Készült: 2024.09.19.05:06:36 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

248. ülésnap (2005.09.26.), 16. felszólalás
Felszólaló Pokorni Zoltán (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:13


Felszólalások:  Előző  16  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

POKORNI ZOLTÁN (Fidesz): (Zaj.) Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Miniszterelnök Úr! Nem tudom, számíthatok-e a figyelmére. (Gyurcsány Ferenc: Feltétlenül!) Jogerős bírósági ítélet született pénteken: a Fővárosi Bíróság törvénysértés miatt jogerős határozatával érvénytelenítette a Budapest Airport Rt. privatizációs eljárását. Az ország gyakorlatilag egyetlen nemzetközi közforgalmú légikikötőjét, a Ferihegyi repülőteret kizárólagosan üzemeltető Budapest Airport Rt. az országnak évente többmilliárdos nyereséget hozó cég, ahogy mondani szokták, aranytojást tojó tyúk. (Moraj és derültség az MSZP soraiban.)

A reptér körül azonban lassan már semmi sincs rendben. Talán ön is emlékszik rá, tavasszal az áruforgalmi, úgynevezett cargobázis kiépítésére vonatkozó telekpanama, az úgynevezett Carion-ügy borzolta a kedélyeket, ebben az ügyben, tudomásom szerint, nem volt vizsgálat. Közben az I. terminál felújítását bonyolította az Airport vezetése, titkosított beruházás keretében, gigantikus költségtúllépéssel - nem volt vizsgálat. A nyár folyamán újabb titkos informatikai beszerzésekről olvashattunk a sajtóban, ebben az ügyben sem volt vizsgálat.

A már folyó privatizációs eljárás alatt az évente többmilliárdos bevételt hozó földi kiszolgálást, handlinget szervezték ki fű alatt egy önálló cégbe érthetetlen módon, és ebben az ügyben sem tudunk vizsgálatról. Az éppen ugyancsak most halaszthatatlanná vált, ugyancsak titkosított eljárásban kiszerződött és ugyancsak a tervezett pénzügyi kereteket messze túllépően megvalósuló gurulóút-építés ügyét sem vizsgálja tudtom szerint a kormány. Újabban a Malév kistafírozása címén a Budapest Airportra akarnak kényszeríteni egy többmilliárdos, 5-7 milliárdos vételt, egy olajcsővezeték megvásárlását.

Csupa zűrös és gyanús ügy, kétes ügylet a Budapest Airport háza táján, miközben a kormány erőlteti a privatizációt. A sajtóban ma azt olvashatjuk, hogy az ügyészség a vagyonkezelési szerződés miatt vizsgálatot indított, a mai lapok arról cikkeznek, hogy a Budapest Airport vezetése ellen a korábbi ügyleteik miatt büntetőeljárás indulhat. A Fővárosi Bíróság múlt heti jogerős ítélete az utolsó csepp a pohárban, ez az ítélet érvényteleníti a privatizációs pályázatot. Azt gondolom, jó alkalom lenne arra, hogy egy felelős kormány megálljon egy percre, elgondolkodjon, és rendet tegyen ebben a - legyünk finomak - zűrzavaros helyzetben.

Miniszterelnök Úr! Mikor vizsgáltatja ki a törvénytelen privatizációs eljárás folyamatát és a Budapest Airport Rt. rendezetlen ügyleteit? Vagy ha ez már megtörtént, csak mi nem tudunk róla, mikor hozza ezt a vizsgálatot nyilvánosságra? Mikor kezdeményezi a személyi felelősség megállapítását? Mikor tudhatjuk meg, hogy a törvénytelen eljárás hibáiért az önök által több mint 600 millió forintos megbízási díjért dolgozó külföldi privatizációs tanácsadó-e a felelős vagy az önök emberei?

A másik kérdés: tudjuk, hogy a Budapest Airport többségi részvénycsomagjának értékesítésétől önök privatizációs rekordbevételt remélnek. Ez a tranzakció lesz a külföldi elemzők szerint is a Magyar Köztársaság történetének valaha volt legnagyobb, egyösszegű privatizációs üzlete, az év üzlete, ahogyan írják Londonban. A kormányszóvivő már sietett közhírré tenni: ítélet ide vagy oda, a kormány megy tovább a privatizáció útján, éljen a fejlesztés, 75 évre eladjuk a repteret, mint annak idején a kínaiak száz évre a briteknek Hongkongot. (Derültség a kormánypártok soraiban.)

Álljunk meg egy szóra! Az esztelen rohanás, a hirtelen elhatározott újabb, immáron gyorsított, egyfordulós privatizációs eljárás kiírása előtt elvárjuk öntől, miniszterelnök úr, hogy adjon tájékoztatást arról, pontosan mit is szándékszik eladni. Az Állami Számvevőszék éves jelentését ön olvasta, arra hívja föl a kormány figyelmét, hogy az ő kezébe ilyen vagyonleltár nem került. De ami még döbbenetesebb, az ÁPV Rt. és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság sem tudja pontosan, hogy mi kerül privatizálásra.

Miniszterelnök Úr! A második kérdésünk egyszerű: mi tartozik a privatizálandó Budapest Airport Rt. vagyonába? Mi tartozik az rt. vagyonkezelésébe (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), mi tartozik az rt. tevékenységébe?

Várjuk a válaszát. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  16  Következő    Ülésnap adatai