Készült: 2024.04.26.08:10:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

41. ülésnap (1998.12.09.), 30. felszólalás
Felszólaló Dr. Koczka Csaba (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:08


Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KOCZKA CSABA, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Elnök asszony, köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A Fidesz-Magyar Polgári Párt képviselőcsoportja abból az alapvető tapasztalatból indul ki, hogy ma Magyarországon az adózás területén tarthatatlan és igazságtalan állapotok vannak. Ha ez igaz, nyilvánvaló, hogy ezen változtatni szükséges. Az elmúlt időszakban a korábbi kormányoknak nem sikerült olyan hatásos választ adni ezekre a kihívásokra, amely alapvetően változtatott volna az adómorálon, az adózási fegyelmen. Éppen ezért a Fidesz-frakció támogatja a polgári koalíció kormányát abban a törekvésében, hogy Magyarországon ne lehessen illegális tevékenységből, a közteherviselés alól kivont jövedelmekből vagyonokat felhalmozni. Ezért véleményünk szerint szükséges az APEH megerősítése különböző jogi és szervezeti eszközökkel.

A kormány a törvénysértők és az adócsalók ellen az adónyomozó hivatal felállításával kíván hatékonyabban védekezni. Nem vitatható el a mindenkori legitim kormánynak az a joga, hogy meghatározhassa azt a szervezeti modellt, amivel leghatékonyabbnak véli a fellépést az illegális tevékenységek ellen. Ez minden kormánynak alkotmányos joga. Emellett a kormány arra törekszik, hogy a családjukért dolgozó, tisztességesen gyarapodó polgárok számára biztosítsa a nyugalmat és a törvényességet. Azoknak, akik becsületesen befizetik az adójukat, nem kell tartaniuk az adónyomozóktól. Nem fogják zaklatni őket. Félnivalójuk csak azoknak lesz, akik tisztességtelenül játszanak. Az adónyomozó hivatal elsősorban a nagyhalakat akarja megfogni és felelősségre vonni. Sokan voltak olyanok, akik látva, hogy következmény nélkül marad az adócsalás, folytatták illegális tevékenységüket. Az APEH megerősítésével egyértelművé válik, hogy az adócsalás többé nem maradhat büntetlenül. Azok számára, akik eddig a törvényesség és a törvénytelenség határán imbolyogtak, az adórendőrség felállítása kellő ösztönzést fog adni ahhoz, hogy tevékenységüket a legalitás oldalára tereljék.

Az adócsalás és gazdasági bűncselekmények vonatkozásában tudjuk, hogy nagymértékű a látencia, éppen ezért pontos adatok, kimutatások nem állnak rendelkezésre, nem tudjuk pontosan megjelölni azokat a számokat, hogy mekkora nagyságrendű az az eltitkolt, elcsalt jövedelem, amely kikerüli a központi költségvetést. Szakértők ezzel kapcsolatos felméréséből viszont arra lehet következtetni, hogy évente 2500-3000 milliárd forintra becsülhető az adózást elkerülő nemzetgazdasági jövedelem. Ugyanakkor eddig a központi adóhatóság évente mindösszesen csak 500 adó- és társadalombiztosítási csalási ügyet tudott felderíteni és mindösszesen 20 milliárd forintnyi összegben. Ezek elgondoltató számok!

E számok tükrében elmondható, hogy a nyomozó hatóságok munkája eddig nem volt elég eredményes. Nehezen tudtak megbirkózni a rájuk háruló feladatokkal. Ezért a polgári koalíció kormánya szükségét látja az adóhatóság nyomozati jogkörrel való felruházásának. Természetesen ez a többéves társadalmi tapasztalat arra indította a kormányt, hogy megfelelő törvényjavaslatot nyújtson be az új szervezet felállítására. A törvényjavaslat módosítja a büntetőeljárásról szóló törvényt, és meghatározott körben az állami adóhatóság meghatározott szervezeti egységét nyomozó hatósági feladatokkal látja el.

Meg kell oldania a szabályozásnak azt is, hogy az adóztatás klasszikus feladata és az új feladat egymástól markánsan elkülönüljön. Nehogy az a látszat keletkezzék a társadalomban, hogy az állam kriminalizálja az adóztatást, ezért a hagyományos adóztatási feladatok és az új feladat élesen elválik egymástól szervezetileg adatkezelési szempontból is, és az új hatóság tulajdonképpen a már meglévő hatályos jogszabályokban meghatározott jogosítványokkal fog rendelkezni.

Ezen a ponton szükségesnek tartom elmondani, hogy a kormány által benyújtott törvénytervezet egyetlenegy új bűncselekményi törvényi tényállást nem jelöl meg. Ezek az elkövetési magatartások ma is bűncselekménynek minősülnek. Ugyancsak fontos elmondani, hogy egyetlenegy új kényszerítő eszközt vagy titkos információgyűjtési módszert nem nevesít a törvénytervezet. Ezek ma Magyarországon a hatályos jogrendben létező eszközök, semmiféle újdonságról nincs szó.

