Készült: 2024.04.26.05:53:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

226. ülésnap (2012.10.08.), 201. felszólalás
Felszólaló Szabó Imre (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:08


Felszólalások:  Előző  201  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABÓ IMRE (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Már a története is nagyon figyelemreméltó volt a hulladéktörvény előkészítésének, sokat elárult a kormány szakmai alkalmasságáról. Mint tudjuk, a javaslat tavaly december 30-án került benyújtásra, a bizottságok idén februárban kezdték el tárgyalni, majd március elején el is kezdődhetett a parlamenti vita. Ezt nagy csönd, a részletes vita elhúzódása, halasztása követte, végül júliusban találkozhattunk újra a javaslattal, most pedig október 1-jén, közel két évvel az uniós kötelezettségünk lejárta után zárószavazásra várunk.

Az is beszédes, hogy az eredetileg 84 oldalas törvényjavaslathoz összesen 114 darab módosító javaslat lett benyújtva, közöttük először egy 55 oldalas módosító, majd egy 104 oldalas kapcsolódó módosító, ezt követte a 71 oldalas egységes javaslat, és a 2 kormányzati, zárószavazás előtti módosító javaslat, valamint a zárószavazás többszöri elhalasztása.

Mindezek csak olyan apró jelek, amelyek egyszerűen azt mutatják, hogy a javaslat nemhogy nem megfelelően került kidolgozásra, és szakmailag hibás, hanem azt is, hogy most sincs rendben a törvényjavaslat. Ezért frakciónk ezt nem is tudja támogatni.

Tisztelt Ház! Ha röviden kellene jellemeznem a legutóbbi, újabb bizottsági záró módosító javaslatot, azt mondanám, az megint egyre jobban a közszolgáltatók piaci előnyének megteremtését szolgálja. Ezután a legjobb az lenne, ha közszolgáltatási törvénynek neveznénk, ez ugyanis az.

(18.30)

Nem szól semmi másról, csak a lakossági hulladékról. Ez 2, esetleg 3 millió tonna hulladék, szemben a hazánkban keletkező 20 millióval. Nem szól másról, csak a közszolgáltató versenyelőnyéről, például úgy, hogy a költségvetési szervek is csak a közszolgáltatónak adhatják oda a hulladékot.

Most képzeljenek el egy önkormányzatot, iskolát, gyűjtést, kórházat, a szűkös költségvetését eddig kiegészítő szerény, hulladékból származó bevételéről is le kell mondaniuk. Végül ez a módosítás részben nem más, mint a szabályozásnak a termékdíjas szabályokhoz való igazítása, nem foglalkozik a háttériparral, nincsenek megelőző és a hasznosítást elősegítő intézkedések.

Tisztelt Képviselőtársaim! Azért, hogy ne csak mindig a kritikát mondjam, el kell ismernem, hogy a törvényjavaslat egységes javaslatában történtek pozitív irányú változások is. Ezek a lerakási hulladékok sávos, arányos bevezetése, valamint a megelőzési tervek fontosságának hangsúlyozása, ezek mind megjelentek, ezek a javaslatok az MSZP javaslatai voltak. Azonban mielőtt újra meghallgatnánk a vidékfejlesztési tárca szokásos válaszát, szeretném jelezni, hogy a 2010-es kormányváltáskor átadásra került egy, az uniós hulladékos irányelvnek teljesen megfelelő és a szakmai szervezetekkel közösen kidolgozott szabályozási koncepció. Az nem a mi hibánk, hogy a kormány két évig nem tudott mit kezdeni ezzel. A kétéves semmittevés következtében súlyos bírság elé néz hazánk.

Figyelmeztettük a kormányt, hogy az Európai Bizottság több eljárást is kezdeményezett hazánk ellen a hulladékgazdálkodási kérdésekkel kapcsolatban. Újra szólunk, hogy a késlekedés okán indított, ma már peres szakaszban lévő eljárás napi 27 316 euró, azaz nagyjából napi 8 millió forintos bírságot fog jelenteni. Ennek az eljárásnak a leállításáról egyelőre nem döntött az Európai Bizottság, és egyáltalán nem biztos az sem, hogy az új jogszabály elfogadása után a brüsszeli testület úgy látja majd, mindenben teljesülnek Magyarországon a hulladék-keretirányelv előírásai. Kérdés, hogy ebben az esetben ki fizeti majd az összesen több mint 5 milliárdosra rúgható uniós bírságot. A kormány? A vidékfejlesztési tárca? Netán a kormánykoalíció pártszövetségei?

Tisztelt Ház! Végül egy dolgot szeretnék megjegyezni, mielőtt a kormány és a Fidesz képviselői újra azzal támadnának bennünket, hogy a lakossággal szemben mi a piac oldalán állunk. Szeretnénk jelezni, hogy ez a javaslat és a túlzott államosítás nem képviseli sem a magyar lakosság, sem a helyi közösségek, sőt Magyarország érdekeit sem. A közösségi európai uniós jogszabályok tudatos megsértése csak kárt okoz az országnak és közvetve a magyar lakosságnak. Ez a javaslat pedig nem más, mint az uniós irányelvek tudatos figyelmen kívül hagyása. Amint azt többször is jeleztük, a javaslat az európai szabályozással ellentétesen korlátozni fog több mindenben, a szabad letelepedésre, a szolgáltatásnyújtás szabadságára és a tőke szabad mozgására is vonatkozóan.

Ezzel együtt nem tudjuk támogatni a törvényjavaslatot, mert annak következtében lesz majd egy rosszul működő lakossági hulladékágazatunk, ami a világon semmilyen újrahasznosítási célkitűzésnek nem tud majd megfelelni.

Köszönöm, hogy meghallgattak, és kérem, hogy ne támogassák a szavazásnál a törvényjavaslatot. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  201  Következő    Ülésnap adatai