Készült: 2024.04.29.12:43:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

261. ülésnap (2005.11.04.), 8. felszólalás
Felszólaló Dr. Baráth Etele (MSZP)
Beosztás az európai ügyekért felelős tárca nélküli miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:58


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BARÁTH ETELE tárca nélküli miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! A költségvetésnek ahhoz a magatartásához szeretnék hozzászólni, amely az európai pénzalapok felhasználásával kapcsolatban fogalmazódik meg.

 

(9.00)

Azt hiszem, önök számára is teljesen ismeretes az, hogy itt, miközben minden egyes tárcának megvan a saját szakmai felelőssége, az ország alapvető felelőssége az, hogy az állampolgárok számára maximálisan biztosítsa az európai források hatékony magyarországi felhasználását.

Tulajdonképpen az európai ügyek tárca nélküli miniszterének az a feladata, hogy a különböző tárcáknál lévő, az “Európai integrációö cím alatt szereplő keretösszegek feletti tervezési, programozási, végrehajtási, ellenőrzési és információs feladatokat ellássa. Ez azt jelenti, hogy ebben a költségvetésben van egy horizontális felelősség, ami az enyém, illetve az általam irányított szervezeteké. Ezt azért volt fontos elmondani, mert rendkívül korszerű és nagyon célirányos, jól megfogalmazott struktúrának tartom azt, ami a költségvetésben ilyen módon megjelent.

Összességében el kellene mondanunk, melyek ezek az összegek. Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a tegnapi nap folyamán ellenzéki képviselőtársaim, közülük különösen egy, oly mértékben szakszerűtlen megjegyzéseket tett, amelyek most, rögtön az elején a pénzekkel kapcsolatban mindenféleképpen hangsúlyozandók, illetve visszautasítandók.

Az egyik, ami ebben a Házban már nagyon sokszor elhangzott, hogy a magyar kormány az Európai Unió által átutalt pénzeket valamilyen módon parkoltatja, és ezeket a pénzeket felhasználja az állami költségvetés hiányainak pótlására. Nagyon szeretném, ha mindenki egyszer s mindenkorra megtanulná, ezt így nem lehet csinálni. A Kincstárnál egy olyan önálló számlán van, amelyhez az állam nem tud hozzáférni, ezt más célra nem tudja felhasználni, se hiánypótlásra, semmilyen más ügyekre, ezt kizárólagosan akkor tudja felhasználni, ha az európai uniós forrásokra vonatkozó pályázati rendszerben a kifizetések iránt igény érkezik, és ezeket kifizeti; ekkor tudja ezeket a számlákra átutalni azoknak, akiknek ez tulajdonképpen jár. Tehát egyszerűen ilyen szempontból elfogadhatatlan ez a magatartás, hogy egy év alatt ezt képtelen volt egy-egy képviselőtársam megtanulni.

A másik, ami szintén elhangzik, ez Magyarország pozíciója. A tavalyi évben Magyarország 48-49 milliárd forintos abszolút pozitívummal zárta az európai uniós egyenleget. Ebben az évben, a 2006. évben, aminek a költségvetéséről beszélünk már, ez jelentősen növekedni fog, hiszen már a 2005. éviben is ennek a sokszorosa jelenik meg. Nagyon fontos tudni azt, hogy 2006-ban a 2005. évben most tervezettnek körülbelül a két és fél-, háromszorosa lesz az európai uniós pénzalapok felhasználása.

Hogyan állunk a tervezettel? Ezzel kapcsolatban hadd mondjam el, hogy gyakorlatilag a rendelkezésre álló források már mintegy 80 százaléka oda van ítélve, és több mint 70 százaléka le van szerződve. A terveink szerint - ezt a tervet ugyanúgy számon lehet rajtunk kérni, mint ahogyan sikerült betartanunk a pozitív pozíciónkat is - a jövő év végére, és ennek a feltételeit tartalmazza a költségvetés, 100 százalékig lekötjük a strukturális alapokat, amit még két évig lehet felhasználni, a kohéziós alapokat pedig 75 százalékban, hiszen azt 2010-ig lehet felhasználni. A jelenlegi számadatok értelmében Magyarország a velünk együtt csatlakozott országok közül ezen a téren az első és a legeredményesebb ország, köszönhetően azoknak az önkormányzatoknak, gazdasági szervezeteknek, civil szervezeteknek, amelyek ebben a folyamatban sok-sok ezren, tízezren részt vesznek.

Összességében a következő évben két olyan tételről érdemes szót váltani, ami mindenképpen esetleg alkalmat ad. Az egyik, hogy mennyi pénz áll rendelkezésre az európai források felhasználására mint magyarországi finanszírozás, társfinanszírozás a költségvetésben, ez elégséges-e, és gyakorlatilag arra mennyi pénzösszeg áll a mi közvetlen felügyeletünk alatt rendelkezésre, hogy ezt a folyamatot irányítsuk.

Jelentem a következőt: ebben az évben, tehát 2005-ben összességében 131 milliárd forint felhasználása várható, és ami a 2005. évi költségvetésben van, ez 2006-ra 345 milliárdra nő, ezt találhatjuk a költségvetésben, ez 262 százalékos növekedést jelent.

