Készült: 2024.04.27.13:37:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

243. ülésnap (2009.11.16.), 193. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Gazdasági és informatikai bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 4:07


Felszólalások:  Előző  193  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS, a gazdasági és informatikai bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Ahogy a bizottsági ülésen is kifejtettük, nem vitatva a magyar vasút működésével kapcsolatos tennivalókat, az előttünk fekvő normajavaslatnak mind a kiindulását, mind a szövegét, mind a vélt vagy vélelmezett hatását alapvetően hibásnak tartjuk. Nem értünk egyet azzal, hogy egy merőben költségvetési indíttatású megszorításnak bármilyen ösztönző hatása lenne műszaki tartalomra, szolgáltatási színvonalra. Egyszerűen nem állja meg a helyét az, hogy kevesebb pénzből többet lehet csinálni.

Ismétlem - mert fontosnak tartom -, hogy nem a magyar vasút és ezen belül a MÁV Zrt. jelenlegi állapotának megfelelőségét vagy a jelenlegi állapot fenntartását szorgalmazzuk, hanem azt vitatjuk, hogy az a sajnálatos tény, hogy az elmúlt években az egymást követő szocialista kormányok rendre nem adták oda a magyar vasútnak a közszolgáltatási teljesítményekért járó ellenértéket - vagy azoknak egy jelentős részét -, ennek a következményeit teljes egészében a vasútra hárítják.

(18.20)

Nem értünk egyet azzal, hogy valamilyen misztikus erővel előállított 1 százalékos finanszírozási szint... - ami meggyőződésünk szerint egy ökölszabály, mert miért nem 1,25 vagy 0,8, senki nem tudja, bár elfogadom, az 1 százalék egy jól memorizálható adat, de azon kívül az égvilágon semmilyen szakmai vagy egyéb tartalmát nem látjuk.

Az, hogy a dilemma nem csak a miénk, és a probléma nem csak az ellenzék oldaláról merült fel, mutatja azt, hogy a 2005-ben elfogadott vasúttörvénynek eddig az egyik legfontosabb részét képező melléklete, amely a törzshálózat fővonalak, mellékvonalak felsorolását tartalmazza, és amit egyébként az előttünk fekvő tervezet aztán tovább cifráz azzal, hogy regionális vasúthálózatot vezet be, egy egyébként ugyancsak nehezen megfogható egyéb kategóriát vezet be, de ennek még a megvitatását sem tartják lehetségesnek, s a vitákat megelőzendő egyszerűen kihagyják a normaszövegből azt, amiről beszélünk.

(Gulyás József elfoglalja a jegyzői széket.)

Tehát egy valami olyan, egyébként meggyőződésünk szerint kizárólag a költségvetés jelenlegi szűkös, pontosabban jövő évi megkötéseire irányuló tisztán fiskális intézkedésnek látjuk, valamilyen szakmai-szervezeti mázzal való leöntését, amelyet a vasút működése szempontjából teljes egészében irrelevánsnak tartunk. Ezért a vasúttörvény előttünk fekvő módosítási indítványát, ismétlem, mind indíttatását, mind tartalmát tekintve, egyszerűen parlamenti vitára alkalmatlannak tartjuk, és tisztelettel kérjük a kormányt, hogy vonja ezt vissza, és ha már javítani nem tud a vasút helyzetén, legalább a hátralévő időben ne rontsa a jelenlegi kondícióit a vasútnak.

Erre tekintettel a kisebbségi véleményt summázva a magunk részéről ezt általános vitára alkalmatlannak tartottuk.

Köszönöm a lehetőséget.




Felszólalások:  Előző  193  Következő    Ülésnap adatai