Készült: 2024.04.29.02:07:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

91. ülésnap (2003.09.30.),  148-160. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 56:51


Felszólalások:   134-148   148-160   160-184      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Képviselőtársaim! További felszólaló nem jelentkezett. Megkérdezem az előterjesztőket, kívánnak-e válaszolni a vitában elhangzottakra. (Jelzésre:) Nem kívánnak válaszolni.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az együttes általános vitát lezárom. Módosító javaslat nem érkezett, ezért részletes vitára nem kerül sor. Az előterjesztés elfogadásáról a következő ülésünkön határozunk.

 

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a Közbeszerzések Tanácsának a közbeszerzések tisztaságával és átláthatóságával kapcsolatos tapasztalatairól, valamint a 2001. január 1. és december 31. közötti időszakban, továbbá a 2002. január 1. és december 31. közötti időszakban végzett tevékenységéről szóló beszámolók és az ehhez kapcsolódó országgyűlési határozati javaslatok együttes általános vitája a lezárásig. Az előterjesztéseket J/743. és H/3840. számokon, J/2607. és H/3841. számokon kapták kézhez a képviselők.

Megadom a szót Berényi Lajosnak, a Közbeszerzések Tanácsa elnökének, húszperces időtartamban.

 

BERÉNYI LAJOS, a Közbeszerzések Tanácsa elnöke, a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! A közbeszerzésekről szóló 1995. évi XL. törvény 15. § (2) bekezdése szerint a Közbeszerzések Tanácsa évente beszámol az Országgyűlésnek a közbeszerzések tisztaságával és átláthatóságával kapcsolatos tapasztalatairól, valamint saját tevékenységéről.

A Közbeszerzések Tanácsa 2001. és 2002. évi beszámolóját ez év májusában az Országgyűlés alkotmányügyi, gazdasági, költségvetési és számvevőszéki bizottságai megvitatták, és egyhangúlag alkalmasnak találták azokat általános vitára.

A jelenleg hatályos közbeszerzési törvény szerint a közbeszerzés a piacgazdasági országokkal egyezően Magyarországon is közpénzekből eszközölt vagy kizárólagosan gyakorolt közszolgáltatás ellátása érdekében történő, szigorúan szabályozott beszerzést jelent. A közbeszerzés célja a nyilvános versenyeztetés, ahol a nyilvános jelleg érvényre juttatja az átláthatóságot és az ellenőrizhetőséget, az esélyegyenlőség alapján történő versenyeztetés pedig biztosítja a közpénzek takarékos felhasználását.

Az 1995. óta hatályos Kbt. az érvényes nemzetközi szerződések alapján átmenetileg tartalmazza a hazai termelés védelmének célját, az ennek alapján megfogalmazott piacvédelmi klauzulák azonban az Európai Unióval kötött társulási megállapodás alapján csak 2004. február 1-jéig alkalmazhatók.

 

(18.10)

 

Az 1995 júniusában elfogadott és november 1-jén hatályba lépett törvény az elmúlt két évben is több alkalommal módosításra került. Ezen módosítások közül ki kell emelni a 2002 júniusában elfogadott és júliusban hatályba lépett változtatást, amikor is a törvény alanyi hatályának kibővítésére került sor.

A törvénymódosítás, amely a Magyar Fejlesztési Bankot és azon kapcsolódó szervezeteket, amelyekben a Magyar Fejlesztési Bank Rt. külön jogszabályban meghatározott ellenőrző részesedéssel rendelkezik, alanyi jogon a Kbt. hatálya alá helyezte. Ettől az időponttól kezdve Magyarországon az autópálya-építések a közbeszerzési törvény hatálya alá tartoznak.

Az Európai Bizottság 2002. október 9-én nyilvánosságra hozott országértékelésében már pozitív fejleményként értékelte ezt a módosítást. Ismeretes, hogy az előző évek országjelentései kifogásolták, hogy az autópálya-építés nem a közbeszerzési törvény előírásai szerint történt. Ugyanakkor a 2002. évi jelentés azt is megjegyezte, hogy különös erőfeszítést igényel a közbeszerzéssel kapcsolatos jogszabályok elfogadása és annak biztosítása, hogy mind a jog, mind a gyakorlat összhangba kerüljön a Közösség normáival.

Az Európai Unióhoz történő csatlakozásig a többi új tagországgal együtt meg kell teremteni a közösségi közbeszerzési joggal teljesen összeegyeztethető magyar szabályozást. Az új szabályozásnak eleget kell tennie a WTO kormányzati beszerzésekről szóló megállapodásának is. A Kbt. átfogó felülvizsgálatát a nemzetközi követelmények mellett indokolja a törvény hatálybalépése óta eltelt nyolc év működése során szerzett tapasztalatok hasznosításának szükségessége és a problémák kezelésének igénye is.

Az új Kbt. széles körű egyeztetése jelenleg is folyamatban van, a Közbeszerzések Tanácsa javaslatait a törvény kidolgozásáért felelős Igazságügyi Minisztériumnak eljuttatta, mind a koncepcionális kérdések, mind a normaszövegek tekintetében.

Az új Kbt. megtárgyalása és elfogadása a törvényalkotási program szerint a tisztelt Országgyűlés ez év őszi ülésszakának napirendjén van. A törvény tervezete szerint az új törvény 2004. május 1-jén lépne hatályba, egyes előírásait azonban már jövő év elejétől alkalmazni kell.

A közbeszerzésben részt vevő szervezetek felkészítésére kiemelkedő figyelmet kell fordítani, amely a végrehajtásért felelős szervezetekre, így a Közbeszerzések Tanácsára is jelentős többletfeladatokat ró. Az Európai Bizottság a közbeszerzésekért felelős szervezetek feladatának tartja és kéri számon a közbeszerzési politika kialakításában való aktív szerepvállalást, a jogorvoslati rendszer működtetését, az ellenőrzésben való részvételt, a közbeszerzésekkel összefüggő statisztikák, nyilvántartások vezetését, a közbeszerzésekben részt vevő szervezetek támogatását.

Az új Kbt. kidolgozását nehezíti, hogy az Európai Unió jelenleg hatályos közbeszerzési irányelveit kell átvennünk a nemzeti joganyagba, ugyanakkor az Európai Unióban több éve napirenden van a közbeszerzési irányelvek módosítására irányuló munka. Az új irányelvek elfogadása azonban legkorábban a 2003. év végére várható, és a nemzeti joganyagba való átültetése a meghatározott, több mint másfél éves időtartamot figyelembe véve azt jelenti, hogy alkalmazásuk csak 2005-től lesz kötelező.

