illetve tovább várható a kerékpárút-hálózat bővítése, és végre elindul a közbringaprogram is.

A költségvetésben 3 milliárd forinttal szerepel a Széll Kálmán tér felújítása. Ez lehetőséget ad arra, hogy a tér, ami, azt gondolom, Budapest szégyene, végre megfelelő táj- és térépítészeti felújításban vegyen részt, és végre lehetőség legyen rendezni azt az adósságot, amit Budapest az elmúlt években felhalmozott.

Fontos a költségvetésben a budapesti kerületek földútjainak aszfaltozására előirányzott 2 milliárd forintos keretösszeg. Budapesten nagyon sok földút van, csak a budapesti XVII. kerületben, ahol én polgármester vagyok, több mint 100 kilométernyi a földút. Ezt minden budapesti kerületben, ahol ilyen utak találhatók, támogatja a költségvetés normatív alapon.

További 1 milliárd forint jár a budapesti fő közlekedési utak újraaszfaltozására, felújítására, ez is ennek a költségvetésnek a része, és nagyon fontos, hogy Budapest ilyen értelemben is fejlődjék. Mondhatnám még a római-parti árvízvédelmi védmű megvalósítására előirányzott 1 milliárd forintot, ez is budapesti fejlesztés. Mindezek mellett még egyébként több módosító indítvány is elő van készítve, amelyek tovább javíthatják Budapest költségvetési pozícióját.

Összefoglalva s rövidre zárva: a költségvetés, azt gondolom, önbecsapástól mentesen szembenéz ezzel a megváltozott világgal, azzal a válsággal, amely Európa-szerte most tombol, és reagál annak változásaira, egyfajta biztonságot is ad az országnak velük szemben. Egyúttal segít Budapestnek is, segít abban, hogy végre elrugaszkodhasson a Demszky-korszaktól, és olyan fejlődő pályára álljon, amely az itt élők jogos igénye.

Mindezek alapján azt kérem a tisztelt Háztól, hogy támogassák az ország jövő évi költségvetését. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
166 255 2012.02.27. 9:15  210-266

RIZ LEVENTE (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A vita eddigi szakaszában, illetve magában a bizottságot felállítani javasoló határozati javaslatban is úgy látom, hogy döntően a Malév ügye dominál, tehát a Malév privatizációja és a Malév csődbe jutása. Én most szeretnék egy picit a Budapest Airport privatizációjáról beszélni és annak visszásságairól (Kovács Tibor: De ez hogy jön ide a bizottsághoz?), ha megengedik.

Annak idején, 2010 júliusában már tettem egy napirend előtti felszólalást ebben a kérdésben. Jó néhány kérdés maradt még megválaszolatlanul, és azt gondolom, hogy ezért is nagyon fontos és nagyon hasznos, hogy feláll végre ez a vizsgálóbizottság, amely tisztázza minden részletét ennek az ügynek.

Tudjuk azt, hogy a Budapest Airport egy nyereséges állami vállalat volt, 2003-ban 6 milliárdos nyereséget termelt, 2004-ben már 10 milliárdos nyereséget termelt, ennek ellenére 2005-ben eladták. Ez a privatizáció, ha az egész történetét megnézzük, sőt az azt követő időszakot is, gyakorlatilag egy folyamatos törvénysértésekkel teli, az ország szempontjából rendkívül káros vagyonkiárusítás volt. Már magát a privatizációs eljárást sem sikerült törvényesen lebonyolítani, hiszen az első eljárást végül először a Fővárosi Munkaügyi Bíróság, aztán pedig a Fővárosi Bíróság semmisítette meg, ezért egy új eljárást kellett indítani, amely egyébként már csak egy zártkörű eljárás volt, és már csak az első körben pályázó öt céget hívták meg erre az eljárásra, és közülük választották ki végül a nyertes angol céget.

Maga a szerződés 2005. december 18-án köttetett meg, 464,5 milliárd forintért adták el a Budapest Airportot és a repülőtér 75 éves vagyonkezelői üzemeltetői jogát.

