Készült: 2024.04.29.14:19:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

261. ülésnap (2005.11.04.), 74. felszólalás
Felszólaló Dr. Schvarcz Tibor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:17


Felszólalások:  Előző  74  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SCHVARCZ TIBOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Parlament! A költségvetés egészségügyi részének vitája mindig komoly indulatokat gerjeszt a parlamentben, hiszen az egészségügy az a terület, amelyről mindenkinek van véleménye, legtöbbször személyes tapasztalat alapján, és ez az a terület, amelyhez mindenki ért. Szokványos jelzők hangzanak el ezzel kapcsolatosan, úgymint: “forráskivonásö, “forráshiányö, “alultervezettö, újabban kedvelt jelző a “kártyavárö. Mi azonban ehelyett megteremtettük a korszerű, igazságos társadalombiztosítást. (Dr. Frajna Imre: Hol?!)

A bevételi oldal átalakítása két fő üzenetet hordoz. Az egyik, hogy valódi tartalommal kell megtölteni a szolidaritás fogalmát, azaz el kell érni, hogy érvényesüljön az, hogy mindenki a képességei szerint járul hozzá a közös kiadásainkhoz, nem pedig potyautasként veszi igénybe a szolgáltatásokat.

A másik, hogy aki nem képes fizetni, ahelyett viszont helytáll az állam. A 2006-os költségvetésben végre bátran megtettük azt, hogy megteremtettük a biztosításalapú egészségügyet, létrehoztuk az egységes kockázatközösséget. Az igazságosság jegyében mindenki után fizetnek járulékot, vagy mindenki fizet, aki igénybe veszi az egészségügyi szolgáltatást, eddig ugyanis 3,2 millió magyar állampolgár fizette 10 millió egészségügyi ellátását. Ez után a lépés után nem lehet azzal vádolni az egészségügyet, hogy feneketlen hordóba öntik a pénzt, tiszta, átlátható viszonyokat teremtettük. A biztosító valódi biztosítói szerepének erősítése érdekében fokozódnak az ellenőrzések - nagyon helyesen -, hiszen közpénzek költéséről van szó, s így mindannyiunk érdeke, hogy ezeket a pénzeket a célnak megfelelően, hatékonyan használják fel.

Az egészségügyi költségvetés legérzékenyebb része a gyógyszerkassza, amelyről minden évben elmondjuk - pártállástól függetlenül, hol kormánypárti, hol ellenzéki oldalról -, hogy alultervezett. A mostani gyógyszerkassza összege kevesebb az ez évi várható teljesítésnél, de reményt keltőnek látszik, hogy a költségvetésbe 8 milliárd forinttal beállított, gyógyszerfelírást ösztönző és ellenőrző rendszer bevezetése meghozza a kívánt megtakarításokat. Ez a rendszer azonban akkor fog jól működni, ha olyan belső szabályozást alakítunk ki, amely nem azon az elven működik, ha nem képződik megtakarítás a gyógyszerkasszában, akkor a szabályokat betartó és takarékosan gyógyszert felíró orvoskollégák megkapják a megtakarításokból rájuk eső jutalmat, ellenkező esetben elvesztik érdekeltségüket, az egész rendszer hiteltelenné válik. Nagyon pontosan kell tehát szabályozni ezt a rendszert, ki kell szűrni és meg kell büntetni a pazarlókat, és függetlenül a gyógyszerkassza állásától, valamilyen módon ösztönözni kell a szabályokat követő kollégákat. Ez a rendszer jól működött az irányított betegellátási modellkísérletben, ennek pozitív tapasztalatait kell átvenni ebben az esetben.

Az egészségügyi költségvetésben a kasszaösszevonások lehetővé tesznek megtakarításokat, hiszen nem kell figyelni a merev határokat. Az igaz, hogy a gyógyító-megelőző ellátás összege nominálisan kevesebb a tavalyinál, de az előző kormányzati ciklushoz képest 34 ezer forinttal több a hbcs értéke, igen alacsony az infláció, lecsökken az áfa, s a bérfejlesztés összege benne van a kötelező megtakarítás összegében. Ez a költségvetés így fegyelmezett, feszített gazdálkodásra ösztönzi a felhasználókat.

A 21 lépésben meghirdetett programokat folytatjuk, ennek megfelelően a sürgősségi ellátás feltételrendszerének biztosítására a kormány lélegeztető- és altatógépeket bocsát a kórházak rendelkezésére 8 milliárd forint értékben, központi lízingszerződés alapján. A népegészségügyi programnak megfelelően a védőnők végre megfelelő helyre kerültek, és megoldódott a finanszírozásuk kérdése is. A daganatos betegségek megelőzését szolgáló szűrőprogramok folytatódnak, kibővülnek, és a kiszűrt betegségek esetében a kórházakat nem sújtja a teljesítményvolumen-korlát. A daganatos betegek gyógykezelése érdekében a vastagbéldaganatok gyógyszerei az onkológiai szakmai kollégiummal egyetértésben bekerültek a hbcs-be, így ebben az esetben is megszűnik - az emlőrák kezeléséhez hasonlóan - a méltánytalan, igazságtalan, feszültségeket gerjesztő egyedi méltányossági elbírálási rendszer.

A második kulcselem a prioritásnál a biztonság. Ezt szolgálja a sürgősségi ellátás és a mentés korszerűsítése. Ez jelenti mentőgépkocsik beszerzését, ez jelenti új mentőállomások építését és felújítását, ez jelenti a légimentés fejlesztését és négy új helikopter beszerzését. A sürgősségi betegellátás fejlesztésének érdekében a mentőállomások fejlesztésére, valamint új mentőgépkocsik beszerzésére, a Koraszülöttmentő Alapítvány részére szeretnénk még pluszforrásokat beépíteni a költségvetésbe.

Megvalósul az egészségügyi fejlesztési hitelprogram 25 milliárd forintos forrásának átcsoportosítása az önkormányzati infrastruktúra-fejlesztési hitelprogramhoz. Ez az egészségügyi alapellátás tárgyi eszközeinek fejlesztésére, az önkormányzati járóbeteg-szakrendelők és szakrendelő-intézetek, szűrőállomások, gondozók felújítására szolgál.

A 2006. évben az induló beruházások címzett támogatásainak összértéke közel 11 milliárd forint, amelyben 13 egészségügyi intézmény részesül.

 

(12.50)

Az egészségügy utóbbi évtizedének legnagyobb fejlesztési sorozata indul, a nemzeti fejlesztési terv I. keretén belül, amelyből már 2006-ban kifizetésre kerül 13 milliárd forint. Ebbe a sorba tartozik az a norvég projekt is, amelyik 2,5 milliárd forint fejlesztési forrást hoz az ágazatba, amit elsődlegesen a tüdőszűrő-hálózat korszerűsítésére fogunk fordítani.

A madárinfluenza-járvány esetleges megjelenésére külön pénzalapot tervezünk elkülöníteni a kormányzati tartalékból. Erre bizottsági módosító javaslatot kívánunk benyújtani.

Ez a költségvetés tehát az átalakítás programjának költségvetése. Két nagy érdeme van ennek a költségvetésnek: évek óta halogatott programokat valósít meg, és mer priorálni, ezért támogatni javasoljuk.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  74  Következő    Ülésnap adatai