Felszólalás adatai
83. ülésnap (2015.06.10.), 34. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Harrach Péter (KDNP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | vezérszónoki felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 7:42 |
Felszólalások: Előző 34 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
HARRACH PÉTER, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Képviselőtársaim részben az expozéban, részben pedig a vezérszónoki felszólalásban, illetve államtitkár úr a kormány véleményének ismertetésében hitelesen és alaposan ismertették a törvénytervezetet. Én csupán egy-két fontos pontját szeretném kiemelni és kihangsúlyozni.
Először talán azokról az adósrétegekről szólnék néhány szót, akiken segíteni kell. Vannak, akik ‑ és ők vannak többségben ‑ a törlesztést nehezen, de fegyelmezetten teljesítették. Az ő nehézségeik kezeléséről szóltak az eddigi törvények. Képviselőtársam felsorolta őket, nyilván sokan úgy vették ezeket igénybe, hogy a helyzetükön javított. A második körbe tartoznak azok, akikről most szó van, akik már nem törlesztenek, de még helyreállítható segítséggel a törlesztőképességük.
Végül van egy harmadik réteg, ahol már segítséggel sem állítható helyre ez a fizetőképesség. Rajtuk segít az előbb említett eszközkezelő, aminek lehetőségeit a következő két évben 10 ezerrel növelni fogják ‑ már így is, ahogy hallottuk, a családtagokkal együtt 100 ezer emberen segített ‑, és a megüresedő lakásokat bérbe adják az ugyancsak rászorulóknak, tehát egy olyan bérlakáskészlet áll rendelkezésre, ami folyamatosan képes az eladósodottakon segíteni. Én azért itt valamit hozzátennék, ami nyilván javaslat inkább, mint kritika a kormányzat felé is. Ha létrehoznak egy bérlakáskezelő szervet, ami képes arra, hogy a több százezer ma üresen álló lakás egy részét felhasználja, az sok emberen és családon tudna segíteni.
De nézzük a törvénytervezetet! Először is ki kell hangsúlyozni az önkéntességet. Nem belekényszerítjük, hanem lehetőséget adunk ennek az eljárásnak az igénybevételére. Célja egyértelműen a fizetőképesség helyreállítása. Tehát arról van szó, hogy a túladósodott családot megmentjük egy sokkal rosszabb helyzettől, a végrehajtástól. Hiszen tudjuk és hallottuk, hogy a végrehajtás felfüggesztésre kerül, új végrehajtás nem indítható az öt év alatt.
Úgy érzem, egy hasonlattal élve, hogy a fuldoklónak mentőövet dobtunk, és megértem azt is, bár nehezen tudom elfogadni, hogy a politikai bulvár mindenféle ostobaságokkal próbálja ezt támadni, és az ellenzéknek az a dolga, hogy a politikai haszonszerzés érdekében mindig ellentmondjon. Hogy mennyire dolga vagy mennyire használja ki, az egy más kérdés.
Azért egy példát hadd mondjak a sajtóban megjelent ostobaságokra: valaki azt írta, hogy az a csődvédelmi felügyelő, aki az államot képviseli, az majd ezentúl azt is megmondja, hogy mennyi párizsit fogyasszanak a családtagok. Sok ilyen hülyeséget hall az ember, de ez hozzátartozik a mi alacsony színvonalú politikai kultúránkhoz, és a politikai bulvár súlyos állapotához. Tehát azoknak szól ez a lehetőség, akiknek a fizetőképessége még helyreállítható.
Kérdés, hogy miért történik most ennek a benyújtása, az időzítés. Valóban lehetett volna előbb, de az a sorrend, aminek megvan a maga logikája, az előbb megszületett törvények az adósok mentésére, azoknak a megszavazása, végrehajtása most történt meg, és nyilvánvaló, egy következő réteg megsegítésére pedig most van lehetőség.
Milyen előnyei vannak ennek az adós részére, amit fontos kihangsúlyoznunk? Először is az a végrehajtástól való mentesség, amire az előbb utaltam, megmenti az otthonának az elvesztésétől. Részleges moratórium is kapcsolódik ehhez a rendszerhez. Végül talán a legnagyobb előny az adósság egy részének elengedése a folyamat végén.
Azt is el kell mondanom, hogy hosszú egyeztetési szakasz előzte meg ennek a több mint százoldalas törvénynek a megjelenését. És nem csupán a terjedelme, hanem a minősége is mutatja, hogy komoly szakmai munka áll mögötte, és ezért köszönetet kell mondanunk a különböző tárcák képviselőinek, a Nemzeti Banknak és azoknak a saját ötleteiket a munkához hozzátevő civil szervezeteknek is, akikkel ezeket az egyeztetéseket lefolytattuk.
(10.30)
Felvetődött az ellenzéki hozzászólás során, hogy szűk körű a résztvevők aránya. Úgy gondolom, az igénybevétel mértékétől függően később ‑ ha erre igény jelentkezik ‑ ez a kör bővíthető, tehát ez a lehetőség meglesz.
Még talán arra reagálnék, hogy kevésnek találta az előbbi ellenzéki felszólaló a család létfenntartására adott összeget. Elfelejtette mondani, hogy a rezsiköltségeken kívül ez a gyakorlatilag élelmiszerre költhető összeg nem csupán a nyugdíjminimum összegét, hanem adott esetben ennek kétszeresét is jelentheti. Mondjuk ki azt, hogy ami a törvénytervezetben van, ne szűkítsük le azt a lehetőséget, ami itt megjelenik.
Egészében véve úgy gondolom, valóban mentőövet sikerült dobni a nehéz helyzetbe került családoknak. Reményeink szerint ezzel több tízezer család kerül ki abból az adósságcsapdából, amit az eladósodottság jelent számukra. Én úgy gondolom, hogy egyértelműen pozitív törvényről van szó. A segítés szándéka fogalmazódott meg bennünk, a családok megmentésének a szándéka. Kérem ezért képviselőtársaimat, hogy a szokásos bírálat elhangzása után szavazzák meg ezt a törvénytervezetet. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti padsorokból.)
Felszólalások: Előző 34 Következő Ülésnap adatai