Az első kérdés, hogy hová került ez a hatalmas bevétel. Annak idején többféle magyarázat elhangzott, Veres János pénzügyminiszter úr egész szép nagyokat füllentett, mert több alkalommal is kijelentette, sőt még itt a parlamentben is elhangzott a jegyzőkönyvek tanúsága szerint, hogy ezt az államadósság csökkentésére fogják fordítani.

Nem így történt, az Állami Számvevőszék egészen egyértelműen megállapította, hogy ezt a 2005. évi költségvetés kozmetikázására fordították, minden bizonnyal a nyugdíjkasszában keletkező hiányokat próbálták ezzel befoltozni.

Néhány kérdést szeretnék elmondani ezzel a privatizációs folyamattal kapcsolatban, amit azt gondolom, hogy fontos, hogy majd vizsgáljon ez a bizottság.

Az első például, ami szerintem nagyon fontos kérdés, hogy hogyan történhetett meg, hogy az állami jogszabályalkotást egy privatizációs szerződés korlátozza. Ugyanis ez történt. Ugyanis ez a szerződés létrehozott egy olyan kategóriát, hogy állami kockázati esemény. A jogszabályváltozás a szerződés szerint egy állami kockázati esemény. Ezzel kapcsolatban így szól a szabályozás, engedjék meg, hogy felolvassam, mert nagyon-nagyon érdekes talán.

"Amennyiben a gazdasági szabályozás a zárást követően - ez 2005. december 22. - módosításra kerül oly módon, hogy annak 2006. január 1-jén hatályos rendelkezései alapján a 2006. január 1. és 2011. december 31. közötti időszakban megállapítható repülőtér-használati díjak a módosítás következtében csökkennek, az eladó, azaz a magyar állam köteles a társaságnak minden évben megfizetni azon szabályozott bevételek közötti különbözetet, amelyet a társaság a gazdasági szabályozás változása nélkül elérhetett volna, és amelyet a társaság a módosított gazdasági szabályozás alapján ténylegesen elért."

Tehát ez azt jelenti, hogy ha történik valami jogszabályváltozás, amely netán a repülőtér bevételeit csökkenti, akkor a különbözetet a magyar államnak meg kell fizetnie.

Azt gondolom, hogy például az egyik fő okot itt érhetjük tetten, amikor azokra a problémákra keresünk választ, amelyek a Ferihegyi repülőtér környezetében keletkeznek, mint zajhatás, az ott élők mindennapos nyugalmát veszélyeztető repülőtéri zajártalmak, hiszen a magyar állam ezen passzus alapján lényegében nem is változtathatott a jogszabályokon, ez a passzus befagyasztotta a repüléssel kapcsolatos több száz, akár több ezer jogszabályt. Azt gondolom, hogy ez egy botrányos dolog. Az állami jogalkotás szabadságát ez a szerződés ilyenformán korlátozta. Erre, azt gondolom, hogy az ÁPV Zrt. semmilyen módon nem kapott felhatalmazást annak idején.

De más további, úgymond jogfosztó rendelkezést is hadd idézzek fel a szerződésből. Például szerepelt ugyanott, hogy három éven belül egyik fél sem alapíthat, üzemeltethet, működtethet repülőteret, nem szerezhet tulajdoni részesedést, nem nyújthat évente 250 ezer főnél nagyobb utasforgalmat lebonyolító reptereknek reptéri szolgáltatásokat a repülőtér 250 kilométeres körzetében.

Tehát ez is gyakorlatilag a magyar állam jogát korlátozta, hogy például a repülés bizonyos ágazatait, például a cargoforgalmat vagy a fapados gépeket kitelepítsék, mondjuk, agglomerációs településekre. Milyen jogon és milyen alapon korlátozták a magyar állam jogalkotását? (Kovács Tibor: Ez hogy jön ide? Semmi köze nincs a bizottsághoz!)

Folytatnám tovább. A fejlesztések tekintetében egy nagyon komoly kérdés, azt gondolom, hogy a vizsgálóbizottságnak meghatározó feladata lesz, hogy miért nem valósultak meg a fejlesztések, és ezt miért nem kérte senki számon. Mit ígért a Budapest Airport?

A szerződésben is többfajta vállalás van, igaz, nincsen konkrétumokhoz, határidőkhöz kötve, de azért elhangzott több minden, és le is van írva. Például maga az ügyvezető igazgató elmondta, hogy a következő öt évben új repülőgép-parkolóhelyek épülnek, szatelit terminálok, új parkolók, cargolétesítmények. Maga Kóka János itt, a Magyar Országgyűlésben mondta el 2005. december 12-én: "Ha csak a következő 4-5 évet nézzük, a repülőtér körül épülnek parkolóházak, szállodák, konferenciaközpont, új utasterminálok, logisztikai központ, és Budapest elkezd majd hasonlítani a világ legnagyobb légiforgalmi központjaihoz." Hol vannak ezek?

Vagy Podolák György, MSZP, szintén ugyanezen a napon: "A pályázók százmilliárdos értékű befektetéseket vállaltak, Ferihegyen gyakorlatilag új előváros épül, utasterminálok, üzletek, szállodák, konferenciaközpont, logisztikai parkok, gyorsforgalmi út." Ha körülnézünk, akkor ennek nyomát se látjuk. Ha még felsorolnánk a környezetvédelmi fejlesztéseket, amelyeket a szerződés szintén előírt, annak sem látjuk nyomát. Ha volt is valamilyenfajta szigetelési program, arra lehetőséget adott a zajvédelmi díj, amely a Budapest Airport bevétele, és amely kapcsán elszámolni a lehető legfelületesebben köteles. Ebben a kérdésben is korábban már tettünk javaslatot szigorításra.

Tehát miért történhetett meg, hogy ezek következmény nélkül elmaradtak és nem valósultak meg? Azt gondolom, hogy ennek a bizottságnak ezt mindenképpen vizsgálnia kell, és tulajdonképpen arra is érdemes kitérni, hogy a szerződésben az szerepel, hogy az ingatlanberuházások, amit megvalósít ez a cég, a magyar állam tulajdonába kerülnek és a vagyonkezelői szerződés részévé válnak. Ezért is gondolom, hogy a meg nem valósult beruházások teljesen jogosan az állam érdekét sértik.

Mondhatnék egyéb példákat is, más olyan kockázatokat, amelyek, azt gondolom, hogy ebben a szerződésben mindenképpen érdekesek és fontosak, de nem akarom ezzel az időt húzni. Volt egy átütemezése egyébként a szerződésnek, 2011. december 31-éig átütemezett számos beruházást, de rendkívül érdekes, hogy egy 75 éves üzemeltetési jog kapcsán 2006-tól 2010 decemberéig ütemeznek elő fejlesztéseket, és utána, 2011 után még van, ha jól számolok, 69 év. Utána már semmi dolga a Budapest Airportnak? Hogyan lehetett ilyen szerződést kötni, tisztelt hölgyeim és uraim, tisztelt képviselőtársaim? Azt gondolom, hogy ez mindenképpen egy botrányos kérdés.

Nagyon érdekes az is, hogy hogyan fizethettek ilyen komoly jutalmakat, privatizációs bónuszokat a vagyonkiárusítást elkövetőknek. Annak idején a Magyar Nemzet írta meg, hogy 291 millió forint jutalmat osztottak szét az ÁPV Rt. és a Budapest Airport dolgozói között. Minden bizonnyal Bajnai Gordon is kapott ezekből a jutalmakból, aki a privatizációig vezette ezt az állami vállalatot. Nagyon érdekes, hogy utána egyébként aztán az állam maximális mértékben, már az ő minisztersége és a miniszterelnöksége alatt is végig ahhoz asszisztált, hogy ez a cég szinte bármit megtehetett a magyar állammal szemben.