Mit kell tennünk annak érdekében, hogy a rendszer jól működjön? Tehát biztosítanunk kell a társfinanszírozást. Ez, azon kívül, amit mondtam, hogy benne van a költségvetésben, még azzal is meg van erősítve, hogy úgynevezett felül nyitott pénzalap áll rendelkezésre. Tehát a magyar kormány vállalja azt, hogy amennyivel többet tudnánk felhasználni, annyival több hazai finanszírozást mindenféleképpen biztosít. Azt gondolom, ez nagyon józan cselekedet, hiszen elemi érdeke Magyarországnak az uniós források felhasználása.

A második az, amire ígéretet kell tennünk, hogy természetesen fel kell gyorsítani a kifizetéseket, gyorsítani kell az eljárásokat. Ennek nagyon sok alapja megvan már. Az egyik az, hogy az intézményrendszer megtanulta a munkát, a pályázók megtanulták a pályázást, és most a megvalósítás szakaszába léptünk. Természetes és mindenki számára érthető, hogy az előkészítés fázisában kevesebb számlát lehet benyújtani, mint a végrehajtás fázisában, most az következik. A mi költségvetésünkben, ami ezt még kiegészíti, benne szerepel durván 20 milliárd forint, annak érdekében, hogy 2007-ben el lehessen indítani a 2007 utáni időszakra vonatkozó fejlesztéseket. Ezek a tervek és a beruházási előkészületek is már mindennap készülnek, de ezen kívül még egy másik 20 milliárd forintot is tartalmaz a költségvetés, amit a 2007 utáni időszakra történő felkészülésre használhatunk fel.

Én tehát azt szeretném önöknek elmondani, hogy ez a fajta pozíció, amit Magyarország ebben elért, egyrészt már mindenféleképpen bizonyítja a felkészülés pontosságát és tökéletességét, másrészt viszont azt a lehetőséget is tartalmazza, ami a 2007 utáni időszakban ezt folytatni tudja.

Hogy valami előrejelzést is adjak: tavaly tehát 49 milliárd volt a nettó pozíciónk, ez év októberében már 66 milliárd forint volt Magyarország pozitív pozíciója, és ha a 2006. évi költségvetést nézzük, ez 274 milliárd forintra van tervezve. Ez azt jelenti, hogy pontosan a teljesítés dinamikus növekedése alapján gyakorlatilag a nettó pozíciónk is folyamatosan javulni fog, hiszen ezt Magyarország úgy vállalta el a koppenhágai egyezmény kapcsán, hogy ne a költségvetés nagy, mély bugyraiban tűnjenek el az európai pénzek, hanem a fejlesztések, beruházások kapcsán az önkormányzatokhoz, a civil szférához és a gazdasághoz kerüljenek, ezért az ő teljesítményük folyamatos növekedése alapján ez a nettó pozíció elérhető.

Talán két szót szeretnék szólni arról - mert totális félreértések hangzanak el ezzel kapcsolatban a parlamentben, és nem először, a sajtónyilatkozatokban is az ellenzék oldaláról -, hogy körülbelül 400 szakember felvételére kerül sor a regionális fejlesztési tanácsok által irányított ügynökségekhez, nem kampányra, nem kommunikációs kérésekre, nem politikai kérésekre. Ha itt valaki egyszer már meghallgatta ezeknek az ismertetését, hogy a következő nemzeti fejlesztési terv végrehajtásának egyik fő eleme a decentralizáció, ez azt jelenti, hogy az európai regionális fejlesztési alapok 50 százaléka, a magyar pénzzel együtt durván 2000 milliárd forint kerül a regionális fejlesztési tanácsokhoz. Ha valaki az életében látott már ilyen ma működő szervezetet, az tudja, hogy a mai nagyságrendben, a mai képességben így nem fogja tudni ellátni a feladatot, és nem lehet 2007. január 1-jén felvenni embert, mert nem fogja megtanulni január 2-ig ezt a feladatot. Ezért már az ez évi költségvetésben tavaly megterveztük ennek a keretét, hogy ezek a kollégák felvételre kerüljenek, és hidat alkossanak az aktív szereplők között, tehát az önkormányzati, gazdasági és a helyi regionális szervezetek között kistérségenként, a következő évre történő felkészítés érdekében. Ez feltétlenül szükséges ahhoz, hogy Magyarországon végre ténylegesen meginduljon a decentralizáció folyamata.

Összefoglalóan, köszönve az önök figyelmét, arról szeretném önöket biztosítani, hogy az, ami ebben a költségvetésben benne van, a jelenlegi fejlődési tendenciáknak száz százalékig megfelel; ami az európai pénzek Magyarországra történő csatornázását illeti, azoknak a fejlesztési beruházásoknak, amelyeket végre kell hajtani az önkormányzati szférában vagy más szférában, a társfinanszírozása magyar oldalról biztosított; és ha nem volna elég, a költségvetés azt is biztosítja, hogy túl lehessen lépni ezeket a kereteket. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai