Készült: 2024.04.27.08:34:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

130. ülésnap (2011.11.07.), 4. felszólalás
Felszólaló Farkas Gergely (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:15


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FARKAS GERGELY (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Asszony! Az elmúlt egy évben rengeteget beszéltünk itt az oktatásról, a készülő közoktatási, illetve most már köznevelési törvényről, és úgy gondolom, bátran mondhatom azt, hogy a pártok közül talán mi viszonyultunk a legkonstruktívabban ehhez a témához, értve ennek a komplexitását. Azért merem mondani, hogy pártok közül, nem csak az ellenzéki pártok közül, mert sokszor az ön koalíciós kormánypártjából erősebb kritika érkezett, mint akár az ellenzékből. Szombaton azonban benyújtásra került ez a törvénytervezet, és ez minden eddigi reményünket eloszlatta, és azok az aggályok, amelyek a mi részünkről, illetve a sajtó részéről is megjelentek, megerősítést nyertek.

Nézzük csak, hogy miről is van szó konkrétan! Ha valaki csak az alapvetéseket olvassa el a törvényjavaslatnál, akkor nyugodtan hátradőlhet, hiszen azok nagyon nemes célokat fogalmaznak meg, azonban a gyakorlati kivitelezéssel már rengeteg probléma adódik. Nem szeretnék elveszni a részletekben, ezért mindösszesen két súlyponti problémát szeretnék kiemelni, ez pedig a pedagógusok helyzete, illetve a kisiskolák bezárása.

Kezdjük a pedagógusok helyzetével, illetve vizsgáljuk meg azt is, hogyan jutottunk el eddig. Már a kiszivárgó információkból, illetve a különböző koncepciókból is világossá vált, hogy a tankötelezettség lecsökkentésével, illetve a pedagógusok óraszámának növelésével, a kötelező, iskolában töltendő óraszámok növelésével várhatóan pedagóguselbocsátásra lesz szükség. Önök ezt mindvégig tagadták. Két héttel ezelőtt az egyik internetes portálon megjelent egy hatástanulmány, ami ezeket az aggályokat számszerűsítette, és konkrétan úgy fogalmazott, hogy 633 iskola bezárása várható, illetve több mint tízezer pedagógus elbocsátása is elképzelhető az új tervezet szerint. Ön ezt akkor tagadta, azt mondta, hogy ez a hatástanulmány olyannyira titkos, hogy még ön sem tud róla, illetve azt is elmondta, hogy a törvényből nem következik sem intézménybezárás, sem pedig pedagóguselbocsátás.

Múlt héten került sor egy bizottsági ülésre, ahová sajnálatos módon jelzésértékűen ön nem jött el, annak ellenére, hogy két héttel korábban úgy fejeztük be a bizottsági ülésen az ön meghallgatását, hogy folytatjuk az ön jelenlétében. Ennek ellenére csak a helyettes államtitkára jelent meg. Itt bizony előkerült ez a hatástanulmány, és ezen nem másnak a kézjegye volt látható, mint az ön kézjegye, oktatási államtitkár asszonyé, illetve Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter kézjegye volt látható. Tehát önök is látták ezt a tanulmányt, amit néhány nappal korábban ön még tagadott. Így tehát kijelenthető az, hogy nem mondott igazat, hogy erősebb szavakat ne kelljen használnom.

Ezen a bizottsági ülésen - szomorúan kell ezt mondanom - az egyik legnevetségesebb pillanat az volt, amikor az ön államtitkár-helyettese, már nem tudván tagadni ezeket az elbocsátásokat, illetve az iskolabezárásokat, azzal védekezett, hogy legalább azt értsük meg, hogy ez nem célja, hanem következménye a törvénynek. Úgy gondolom, hogy ehhez nem kell kommentár.

De vizsgáljuk meg egy kicsit a pedagógusok helyzetét: a kötelező óraszámot, ami jelen pillanatban 22, de jól tudjuk mindannyian, hogy nem ennyi órát dolgoznak a pedagógusok, hiszen dolgozatot kell javítaniuk, készülniük kell a másnapi órákra, ezt jelen pillanatban a tervezet 32 órára emelné, a kötelező bent tartózkodást; és a hatástanulmányból az is kiderül, hogy az egész napos iskolák megvalósítását ez a megemelt óraszám tenné lehetővé. Kérdezem én, hogy lesz akkor lehetősége egy tanárnak arra, ha 32 órát kötelezően iskolában kell töltenie, jórészt tanórákkal és az egész napos iskolával kell foglalkoznia, hogy készüljön a másnapi óráira, illetve kijavítsa a dolgozatokat vagy az egyéb munkáit ellássa.

Ami még nagyon veszélyes, hogy a pluszterheket jelentő változtatások jövő év szeptemberétől életbe lépnének, ugyanakkor a pedagógus-életpályamodell is ezzel párhuzamosan ugyan életbe lép, viszont a pedagógus-életpályamodellnél a koncepcióban olvashattuk azt a kitételt, hogy ez csak akkor fog megvalósulni, ha az ország gazdasági fejlődése ezt lehetővé teszi. A mostani gazdasági irányvonalat látva konstatálhatjuk, hogy ebből az életpályamodellből és az ezzel járó fizetésemelésekből nem sok valósulhat meg.

A másik kérdés a kisiskolák bezárása. A koncepcióban az szerepel, hogy felső tagozat csak ott engedélyezhető, ahol két párhuzamos osztály működhet. Ez rengeteg iskolabezárást fog eredményezni. Önök nagyon gyakran hivatkoznak Klebelsberg Kunóra, nagyon helyesen, tekintsünk is példaképként rá, de úgy gondolom, hogy akkor a tettek is ezt igazolják, hiszen ön is tudja, hogy ahol nem lesz felső tagozat, ott már az alsóba se fogják beíratni a diákokat a szülők, inkább elviszik, hogy ne kelljen majd az alsó elvégzése után váltani a gyereknek, ne okozzon ez neki traumát. Ez a vidékrombolásnak egy eszköze, és úgy gondolom, hogy kereszténydemokrata politikusként önnek ez nem lehet célja.

Sokat beszélhettünk arról, hogy kinek is a hatásköre ez a koncepció. Mi úgy tekintünk erre, mint a kormányé, nem az öné, a kormány oktatáspolitikai koncepciójának, törvénytervezetének tekintjük, ezért kérjük a kormányt, hogy vonja vissza azt.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiból.)

(13.20)




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai