Készült: 2024.09.24.05:50:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

206. ülésnap (2009.04.28.), 78. felszólalás
Felszólaló Dr. Katona Tamás
Beosztás pénzügyminisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 3:46


Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KATONA TAMÁS pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A mai ülés napirendjén szereplő kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvényjavaslat tárgyi hatálya, kötelező jellege, kötelezettként vagy károsultként a lakosság egészét érintő mivolta miatt megkülönböztetett figyelmet érdemel.

A törvényjavaslat benyújtásának elsődleges célja a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási rendszer korszerűsítése, általános felülvizsgálata annak érdekében, hogy egy korszerű, ügyfélbarát, kevesebb adminisztratív terhet jelentő, ugyanakkor hatékonyabb ellenőrzést lehetővé tevő modern megoldás születhessen. A rendszer szabályozása a korábbiaktól eltérően önálló törvényben valósul meg, amelyet a felhatalmazásoknak megfelelően a részletszabályozásokat tartalmazó miniszteri rendeletek egészítenek majd ki.

A javaslat a jelenlegi korszerűtlen bonus-malus rendszerrel szemben az európai összehasonlítást és a következetes alkalmazást lehetővé tevő központi kártörténeti nyilvántartás létrehozását is megcélozza. Az áttéréssel a veszélyközösség érdekének megfelelően megvalósítható a kármentes vezetéshez igazodó valódi kedvezményrendszer, a károk nyilvántartása révén pedig a valódi káralapú, kockázatarányos, hiteles díjmegállapítás. A javaslatban a korábbiaktól eltérően kerül meghatározásra és egyértelművé válik a felelősségbiztosítás kötésére kötelezett személye, aki elsősorban a gépjármű üzemben tartója lesz.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat tartalmazza a biztosítási évforduló naptári évhez való kötésének feloldását, a szerződéskötés időpontjához történő igazítását. Az évforduló rugalmassá tétele úgy valósul meg, hogy a díjhirdetési időszak - részben a transzparencia, részben a versenyhelyzet biztosítása érdekében - továbbra is kötött, a szerződéses időszak továbbra is 12 hónap marad, hasonlóan az európai gyakorlathoz és más biztosítások területén szokásos rendszerhez. A nyilvántartás elektronikusan lekérdezhető funkcióinak bővülésével az ügyfelek és a piaci szereplők részéről egyaránt lehetővé válik az adminisztrációs terhek csökkentése, az elektronikus ügyintézés és az elektronikus szolgáltatások köre kiszélesedik.

Egyértelműbbé, követhetőbbé válik a díjfizetés és a szerződés létrejöttének és megszűnésének szabályozása, egyúttal mindezek összhangba kerülnek a kockázatviselés meghatározásával. A károsultak védelme érdekében fokozott hangsúlyt kap a biztosítatlanság elkerülése, tehát a fedezetlenség elkerülése, illetve megfelelő és arányos szankcionálása.

Meghatározásra kerülnek a gépjárműflottára vonatkozó keretszabályok. A gépjármű-kategóriák és az igazoló eszközök felülvizsgálata, korszerűsítése is megtörténik, amelyek részletes szabályai miniszteri rendeletbe kerülnek. A törvényjavaslat elfogadásával megnyílik a lehetőség a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási rendszer általános felülvizsgálatára, a közel két évtizedes tapasztalatok figyelembevételével történő korszerűsítésére.

Tisztelt Országgyűlés! Kérem, hogy mindezen indokok alapján szíveskedjenek a törvényjavaslatot támogatni.

Elnök úr, köszönöm a figyelmet.

(14.10)




Felszólalások:  Előző  78  Következő    Ülésnap adatai