A Bizottság a tervezett módosításoknak a harmonizációt megvalósító jogszabályba történő beépítésére így nem lát módot, így átvételükre csak a csatlakozásunkat követően, újabb törvénymódosítás keretében lesz lehetőség.

Tisztelt Országgyűlés! A közbeszerzések összértéke Magyarországon 2002-ben 805 milliárd forintot tett ki, szemben a 2001. évi 607 milliárd forinttal, ez közel 33 százalékos növekedést jelentett egy év alatt, és a hazai költségvetési kiadások majdnem 20 százalékát teszi ki. A magyar közbeszerzési gyakorlat jelentős eredménye, hogy a közbeszerzési eljárások számát és összértékét tekintve, a nyílt eljárások részesedése egyaránt 80 százalék körüli. A Kbt.-ben rögzített alapelvek: az esélyegyenlőség, a nyilvános, tisztességes verseny, a nemzeti elbánás, a közpénzekből való hatékony gazdálkodás érvényesülése ugyanis leginkább a nyílt eljárások kiírásával biztosítható.

A meghívásos eljárások alkalmazása a hazai közbeszerzési gyakorlatban továbbra is kivételesnek tekinthető. A tárgyalásos eljárások részesedése csökkent 2001-hez viszonyítva, 27 százalékról 20 százalékra, ezen belül a hirdetmény közzététele nélkül indított és a nyilvánosságot a legkevésbé kielégítő tárgyalásos eljárások részesedése a közbeszerzések összértékéhez viszonyítva nem érte el a 8 százalékot sem. 2001-ben ez az arány még 14 százalék volt. Ez a csökkenés összefügg az ilyen típusú eljárásokkal kapcsolatos előzetes közbeszerzési döntőbizottsági kontroll működésével.

A közbeszerzések tisztaságával és átláthatóságával kapcsolatos tapasztalatokat a Közbeszerzések Tanácsa beszámolója részletesen tartalmazza. Megállapítható, hogy a közbeszerzésekkel kapcsolatban időről időre felmerülnek visszaélésekre és a beszerzések tisztaságát sértő és veszélyeztető cselekményekre utaló jelek, amelyek oly mértékben torzíthatják el a közbeszerzési pályázatok eredményét, hogy a pénzügyi források adta lehetőségekhez képest alacsonyabb mértékű szolgáltatás valósul meg. Az viszont jelentős mértékben a Kbt.-nek köszönhető, hogy a korrupciógyanús ügyek egyáltalán ismertté válhatnak. Önmagában azonban egyetlen jogszabály sem lehet alkalmas arra, hogy megakadályozza a helytelen gyakorlat kialakulását, ehhez a jogalkalmazók megfelelő hozzáállására, illetve felkészítésére van szükség, és hozzáteszem, hogy megfelelő ellenőrzésre.

Az Állami Számvevőszék ellenőrzései és tanulmányai is azt állapították meg, hogy a Kbt. többnyire megfelelően működik, és az előforduló hibák elsősorban a jogalkalmazók felkészületlenségére, szemléleti okokra, az átláthatósággal szembeni ellenérdekeltségre vezethetők vissza. A Közbeszerzések Tanácsának tapasztalatai - egyezően az ÁSZ ellenőrzésének megállapításaival - azt is mutatják, hogy az elmúlt években egyes szervezetek részéről jelentős törekvés volt arra, hogy elkerüljék a Kbt. alkalmazását. Hozzá kell tenni, hogy ezt a törekvést elősegítette az is, hogy a jelenleg hatályos Kbt. és más jogszabályok lehetővé tették kivételek érvényesülését.

A Közbeszerzések Tanácsa figyelemmel kíséri és statisztikai jelentéseiben közreadja a közbeszerzési szervezetekben részt vevő intézmények szerepét, arányát a közbeszerzési eljárásokban. Figyelemre méltó volt 2002-ben, hogy az összes közbeszerzési eljárás több mint 50 százalékát kis- és középvállalatok nyerték el. Az is figyelemre méltó, hogy a Magyarországon bejegyzett vállalatok a közbeszerzési pályázatok több mint 90 százalékában lettek nyertesek. Fel kell azonban hívni a figyelmet, hogy az Európai Unióhoz történő csatlakozás után a közbeszerzési piacon is jelentős mértékben növekszik a verseny, ami a hazai kis- és középvállalatok versenyképességének erősítését igényli.

A tanács beszámolója számot ad saját tevékenységéről is. 2002-ben kiemelkedően fontos feladatnak tartottuk az új Kbt. kidolgozásához megfelelő javaslatok kidolgozását és ennek megvitatását az Igazságügyi Minisztériummal. A jogalkotásban ezt az együttműködést jónak és konstruktívnak tartjuk.

A Közbeszerzések Tanácsa, amelynek tagjai a kormányzati és egyéb államigazgatási szervek képviselői, az ajánlatkérők és az ajánlattevők, tehát a piac szereplői a delegáltjai, rendszeresen közzétesz ajánlásokat, elnöki tájékoztatókat, és a tanács titkársága megkeresésre több százas nagyságrendben állásfoglalásokkal segíti a közbeszerzési eljárásokban részt vevők munkáját.

A tanács oktatási programja keretében folytatta az önkormányzati tisztségviselők képzését, neves hazai és külföldi előadók részvételével országos konferenciát szervezett. A Budapesti Gazdasági Főiskolával együttműködve a közbeszerzési szakemberképzés elősegítése érdekében közbeszerzési tanfolyamokat indítottunk. Munkatársaink előadóként részt vesznek más felsőoktatási intézmények és egyéb szervezetek által meghirdetett konferenciákon, szemináriumokon is. A Kbt.-ben meghatározott célok hatékony érvényesítése érdekében a Közbeszerzések Tanácsa hosszabb távon szükségesnek látja a közbeszerzési feladatok ellátásának szakképesítéshez kötését.

A Tanács 2002-ben is összeállította a minősített ajánlattevők jegyzékét.

 

(18.20)

 

Gondoskodott hivatalos lapja, a Közbeszerzési Értesítő rendszeres, heti megjelentetéséről. Nyilvántartást vezetett a közbeszerzésekről, továbbá a közbeszerzési eljárásokkal összefüggő jogorvoslatokról.

A tanács 2002-ben is élénk nemzetközi kapcsolatot tartott fenn: részt vett az Európai Bizottság és más nemzetközi szervezetek konferenciáin, munkacsoportülésein, és kiemelt figyelmet fordított a közép-kelet-európai országok társszervezeteivel történő kapcsolattartásra is.

Az Európai Bizottság országjelentésében megállapította, hogy Magyarországon adminisztratív kapacitás tekintetében megerősítették a Közbeszerzések Tanácsát, valamint a Közbeszerzési Döntőbizottságot. Jelezték azt is, hogy Magyarország már létrehozta azokat a testületeket, amelyek a közösségi jog átvételéhez szükségesek, azonban további megerősítésre van szükség ahhoz, hogy ezek a testületek megfelelően elláthassák feladatukat. A Közbeszerzések Tanácsának létszáma 2002-ben 2 fővel, 54 főre növekedett.

Tisztelt Országgyűlés! A közbeszerzési rendszer működésének fontos eleme, hogy jogorvoslati eljárásra van lehetőség. A közbeszerzési törvény előírásai szerint a jogorvoslati eljárásokat a Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottsága folytatja le. A Közbeszerzési Döntőbizottság felett a munkáltatói jogokat a tanács gyakorolja, a döntőbizottság számára azonban a törvény teljes szakmai függetlenséget biztosít. A közbeszerzési biztosokra szigorúbb összeférhetetlenségi szabályok vonatkoznak, mint a köztisztviselőkre általában: évente vagyonnyilatkozatot tesznek, és oktató tevékenységen túl más díjazással járó tevékenységet nem folytathatnak.

A Közbeszerzési Döntőbizottság előtti eljárások száma 2002-ben 791 volt, szemben a 2001. évi 830-cal. A jogorvoslati eljárások száma tehát továbbra is magas, ami azt jelenti, hogy Magyarországon minden ötödik-hatodik közbeszerzési eljárás esetében vagy az érintettek, vagy a hivatalos eljárást kezdeményezők jogorvoslati eljárást indítanak.

A Közbeszerzési Döntőbizottság elnökét a törvény felhatalmazza arra, hogy a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások pályázati felhívásait külön is vizsgálja, és szükség szerint jogorvoslati eljárást kezdeményezzen. 2002-ben ilyen eljárásra 138 esetben került sor.

A Közbeszerzési Döntőbizottság jogorvoslati eljárását még a közbeszerzési eljárás időszakában lefolytatja, ami azt jelenti, hogy 30 nap alatt, kivételes esetben 40 nap alatt lezárja a vitás ügyeket. A 2002. évi tapasztalatok szerint a döntőbizottság 791 esetből 267 esetben állapított meg jogsértést, a többi indítvány elutasításra került, vagy a felek megszüntették az eljárást. A döntőbizottság jogsértés esetén megsemmisítheti a közbeszerzési eljárás eredményeit, és erre 135 esetben került sor. A jelenleg érvényes törvény szerint jogsértés esetén minden esetben bírságot kell kiszabni.

A törvény előírásai szerint a Közbeszerzési Döntőbizottság döntését a Fővárosi Bíróságnál meg lehet támadni, a Fővárosi Bíróság döntését pedig a Legfelsőbb Bíróságnál. A 2002. évi tapasztalatok szerint a döntőbizottság határozatainak mintegy 20 százaléka esetében került sor fellebbezésre, az esetek nagy részében azzal a céllal, hogy az érintettek elérjék a bírság mérséklését vagy megszüntetését, esetleg a bírság kifizetésének felfüggesztését. A bírósági jogerős döntések része már akkor történik meg, amikor a közbeszerzési eljárás lezárult, és egyes esetekben a szerződés teljesítése is megtörtént.

A jogorvoslati rendszer hatékonyan működik, hiszen a közbeszerzési eljárások résztvevői a döntőbizottsági eljárás útján elérhetőnek látják a közbeszerzési eljárásokban jelentkező jogsértések kiküszöbölését, amely hozzájárul az átláthatóság növekedéséhez. Jelenleg a döntőbizottsági jogorvoslat az ellenőrzések közbeszerzési rendszeren belül működő, az eljárás folyamatában megvalósuló egyetlen állandó formája. Úgy ítéljük meg, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság tevékenysége segíti a közbeszerzési piac résztvevői körében a jogkövető magatartás és szemlélet kialakulását.

Tisztelt Országgyűlés! A Közbeszerzések Tanácsa a jelenlegi időszakban kiemelt feladatának tekinti a jogharmonizált közbeszerzési joganyag gyakorlati alkalmazásának előkészítését és elősegítését, a közbeszerzési oktatás és képzés erősítését, és az új Kbt.-ből adódó új és többletfeladatok ellátására való felkészülést.

A Közbeszerzések Tanácsa kéri a tisztelt Országgyűlést, hogy a bizottsági határozattervezettel egyezően fogadja el a tanács 2001. és 2002. évi beszámolóit.

Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársaim! Megkérdezem, hogy a költségvetési bizottság véleményét ki kívánja előadni. (Nem érkezik jelzés.) Senki nem jelentkezett.

Megkérdezem, a kormány részéről kíván-e valaki felszólalni. A lehetősége tízperces időkeret. Megállapítom, hogy a kormány részéről Hankó Faragó Miklós államtitkár úr kért szót.

 

DR. HANKÓ FARAGÓ MIKLÓS igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Elnök Asszony! Elnök Úr! Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Országgyűlés! A közbeszerzésekről szóló törvény megalkotásának és szabályai későbbi kisebb-nagyobb mértékű módosításának alapvető célja az volt, hogy áttekinthetővé, nyilvánossá tegye a közpénzek felhasználását, és biztosítsa az államháztartás alrendszerei vagyongazdálkodásának hatékonyságát, elősegítse a közpénzből beszerzett javak optimális minőségét és az esélyegyenlőségen alapuló verseny megvalósulását.

A törvényben meghatározott célok érvényesülésének biztosítására hivatott Közbeszerzések Tanácsának egyik nagyon fontos feladata az Országgyűlés évenkénti tájékoztatása, különösen a közbeszerzések tisztaságával és átláthatóságával kapcsolatos tapasztalatairól, valamint saját tevékenységéről.

A 2001. és 2002. év tapasztalatait, illetve a Közbeszerzések Tanácsa tevékenységét összegző beszámolók megállapításai közül néhányat szeretnék kiemelni. A közbeszerzések összértéke mind 2001-ben, mind 2002-ben növekedett az előző évhez képest. Különösen szembetűnő a 2002. évi emelkedés, amely közel 33 százalékos emelkedést jelent a 2001. évihez képest.

Kiemelkedőnek tartom, hogy a közbeszerzési eljárások számát és összértékét tekintve igen magas a nyílt eljárások aránya. A 2002. évben ez megközelítőleg 80 százalék körül volt. A közbeszerzési törvényben rögzített alapelvek, a széles körű nyilvánosság és az átláthatóság követelménye leginkább a nyílt eljárásokban érvényesülhet. A nyílt eljárások száma az európai országok gyakorlatához képest is igen magas. A nyílt eljárások magas arányát az Európai Bizottság is visszatérően elismeri országjelentéseiben. Remélhetőleg ebben az idei, legutolsó éviben, amely november 5-én kerül majd nyilvánosságra, hasonlóan így tesz.

A nyílt eljárások számának növekedésével párhuzamosan csökkent a tárgyalásos eljárások részesedése, és ezen belül is csökkent a hirdetmény közzététele nélkül indított tárgyalásos eljárások száma és aránya. 2002-ben ez az arány a közbeszerzések összértékéhez viszonyítva nem érte el a 8 százalékot sem.

Fontos elemét képezi a 2001. évi beszámolónak a Közbeszerzések Tanácsa által a közösségi joggal teljes mértékben összhangban álló közbeszerzési szabályozás kialakításához tett javaslatsor. E törvénymódosítási javaslatokat a tanács a közbeszerzési szabályozás előkészítésért felelős Igazságügyi Minisztérium részére - ahogyan az el is hangzott - megküldte, és azt köszönjük. A javaslatokat a tárca a jogszabály-előkészítő munka során, amennyire lehetséges volt, figyelembe is vette. Továbbá a jogszabály-előkészítő munka során is szorosan együttműködött a tárca a Közbeszerzések Tanácsával, mind a koncepcionális kérdések, mind pedig a részletszabályok tekintetében. Ezért is szeretnék külön is köszönetet mondani.

Már a közbeszerzési törvény 1995-ben történő kidolgozása, valamint a későbbi módosításai során is figyelembevételre kerültek az európai közösségi jogi követelmények, így a törvény és a végrehajtására kiadott rendeletek már jelenleg is nagymértékben megfelelnek az európai közösségi jogi előírásoknak. Ugyanakkor - talán természetesen - ez az összhang még nem teljes. A teljes összhang megteremtése az Európai Unióhoz történő csatlakozásunkat megelőző utolsó, fontos feladatok egyike. Erre a lépésre azért ebben az utolsó szakaszban kerül sor, mert a közösségi joggal teljes összhangot teremtő közbeszerzési törvényt az Európai Unió új közbeszerzési irányelveire tekintettel kívántuk kidolgozni.

 

 

(18.30)

 

Az Európai Unióban ugyanis évek óta folyamatban van a közösségi közbeszerzési irányelvek átfogó revíziója. Az Európai Bizottság már 2000-ben kidolgozta a hatályos irányelveket felváltó irányelvtervezeteket, azonban azok mind a mai napig nem kerültek elfogadásra, jóllehet szinte minden EU-elnökség prioritásként jelölte meg az irányelvek mielőbbi elfogadását. Erre is tekintettel húzódott el a hatályos közbeszerzési törvény jogharmonizációs felülvizsgálata, mert az előterjesztő szerette volna bevárni az új közbeszerzési irányelveket, annak érdekében, hogy már az új szabályokhoz lehessen igazítani a hazai szabályozást. Az új irányelvek elfogadása azonban mind a mai napig nem történt meg, így az Európai Unión belüli jogalkotási folyamat elhúzódása nem tette lehetővé, hogy az új törvény előkészítésével bevárjuk az új irányelveket, tekintettel arra, hogy a csatlakozási tárgyalásokon vállalt kötelezettségeink alapján közbeszerzési szabályozásunknak legkésőbb a csatlakozás időpontjára összeegyeztethetőnek kell lennie a közösségi joggal. Az Európai Unióhoz való csatlakozásra történő felkészülés részeként a hatályos közbeszerzési szabályozás felülvizsgálatra került, és ennek eredményeként kidolgozásra került a jogharmonizációs követelményeknek is maradéktalanul megfelelő új közbeszerzési törvény tervezete. A törvényjavaslatot a kormány rövidesen beterjeszti az Országgyűléshez.

A hatályos közbeszerzési szabályozás átfogó felülvizsgálata már a 2002. év elején megkezdődött. Az átfogó felülvizsgálat célja kettős: egyrészről a már említett jogharmonizációs kötelezettségünk maradéktalan teljesítése, másrészről a hatályos közbeszerzési törvény 1995. évi megalkotása és hatálybalépése óta eltelt időszak jogalkalmazási tapasztalatainak hasznosítása és ennek alapján a közbeszerzési szabályok kiigazítása.

 

 

(Az elnöki széket Mandur László, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

 

Az említett felülvizsgálati szempontok mentén az igazságügyi tárca új törvényi formában tartotta célszerűnek kidolgozni a közbeszerzési szabályok módosítását. Hangsúlyozom azonban, hogy az új törvény nem jelent teljesen új, a korábbiaktól gyökeresen eltérő szabályrendszert, az eddigi eredményeket és a gyakorlatban bevált jogintézményeket továbbra is megtartja. A szabályozás elvei, célkitűzései változatlanok maradnak. A cél továbbra is az, hogy biztosított legyen az államháztartási forrásokból lebonyolított beszerzések átláthatósága, a közpénzek felhasználásának nyilvánossága, az esélyegyenlőségen alapuló verseny megvalósulása.