Azt gondolom, hogy ezeket a kérdéseket, amelyeket feltettem, és amelyeket még számosan ismételni lehet, ez a bizottság kell hogy vizsgálja. Mindenképpen kell hogy vizsgálja azt, hogy miért maradhatott mindez következmény nélkül, kik és milyen úton-módon ellenőrizték magát a privatizációs eljárást, hogyan kötötték meg ezt a privatizációs szerződést, hogyan lehetséges az, hogy a fejlesztések tekintetében konkrét határidők és elvárások nélkül a fejlesztések csak egy része valósulhatott meg. Azt gondolom, hogy ez a dolgunk és ez a feladatunk, és a bizottság reményeink szerint erre választ fog adni, ezért is fontos, hogy a tisztelt Ház ezt a határozati javaslatot elfogadja.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(20.10)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
187 105 2012.05.09. 6:04  1-119

RIZ LEVENTE (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Én az ajánlás 40., 41., 47., 62., 68. pontjaira, illetve számos egyéb pontjára vonatkozóan szeretnék hozzászólni, hiszen ezek foglalkoznak a budapesti körzeti hivatalok kialakításával. Úgy is, mint Budapest XVII. kerületének polgármestere, úgy is, mint a Budapesti Önkormányzati Szövetség alelnöke, szeretném néhány szóban ezt a módosító indítványt indokolni és megalapozni.

Nagyon fontosnak tartom azt, hogy az önkormányzati szektort érintően minden nagyobb ágazati döntést megelőzően ne csak makroszinten gondolják át a döntéseket és az előterjesztéseket, hanem vizsgálják meg azoknak a lokális kihatásait, a helyi jellegzetességeit. Azt gondolom, ez azért is fontos, mert a helyi önkormányzatok véleménye ebben a kérdésben nagyon fontos lehet. Ezért is szükségesnek láttam a törvénytervezet társadalmi vitája kapcsán is az önkormányzati érdekszövetségek véleményét megkérdezni, és meghallgatni azon önkormányzati vezetők állásfoglalását, akik érdemben látják a hétköznapi életet, akik helyi szinten, tehát nem makroszinten pusztán, hanem helyi szinten is értelmezni tudják azt, hogy mik a problémák, mik az igények az emberek szempontjából.

Azt gondolom, ezért is nagyon fontos és nagyon értékes volt az a fajta egyeztetés, amit a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium elvégzett, és ezt szeretném személyesen is megköszönni Navracsics Tibor miniszter úrnak és Szabó Erika államtitkár asszonynak, hogy leült velünk tárgyalni, a Budapesti Önkormányzati Szövetséggel és a mellette működő több, országos jelentőségű önkormányzati érdekszövetséggel, és meghallgatta a véleményünket, és figyelembe vette az állásfoglalásunkat.

A mi állásfoglalásunknak egyik fontos eleme volt a már idézett, hivatkozott módosító indítvány kapcsán az az igény, hogy a körzeti hivatalokat kerületenként kell kialakítani. Volt egy előzetes társadalmi vita, abban volt egy előzetes javaslat, ami arról szólt, hogy adott esetben Budapesten hét körzetet kellene kialakítani. Mi a kezdetektől fogva azt képviseltük, hogy ez nem feltétlenül találkozik az emberi szempontokkal, a Budapesten élők jogos igényeivel.

Miért? Egyrészt azért, mert ennek a javaslatnak eredendően nem volt történelmi megalapozottsága, hiszen járások soha nem voltak Budapesten. Budapesten a kerületek azok, amik történelmi értelemben már egy létező és hosszú évtizedek óta fennálló közigazgatási egységet képeznek, és az emberek hozzászoktak, szeretik, mert lokálisan, helyben ez jelenti számukra a megfogható hivatalt, ahol az ügyeiket el tudják intézni. Ezért mi rögtön ezzel a javaslattal úgymond a történelmi kitekintést vetettük föl.