Nagyon helyesen mondta a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára, hogy itt egyfajta hatásköri átrendezésről van szó. Erre mondom én azt - és ez a Fidesz-Magyar Polgári Párt képviselőcsoportjának a véleménye -, hogy amennyiben hatásköri átrendezésről van szó, ez a reszortosztási jog, hogy így fogalmazzak, a mindenkori legitim magyar kormánynak joga és lehetősége. Természetesen felelőssége is, hogy majdan a működés során a hozzá fűzött reményeket beváltja-e ez az új nyomozó hivatal vagy pedig nem. A mi meggyőződésünk az, hogy ezekre a speciális bűncselekményekre - adócsalás, gazdasági bűncselekmények - speciális felkészültségű, hatékonyan, időszerűen nyomozó hivatalnak kell létrejönni.

A nemzetközi példák is, tisztelt képviselőtársaim, azt mutatják, hogy Ausztriában, Hollandiában, Németországban, az Egyesült Királyságban - Nagy-Britanniában - léteznek ilyen vagy hasonló típusú adónyomozó hivatalok. Nagyon érdekes, hogy például a szomszédos Ausztriában tartalmát tekintve az adónyomozás 1912 óta működő szervezet. A nyolcvanas évek első felében került sor e nyomozó hivatalok kiépítésére a nyugat-európai országokban. Tehát látszik, hogy van egy 15 éves elmaradásunk, ha ebből az aspektusból nézem ezt a dolgot. Elgondolkodtató egyébként a nagy-britanniai hivatalnak az elnevezése, "súlyos csalások irodája" a neve. Tehát úgy gondolom, itt is látszik az, hogy a nemzetközi trend az, hogy a súlyos csalások, a nagyhalak ellen - ha úgy tetszik - kell fellépni ennek az új nyomozó hivatalnak.

Szeretném elmondani, hogy a törvénytervezet mindösszesen alap hatáskörben öt bűncselekmény - öt bűncselekmény! - nyomozását bízza az adónyomozó hivatalra. Ez nevezetesen a jogosulatlan gazdasági előny megszerzése, a számviteli fegyelem megsértése, a csődbűntett, a munkanélküliek szolidaritási alapjába fizetendő munkaadói és munkavállalói járulékfizetési kötelezettség megszegése, továbbá a társadalombiztosítási, egészségbiztosítási vagy nyugdíjjárulék-fizetési kötelezettség megsértése. A további bűncselekmények, amiben nyomozhat az adónyomozó hivatal, vagy feltételes vagy járulékos hatáskörben kerülnek felgöngyölítésre. Feltételes hatáskörben nyomozhat az APEH adó- és társadalombiztosítási csalás és csalás ügyében akkor, ha költségvetési támogatásra nézve követik el ezeket. Az előbb említett bűncselekményekhez kapcsolódóan, amennyiben közokirat-hamisítás vagy magánokirat-hamisítást is elkövetnek, illetőleg ennek alapos gyanúja felmerül, akkor járhat el járulékos hatáskörben az adónyomozó hivatal.

 

(9.20)

 

A törvénytervezet részletes pontjaival kapcsolatban szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a korábbi hozzászólások kapcsán megfogalmazódott egyfajta kétely az állampolgári jogok, szabadságjogok vonatkozásában, mennyiben sérti, illetőleg nem sérti ez a törvénytervezet ezeket a szabadságjogokat. Meggyőződésem, hogy amennyiben törvényes mederbe terelve a legalitás talaján állva fognak dolgozni az adónyomozók, márpedig ez alapvető elvárás, akkor ez a törvénytervezet semmiben sem sérti jobban a magánszféra szabadságát, mint amit ma a vám- és pénzügyőrség vagy a rendőrség hatáskörében nyomozva megtehetnek a mai nyomozók. Semmi változás nincs ebben!

A kényszerítő eszközök vonatkozásában szeretném kiemelni, hogy természetesen itt az aránytalan kényszerítő eszközök igénybevételéről szó sem eshet. Éppen ezért a Fidesz-Magyar Polgári Párt képviselőcsoportjának jogi kabinetje egy módosító csomagot dolgozott ki, hogy az ezzel kapcsolatos, véleményünk szerint egyébként megalapozatlan aggályokat egyértelműen eloszlathassuk. Ez a módosító csomag 12 darab módosító indítványt tartalmaz, amely döntően szövegpontosításokat, egyéb tisztázó jellegű megállapításokat tartalmaz, és 3-4 ponton jelent érdemi javaslatot.

