Készült: 2024.09.20.12:47:35 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

63. ülésnap (2015.04.07.),  51-54. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 4:32


Felszólalások:   47-50   51-54   55-58      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Manninger Jenő, a Fidesz képviselője, kérdést kíván feltenni a Miniszterelnökséget vezető miniszternek: „Erősödő ország, modern városok! Mely pontokon segíti Sopron fejlődését a ’Modern városok’ program?” címmel.

Öné a szó, képviselő úr.

MANNINGER JENŐ (Fidesz): Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! Most, hogy elkezdenek beindulni a 2014-2020-as uniós pályázatok, meg kell nevezni azokat a prioritásokat, amelyek alapján a források megfelelő helyre kerülnek. Mint ismeretes, a források 60 százalékának munkahelyteremtésre, 40 százalékának meg egyéb fejlesztésekre kell fordítódnia. Örömteli hír, hogy a kormányzat a fontosabb feladatok között tartja számon a vidéki megyei jogú városok fejlesztését. A vidék fejlesztésének, gazdasági növekedésének kulcsa a vidéki városok fejlődése, ezért személyesen is üdvözlöm, ahogy Firtl Mátyás képviselőtársam is korábban megtette, a „Modern városok” elnevezésű programot, amelynek keretében elsőként Sopronnal kötött együttműködési megállapodást a kormányzat.

A miniszterelnök úr a megállapodás megkötésekor jelentette be, hogy három projekt megvalósítását tervezik még ebben a ciklusban: az M85-ös kétszer kétsávos autóút megépülését, a barokk belváros felújítását, valamint a Fertő tavi világörökségi terület fejlesztését. Az M85-ös autóút fejlesztése meghaladhatja a 100 milliárd forintot. Fontos, hogy 2018-ig elkészüljön az út a tervek szerint, mert a cél az, hogy addigra az összes megyei jogú várost bekapcsolják az autópálya-rendszerbe, és ily módon megvalósuljon az országhatárral való összeköttetésük. Az M85-ös út megépülése reményeink szerint a motorja lesz majd az idegenforgalom és a gazdaság fejlődésének. Különösen fontos a Nagycenk és Sopron közötti négysávos szakasz megépítése, amely a 84-essel közös szakaszon egész Nyugat-Dunántúl kapujának számít.

Ma még jócskán tapasztalható infrastrukturális különbség a mi kárunkra az osztrák és a magyar oldal között. A cél tehát az lenne, hogy amikor Ausztriából átlépünk Magyarországra, semmilyen színvonalcsökkenés ne legyen tapasztalható. Ezért kérdezem tehát a miniszter urat, mely pontokon segíti például Sopron város fejlődését a „Modern városok” program. Várom megtisztelő válaszát.

ELNÖK: Megadom a szót Lázár János miniszter úrnak.

LÁZÁR JÁNOS, a Miniszterelnökséget vezető miniszter: Tisztelt Képviselőtársaim! Mindannyiunk számára ismert, hogy a 23 megyei jogú városban a magyar lakosság jelentős része él, és a GDP nagy részét ezekben a városokban és közösségekben állítják elő, plusz a fővárosban. Ezért is tartja a kormány kiemelten fontosnak, hogy mind a 23 megyei jogú várossal szövetséget kössön a következő hetekben és hónapokban. A miniszterelnök úr túl van egy soproni megállapodáson, amit a kormány holnap fog tárgyalni, és pénteken pedig Egerben kerül sor Eger megyei jogú várossal egy tárgyalásra.

Ennek a Sopronnal kötött megállapodásnak két lényeges pontja van. Az egyik: minden megyei jogú várossal szeretnénk abban megállapodni, hogy az 1200 milliárd forintnyi területi operatív programot hogyan és mi módon fogják felhasználni a következő hét évben. Vannak megnyugtató megoldási javaslatai a megyei jogú városoknak, és vannak olyan pontok, amelyeken bőségesen van javítanivaló és korrigálnivaló. Nem rejtjük véka alá azt, hogy a kormány szeretné, ha az elmúlt hétéves fejlesztési ciklusnál sokkal innovatívabb, sokkal versenyképesebb és a térség fejlődését érdemben szolgáló programok születnének megyei jogú városi szinten, hiszen ezekről a döntés is a megyékben és a megyei jogú városokban fog megszületni.

Konkrétan megállapodtunk három dologban, amelyek megerősítését itt most megteszem, amellett természetesen, hogy a kormánynak holnap fontos kötelessége, hogy jóváhagyja azt a közlekedési gyorsító csomagot, amelynek eredményeképpen több ezermilliárdnyi közlekedési beruházás kezdődhet el Magyarországon a következő négy esztendőben. A jogszabályi környezet megváltozásához kérjük majd a képviselőtársaim segítségét is, hogy gyorsabb és hatékonyabb legyen az ügyintézés.

(12.30)

A legfontosabb dolog, ami egy százéves adósság a leghűségesebb város számára, a város bekötése az országos közúti hálózatba. Ez az M85-ös út autópályává építését jelenti a határ és a város között, illetve Sopron megyei jogú város és az M1-es között is.

Ennek az összekötése elengedhetetlenül szükséges a következő időszakban, legalább százmilliárd forintos költséggel tudjuk megvalósítani. Mint ahogy komoly költsége lesz annak a speciális programnak, amit az egyetlen intakt barokk belvárosi központra tudunk majd közösen költeni a következő időszakban, nem európai uniós pénzből, hanem magyar adófizetői pénzből, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy a kormány kötelezettséget vállal Sopron számára, hogy a Fertő térségét is érdemben fogja fejleszteni. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:   47-50   51-54   55-58      Ülésnap adatai