Másodsorban pedig nagyon-nagyon lényeges kérdése a kerületi közigazgatás mellett való kialakításnak az, hogy az embereknek ne legyen szükségük arra, hogy utazzanak. Itt több összevonásról is volt elképzelés, javaslat, amelyek azt tették volna lehetővé, hogy adott esetben egy másik kerületbe kell egy állampolgárnak az ügyei intézése végett elutazni. Mi ezt nyilván nem támogattuk, nem tartottuk jó ötletnek, ezért is vetettük fel azt, hogy kerületenként hozzák létre ezeket a hivatalokat.

Azt is fontosnak tartottuk elmondani, hogy véleményünk szerint olcsóbb és hatékonyabb megoldás, ha a meglévő kerületekre alapozva alakítják ki ezeket a körzeti hivatalokat, hiszen így nem kell új költséges épületeket kialakítani, nem kell azokat fenntartani, a kerületi önkormányzatok a saját infrastruktúrájukat fölajánlják, és azok bázisán lehet létrehozni ezeket a hivatalokat. Azt gondolom, hogy ebben a kérdésben is sikerült nagyon jó megállapodást létrehozni a minisztérium képviselőivel. Még szempont volt egyebek mellett a méretarányosság is, hiszen az országos átlagos 60 ezer fős járások mellett Budapesten 240-260 ezer fős körzeti hivatalok lettek volna kialakítva, így viszont, hogy kerületenként hozzák létre őket, az országos átlaghoz hasonlóak a lélekszámuk tekintetében.

Azt gondolom, hogy ez a fajta kompromisszum, amit az ajánlási pontokban olvashatnak a képviselőtársaim, nagyon jó kompromisszum, és azt hiszem, hogy nagyon lényeges és fontos az, hogy ebben a Budapesti Önkormányzati Szövetség is pártállásra tekintet nélkül egyhangúlag foglalt állást, tehát a köztünk helyet foglaló szocialista polgármesterek is, illetve független polgármester úr is támogatta azt a javaslatot, ami egységesen kiállt a körzetek kerületenként való létrehozása mellett.

Ugyanúgy még egy ajánlási pontra föl szeretném hívni a figyelmet, ami a 49. számot viseli. Ez a hatáskörökről szól. A hatáskörök tekintetében szintén megfogalmazta a javaslat, tehát a Budapesti Önkormányzati Szövetség, ilyen volt többek között az építéshatósági ügyintézés helyi szinten, települési szinten való megtartása első fok tekintetében. Azt gondolom, hogy ez kulcsfontosságú a települések városképének kialakításában, az építészeti struktúra formálásában, azt gondolom, hogy nagyon jogos helyi igény volt a szubszidiaritás tekintetében is az, hogy az embereknek ne kelljen, mondjuk, azért elutazniuk, hogy egy építésiengedély-kérelem kapcsán egyeztessenek az építéshatósági ügyintézővel. Ezt továbbra is meg fogják tudni tenni helyi szinteken a településeken, és ez nagyon-nagyon lényeges. De ugyanúgy igaz ez az ipari és kereskedelmi bejelentésekhez és tevékenységhez kapcsolódóan, illetve a környezetvédelmi igazgatás tekintetében szintén fontos, hogy a hatósági döntések a kerületek, illetve a települések hatáskörében maradjanak, úgy is, mint például a környezetvédelmi ügyek, tehát a zajmérés, például a parlagfű elleni küzdelem, vagy az anyakönyvi igazgatás kérdése is nagyon fontos, hogy települési szinten maradhat.

Összességében tehát azt gondolom, hogy a települési önkormányzatok számára kedvező irányt vett a járási törvénytervezet; azt gondolom, a módosító indítványok a megfelelő és jó pályára állították a törvényjavaslatot, ezért mi, a Budapesti Önkormányzati Szövetség egyhangúlag is támogattuk, elfogadtuk, és javasoljuk azt a parlamentnek elfogadásra.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
213 102 2012.07.06. 1:36  69-321

RIZ LEVENTE (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Röviden, két percben szeretnék szólni egy módosító indítványról, melyet magam nyújtottam be, ez a 307. számot viseli, az ajánlásban a 48. pontban szerepel.

