Készült: 2024.09.22.23:29:52 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

123. ülésnap (2008.02.18.),  182-185. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:40


Felszólalások:   178-181   182-185   186-188      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár asszony.

Tisztelt Országgyűlés! Bebes István, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni a gazdasági és közlekedési miniszternek: "Háttal a vasútnak, háttal a demokráciának?" címmel. Bebes képviselő urat illeti a szó. Parancsoljon!

BEBES ISTVÁN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Bizonyára tisztában van azzal a ténnyel, hogy elődje, Kóka János érthetetlen és indokolatlan módon támadt a magyar vasúthálózatra. Hiába hívtuk fel a figyelmét az európai tendenciákra, amelyek a vasútfejlesztésben mutatkoznak meg, nem volt hajlandó mérlegelni. Hiába kérték az érintett önkormányzatok, vasúti dolgozók, az utazóközönség, hogy ne tegyék lehetetlenné emberek százezreinek a közlekedését, csupán süket fülekre találtak. Az elbizakodott kevélység nem hallgatta meg a féltő szót.

Most úgy tűnik, hogy önök is folytatni kívánják elődeik átgondolatlan és sokszor diktatórikus módszerekkel kialakított vasúti struktúráját. A minisztériummal ellentétben mi a nyugat-magyarországi térségben évek óta egy hosszú távú, határokon átívelő vasúti koncepció létrejöttén fáradozunk. Ausztria és Szlovénia megépítette a vonal országhatáraikon belüli részét. Az együttműködés jeleként önök meg felszámolják a nálunk lévőket?

Miután az állam, úgymond, sikeresen lerúgta magáról az egyébként tipikusan állami feladatot, felajánlotta, hogy a bezárandó vasutat térségi üzemeltetésbe vehetjük. Erre mindössze hatnapos gondolkodási időt kapva adtuk meg a választ önöknek. Azóta három hónap telt el, és nincs semmi előrelépés. Sőt, legnagyobb meglepetésünkre 2008. február 1-jén a regionális közlekedésszervezési iroda azzal keresett meg minket, hogy a minisztérium egy általuk függetlennek nevezett szakértői csoportot küld, átfogó vizsgálat után döntenek a vonalszakasz sorsáról. Az önkormányzatoktól azonnali választ vártak. A térségi működést megalapozó előkészítési egyeztetéseket három hónappal később kezdik meg.

Tisztelt Államtitkár Úr! Milyen eljárás keretében, kiket, mennyi közpénzért bíznak meg e szakértői tevékenységre? Miért nem lehetett három hónap alatt kidolgozni a térségi működtetés feltételeit és lebonyolítani a szükséges egyeztetéseket? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Továbbra is tartani fogja magát a minisztérium ahhoz a metódushoz, hogy a reá eső feladatokra több hónapos, míg az önkormányzatokra párnapos határidők vonatkoznak?

Várom megtisztelő válaszát.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A kérdésre Dióssy Gábor államtitkár úr fog válaszolni. Öné a szó, parancsoljon!

DIÓSSY GÁBOR gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Mindenekelőtt szeretném hangsúlyozni, hogy eddig sem volt szó vasútvonal felszámolásáról, és a jövőt illetően sincs ilyen szándékunk. Ugyanakkor határozott törekvésünk, hogy a közösségi közlekedés hatékonyságát és színvonalát igenis valóban javítsuk.

Nem fordítunk hátat a demokráciának sem, ellenkezőleg. A regionális közlekedésszervezési irodák szervezésében valamennyi régióban - így a nyugat-dunántúli régióban is - március folyamán fórumot szervezünk, amelyre meghívjuk az érintett önkormányzatok és szervezetek vezetőit is. A regionális találkozók szervezésével párhuzamosan jelenleg folyamatban van egy információgyűjtő körút is. Ennek során összesítik azokat a számszerűsíthető adatokat, amelyek a vonal fennmaradását és működését támaszthatják alá. A Nyugat-dunántúli Regionális Közlekedésszervezési Iroda épp egy ilyen megbeszélésre invitálta a képviselő urat is.

A térségi vasút üzemeltetési pályáztatása több hónapon át tartó, alapos jogszabály-alkotási, vagyongazdálkodási, adatfeldolgozási előkészítést és szakértők igénybevételét teszi szükségessé. Ezek a munkák várhatóan a második félévben fejeződnek be, és sor kerülhet az első pályázatok kiírására. Egyébként nem voltak aránytalanok az eddigi önkormányzati határidők sem meggyőződésünk szerint, az októberi kérdésnek is hosszabb előzménye volt.

Végül: a képviselő úr által említett, a Szlovéniát, Magyarországot és Ausztriát összekötő vasútvonal tervét nem tartjuk megalapozottnak. Egyrészt: ISPA- és kohéziósalap-támogatással éppen most fejlesztjük az úgynevezett V-ös korridort Őrihodos-Zalalövő-Budapest-Kijev viszonylatban. Másrészt a GYSEV Zrt.-nek kezelésre átadott és jelenleg intenzív fejlesztés alatt álló Sopron-Szombathely és Szombathely-Szentgotthárd vasútvonalak közvetlen kapcsolatot teremtenek Magyarországon keresztül Ausztria és Szlovénia között.

Köszönöm megtisztelő figyelmét. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:   178-181   182-185   186-188      Ülésnap adatai