Készült: 2024.09.22.11:18:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

10. ülésnap (2010.06.01.), 24. felszólalás
Felszólaló Pál Tibor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Önkormányzati és területfejlesztési bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:14


Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PÁL TIBOR, az önkormányzati és területfejlesztési bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Elnök úr, köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Az önkormányzati és területfejlesztési bizottság is megtárgyalta a törvénymódosítást és az alkotmánymódosítást, ami itt előttünk van. A bizottsági ülésen többségében azok a kérdések vetődtek fel, amelyek már eddig itt a vitában elhangzottak, de azért sok-sok olyan szakmai kérdésről is szó volt, amit az ellenzék részéről fölvetettünk, és fontosnak tartottunk kivitatni ezen ügy kapcsán.

Az a kérdés, hogy kívülről hozni egy alpolgármestert egy képviselő-testületbe, ez fölveti azt a kérdést, hogy milyen legitimációval bír ez az alpolgármester, hiszen őt egyetlen szavazó sem szavazta, nem választotta, míg egy belülről választott alpolgármestert legalább képviselőnek megválasztották, tehát nagyobb a legitimációja, nagyobb a felhatalmazása, mint egy kívülről hozott alpolgármesternek.

Nagyon nagy gondnak láttuk a bizottsági ülésen, hogy egy ilyen kívülről jött alpolgármester esetében hogyan lehet majd elszámoltatni az ő munkáját. Hiszen az, hogy a polgármester beosztottja valójában, a választók felé semmiféle elszámolással nem fog tudni szolgálni, a választók nem fogják tudni számon kérni, hogy ő milyen munkát végzett, kinek a javára és hogyan végezte el. Az természetesen fontos, hogy meg legyen nyitva az a kör, amiről Rácz képviselő úr is beszélt, hogy aki kinevezi az alpolgármestert, ugyanaz hívhassa vissza. Ez a bizottsági ülésen is elhangzott. Ebben egyébként ott még az előterjesztők is elfogadták a javaslatunkat, hogy vagy a polgármester legyen, vagy pedig a testület legyen a kinevező és az, aki vissza is hívhatja az alpolgármestert. Ebben úgy hallottam, hogy akkor sikerült egyetértésre is jutnunk.

Nos, milyen problémákat láttunk még az elszámoltatáson kívül? Például, hogy azért a kívülről hozott alpolgármester költsége sehol nem szerepel az előterjesztők gondolkodásában, miközben állandóan azt hallhattuk, hogy az önkormányzati költségvetések nagyon ki vannak feszítve, nincs forrás. Ezzel szemben most azt látjuk, hogy a képviselő-testület költségét plusz növelni akarják egy alpolgármester költségével. És, ha jól kiszámoljuk a korábbi törvényi javaslatban, ahol az volt, hogy a képviselő-testületek számát csökkenteni kellene 3-4-5 fővel, akkor azt lehet mondani, hogy egy alpolgármester költsége körülbelül 3-4 képviselő költségét jelenti, a tiszteletdíját. Tehát akkor, ha jól látom, már az a rendező elv, ami korábban elhangzott, hogy valamifajta takarékosság legyen, erről már szó sincs.

A bizottsági ülésen az is felvetődött, hogy az összes olyan ügyet, ami rázós ügy, ami kellemetlen, ezt a polgármester, a megválasztott polgármester átruházhatja egy alpolgármesteri ranggal ellátott, de választók által nem választott személynek, és ezeket a rázós ügyeket ő képviselheti a választók felé. Magyarul, ki lehet vonni a polgármestert a felelősségvállalás alól - most nem a jogi felelősségről beszélek, hanem a politikai felelősségről -, és oda lehet küldeni, mondjuk, egy közmeghallgatásra, ahol vita van, azt az alpolgármestert. A választók számára alpolgármester és alpolgármester jogi értelemben egy és ugyanaz, ők azt gondolják, hogy ez egy fontos ember, majd őrá fognak szavazni a választáson, meghallgatják, hogy mit mond. Ki lehet vonni, ő ott bármit mondhat, nem kell rá később szavazni. Valójában a polgármester az ilyen ügyeket mind-mind át tudja testálni erre az alpolgármesterre.

Az is világossá vált, hogy ha van egy külsős alpolgármester, akit ilyen módon be lehet hozni a testületbe, akkor azt kell mondanom, hogy a belsős alpolgármesterek egy kicsit le is értékelődnek. Ezt azért jelzem itt képviselőtársaimnak meg polgármestereknek, meg alpolgármestereknek, ez azt jelenti, hogy valójában fontosabb már egy kívülről hozott személy.

És persze, hogy kik lehetnek ezek a személyek, ez a bizottsági ülésen is nagyon komoly vita volt, milyen iskolai végzettséggel kellene hogy rendelkezzenek. Mert ma egy polgármester, alpolgármester valójában semmilyen iskolai végzettséghez nincs kötve, bárki lehet. A törvény előterjesztői nem foglalkoznak azzal, hogy egy külsős alpolgármester milyen iskolai végzettséggel rendelkezzen. Azt gondolom, hogy ezen mindenképp kellene változtatni, mert hiszen ha ő szakmai munkát végez, mint ahogy elhangzott, tanácsadói munkát, akkor valamifajta iskolai végzettséggel kellene rendelkezni.

De az látszik, hogy ha ezt a törvényt a parlament elfogadná, akkor nem történik más, mint az, hogy a Fidesz első lépése a munkahelyteremtés ügyében megtörténne, igaz, hogy az állami költségvetés, az önkormányzatok költségvetésének a terhére, hiszen olyan ejtőernyősöket lehetne bevinni a képviselő-testületbe, akik valamifajta politikai megbízásként dolgoznak a polgármester mellett. A bizottsági ülésen azt fogadtuk el, hogy az nem lenne túl szerencsés, hogy beejtőernyőzve a politikai munkatársakat (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) finanszírozná az önkormányzat.

Ezen érvek mentén a bizottság kisebbségi véleménye alapján az ott jelen lévő MSZP-s, LMP-s és jobbikos képviselők nem támogatták a törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  24  Következő    Ülésnap adatai