Röviden szeretnék szólni arról, hogy ez a Ferihegyi út meghosszabbítását célzó módosító indítvány. Ez egy nagyon fontos tranzitforgalmat kiszolgáló út lehet a következő években, amennyiben ez az út megépül. Ennek egyébként nemcsak abban a tekintetben van jelentősége, hogy a térségben fellendítheti a vállalkozásokat, fellendítheti a munkahely-teremtési törekvéseket, hiszen egy új út a repülőtér közelségében, azt gondolom, ilyen jelentőséggel bír, de ugyanakkor enyhítheti a reptéri zaj által halmozottan sújtott rákoshegyiek életminőségének problémáit, hiszen tudjuk azt, hogy ma a főútvonal ott a Baross utcát terheli leginkább, ez egy 11 méter szélességű út, a forgalom erre tevődik. Ha ez az út megépül, akkor így nagymértékben csökkenhet az észak-dél irányú tranzitforgalom, a tehergépjármű-forgalom és a személygépkocsik áradata. Fontos tehát az, hogy ez az út megépüljön. Ennek az első ütemét a tavalyi évben elfogadott idei költségvetés már támogatja, a jövő év a második ütemet is tudja így támogatni.

Azt is örömmel mondhatom, hogy a szakbizottságok, illetve maga az előterjesztő is támogatta ezt a módosító indítványt, így a részletes vitában reményeim szerint tudjuk tovább ezt képviselni, és a zárószavazáson is megkapja a kellő támogatást.

Köszönöm szépen, ennyit szerettem volna elmondani. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
219 108 2012.09.18. 3:00  105-129

RIZ LEVENTE (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Asszony! Tisztelt Ház! Gyakran vádolják ellenzéki képviselőtársaim a kormányt, illetve a frakciószövetséget is az elmúltnyolcévezéssel, de most végre-valahára, remélem, elégedetten csettintenek, hiszen ez a határozati javaslat, illetve az azt megelőző határozati javaslat az elmúlt 20 évet kívánja vizsgálni, annak olyan privatizációs szerződéseit, amelyeket az állam, illetve az önkormányzatok kötöttek meg, különös tekintettel az olyan szempontokra, mint természetvédelem, környezetvédelem vagy a kulturális örökség ügye.

Azt gondolom, ez nagyon helyes cél volt, hiszen az elmúlt 20 év kapcsán ilyen nyilvántartás, ilyen vizsgálat nem történt meg. Az elmúlt 20 év nagyon sok ilyen ügyet tartalmazott. Jó lenne tudni azt, hogy - néhány ügyet hadd emeljek ki - milyen út vezetett például a kolontári iszapkatasztrófához, mondjuk úgy, a magyar alumíniumipar privatizációjával összefüggésben, vagy például hogyan történhetett meg a magyar cukorgyártás kapcsán, hogy míg a rendszerváltozás idején még 12 nagy cukorgyára volt Magyarországnak, amelyek 600 ezer tonna cukrot termeltek, és ez 20 évvel később már egy cukorgyárra csökkent, összesen 105 ezer tonna megtermelt cukorral, holott átlagban 300 ezer tonna az éves fogyasztás Magyarországon, illetve talán tényleg érdemes azt is megtudni, hogy például a Budapest-Ferihegy nemzetközi repülőtér privatizációja kapcsán miért maradtak el a környezetvédelmi beruházások, amelyeket eredetileg a privatizációs szerződés előírt. No, erre van ez a vizsgálat, illetve sok egyéb más ügyre, és természetesen az önkormányzati világot is érinti a határozati javaslat, hiszen az is közvagyont kezel, az önkormányzatok is közvagyonnal bírnak, és mint önkormányzati vezető, én is helyesnek tartom az állam részéről az ilyen fokú kíváncsiságot. Igenis meg kell vizsgálni, hogyan zajlott a vagyon kezelése az elmúlt 20 évben az önkormányzati világ részéről.

(16.20)

A mostani javaslat, előterjesztés egy határidő-módosítás. Államtitkár asszony elmondta, hogy a korábbi, 2011-es határozatnak megfelelően elindult ez a vizsgálat, elindult az anyagok feldolgozása, az önkormányzatok beküldték a szerződéseket és a tájékoztatást, de természetesen ennek a munkának komoly időigénye van, ezért júniusról december végéig ki kell tolni a határidőt.

Azt hiszem, hogy még egy dologról kell itt számot adjak. A gazdasági bizottság benyújtott egy módosító indítványt, ennek a bizottságnak vagyok tagja, és így a bizottság nevében is nyilatkoznék. Ez az indítvány arról szól, hogy ez a vizsgálat, ami itt most elkészül a kormány részéről, az Állami Számvevőszék számára is tájékoztatásképpen küldessék meg. Az Állami Számvevőszék rendszeresen ellenőrzi az önkormányzatokat, évenként, illetve 3 évenként, és ezeknek a vizsgálati adatoknak, azt gondolom, hogy érdemes birtokába jutni az Állami Számvevőszéknek, hiszen jól tudják használni munkájuk során.

Végezetül azzal zárnám, hogy a gazdasági bizottság egyébként megtárgyalta ezt a határozati javaslatot, és 18 igen szavazattal, 2 tartózkodással, 2 nem ellenében általános vitára alkalmasnak találta.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Ülésnap Felszólalás Felszólalás dátuma Felsz./videó idő Napirendi pont
265 47 2013.03.26. 2:16  44-181

RIZ LEVENTE, a gazdasági és informatikai bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Parlament! A gazdasági és informatikai bizottság megtárgyalta a T/10402. számú törvényjavaslatot, amely a Nemzeti Eszközkezelő programjában való részvételt szélesítené, bővítené a lehetőségeket. Magyarország egyik legsúlyosabb problémája továbbra is a devizahitelesek gondja, amely nagy társadalmi problémát jelent. A 2010 óta eltelt időszakban számos eszközzel igyekezett a kormány az ezzel a társadalmi problémával küzdő családoknak segíteni. Ilyen volt például a kilakoltatási moratórium bevezetése, ilyen volt a törlesztőrészletek időszakának meghosszabbítása, a törlesztések időleges mérséklése, a forintkölcsönné való átalakítás, ilyen az árfolyamgát rendszere, amelyet eddig az időpontig közel 133 ezren választottak, ilyen lehetőség volt a végtörlesztés, amelyet 170 ezer főnek volt lehetősége kihasználni, és ilyen a Nemzeti Eszközkezelő programja, amely olyan családoknak ad lehetőséget, akik más módon nem tudnak a hitellel megbirkózni, az ő esetükben az állam megvásárolja az ingatlant, és engedi visszabérelni a korábbi tulajdonosoknak.

Ennek a mostani törvénytervezetnek a fő célja az, hogy szélesítse azok körét, akik ezt az eszközkezelő-programot igényelhetik. Én magam is korábban, a XVII. kerület polgármestereként Rákosmentén számos fogadóórán tapasztaltam, hogy bizony nehéz bejutni ebbe a rendszerbe, a devizahitelesek elmondták, ezért most nagyon örülök személyesen is annak, hogy bővülhet azok köre, akik bekapcsolódhatnak ebbe a programba, a jogszabálytervezet ezt teszi lehetővé.

A gazdasági bizottság megtárgyalta az előterjesztést, és 21 igen szavazat, 3 tartózkodás mellett általános vitára alkalmasnak találta, ezért javasolom a tisztelt Háznak, hogy támogassa azt. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)