Készült: 2024.04.26.05:00:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

274. ülésnap (2013.05.06.), 239-241. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 3:39


Felszólalások:  Előző  239 - 241  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Remélem, a felfokozott izgalom Magyarország Kormánya és Ukrajna Miniszteri Kabinetje között a kombinált árufuvarozásról szóló megállapodás kihirdetésének szól. (Zaj. - Az elnök csenget.)

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat, amely a két ország miniszteri kabinetje között létrejött, a nemzetközi kombinált árufuvarozásról szóló megállapodás kihirdetéséről rendelkezik, amelyet a két ország miniszterelnöke 2013. március 28-án Budapesten írt alá. A megállapodás megkötése hosszú szakértői tárgyalássorozatot zárt le. Először 1993-ban tettünk javaslatot a kétoldalú kombinált árufuvarozási megállapodás megkötésére... (Moraj a Jobbik és az MSZP soraiban. - Az elnök csenget.)

ELNÖK: Államtitkár úr, egy kis türelmet kérek! Kérem a Jobbik-képviselőcsoportot, hogy kicsit halkabban. Tessék, államtitkár úr!

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen. Az ukrán fél azonban hosszú ideig nem mutatkozott érdekeltnek a megállapodás megkötésében, csak 2006-ban reagált a magyar kezdeményezésre. A dokumentum parafálása 2012 végén megtörtént. A közúti árufuvarozás a két ország között az 1994-ben megkötött kétoldalú fuvarozási egyezménnyel összhangban, a kialakult gyakorlat alapján történik.

A most megkötött kombinált fuvarozási megállapodással lehetővé válik, hogy e közúti fuvarozás részben a vasútra, részben vízi útra terelődjön. Mindkét fél érdeke, hogy a fuvarozók minél nagyobb arányban alkalmazzák a környezetkímélő szállítási módokat, ezáltal megóvhassák az infrastruktúrát és az utak mentén élő lakosságot. A kombinált árufuvarozás kísért és nem kísért, konténeres formában is megvalósulhat. A kísért fuvarozás során a gépjárművezető együtt utazik az áruval, amelynek előnye, hogy a vasúti utazás alatt a tehergépjárművek vezetői pihenhetnek, így az út folytatásakor csökken a figyelmetlenségből, elalvásból eredő balesetek száma, kockázata.

A megállapodás alapján a két ország fuvarozói a kísért kombinált fuvarozási lehetőségek igénybevétele esetén adómentes közúti jutalomengedélyhez jutnak. Az ukrán kamionok vasúti szállításával mérséklődhet a magyar tranzitengedélyek iránt folyamatosan jelentkező ukrán igény. Ahhoz, hogy a kombinált forgalom meginduljon, szükséges a kamiont szállító vasúti kocsik beállítása és üzemeltetése, így ezen forgalom megindulásáig a megállapodás csak elvi lehetőségét teremti meg a közúti forgalom vasútra terelésének.

A megállapodás rögzíti a kísért és nem kísért kombinált fuvarozás végzésének kereteit, meghatározza a jutalomengedélyek juttatásának feltételeit, a kombinált fuvarozások ösztönzésének elveit, a rendkívüli események esetén meghozandó intézkedéseket és a megállapodás végrehajtásáért felelős szerveket.

Mindezek alapján kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy a törvényjavaslat elfogadását támogatni szíveskedjenek. Köszönöm a türelmet, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  239 - 241  Következő    Ülésnap adatai