Készült: 2024.04.27.12:10:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

131. ülésnap (2016.03.01.), 40. felszólalás
Felszólaló Volner János (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:03


Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VOLNER JÁNOS, a Jobbik képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Mivel kevesen tagjai a Gazdasági bizottságnak itt az országgyűlési képviselők közül, tájékoztatni szeretném önöket itt a törvényjavaslat beterjesz­tésével kapcsolatos körülményekről. 9 óra 15 perc­kor, azaz háromnegyed órával az ülés megkezdése előtt kaptam a bizottság titkárságától egy sms-t, amelyben arról tájékoztattak, hogy az előzetesen jel­zett törvényjavaslatot föltöltötték a parlament oldalára, azaz most már megismerhető. Nekem ez alatt a háromnegyed óra alatt be kellett érnem és el kellett volna olvasnom, értelmeznem kellett volna, szakértői egyeztetéseket lefolytatni erről a javaslatról. Nyilvánvaló a kormány szándéka. Mit is tesznek ebben az esetben? Nem a kormány előterjesztéseként jön be, hanem Bánki Erik képviselő úr vállalja magára ezt az előterjesztést, legyen belőle egy egyéni képviselői indítvány, ne tudjon ebből a gyalázatos előterjesztésből készülni a sajtó, ne tudjanak még a képviselők se felkészülni. Lehetőség szerint ne legyen ott újságíró sem a közelben, hiszen arra nem lehet számítani, hogy mi lesz majd ennek a tartalma. És egyszerűen szembesülünk egy olyan javaslattal, amit az ember nem tud, csak meglepetéssel átolvasni.

Hát emlékszem arra, amikor még 2010-ben arról szóltak itt a politikai viták, hogy a szocialisták kormányzati korszakában pofátlanul magas fizetések voltak, pofátlanul magas végkielégítésekkel. Akkor azt mondta a kormány, hogy olyan állapotban van Magyarország, hogy pofátlanság kétmillió forintnál nagyobb béreket adni állami cégnél, állami közszférában, pofátlanság az, hogy kétmilliónál nagyobb végkielégítést adjanak valakinek. Most pedig azt látjuk, hogy ezt a pofátlanságot egy kis idő elteltével visszahozza a Fidesz, mert korábban ugyan még a szocialistákra vonatkozott ez a szabályozás, mert a Fidesz igyekezett megfogni őket, a saját embereit azonban megjutalmazza. Ötmillió forintos havi bért keres nemcsak Matolcsy György, hanem jó néhány állami vállalatnál dolgozó vezető, és tegyük hozzá azt, ebben az ötmillió forintos havi bérben, még egyszer mondom, ötmillió forintos havi bérben még nincsen benne a prémium és a béren kívüli juttatás összege, amivel aztán szépen fel lehet úgymond bruttósítani ezeket a havi béreket.

Az is nagyon érdekes, amikor Hollik István képviselő úr a kormánypárti javaslatot megpróbálja azzal védeni, hogy az osztrák jegybank elnöke mennyit keres, meg a belga jegybank elnöke mennyit keres, meg az angol jegybank elnöke mennyit keres. Kérdezem én, képviselőtársaim, az egyszerű magyar emberek, mondjuk, azok a tanárok, akik most kinn vannak az utcán, vajon mennyit keresnek az osztrák, a belga vagy éppen az angol kollégájukhoz képest. Ki dolgozik Magyarországon nyugat-európai fizetésekért? Ki az, aki a nyugat-európai béreket magáénak tudhatja magyar munkavállalóként? Töredékét keresik a magyar munkavállalók, jellemzően hatodát-hetedét annak az összegnek, mint amit Nyugat-Európában megkeresnek. A Fidesz azonban már a saját vezetőit a legjobban kereső európai jegybankelnökök fizetéséhez méri, igyekszik azt megteremteni, hogy olyan jól keressenek ők is, mint Nyugat-Európában amennyit keresnek a bankárok. Hát, képviselőtársaim, ez egész egyszerűen elképesztő! Itt megint csak az érvényesül, ami a Fidesz választási jelmondata is volt: „Csak a Fidesz!” Miért nem azért küzdenek, hogy az ápolók ne nyomorogjanak, ne menjenek tönkre, hogy ne küzdjenek azzal, hogy a sárga csekkjeiket egyáltalán be tudják fizetni? Miért arról van szó, hogy azok az emberek, akik egyébként luxusautót kapnak, mindenféle természetbeni juttatást kapnak bankvezetőként közpénzekből, az adófizetők pénzéből, most további pénzeket tehetnek zsebre? Ez egészen egyszerűen elképesztő, ami itt folyik!

És természetesen választ várunk majd a kormánypárti frakciótól vagy éppen az államtitkár úrtól, ha nem lesz olyan szűkszavú, mint ezelőtt volt, arra, hogy vajon minek köszönhető az, hogy ami korábban még pofátlanul magasnak számított, a kétmillió forint fölötti bérek, most már nem számít pofátlanul magasnak az ötmillió forintos fizetés, amit még megfejelnek béren kívüli juttatásokkal és prémiummal is. Ez most miért nem számít vajon pofátlanságnak?

Azt is érdemes megnézni, hogy mennyire fals az a kormányzati logika, amivel itt érvelnek arról, hogy a jegybank nyereséges volt. Hát, képviselőtársaim, hadd emlékeztessek már mindenkit arra, hogy miből is származott a jegybank nyeresége. Volt egy devizahiteles válság, ami annak a következménye, hogy a szocialista kormányok alatt engedték bevezetni a jelzálogalapú devizahiteleket Magyarországon, majd pedig a Fidesz kormányzása alatt, amikor még 170-180 forintos árfolyammal adható-vehető volt a svájci frank, akkor nem váltották át a hiteleket forintra, megvárták, amíg elromlott ez az árfolyam. Többéves késlekedésben volt az Orbán-kormány, majd pedig, amikor 250 forint körüli árfolyamra ment fel a svájci frank árfolyama, akkor történt meg a forintosítás, a Magyar Nemzeti Bank piaci árfolyamon forintosította a devizahiteles családok hiteleit, és ezen jelentős árfolyamnyereségre tett szert. Majd pedig ezt a jelentős árfolyamnyereséget a Magyar Nemzeti Bank nem oda juttatta a devizahiteles családoknak, nem a nyomorgó, sokszor kilakoltatott családokat segítette meg ebből, hanem gondoskodott arról, hogy Matolcsy György zsebébe olyan zsebpénzt tegyen, amivel azt csinál gyakorlatilag, amit akar.

(10.50)

Ez a devizahitelesek pénze, amit most készül a Magyar Nemzeti Bank saját magára, az elképesztő kiadásaira elkölteni.

Fontos azt is látni, hogy a jegybanki ered­mény­elszámolás magyarországi gyakorlata, amit a kormány több lépésben is konzervál, Európában egyedülálló. A jegybanki függetlenség ugyanis nem azt jelenti, hogy a tulajdonosi jogokat megtestesítő állami szereplő nem gyakorolja az ellenőrzés jogát, hogy nem rendelkezik a jegybank eredménye fölött. Ilyen Európában, képviselőtársaim, sehol nincs. Az egy magyar kuriózum, hogy a Magyar Nemzeti Bank elnöke azt csinál ezzel a közpénzzel, amit szeretne, arra költi, amire szeretné. Most már különböző oktatási és egyéb beruházásokat is látunk. Én már arra várok, hogy Matolcsy György esetleg egy masszázsszalont fog nyitni a jegybank nyereségéből, mert ezt látja nyereséges üzletágnak (Dr. Schiffer András: Ne fesd az ördögöt a falra! Ne adj ötleteket!), vagy a Magyar Nemzeti Bank esetleg betársul Andy Vajna valamelyik kaszinójába, úgyis a kormány teremtette meg azokat a feltételeket, amivel Andy Vajna több milliárd forintot kereshet az eddigieken felül.

