Készült: 2024.09.18.23:53:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

70. ülésnap (2015.05.04.), 28. felszólalás
Felszólaló Ikotity István (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:05


Felszólalások:  Előző  28  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

IKOTITY ISTVÁN (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Miért szorul vissza a vidéki pedagógusképzés? A gyakorlóiskolák a magyar közoktatás kiemelkedő szereplői. Az eötvösi hagyományokra épülő intézmények kiváló eredményeket érnek el, a legjobb iskolákról van szó. De nem csupán az átlagon felüli minőséget nyújtó képzésekkel, hanem sok esetben felzárkóztató, tehetséggondozó és innovatív tevékenységükkel is kitűnnek. Ezek az iskolák nemcsak a diákok, hanem a leendő magyar pedagógusok színvonalas képzése okán is rendkívül fontos feladatot látnak el; sajátos szegmensét jelentik egyszerre a köznevelés és a felsőoktatás rendszerének.

Csak egy autonóm és szabad környezetben érvényesülhetnek azok a hagyományok és szellemiség, amelyet a gyakorlóiskolák képviselnek. Az a nyitott és befogadó közeg, amit egy gyakorlóiskola megtestesít, jelenti számára és diákjai számára is a siker kulcsát. Ezért jelent komoly veszélyt, hogy a kormány kilenc gyakorlóiskolát elvenne az egyetemektől, s őket is a KLIK fennhatósága alá vonná.

Jogosan tartanak ettől a diákok, szülők, pedagógusok, mindenhol komoly felháborodással fogadták az erről szóló terveket így a tanév vége előtt alig két hónappal. A kormány arra hivatkozik, hogy ezek az intézmények nem teljesítettek bizonyos feltételeket. Ezzel gyakorlatilag a kormány elismeri a vidéki felsőoktatás, az egyetemek és a hozzájuk kapcsolódó pedagógusképzés hanyatlását, hiszen a fenntartóváltással érintett iskolák mindegyike vidéki intézmény. Az átvétel a vidéki pedagógusképzés visszaszorulását jelzi, amiben viszont nem megkerülhető a kormányzat felelőssége.

Tisztelt Államtitkár Úr! Kérjük, fejtse ki számunkra a valóság minden részletét. Milyen feltételeket nem teljesítenek ezek az intézmények? Mi a baj a nyíregyházi, a debreceni, a soproni, a bajai, a kaposvári vagy éppen a pécsi gyakorlóiskolával? Miért van az, hogy a 25 gyakorlóiskolából 9, amelyet átvesz a KLIK, mind-mind vidéki intézmény? Köszönöm.




Felszólalások:  Előző  28  Következő    Ülésnap adatai