Készült: 2024.04.29.18:59:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

29. ülésnap (2006.11.07.), 294. felszólalás
Felszólaló Gőgös Zoltán (MSZP)
Beosztás földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 11:07


Felszólalások:  Előző  294  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GŐGÖS ZOLTÁN földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Hát elég régóta birkózunk ezzel a törvényjavaslattal, több egyeztetés után. Legutóbb egy héttel ezelőtt tartottunk a gazdasági bizottság szervezésében egy több-bizottságos megbeszélést. Én ott is elmondtam, és továbbra sem változott meg a véleményem, hogy amit egy uniós joganyag megengedő módon kezel, nem hinném, hogy mi ott végleges tiltási helyzetbe tudunk kerülni, de azt viszont hiszem, hogy tudunk olyan kemény jogi környezetet teremteni ennek a történetnek, és nemcsak ennek a törvénynek a kapcsán, hanem sok egyéb ágon, hogy egyszerűen ne érje meg ezt a dolgot Magyarországon csinálni. Ugyanis nagyon sok mindent tiltanak törvények nálunk is, de miután nagy üzlet, törvénytelen módon is csinálják - kábítószer, s a többi, nem beszélek többről, képviselőtársaim pontosan tudják, miről beszélek. Tehát totális tiltás esetén is sok mindent csinálnak, ami nagy üzlet, és énszerintem ez is egy nagy üzlet, legalábbis rövid távon biztos, hogy nagy üzlet bizonyos köröknek, nyilván egészen addig, ameddig egyeduralkodók nem lesznek egy bizonyos piacon, és onnantól már, persze a termelőnek nyilván addig sem üzlet, nekem ez a véleményem, de utána aztán már biztosan nem lesz üzlet.

Tehát az a véleményem, és szerintem ebben erősített meg valamennyiünket ez a vita, hogy ez a dolog messze túlmutat ezen a koegzisztenciaszabályozáson, viszont egyik eleme kell hogy legyen ez a törvény, ami már legalább bizonyos keretek között tartja akkor is, ha valaki nagyon akar ilyet csinálni. Egy dologra mindenképpen jó lesz: azonnal kiderül, hogy ki akar ilyet csinálni. Ezt azonnal tudnunk kell, mert be kell jelentse, megvan az engedélyezési mechanizmus. Miután abban biztos vagyok, hogy mindenre nem tudunk gondolni, hogy milyen kiskapukat lehet esetleg majd, akármilyen jó törvényt is csinálunk, elfogadni, ezért folyamatosan résen kell lennünk.

Messze egyetértek azzal megoldással, amiben kvázi megegyeztünk, és nyilván ennek a részleteit majd holnap úgyis pontosítjuk, hogy menjünk el most addig a határig a módosító javaslatokkal, ameddig alapjaiban azért az Unió által nagyon hosszú viták után és a legszigorúbbnak tartott törvényjavaslatba az Unió most belement, hogy meghozzuk. Biztos, hogy tudunk olyan finomításokat tenni, amik miatt még most ezt nem kell hatályon kívül helyeznünk, és beléptethetjük. Azt majd meg kell néznünk, hogy hogyan van ez a hatályba léptetés meg a védzáradék ügye, mert énszerintem a védzáradék ezt automatikusan übereli. De most mindegy, ezt pontosítanunk kell. Azt gondolom, hogy ezt meg lehet vitatni.

Tehát az a lényege a dolognak, hogy ez az első körre egyértelműen jó, hogy egyezzünk meg azokban a módosítókban, mondjuk, a vetőmagtermesztés kapcsán, amiről most nem szól a törvényjavaslat. Szerintem több elemet lehet talán a végrehajtási rendelet kapcsán megalkotni, mint magában a törvényjavaslatban, de miután mind a kettő nofitikált, ilyen szempontból most azt a szűk mezsgyét meg kell most találnunk, hogy hatályos legyen ez a törvény, ami legalábbis keretek közé tereli ezt a témát.

Azzal is egyetértek, hogy indítsunk el azonnal egy újabb notifikációt, szintén megvannak azok a javaslatok, hogy minek a mentén. Amit egyébként akkor tudunk megtenni, és ebben is egyetértünk, mert azt hiszem, most azért a kellő bizalom megvan a kormányzat felé is, hiszen nem hiszem, hogy arról szó lenne, hogy bárki is mást akarna. Most már azt hiszem, hogy ez kiderült, és talán ezért is jutottunk el eddig a pontig. De én is úgy érzem, hogy csináljunk egy országgyűlési határozatot, ami egyértelmű feladatmeghatározásként adja ezt a kormánynak a parlament által, hogy márpedig ezeket a pontokat kezdeményezze az Európai Uniónál. Nyilván ez elől kitérni a kormánynak nem lehet, még akkor sem, ha esetleg lenne ilyen szándék, és nem is direkt szembemenés az európai joggal, hiszen egy nemzeti parlament nyilván a saját nemzeti érdekei alapján hozhat olyan dolgokat, hogy igenis kezdeményezzük ennek az európai uniós felülvizsgálatát, ennek az egész ügynek. Azt hiszem, erre teljesen jó egy országgyűlési határozat, főleg ha ezt egyhangú szavazással fogadjuk el, illetve (Dr. Kis Zoltán: Négypárti!) négy- vagy ötpárti egyetértéssel. Akkor azt hiszem, ez kellő erőt adhat ahhoz.

Emellett persze minden egyéb olyan jogszabályt meg kell most vizsgálnunk, annak ellenére, hogy a törvény hatályba lép nyilván, amikor elfogadtuk, hogy mik azok a lehetőségek más jogszabályokban - és itt előjött a gyógyszer-engedélyezés és egyéb dolgok -, amit nem hiszem, hogy a koegzisztenciatörvény keretei között kell megtennünk, de lehet olyan jogszabályt találni, élelmiszer-biztonság, egyéb, meg kell néznünk. Nyilván arra is jó egy ilyenfajta polemizálás, hogy hova tudunk még olyan pontokat betenni, ami nem érint különösebben notifikációs ügyet, meg semmilyen európai uniós jogharmonizációt, de egy újabb féket tesz valahol a rendszerbe.

A másik - és ezért is mindenképpen támogatjuk ezt a fajta nyílt napot, hogy erről tényleg széles nyilvánosság előtt is szó essen -, hogy belássák nálunk is az emberek, hogy Magyarországnak az az alapvető érdeke, hogy ilyen ne történjen nálunk. Leginkább a termelőink, akiket persze különböző üzleti ajánlatokkal meg lehet kicsit szédíteni, hogy ha ez olyan nagyon jó üzlet, akkor mi miért ellenezzük. Hát azért, mert, egy: pontosan elhangzott, hogy ez semmilyen hozamtöbblettel nem jár. Kettő: nagyon-nagyon kockázatos hosszú távon, hogy ebből mi lesz, és bizony semmi köze nincsen se az etanolprogramhoz, semmihez, ez mind csak duma, mert nincs olyan kukorica, aminek sokkal magasabb lenne a keményítőtartalma, mint a magyar kukoricának. Márpedig üzletileg ez az egy lehetne, hogy ha mondjuk, nagyságrendekkel magasabb keményítőtartalmú egyedek lennének, de erről szó nincsen, tehát nincs ilyen.

Úgyhogy azt kérem, hogy a további egyeztetések kapcsán - hiszen még előttünk van egy részletes vita nyilván, de azért eléggé belementünk a részleteibe most ennek az általános vitának, tehát azon hamarabb túl tudunk lenni - holnap ezeket megbeszéljük. Azt kérem tényleg a képviselőtársaktól, hogy ha most valamire a szakembereink, akik itt vannak - és köszönöm is nekik ezt a munkát, mert tudom, milyen kemény ütközetet csináltak 18-án, amikor kinn voltak, és azóta is maximálisan beálltak e mellé az ügy mellé; lehet, hogy nem jutottunk volna idáig, ha nem ennyire értői ennek a területnek -, ha valamire azt mondják, hogy márpedig ezt most első körben ne tegyük meg, mert biztos, hogy problémás, akkor értsék meg, hogy azt nem azért fogják mondani, mert bárkinek is az érdekeit szolgálják, hanem azért, mert ez így van. Tehát azt hiszem, ezek után a történtek után már mondhatjuk egymásnak, főleg ha az országgyűlési határozat kapcsán is megegyezünk, hogy akkor ezt második körben el fogjuk engedni, és majd meglátjuk, lépjen rá valamit az Európai Unió, aztán még mindig ide lehet hozni és megnézni, hogy akár önálló indítvánnyal, bármivel hogyan lehet a törvénybe beemelni.

Ha megfelelő nyilvánosságot kap ez a történet - márpedig miért ne kapna, hiszen egy nagyon fontos ügyről van szó -, akkor nagyon meg fogja gondolni az a nagy cég is, akiről itt szó esett, hogy akár saját területein belül is meg fogja-e csinálni. De azért hozzáteszem - ezt a miniszter úr is kijelentette, én is elmondtam nagyon sokszor -, hogy nem kívánjuk ezt az állami területeken engedélyezni, és akár az országgyűlési határozat is utalhat erre. Ezt egyébként nem kell ebbe a törvénybe beleírni, mert nem gondolnám, hogy ennek ehhez köze van, hiszen ez egy abszolút eljárásrendi ügy. Ilyen szempontból viszont egybefüggő nagy területek azért nem igazán jellemzőek ezen kívül. Ha megnézzük, hogy kik vannak olyanok, azoknak a nagy része most állami területeket bérlő és nem tulajdonos ember, tehát az állam hozzájárulása nélkül valószínűleg a nagybirtokok sem tudnának ilyet megtenni, de azért lehet olyan helyzet, hogy ez mehet.

Azt nem hinném, hogy az izolációs területen kívüli szomszéddal való egyeztetést most első körbe be lehet tenni. Tehát ezt nem hiszem, mert ez már azért egy olyan érdemi módosítás, ami valószínű, hogy elmenne addig a határig, de ezt nyilván holnap majd megbeszéljük.

Azzal is egyetértek, hogy próbáljunk meg a tudományos életben olyan partnereket szerezni ehhez az ügyhöz, hogy esetleg újabb bejövő fajták esetén az újabb moratórium elrendeléséhez megfelelő szakmai hátteret adjanak, ugyanis ehhez a fajtához újabb érvanyagunk nincsen. Itt a görög példa elhangzott, de az nem egészen passzolna ránk. Nincs újabb érv, tehát most nincs a kezünkben ahhoz képest újabb érvanyag, mint ami szeptember 18-a előtt be lett nyújtva a védzáradék fenntartásának érvelése mellett.

Nagyon fontos az, hogy a megyék vagy akár a települések önkéntesen vállalhassanak vagy vállaljanak be ilyenfajta moratóriumot, de nem hinném, hogy egy esetleges pert meg tudnának nyerni. Tehát biztos vagyok benne, hogy annak ellenére, hogy kimondja egy település, hogy ő úgy gondolja, neki az az érdeke, hogy az ő területén ilyen ne történjen, ha valaki ott mégis ilyet vetne és perre menne, biztos, hogy megnyerné. Mert azért ilyenfajta direkt tiltás - és ez mindenhol önkéntes, ezt tudnunk kell, ott is, ahol jelenleg van ilyen, tehát nagy valószínűséggel nem próbálkoznak ilyen helyen vetni, mert akkor nyilván mennek oda, ahol nincs ilyen. Ha mondjuk, ez az ország nagyobb részére már igaz, akkor egyre szűkül az a kör, ahol különösebb ejnye-bejnye nélkül megtehetik.

(18.50)

Nagyon nagy üzenetértéke van annak, ha Magyarország településeinek a többsége egy ilyen dolgot kijelent, mert akkor nagyon szűkül az a kör, ahol mindenféle macera nélkül lehetne ilyet csinálni. Azt gondolom, az az egyetlen járható út van, hogy rettentő módon megnehezíteni annak az életét, aki ilyennel próbálkozik, elsősorban anyagilag, mindenféle eljárási költséggel meg egyébbel, ami megint csak a kezünkben van, mert azt aztán biztosan nem tiltja az Unió, hogy mennyiért adunk ki egy ilyen engedélyt, illetve mennyiért folytatunk le egy ilyen eljárást - amiről itt szó is volt - vagy vizsgálatot.

Ebben kérem tehát a képviselőtársak együttműködését, és úgy látom, ez meg is van, s akkor tényleg lehet most egy olyan törvényünk, ami egy alaplépés ehhez, és aztán majd hozzá kell nyúlnunk minden olyan jogszabályhoz, amely bármilyen ágon is nehezítheti az ilyen típusú növények elterjedését.

Köszönöm szépen ezt a konstruktív vitát. Menet közben azért nem akartam beleszólni, mert ez tényleg egy abszolút szakmai vita volt. Meggyőződésem, hogy sok ilyet kellene még tartanunk, akkor talán kicsit előbbre tartanánk.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  294  Következő    Ülésnap adatai