A fenti célok érdekében az új törvény tervezete a közbeszerzési eljárás lefolytatására köteles szervezetek körét a lehető legszélesebb körben határozza meg, megőrizve, de egyben továbbfejlesztve az e tekintetben elért eredményeket, ide értve a közbeszerzési törvény legutóbbi, úgynevezett üvegzsebtörvény keretében történő módosítását is. A kivételek körét azokra a helyzetekre szűkíti, amelyek esetében valóban indokolt a közbeszerzési eljárás lefolytatásának kötelezettsége alóli mentesítés. A közbeszerzési eljárásokban továbbra is alapelvi szinten érvényesül a nyilvánosság elve, az ajánlattevők esélyegyenlőségének biztosítása, valamint a verseny tisztaságának elve.

Mint ahogy már említettem, a kormány hamarosan beterjeszti az új törvényjavaslatot, így a vitában nyilvánvalóan mód lesz arra, hogy a közbeszerzési eljárások során szerzett tapasztalatokat is megvitassuk, valamint általában is és részleteiben is beszéljünk az új szabályozásról.

Mindezek alapján a kormány támogatja és az Országgyűlés számára elfogadásra javasolja a Közbeszerzések Tanácsának 2001. és 2002. évi beszámolóját, jelentését. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Most a képviselői felszólalások következnek. Megadom a szót az írásban előre jelentkezett képviselőknek, tízperces időkeretben.

Kérdezem, hogy Bőhm András szabad demokrata képviselő jelen van-e. (Jelzésre:) Úgy látom, hogy nincs. Szijjártó Péter, a Fidesz képviselője? (Jelzésre:) Úgy látom, hogy ő sincs. Pichler Imre, a Magyar Demokrata Fórum képviselője? (Jelzésre:) Jelen van.

Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó, tízperces időkeretben.

 

PICHLER IMRE (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Elnök Úr! Tisztelt Ház! A Közbeszerzések Tanácsa elkészítette a 2001. január 1.-december 31. és a 2002. január 1.-december 31. közötti időszakokra vonatkozó beszámolóját a közbeszerzések tisztaságával és átláthatóságával kapcsolatos tapasztalatairól, valamint a beszámolási időszakokban végzett tevékenységéről, és azokat az Országgyűlés elé terjesztette. A Magyar Demokrata Fórum parlamenti frakciója a beszámolókat tanulmányozta, a benne foglaltakat véleményezte. A beszámolók minden tartalmi és alaki követelménynek megfelelnek, így azokat elfogadjuk. A két beszámoló együttesen értékelhető, ezért észrevételeinket összevontan tesszük meg.

A közbeszerzések szerepének alakulása, a közpénzek felhasználásában a közbeszerzések útjának igénybevétele dinamikusan növekvő, az 1996. évi indulástól 2002-re az összértéke több mint ötszörösére növekedett. A beszámolási időszak adatai jól mutatják, hogy a közbeszerzési eljárások számát és értékét tekintve a polgári kormány kiemelt figyelmet fordított a közpénzek felhasználásának tisztaságára, és ez tisztelt kormánypárti képviselőtársaimnak is fel kell hogy tűnjön. A 2000. évben még 523,6 milliárd forintos közbeszerzési összérték 2001-re 606,9 milliárdra, 2002-re pedig 804,6 milliárd forintra növekedett. 2000-ben egy eljárásban átlagosan 5, 2001-ben 5,4, 2002-ben pedig már 8,3 ajánlat versengett. A mikro-, kis- és középvállalkozások növekvő szerepet kaptak a közpénzekkel finanszírozott megbízások teljesítésében.

A beszámolási időszak közpénzfelhasználását minősíti, hogy a leginkább átlátható és a nyilvánosság elé táruló nyílt eljárások aránya az Európai Unió megfelelő mutatójánál jóval magasabb volt: 2001-ben 70 százalékot tett ki, 2002-ben 80 százalékot, szemben az EU 53 százalékos mutatójával. A hirdetmény közzététele nélküli eljárások aránya csökkent, és ebben a Közbeszerzések Tanácsának gondos ellenőrző munkája nem kis szerepet játszott. Félreértés ne essék, ez a közbeszerzési eljárási forma jó és törvényes, de nagyfokú ellenőrzést igényel, és úgy tűnik, manapság a Közbeszerzések Tanácsának ellenőrzésére még nagyobb szükség van, mint valaha is volt.

A magyar közbeszerzési törvény szigorúbb az EU szabályrendjénél, akár a közbeszerzési értékhatárokat, akár a kormányzati beszerzők eljárási formaválasztási szabadságát tekintjük. Kormányzati szerepkörben is úgy gondoltuk, és most, ellenzékben is úgy gondoljuk, hogy ez így helyes, a szabályrend enyhítését nem támogatnánk.

A beszámolókra hivatkozva tisztelettel szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy az Európai Unióban a közbeszerzési piacok meglehetősen zártak más tagországok, de különösen harmadik országbeli ajánlattevők felé. 2001-ben a kormányzati beszerzéseik 90 százaléka, a közszolgáltatói beszerzéseik 75 százaléka nemzeti piacaikról származott. Magyarországon 2000-ben a külföldi székhelyű ajánlattevők a WTO kormányzati közbeszerzési megállapodáson kívüli megbízási érték 9,6 százalékát, 2001-ben 7,7 százalékát és 2002-ben 3,4 százalékát nyerték el. Az adatok értékelésében a külföldi székhely megjelölést és a kormányzati közbeszerzési megállapodáson kívüliséget hangsúlyosan kell figyelembe venni. A statisztika nem mutatja ki a belföldi székhelyű, külföldi tulajdonú nyertes ajánlattevők arányát, másrészt a megállapodáson kívüliség elzárja a magyar ajánlattevők elől az EU-tagállamok kormányzati beszerzési piacát.

Az EU 2001. évi országjelentése joggal kifogásolta, hogy a Magyar Fejlesztési Bank Rt. és annak meghatározó részesedésével működő társaságok nem álltak a közbeszerzési törvény hatálya alatt, de meg kell jegyeznem, hogy a hazai vállalkozások előnyben részesítése még így sem volt az EU gyakorlatától oly távol eső, mint azt számos önostorozó megnyilvánulás tartalmazza. A hibát el kell ismerni, ki kell javítani, de a magyar gazdaság erősítésének szándékához aligha fér kétség.

 

 

(18.40)

 

Az ajánlattevők összetételét tekintve látható, hogy az eljárások számát és értékét tekintve is az önkormányzatok és intézményeik vezetik a listát. Szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy míg az eljárások 39,1 százalékát képviselték az önkormányzatok 2001-ben, addig ez az arány 2002-re 43,8 százalékra növekedett, vagyis a finanszírozási forrásaik kedvezően alakultak. Kíváncsian várjuk a vonatkozó mutatók 2003-as értékét.

Nem megnyugtató a közszolgáltatói kezdeményezésű eljárások arányának mérséklődése. Nem megnyugtató, ha ez a közbeszerzési eljárások mellőzésére vezethető vissza, de még kedvezőtlenebb az adat, ha a legnagyobb közszolgáltatók tulajdonosai forrást biztosító kötelezettségének elhanyagolására vezethető vissza.

Valamennyi európai uniós értékelés a hazai közbeszerzési kultúra intézményrendszerét, szigorát, jogorvoslati rendjét alapvetően jónak minősítette. 2002. január 1-jétől az eljárásokat lezáró szerződések is nyilvánosak, hiszen a társadalom ez irányú igényét még kormányzati pozícióban is elfogadtuk, kielégítését szorgalmaztuk. Most akár csak újságolvasó polgárként is örülünk neki, hogy erre van kötelezés, ugyanakkor hiányoljuk, hogy a kormány az ellenőrző apparátusnak a Közbeszerzések Tanácsa által is szorgalmazott megerősítésével késlekedik. Remélhetőleg a lassú munkavégzésnél nyomósabb oka erre nincs.

A beszámolókból megnyugvással olvasható ki, hogy a döntőbizottság a beszámolási időszakban feladata magaslatán állt. A döntőbizottság elé vitt eljárások száma és aránya 2000-ről 2001-re növekedett, de 2002-re már csökkent, ami arra utal, hogy az eljárások szabályszerűsége - nem utolsósorban a színvonalas jogorvoslati tevékenység nyomán - javuló tendenciájú. A hirdetmény közzététele nélküli bejelentési kötelezettség alá eső eljárásoknál a 2001-ben még 42 százalékban jogsértő minősítés is kedvezőbbé vált.

Sajnálatos, hogy az önkormányzatok és intézményeik körében a közbeszerzési eljárások törvényessége 2001-ről 2002-re nem javult. A kifogások legnagyobb része az önkormányzatok vízi közmű tárgyú közbeszerzéseihez kötődött. Ezen a területen az ellenőrzés erősítése elengedhetetlen.

Hét hónappal az európai uniós csatlakozás előtt nyugtalanító, hogy a közbeszerzési törvény a közösségi közbeszerzési joggal még harmonizálatlan sok vonatkozásban. Kiemelem - és erre a beszámolók is kitérnek - a WTO kormányzati beszerzésekről szóló megállapodáshoz való csatlakozás magyarázhatatlan késedelmét. A 2000-ben már vállalt csatlakozás - melyet 2001-ben a megfigyelői státus követett - a jelenlegi kormány alatt megfeneklett. Ez azért is baj, mert éppen a csatlakozás nyitná meg a magyar vállalkozások előtt a kölcsönösség jegyében az európai uniós országok kormányzati beszerzési piacát. A vállalt kötelezettség teljesítése a vállalkozóbaráti szlogenek tartalommal való töltésében jó szolgálatot teljesítene.

A meghívásos eljárások gyakorlatának felülvizsgálatára szólítjuk fel a kormányt. 2002-ben az ajánlatkérők egyetlen esetben sem alkalmazták a meghívásos eljárás minősített, az ajánlattevők jegyzékén alapuló változatát. Valószínűsíthető, hogy az a szubjektív elemeket annyira kiszorítaná, hogy a kiírók a legkisebb lehetőségét is elveszítenék az eredmény irányításának.

A Közbeszerzések Tanácsa beszámolóiban számos javaslatot ismertet, melyek értékelése nem lehet a jelen felszólalás tárgya, azokat majd a közbeszerzési törvény módosításakor fogjuk számon kérni az előterjesztőn. Most csak annyit jegyzek meg, hogy a jogharmonizációs és a technikai javaslatokat egyaránt támogatjuk.

Felhasználom az alkalmat arra, hogy megköszönjem a Közbeszerzések Tanácsának és a döntőbizottságnak az ismertetett kétéves munkáját, és sikert kívánjak a további munkájukhoz.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Kérdezem tisztelettel, hogy van-e felszólalási igény. Úgy látom, hogy nincs - illetve már jött egy. Megadom a szót Keller Lászlónak, a Magyar Szocialista Párt képviselőjének.

Parancsoljon, képviselő úr, öné a szó.

 

KELLER LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt közbeszerzési tanácsi Elnök Úr! Két részben szeretnék hozzászólni a beszámolóhoz, tekintettel arra, hogy a benyújtás is úgy történt, hogy a 2001-es és a 2002-es időszak elkülönül egymástól. Természetesen mind a két esztendőre vonatkozó beszámolót alkalmasnak ítéljük arra, hogy az Országgyűlés elfogadja azokat.

Nagyon érdekes volt 2001-ben az élet, amikor is az akkori kormánypártok azt kezdték bizonygatni, hogy azért nem érdemes a közbeszerzésekkel bajlódni, mert sokkal drágább azok lebonyolítása, sokkal körülményesebb közbeszerzéseken keresztül elérni azt a célt, amit mi abban az időben úgy neveztünk, hogy klientúraépítés. Ezért volt öröm olvasni a Közbeszerzések Tanácsának a véleményét, amely tulajdonképpen alátámasztotta azt az általunk folyamatosan, évről évre hangsúlyozott tényt, hogy a közbeszerzések a közpénzek szempontjából megtakarításokat eredményeznek. Azért, hogy ez mindenki számára világos legyen, jó lett volna, ha egyfajta elemzésig eljutott volna a Közbeszerzések Tanácsa, de legalábbis a beszámoló, hogy megpróbálja azokat az árakat, amelyeket a különböző építési beruházásoknál, árubeszerzéseknél, szolgáltatásoknál a piacon általában tapasztalni lehet, összevetni azzal, amit a közbeszerzési eljárások során sikerül elérni, illetve azokkal a közbeszerzési eljárások során elért árakkal, amiket a szabadkézi eljárásoknál vagy a nem közbeszerzési eljárásoknál elért árak mutatnak.

Mindenképpen egyetértünk a Közbeszerzések Tanácsának azzal a megállapításával, hogy a közbeszerzési eljárás lefolytatása nagyon fontos szempont a korrupcióellenes küzdelemben. Nagyon érdekes ez a kérdés is, mert mindnyájan tudjuk, hogy a korrupció ellen többek között pályázatokkal, a közbeszerzési eljárások lefolytatásával lehet küzdeni, többen viszont úgy vélik, hogy éppen a közbeszerzési eljárás a korrupció melegágya. Éppen ezért fontos ilyen szempontból a tanács beszámolója, mert úgy érzem, hogy ezt az ellentmondást megfelelően feloldja, és meggyőzi azokat a kétkedő embereket, akik úgy gondolják, hogy nem érdemes közbeszerzési eljárást lefolytatni. Persze, nyilván vannak kedvezőtlen tapasztalatok, amelyek a Közbeszerzési Döntőbizottság asztalán landolnak, vagy még ott sem, és csak a gyanú ébred fel az emberekben a tekintetben, hogy esetleg bizonyos korrupciós cselekedetek történtek. Úgy érzem, hogy a tanács beszámolója e tekintetben a helyére teszi az ügyeket.

Egy másik kérdést is szeretnék felvetni, ami az elmúlt hetekben-hónapokban szintén komoly súllyal került előtérbe a viták során. Ez pedig az a kérdés, hogy amikor a döntőbizottság azt tapasztalja, hogy nem megfelelően használták a törvényt, nem megfelelően éltek a törvény biztosította lehetőségekkel és adott esetben elmarasztalja azokat, akik ezt nem megfelelően tették - s ez nem derül ki a beszámolóból -, tehát azokban az esetekben, amikor alapos oka lehet a döntőbizottságnak arra, hogy nem egyszerűen csak tévesen vagy rosszul értelmezték a közbeszerzési törvényt, hanem tudatosan hágták át, akkor vajon nyomozóhatósági lépéseket életbe léptetett-e.

 

(18.50)

 

Úgy érzem, azért, hogy a szereplők még inkább komolyan vegyék a közbeszerzési eljárást, el kell azon gondolkodni, hogy ilyen lépések megtételére is szükség van.

Megítélésem szerint - éppen a 2001. évi beszámolóra alapozva és elég sok döntőbizottsági határozatot elolvasva mondom ezt - az az érzésem, hogy a legjobb szándék ellenére sem alakult még ki a döntőbizottság megfelelően egységes gyakorlata. Amikor ez a gondolat megfogalmazódott bennem, akkor eszembe jutott, hogy az Állami Számvevőszék nem is olyan régen összeállított a tapasztalataiból egy korrupcióellenes programot, illetve a tapasztalatokra alapozva levonta azokat a legfontosabb megállapításokat, amelyeket a korrupcióellenes küzdelemben az ellenőrzések során ő maga tapasztalt. Tehát úgy érzem, a Közbeszerzések Tanácsának és a döntőbizottságnak is egyre inkább felgyülemlenek olyan tapasztalatai, amelyeket érdemes lenne összegezni, szintetizálni, és ezzel a szintetizált megjelenítéssel az egységes jogalkalmazói gyakorlatot talán tovább lehetne erősíteni. Úgy gondolom, majd a következő években ebben az irányban is érdemes a tanács beszámolóját fejleszteni.

A 2002. évi beszámolóból a magam számára azt tartottam a legfontosabbnak, hogy ez a beszámoló a 2001. évihez képest is sokkal erőteljesebben foglalkozik, sokkal nagyobb hangsúlyt helyez a korrupcióellenes küzdelemben betöltött szerepére a közbeszerzésnek és a közbeszerzési intézményrendszernek, mert a törvény önmagában nyilván nem elégséges ahhoz, hogy a korrupció ellen megfelelően fellépjen, ehhez nyilván szükség van arra az intézményrendszerre, amely biztosítja a törvény érvényesülését.

Azért tartom szerencsésnek már a 2002. évi beszámolót, mert itt a korrupcióellenes küzdelemben már konkrét javaslatok is megjelennek a tanács beszámolójában, és talán lehet azt mondani, hogy ezzel is összefügg az oktatás kérdése. Mint közpénzügyi államtitkár is borzasztó jó érzéssel tapasztalom azt, hogy nagyon jó az együttműködés a Közbeszerzések Tanácsával akkor, amikor az oktatás fejlesztéséről, a képzésről próbálunk jövőbe mutató elgondolásokat megfogalmazni.

A beszámoló rögzíti azt, hogy itt elindult egyfajta képzés a Budapesti Gazdasági Főiskola bevonásával, közbeszerzési szakemberképzés, és látva a mostani fejleményeket, felmerül bennem az a gondolat, hogy miért pont ezzel a főiskolával, miért nem lehet szélesebb körűen nyitni ebbe az irányba. Azt tapasztalom, nem biztos, hogy ezzel összefüggésben, de mindenképpen van a közbeszerzési szakemberképzés akkreditálásával kapcsolatban egyfajta visszatartó erő - nyilván nem a tanács részéről -, önmagában az Országos Képzési Jegyzékben nem tud megjelenni a közbeszerzési szakértő mint olyan. Úgy gondolom, most már megérett a helyzet arra, hogy - lehet azt mondani - önálló szakmaként vagy hivatásként kellene definiálni.

Nos, úgy gondolom, a Közbeszerzések Tanácsának is minden fórumon elő kellene segítenie azt, hogy ezen a területen előrelépjünk, a képzési rendszer nyitottabb legyen, és ebben a képzési rendszerben szintén kialakuljon a verseny, mert akkor tudunk még magasabb szintű közbeszerzési szakértőket képezni.

Áttanulmányozva a 2002. évi beszámolót, azt hiszem, érdemes lett volna kicsit hangsúlyosan foglalkozni az MKGI-vel, a Miniszterelnöki Hivatalnak a közbeszerzések lebonyolításával foglalkozó szervezetével, hiszen egyetlen szervezetként hihetetlen nagy mértékű beszerzéseket bonyolít le. (Az elnök a csengő megkocogtatásával a hozzászólási időkeret leteltét jelzi.)

Elnök úr, nyomjak egy ötpercest vagy egy újabb tízpercest? Megengedi, hogy még befejezzem?

 

ELNÖK: Kivételesen kapcsolódóként, pontosabban újbóli felszólalásként.

 

KELLER LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen. Ezt azért is tartottam volna fontosnak, mert itt az elmúlt hónapokban mind az elektronikus közbeszerzés, mind pedig a központosított közbeszerzés körül meglehetősen komoly szakmai viták alakultak ki, és úgy gondolom, ebben hasznos következtetéseket lehetett volna levonni a Közbeszerzések Tanácsa beszámolójából.

Figyelemmel az elnök úr kérésére is, megismételve mindazt, amit az elején mondtam, mind a 2001., mind a 2002. évi beszámolót elfogadásra javasolom. Arra kérem a Közbeszerzések Tanácsát, hogy legyen a kormányzat segítségére akkor, amikor itt a Házban majd a közbeszerzésekről szóló törvényt újragondoljuk, újratárgyaljuk, és mindazokban a fejlesztési elgondolásokban, amelyek a kormányzat részéről is megfogalmazódnak, a tanács a beszámolójában ezeket a fejlesztési irányokat jelölje meg, legyen ebben együttműködő partnere a kormányzatnak és nyilván az Országgyűlésnek is, amikor a törvény újrakodifikálása megtörténik.

Elnök úr, köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, kíván-e még valaki felszólalni ebben a vitában. Kérem, gombnyomással jelezze! Úgy látom, senki. Köszönöm szépen.

Megkérdezem Berényi Lajos urat, a Közbeszerzések Tanácsa elnökét, kíván-e reflektálni a vitában elhangzottakra - úgy látom, hogy igen. Parancsoljon, öné a szó, elnök úr.

 

BERÉNYI LAJOS, a Közbeszerzések Tanácsának elnöke: Tisztelt Országgyűlés! Mind a két felszólalást és az államtitkár úr hozzászólását, expozéját szeretném megköszönni a Közbeszerzések Tanácsa nevében. Úgy gondolom, mindaz a tapasztalat, amelyet igyekeztünk ebben a két beszámolóban összefoglalni, és azok a javaslatok, amelyeket megfogalmaztunk az új közbeszerzési törvény kidolgozásához, megfelelő fogadtatásra talált az Igazságügyi Minisztériumban. Természetesen egyetértve Keller László államtitkár úrral, mi a továbbiakban is maximálisan szeretnénk segíteni az új törvény hatálybalépése után annak minél jobb megvalósítását.

Ami a felvetéseket illeti, szeretném hozzátenni az elhangzottakhoz: a korrupció elleni küzdelem, illetve az azzal kapcsolatos tevékenység tekintetében, ami az utóbbi hónapokban, hetekben mind nemzetközi konferenciákon - amelyek Magyarországon kerültek megrendezésre -, mind egyéb rendezvényeken jelentősen előtérbe került, a Közbeszerzések Tanácsa munkatársai előadóként is, közreműködőként is igyekeznek részt venni, és a tapasztalatainkat igyekeztünk megfogalmazni. Tulajdonképpen egy rendkívül nehezen elemezhető kérdésről van szó: tudniillik a közbeszerzések területén tapasztalható korrupcióval kapcsolatos felmérések, megjegyzések, vélemények képezik az álláspontok egyik részét, a másik oldalon viszont azt kell tapasztalni, hogy a ténylegesen feltárt korrupciók száma ehhez képest rendkívül csekélynek tűnik.

 

(19.00)

 

Ami az államtitkár úr ezzel összefüggésben vagy ezzel összefüggésben is elhangzott megállapítását illeti: szeretném jelezni, azon túl, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata, a Fővárosi Bíróság ítélete, a Legfelsőbb Bíróság ítélete mindegyik nyilvános, és a Közbeszerzési Értesítőben mi ezt teljes terjedelmében lehozzuk, ami egyébként interneten is elérhető, ezzel együtt az a tapasztalat, hogy - bár ezek nagyon vaskos olvasmányok - viszonylag kevesen olvassák ezeket. De ezen túl súlyosabb esetekben én magam is és a döntőbizottság elnöke is az Állami Számvevőszéknek és a KEHI-nek ellenőrzési jelzéseket szoktunk adni. Olyan kisebb gondok vannak, hogy kapunk olyan válaszokat, hogy az érintett szervezetek ellenőrzési programjában, az ellenőrzési tervben nem szerepel, és majd csak később tudják azt napirendre tűzni. Súlyos esetekben pedig az igazságszolgáltatási szerveknek is a jelzéseket el szoktuk küldeni.

Ami az oktatást illeti: mi erre nagyon nagy súlyt helyezünk, és tudjuk azt, hogy ez egy alapvető kérdése annak, hogy az új, jogharmonizált közbeszerzési törvény és ennek kapcsán a pályázatok, a pályázati kiírások elkészítésének a színvonala javuljon, ahhoz alapvetően szükség van közbeszerzési szakértőkre, és örömmel láttuk a törvény tervezetében, hogy az új törvény kötelezően elő fogja írni bizonyos értékhatárokon fölül a közbeszerzési tanácsadó alkalmazását. Én itt is szeretném kérni az érintetteket, hogy ami a képzési jegyzéket és az ezzel kapcsolatos teendőket illeti: ha a Közbeszerzések Tanácsának javaslataival egyetértenek, mi nagyon örülnénk, ha a kormány ebben segítséget nyújtana, és erre sor kerülne. Természetesen a Gazdasági Főiskolán kívül más felsőoktatási intézményekkel, szervezetekkel is együttműködünk, részben mint előadók, részben mint résztvevők. Kialakulóban van egy együttműködés a Műszaki Egyetemmel és más főiskolákkal és szervezetekkel is.

Tisztelt Országgyűlés! Még egyszer szeretném megköszönni az észrevételeket. Abban a reményben igyekszünk majd a 2003-as beszámolót elkészíteni, hogy mindazokat a tapasztalatokat, amelyek felgyülemlettek, hasznosítani tudjuk.

Köszönöm figyelmüket. (Taps.)

 

ELNÖK: Köszönöm szépen, elnök úr. Mivel az előterjesztéshez módosító javaslat nem érkezett, részletes vitára nem kerül sor. Az előterjesztés elfogadásáról következő ülésünkön határozunk.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a magyar tudomány ünnepéről szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. Vitányi Iván és Mécs Imre képviselők önálló indítványát T/1389. számon kapták kézhez a képviselők.

Megadom a szót Vitányi Ivánnak, a napirendi pont előadójának, tízperces időtartamban. Parancsoljon, öné a szó, képviselő úr.

 




Felszólalások:   134-148   148-160   160-184      Ülésnap adatai