Készült: 2024.05.18.04:48:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

190. ülésnap (2009.02.23.), 76. felszólalás
Felszólaló Szűcs Erika (MSZP)
Beosztás szociális és munkaügyi miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:20


Felszólalások:  Előző  76  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZŰCS ERIKA szociális és munkaügyi miniszter: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Asszony! Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat a decemberi ellátásokat a karácsonyi ünnepekre tekintettel már évek óta december 20-ig - tehát nem január elején, hanem még december végén - teljesíti, a januári ellátásokat pedig február elején utalja. Azon ügyfelek részére van hóközi számfejtés, akiknek menet közben megszűnik az ellátásuk.

A 2009. januári ellátások számfejtésére és utalására az újonnan bevezetett központi informatikai rendszerben került sor, régiónként különböző időpontokban. Igaza van képviselő asszonynak, a számfejtési és utalási feldolgozások során jelentkeztek problémák, de ezeket a régiós munkatársak a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal és a fejlesztő cég munkatársaival közösen a lehető legrövidebb időn belül orvosolták. Az átállási időszak alatt minden érintett munkatárs meghosszabbított munkarendben dolgozott. Ennek következtében február elején a számfejtés és az utalás a korábban megszokott naptár szerint történt, azaz a számfejtés február 2-9. között, az utalás pedig február 5-11. között. Van számlára utalás, és van postai úton történő utalás, ez utóbbi hosszabb. Hozzám olyan panasz nem érkezett, hogy a februári jogos, nem vitatott járandóságból valaki nem kapta volna meg február 11. után pár napon belül a járandóságát.

(15.00)

Ha ilyet tud, képviselő asszony, tiszteljen meg azzal, hogy a tudomásomra hozza, és intézkedni fogok. Magyarán, volt gond, de ez alapvetően a munkatársakat érintette, az ügyfelekre ez nem hatott.

Az alkalmi munkavállalói könyvekkel kapcsolatban szeretném elmondani, hogy minden januárban emiatt az ügyfélforgalom megnő. Egymillió alkalmi munkavállalói könyv van kiadva, ezek közül azonban csak 350-400 ezret szoktak leadni január első két hetében, ugyanis az alkalmi munkavállalói könyvvel nemcsak azok rendelkeznek, akik regisztrált álláskeresők, hanem nagyon sok, foglalkoztatásban álló tanuló, nyugdíjas vagy inaktív, akiknek alapvetően az alkalmi munkavállalói könyvvel kapcsolatos igazolás az adóigazoláshoz szükséges, tehát nem január első napjaiban esedékes.

Az alkalmi munkavállalói könyvek bejegyzésének a rögzítése is az új informatikai rendszerrel történt. Itt is előfordult, hogy nem mindenütt volt azonos jártasság, ez azonban nem befolyásolta jelentősen az ügyfelek kiszolgálását, hiszen csakúgy, mint a korábbi években, ezúttal is alkalmazták a munkatársak azt a módszert, hogy elvették az AM-könyvet, és később rögzítették az adatot, tehát nem volt szükséges végigvárni a teljes folyamatot.

A megítélésünk szerint a sorban állás kialakulása és sajnos tartóssá válása nem az alkalmi munkavállalói könyv, hanem a válság hatása. Elsősorban Közép-Magyarországon és a nyugat-dunántúli kirendeltségeknek a munkaterhelése rendkívüli módon megnőtt, ezért a régiós munkaügyiközpont-vezetőket belső átcsoportosításokra kértem, illetve a tárca munkatársai most dolgoznak úgynevezett ideiglenes irodák felállításán és finanszírozásának a megteremtésén, annak érdekében, hogy valóban méltatlan helyzetbe ne kerüljenek az amúgy is nehéz helyzetbe került ügyfelek.

Mindkét kérdése érintette az új integrált központi programot. Ezt a HEFOP 1.2. program keretében fejlesztette és vezette be az ÁFSZ. Az első fázis bevezetésére 2007. március, a második 2007. augusztus, a teljes rendszer üzembe állítására pedig 2009. január 8-ai határidővel került sor. Közbeszerzési eljárás keretében kiválasztott fővállalkozó végezte, a Bull Magyarország, a rendszer fejlesztését. A teljes rendszerfejlesztési összeg 1,2 milliárd forint volt. A cél az volt, hogy az elektronikus ügyintézés feltételeit teremtsük meg, az ügyfelek különböző hatóságok által (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) történő hatékony ügykezelését és az ÁFSZ informatikai rendszerének korábbinál költséghatékonyabb működtetését.

Tisztelettel kérem válaszom elfogadását. Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  76  Következő    Ülésnap adatai