Az is nagyon érdekes, hogy a Magyar Nemzeti Bank különböző alapítványokat és egyéb szerveződéseket hoz létre annak érdekében, hogy a pénzt ezekbe belepumpálhassa, majd pedig azt mondják, ez onnantól fogva, hogy az alapítványhoz kerül, máris nem közpénz. Hát kérdezem én, az a pénz, amit a devizahitelesektől vett el a Magyar Nemzeti Bank az ilyen árfolyamon történő átváltással, ami a megnyomorított családok millióitól származik, ami elvileg a Magyar Nemzeti Bank tulajdona, az elvileg közpénz ‑ meg a gyakorlatban is. Ehhez képest most már az elveket is átírja a Fidesz. Korábban még azon csodálkoztunk, hogy a szerencsétlen angol fordítások miatt még a nemzeti vagyon fogalmát is megváltoztatták az Állami Számvevőszékről szóló törvényben, s most már nem számít közpénznek az sem, amit a Magyar Nemzeti Bank birtokol, mondván, ők átadják ezt egy alapítványnak. A Fővárosi Ítélőtábla természetesen ezzel ellentétes módon foglalt állást, egyértelműen közpénzről van szó. Az pedig teljesen nyilvánvaló, hogy nem fogjuk hagyni, ha kell, akár Alkotmánybíróság előtt is meg fogjuk támadni ezt az indítványt, hogy ne lehessen eldugni az ellenőrzés elől ezt a pénzt, hiszen a nyilvánosság kizárása a kormány egyetlen célja, ez teljesen nyilvánvaló.

Azt is fontos látni, hogy még 2010 novemberében 24 darab olyan törvénymódosító javaslatot nyújtottam be az Országgyűlésnek, amely a bank- és brókerbotrányokat hivatott megelőzni. Ezekkel a javaslatokkal konkrétan meg lehetett volna előzni a Magyarország számára 360 milliárd forintos károkozással járó Quaestor-botrányt és az egyéb brókerbotrányokat. Képviselőtársaim, amikor tavaly ezt a törvényjavaslatot tárgyaltuk az Országgyűlésben, azt mondta a Jobbik, hogy ezeknek az elfogadására szükség van, azonban a Fidesz ezeket a javaslatokat nem támogatta, annak ellenére sem, hogy Windisch László, a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi felügyeletért felelős alelnöke ezeket jelölte meg a Gazdasági bizottság ülésén követendőnek.

Mi ezekkel a javaslatokkal szerettük volna elérni a bankárok és a brókercégek vezetőinek fokozott felelősségvállalását, szerettünk volna sokkal szigorúbb ellenőrzést a bank- és brókertevékenység fölött, ezt azonban nem lehetett elérni, mert a kormány ezeket a javaslatokat nem támogatta. Vajon mi állt a nem támogatás mögött? Az, hogy mi büntetőjogi felelősség birtokában aláírt nyilatkozatot kértünk minden egyes országgyűlési képviselőtől és jegybanki vezetőtől arról, hogy az utolsó pillanatban nem vett ki, nem menekített ki pénzt bennfentes információk alapján a Quaestorból. Ezeket az ellenzéki frakciók a Jobbik képviselőinek példáját követve egytől egyig aláírták, a Szocialista Párt is aláírta, az LMP is aláírta, de még a különböző, a hátunk mögött ülő gyurcsányista független képviselők is aláírták, kizárólag a Fidesz-KDNP képviselői nem írták alá. Kérdezem én, ha nem volt a Quaestor-botrányban takargatnivaló, miért nem írták alá ezeket a nyilatkozatokat.

Miért nem azzal jön be most a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvény módosítása az Országgyűlés elé, hogy meg kell szüntetni azt, hogy banktitok mögé lehessen azoknak a magánszemélyeknek, gazdasági vállalkozásoknak, politikusi hozzátartozóknak dugni az elérhetőségeit, a neveit, akik ezekben az esetekben bennfentes információk alapján az utolsó pillanatokban kimenekítették a pénzüket a bajba került brókercégektől? Itt nyilvánvalóan bűzlik valami, nem kicsi oka lehet annak a kormánypártban, hogy más képviselők példáját nem követik a fideszes és KDNP-s képviselők, nem csatlakoznak ehhez a javaslathoz. Tovább várjuk, hogy ez végre megtörténjen, és tisztán láthassunk abban, hogy kik és milyen módon tettek szert arra a 360 milliárd forintra, amit a Quaestor-botrányban, a brókerbotrányokban sikerült ellopni, milyen módon segítették a fideszes és KDNP-s politikusok ezt a tevékenységet, milyen módon részesedtek ennek az áldásaiból.

Amíg ezeket a nyilatkozatokat nem merik aláírni a Fidesz-KDNP politikusai vagy a jegybank vezetői, addig erre az elszámoltatásra természetesen nem kerülhet sor, meg kell várnunk vele a 2018-as kormányváltást, amikor a Jobbik alakít kormányt és elszámoltatja önöket. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai