Készült: 2024.04.27.19:43:59 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

60. ülésnap (2010.12.14.), 134. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:07


Felszólalások:  Előző  134  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A közlekedésről szeretnék néhány szót szólni a költségvetést érintve. Nyilvánvalóan előtte röviden hadd reagáljak arra, mert elhangzott egy ilyen mondat, hogy az önkormányzatok a sportra kapott pénzüket másra költik.

(11.20)

Én ezt nem így tudom. Tehát általában az önkormányzatok nagyon is fontos tevékenységet folytatnak, amikor a helyi sportklubokat vagy szabadidős tevékenységeket támogatják. Ez a pénz nem olyan nagy, hogy arra kellene gondolni, hogy itt elúsznak a tíz- és százmilliók, mondjuk, egy megyei önkormányzatnál 5-10 millió forintról van szó, ami, azt hiszem, igen hasznos.

De visszatérve: tehát a közlekedésről is volt már szó, a közlekedésnél, hadd említsem meg, a legfontosabb most az, hogy ebben a nehéz költségvetési helyzetben és különösen a megörökölt helyzetben, hiszen az infrastruktúra rendkívül leromlott az elmúlt években, az uniós fejlesztések néha látványos előrelépésre hoztak létre lehetőséget, ugyanakkor pedig különösen a közútnál lehet ezt látni, miközben valóban épültek autópályák, hol hitelből, hol az utóbbi időben szerencsére már uniós pénzekből, általában azt lehet mondani, hogy az alsóbbrendű utak közúthálózata igen leromlott, mert kevesebb jutott. Ebben a nehéz helyzetben azt tudja a költségvetés ígérni, hogy legalább annyit tud juttatni, mint az előző években, és majd az uniós források felhasználásával itt is javulás érhető el.

Szó volt itt különböző autópályákról és útfejlesztésekről. Ebbe azért nem érdemes itt különösebben belemenni, mert ezt, ha már címzettként nem jelöli meg a parlamenti költségvetés, de természetesen a közlekedési operatív program, a KÖZOP számos közútfejlesztést is tartalmaz. Ott szerepelnek ezek a közútfejlesztések, akár a 44-es út fejlesztése, akár a 8-as út fejlesztése, és új tervezésekre is szert szeretnénk tenni. Tudomásom szerint ilyen van előkészületben Sopron környékén, és természetesen nagyon szeretnénk, ha megindulna az előkészítése Szombathely és Zalaegerszeg összeköttetésének az M9-es nyomvonalán. Persze, alapvetően új dolgokról van szó a közútfejlesztésben is, hiszen nem elsősorban az autópályák továbbfejlesztésében kell gondolkodni, hanem az olyan sokkal környezetbarátabb és olcsóbb közutak, autóutak tervezésében. Ilyet szeretnénk Nagykanizsa, Zalaegerszeg és Szombathely nyomvonalán is megvalósítani, de mondom, mindezek a közlekedési operatív program részei, tehát nem lehet most számon kérni ettől a költségvetési előterjesztéstől, hogy mindezeket nem tartalmazza, de tartalmazza viszont a fejezet azt, ami ehhez szükséges, azt a 7,2 milliárd forintot, ami szükséges az előkészítésekhez, az önrészekhez, tehát ahhoz a munkához, amellyel azután az uniós forrásokat hozzátéve lehet mindezt megvalósítani.

Természetesen a közlekedési operatív programban kiemelkedő mégiscsak a vasútfejlesztés, hiszen az európai közlekedési koncepcióban ez kap elsőbbséget, így Magyarországnak is sikerült rendkívül komoly forrásokat elnyernie. Ezek elsősorban azt biztosítják, hogy a nemzetközi hálózatokon tovább folyik a pályák építése 160 kilométer/órás sebességre. Nagy kár, hogy időközben, az elmúlt években viszont olyannyira leromlott, olyan kevés pénzt fordítottak a meglévő pályák karbantartására, nagyon sokszor azt az ellentmondást tapasztalhattuk, hogy miközben százmilliárdokat fordítottak a pályák építésére uniós pénzből, aközben nőtt a menetidő például a Hegyeshalom-Budapest útvonalon, de tapasztalhatjuk ezt máshol is. Azt remélem, hogy a következő évben és az azt követő évben is megfordul ez a tendencia, és legalábbis nem csökken a menetidő, hanem végre a fejlesztéseknek már ezt a hatását is láthatjuk.

Természetesen a közlekedési szolgáltatás biztosítása is komoly erőfeszítést igényel. A költségvetésben találhatunk 208 milliárd forintot a MÁV-Start személyszállító közszolgáltatásokra, a pályaműködtetésre külön 21 milliárdot, és a GYSEV-et is támogatja a költségvetés, valamint a Volán-társaságokat is. Erre azt lehet mondani, hogy ez a költségvetés mintegy 260 milliárd forintban támogatja a különböző működéseket, ez igen jelentős, és lehetővé teszi azt, hogy a tavalyi szinten működjenek. De tudjuk azt, hogy igen komoly hitelállományt hordtak magukkal, így a kormányzatnak 2010-ben is 31 milliárd forinttal ki kellett segítenie a MÁV-ot azért, hogy egyáltalában életképes maradjon.

Sajnos, ez a tendencia lesz jövőre is. Ezek a pénzek elegendőek ugyan a működésre, a mostani költségvetésből ennyit lehetett a MÁV és a többi közlekedési társaság fenntartására, működésére fordítani, de természetesen tovább kell vizsgálni azt, hogyan nőtt meg ennyire a hitelállomány, hogyan lehetne a közlekedési cégek sokkal hatékonyabb működését szorgalmazni. Nyilvánvalóan az igazi előrelépés majd az lesz, hogyha a MÁV és a Volán, akár egy holdingba szervezve, együtt szolgáltathat, és valóban megtörténik az, hogy a busz ráhord a vasútra, és a vasútnál olyan menetrendet lehet kialakítani. Ez jelentős előrelépés lesz.

Ezek a jelenlegi költségek egyelőre a mostani működtetést biztosítják. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  134  Következő    Ülésnap adatai