Készült: 2024.04.27.19:43:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

248. ülésnap (2012.12.10.), 291. felszólalás
Felszólaló Dr. Szabó Erika (Fidesz)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 14:39


Felszólalások:  Előző  291  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZABÓ ERIKA közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Az állami területi tagozódással szemben általános igény a stabilitás. A területi tagozódás ugyanis nemcsak a helyi önkormányzati, állami szervek területi beosztását jelenti, hanem azzal szoros összefüggésben a politikai, társadalmi, gazdasági szervek működési területét, körét is.

Magyarország területi beosztásáról az Országgyűlés dönt, és a megyehatárok megváltoztatása is az Országgyűlés hatáskörébe tartozik. Az önkormányzati törvény azonban lehetőséget ad arra, hogy a települési önkormányzat képviselő-testülete minősített többségű határozattal kezdeményezze a településnek a területével határos másik megyéhez való átcsatolását. A gazdaság fejlődése, a társadalmi kapcsolatok változása a térségi, területi kapcsolatok átalakulását is eredményezi. Mindezek alapján válhat indokolttá az állami területi tagozódást érintő kezdeményezés támogatása, a változó körülményeket pedig indokolt esetben az Országgyűlésnek is segítenie kell.

A területszervezési döntések során mérlegelendő, hogy minden megyei szerv kapacitása adott megyei területre, népességszámra méretezett. Ezen túlmenően a megyék közötti átcsatolás jelentős költségekkel jár. Ettől még természetesen nem megváltoztathatatlanok a megyehatárok, az átcsatolásnak azonban mindezekhez mérten indokoltnak, a kezdeményezésnek megalapozottnak kell lennie. Az önkormányzati rendszer kialakítása óta az Országgyűlés összesen hét alkalommal döntött a megyehatárok megváltoztatásáról, mely döntések eredményeként 14 település megyeváltására került sor. Legutoljára 2001-ben döntött az Országgyűlés megyehatár megváltoztatásáról. Akkor Bakonybíró, Bakonyszentlászló, Fenyőfő, Romány, Sikátor és Veszprémvarsány került átcsatolásra Veszprém megyéből Győr-Moson-Sopron megyéhez.

Balatonvilágos község önkormányzata 2012. április 19-én kezdeményezte a Veszprém Megyei Kormányhivatal útján a közigazgatási és igazságügyi miniszternél a megyeváltást. Balatonvilágos Veszprém megyéből Somogy megyébe szeretne átkerülni. Nem ez az első alkalom, hogy Balatonvilágos a megyeváltást kezdeményezte, ugyanis a település már 2007-ben is kezdeményezte a megyeváltást, leginkább az egészségügyi és oktatási terület fejlesztése érdekében, de egységes álláspont hiányában akkor elállt ettől a szándékától. 2012-ben a település ismételten a területszervezési eljárás lefolytatása mellett döntött.

A kezdeményezésre vonatkozó eljárás részletezése előtt, az Országgyűlés döntésének megalapozottsága érdekében röviden ismertetem Balatonvilágos földrajzi adottságait, demográfiai adatait, közigazgatási jellegét és közszolgáltatási ellátottságát. Balatonvilágos három megye, Fejér, Somogy és Veszprém megye találkozásánál fekszik. A település 1971-ben nyerte el jelenlegi önálló jogi státusát. Lakosságszáma 1400 fő. Jelenleg a település alapfokú oktatási intézményei a balatonkenesei általános iskola tagintézményeként működnek, 2007 és 2009 között azonban a siófoki kistérség oktatási rendszeréhez tartoztak. Kizárólag azért nem működik ma ez a jól bevált rendszer, mert a Siófok és környéke többcélú kistérségi társulás csak a siófoki kistérséghez tartozó önkormányzatok számára biztosítja az oktatási feladat ellátását. A település jól működő háziorvosi szolgálattal ellátott, azonban az orvosi ügyelet biztosítása a település lakosai számára elérhetőbbé válna, ha a siófoki térség orvosi ügyeleti rendszeréhez csatlakozhatna. Jelenleg a település lakosai számára a közigazgatási szolgáltatások nagyobb részét Balatonalmádi és Balatonfüred biztosítja, amely települések tömegközlekedése csak busszal és átszállással, lényeges várakozási idővel érhető el.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Balatonvilágos megyeváltási kezdeményezésével kapcsolatosan át kell tekintenünk a konkrét területszervezési eljárást. Balatonvilágos község önkormányzatának képviselő-testülete határozatával arról döntött, hogy kezdeményezi a település Veszprém megyéből Somogy megyébe való átcsatolását. A képviselő-testület egyben arról is döntött, hogy a helyi népszavazás keretében a megyeváltással kapcsolatosan a község lakosainak véleményét kéri. A helyi népszavazás megtartására 2012. január 29-én került sor. A helyi népszavazás eredménytelen volt, tekintettel arra, hogy a választásra jogosult 1217 főből 538 fő vett részt. A szavazóurna elé járuló 538 főből azonban 426 fő igennel, 107 fő szavazott nemmel, és 5 voks volt érvénytelen. A helyi népszavazás, bár eredménytelen volt, azonban mégis szembetűnő, hogy a véleményt nyilvánító lakosok közül a megyeváltási kezdeményezést támogató állampolgári voksok döntő fölényben voltak, ugyanis a megjelent választópolgárok 71 százaléka szavazott a megyeváltás mellett.

A helyi népszavazással kapcsolatosan most okkal merülhet fel az a kérdés, hogy ha a szavazás egy ilyen fontos kérdésben eredménytelen volt, hogyan kezdeményezhette mégis az önkormányzat a megyeváltást. Itt kívánom felhívni tisztelt képviselőtársaim figyelmét, hogy az érvényes és eredményes helyi népszavazás nem feltétele a település megyeváltási kezdeményezésének. A megyeváltást a hatályos rendelkezések alapján a település képviselő-testülete kezdeményezheti. Egyetlen kitétel, hogy a helyi népszavazást az önkormányzat megtartsa, és annak eredményét a képviselő-testület határozatában foglalva a kezdeményezés felterjesztéséhez mellékelje.

A helyi kezdeményezést Balatonvilágos az eljárási szabályokat megtartva, a Veszprém Megyei Kormányhivatal útján terjesztette fel dr. Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszterhez. A kezdeményezést mind a kormányhivatal, mind pedig a közigazgatási és igazságügyi miniszter megvizsgálta. Balatonvilágos megyeváltásának kezdeményezése esetében meg kellett vizsgálni, hogy a képviselő-testület megfelelően mutatta-e be a közigazgatási szolgáltatások, az állami és rendészeti szolgáltatások, az alapellátást meghaladó szolgáltatások esetében a változással várható előnyöket, továbbá a munkaerőmozgás irányait, a legjelentősebb foglalkoztatókat, a kistérségi kapcsolatokat, a társulások, a megye és a régió területfejlesztési programjához való kapcsolódást. A területszervezési eljárás során a közigazgatási és igazságügyi miniszter meggyőződhetett arról, hogy a helyi kezdeményezés a fenti területeken a várható előnyöket kellően részletezte, mint ahogy arról a későbbiekben a várható előnyök között szólni is fogok.

(19.30)

A kezdeményezés megvizsgálása során azt is át kellett tekinteni, hogy a kezdeményezéshez valamennyi, a területszervezési eljárás szabályai szerinti iratot is becsatolták-e. A kezdeményezés vizsgálata során megállapítható volt, hogy Balatonvilágos valamennyi szükséges dokumentumot csatolta.