Szeretném elmondani, hogy a módosító csomagban szerepel a kényszerítő eszközökre vonatkozó azon alapvető szabály rögzítése, miszerint: "A kényszerítő eszközök közül azt kell alkalmazni, amely az eredmény biztosítása mellett az érintett személyre a legkisebb személyi korlátozással, sérüléssel vagy károkozással jár. A kényszerítő eszköz alkalmazásánál úgy kell eljárni, hogy a testi sérülés elkerülhető legyen." - és így tovább. Tehát amennyiben tisztelt ellenzéki képviselőtársaim úgy gondolják, hogy ennek - a büntetőeljárási törvény, a rendőrségi törvény meghatározott passzusain túlmenően - további egyértelmű rögzítésére szükség van ebben a törvényjavaslatban is, akkor a módosító csomag erre reagál.

Fontosnak tartom megemlíteni, korábban szóba került több hozzászólás kapcsán, hogy az adatvédelmi biztos úrnak volt több olyan felvetése, több olyan problémamegjelölése, amire nyilvánvalóan reagálni kellett. Én úgy gondolom, ez a módosító csomag, amit benyújtottunk a tisztelt Háznak, az adatvédelmi biztos megalapozott, megfontolt és jogilag kellően alátámasztott problémafelvetéseire reagál. Ha lehet hinni a ma reggeli sajtótermékekben közölt állításoknak, akkor ráadásul Majtényi László adatvédelmi biztos úr egyre derűlátóbb. Tegnap reggel 8 óra környékén volt szerencsém részére megküldeni ezt a módosító csomagot. Úgy tűnik, hogy az általa felvetett kérdésekre megfelelő válaszokat fogalmaz meg ez a módosító csomag.

E körben szeretném kiemelni, hogy az adatkezelésre vonatkozóan a módosító csomag kibontja azokat az adatfajtákat, amiket a nyomozó hatóság, az adónyomozó hivatal kezelhet, meghatározza, hogy milyen célból, milyen indok mellett történhet meg ennek az adatfajtának a használata, és pontosan rögzíti azt az időtartamot, ameddig kezelheti az adónyomozó hivatal ezeket a bizonyos adatfajtákat. Tehát én bízom benne, hogy megfelelő választ sikerült adnunk.

El szeretném mondani, hogy az eredetileg beterjesztett törvénytervezet 13. §-a rögzíti azt a kötelező érvényű, kógens rendelkezést, miszerint "a bűnüldözési adatállomány más adatkezelésekkel, beleértve az adóigazgatási adatkezelést is, nem kapcsolható össze". Tehát aki azt állítja, hogy itt az adóhivatalon belül az adatkezelés vonatkozásában a különféle adatbázisok között tiszta átjárhatóság lenne, vagy azt állítja, hogy azért, mert szervezetileg egy vezetője van az adónyomozó hivatalnak és az adóigazgatási résznek, ez bármiféle veszélyt vagy törvénytelenséget jelentene, valószínűleg nem olvasta el a törvénytervezetet, hanem az érzelmeire hagyatkozott, ami egy ilyen fontos kérdésben nyilván nem szerencsés.

Szeretném elmondani ezen túlmenően, hogy a kényszerítő eszközök vonatkozásában a módosító csomag tartalmaz egy pontosítást. A pontosítás lényege abban áll, hogy az ellenszegülés, jogellenes ellenállás letörése körében kiiktatásra kerül a fegyverhasználat. Tehát megkérem tisztelt ellenzéki képviselőtársaimat, hogy ezután ezzel kapcsolatosan a támogatásukról biztosítsák a módosító csomagot, hiszen kérésüknek igyekeztünk eleget tenni e vonatkozásban.

Ugyanakkor a kutya használata, ami valamilyen rejtélyes okból különféle frenetikus érzelmeket váltott ki például Hack képviselőtársamból, szintén kikerül a tervezetből. Úgy tűnik, hogy kutya használatára nem fog sor kerülni.

Az útzár és egyéb technikai akadályozó eszközök telepítése kapcsán is a módosító csomag azt tartalmazza, hogy a rendőrséggel és a Határőrséggel együttműködve kerülhet sor ilyen akadályok felállítására. Úgy gondolom, megfelelő módon kezeltük az ezzel kapcsolatos felvetéseket is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Meggyőződésem, hogy golyóstollal nem lehet adócsalók ellen küzdeni. Ebben a meggyőződésemben alátámaszt engem az, hogy a kutatások, felmérések szerint, ahogy említettem, nagy a látencia ezeknél a bűncselekményeknél. Tehát a kutatások és a felmérések ennek ellenére azt mutatják, hogy itt a szervezett bűnelkövetés formái bizony elég gyakran előfordulnak. A kutatások azt mutatják, hogy a bűnszövetségben való elkövetés formái nagyon gyakran előfordulnak. Nekem meggyőződésem - és a kormány tervezetét ezért támogatja a Fidesz-Magyar Polgári Párt frakciója -, hogy ez a törvénytervezet, ez a törvényjavaslat megfelelő, hatékony választ ad az illegális adócsalókkal, gazdasági bűncselekményt elkövetőkkel szemben.

Kérem, hogy támogassák a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti képviselők padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai