Készült: 2024.05.21.06:30:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

142. ülésnap, 215. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Beosztás közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 4:16

Felszólalások:  <<  215  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A budapesti közlekedési szövetség létrehozása, ahogyan azt a képviselő úr is említette, valóban több éve napirenden lévő kérdés, és kétségtelen, hogy hosszú ideig nem történt érdemi előrelépés. Valóban nehéz a különböző érdekek összehangolása, sajnálatos, hogy ez nem történt meg akkor sem, amikor a Fővárosi Önkormányzat és a minisztérium egyazon politikai párt irányítása alá tartozott.

Mindezek alapján első lépésként egy közös bérletrendszer bevezetését határoztuk el. Elkészült már az a tanulmány, amely a társaságok meglévő jegyrendszerei mellett új bérletek bevezetését célozza meg, így lehetővé válna, hogy az utasok szabadabban válasszanak az egyes szolgáltatások között. Ötfajta új bérlet kerülne bevezetésre; ennek megfelelően az egyesített külső-belső kombinált bérletek ára a BKV eddigi bérletárához képest 10 százalékkal lenne olcsóbb, a BKV-busz és a BKV-HÉV közös bérlet a közigazgatási határon belül változatlan áron maradna, a MÁV és a Volán járataival bővülő szolgáltatások igénybevételére jogosító Budapesten belüli bérlet 10 százalékkal drágábban, de összességében, valamennyi szolgáltatást figyelembe véve olcsóbban lenne elérhető az utasoknak.

Amennyiben a Fővárosi Önkormányzat is beleegyezik, a közös bérletrendszer még ebben az évben, szeptember 1-jétől bevezethető, ugyanakkor valamennyi érvényben lévő bérlet és jegy, illetve utazási lehetőség megmaradna.

Tisztelt Képviselő Úr! Kőbányát érintően is elmondhatnánk, hogy szándékaink szerint még az idén lehetővé válna, hogy az új összhálózati bérlettel lehessen a MÁV és a Volán járatait igénybe venni Budapest közigazgatási határán belül. Később ezt követő feladat lesz a tarifaközösség bevezetése, a teljes közlekedési szövetség kialakítása, ez azonban hosszabb időt vesz igénye, ehhez ugyanis meg kell oldani az egységes övezetrendszerre épülő költségalapú és harmonizált árrendszer kidolgozását, az utazási kedvezmények egységes kialakítását, a munkáltatói költségtérítés kiváltását, az állami normatív finanszírozás kialakítását.

Tisztelt Képviselő Úr! Összefoglalva azt mondhatom, hogy messzemenően egyetértünk azzal, hogy a budapesti közlekedési szövetség mielőbbi létrehozásával jobban ki kell használni a meglévő tömegközlekedési lehetőségeket a főváros és vonzáskörzetei közötti gyorsabb eljutás érdekében.

 

(15.20)

 

A fővároson belüli közlekedésért és az egyre rosszabb fővárosi közlekedés kialakulásáért ugyan elsősorban a Fővárosi Önkormányzat a felelős, de a kormányzat evvel az eszközzel segíteni tud ennek a helyzetnek a megoldásában. A felszíni tömegközlekedés javításával, a fővárosi vasútvonalak jobb kihasználásával főként a fővárosba naponta beutazók helyzetén tudunk segíteni a közlekedési szövetség megalakításával és ennek a jegyrendszernek a bevezetésével. Így lehetővé válik első lépésként, hogy egy bérlettel használhassák a BKV, a Volán és a MÁV közlekedési eszközeit. Lehetővé válik például, hogy a közlekedési dugók elkerülése céljából többen válasszák a vasúti közlekedést, növekedhet a buszt, villamost és a HÉV-et használók aránya is. Elképzelhető, hogy többen szállnak majd át az Etele téren vasútra, hogy bejuthassanak a városközpontba, de így lesz ez majd később remélhetőleg az esztergomi, a rákosligeti és a többi bevezető vasútvonalon is. (Folyamatos zaj.)

Minden remény megvan tehát arra, hogy a munka felgyorsításának első jelei már ősszel érzékelhetők legyenek. Ugyanakkor tovább folytatódik az intézkedési sorozat, amely elvezet a tarifaközösség, illetve a teljes közlekedési szövetség kialakításához. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Reméljük, hogy a Fővárosi Önkormányzat is csatlakozik ehhez a folyamathoz.

Kérem képviselő urat és a tisztelt Házat, hogy válaszomat elfogadni szíveskedjenek. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 

Felszólalások:  <<  215  >>    Ülésnap adatai