Tisztelt Képviselőtársaim! A megyeváltási kezdeményezéssel összefüggésben még egy nagyon fontos dologról, a területszervezési eljárásra irányadó eljárási határidők megtartásáról kell említést tennem. Balatonvilágos esetében a helyi kezdeményezést a képviselő-testület 2012. április 19-én, azaz az irányadó április 30-ai határidőt megelőzően terjesztette fel a döntés megalapozott előkészítése érdekében a közigazgatási és igazságügyi miniszterhez. A miniszter a kezdeményezést megvizsgálta, és a kormány részére előterjesztette. A kormány határidőben, 2012. szeptember 28-án az előterjesztést megtárgyalta és benyújtotta az Országgyűlésnek. Az Országgyűlést is köti egy határidő, ez pedig 2012. december 31., amíg a határozatát meg kell hoznia.

Tisztelt Országgyűlés! A megyeváltási kezdeményezésre vonatkozó döntés érdemi megalapozásához elengedhetetlenül szükséges annak ismerete, hogy a település megyeváltása esetében milyen előnyökhöz juthat az egyes közigazgatási, rendészeti és igazságügyi szolgáltatások, valamint a közszolgáltatások biztosítása terén. A Balatonvilágos számára jelenleg egyes közszolgáltatásokat nyújtó Balatonfüred távolsága 41 kilométer. Ez a távolság abban az esetben, amikor a tömegközlekedési ellátottság nem megfelelően biztosított, a két település viszonylatában nagyon sok. Mindezzel szemben Siófok csupán 16 kilométerre fekszik Balatonvilágostól, ami jelentősen elérhetőbbé teszi az egyes közszolgáltatások igénybevételének a lehetőségét a település lakosai számára.

Mindehhez hozzájárulna az is, hogy a két település között a tömegközlekedés is jobb, mind vonattal, mind pedig busszal Siófok gyorsan elérhető. A közigazgatási szolgáltatások elérhetőségén túl Siófok, mely járásközpont is lesz jövő év január 1-jétől, valamennyi közigazgatási, állami és rendészeti szolgáltatás nyújtására is képes, ellenben a jelenlegi helyzettel, amikor is több hivatalos eljárás esetében Balatonfüredre vagy Veszprémbe kell utazni. A közigazgatási szolgáltatásokon túl a közműszolgáltatók és valamennyi kereskedelmi szolgáltatás is igénybe vehető Siófokon.

Fontosnak érzem hangsúlyozni, hogy a kezdeményezést a Veszprém Megyei Önkormányzat Közgyűlése tiszteletben tartotta, a Somogy Megyei Önkormányzat Közgyűlése pedig támogatta. Az illetékességi terület változásában érintett kistérségi társulások, állami, rendészeti, közigazgatási szervek nem emeltek kifogást a megyeváltási szándék megvalósításával szemben, sőt több vélemény a kezdeményezés kifejezett támogatását tartalmazza. A megyeváltás a közigazgatási, állami, rendészeti közszolgáltatások és az egyéb lakossági szolgáltatások vonatkozásában döntően pozitív következmények realizálódását eredményezi. A leendő megyeszékhely távolságából eredő esetleges hátrányokat pedig a január 1-jétől működését megkezdő járási hivatal, a meglévő és bővíteni kívánt kormányablakok, illetve az elektronikus ügyintézés jövőbeni térhódítása küszöböli ki.

A megyeváltási kezdeményezéssel kapcsolatosan szükségesnek tartom felhívni a tisztelt Országgyűlés figyelmét arra, hogy a kezdeményezés támogatása esetében a január 1-jéig hátralévő rövid időszakban mind az Országgyűlésre, mind pedig a kormányra jelentős jogalkotási feladat hárul. Balatonvilágos jelenlegi teljes területével Veszprém megyétől Somogy megyéhez történő átcsatolása a kezdeményezés támogatása esetében 2013. január 1-jén hatályba lépne azzal a kitétellel, hogy a területszervezési eljárás szabályainak megfelelően a tisztelt Ház döntése az országgyűlési képviselők választását érintően a következő országgyűlési képviselői általános választás kitűzésének napján, az önkormányzati választást érintően pedig a következő önkormányzati választás kitűzésének napján lépne hatályba.

Kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy Balatonvilágos megyeváltási kezdeményezését támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  291  Következő    Ülésnap adatai