Készült: 2024.09.23.01:46:12 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

86. ülésnap (2019.10.22.), 54. felszólalás
Felszólaló Volner János (független)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:15


Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VOLNER JÁNOS (független): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Azzal kezdem, amit még egyetlen párt képviselője el nem mondott itt előttem a vezérszónoki körben és azon kívül sem, hogy Horvátország mintájára Magyarországon is meg kellene semmisíteni a devizahiteles szerződéseket, ahol megtörtént a forintra váltás, ott pedig ennek szellemében utólag is el kellene járni.Drámai a helyzet az adósoknál, és ennek a drámai helyzetnek az egyik lehetséges, utólagos, valóban pótszernek tekinthető megoldását jelenti a Nemzeti Eszközkezelő intézménye. Ugyanazt javaslom, amit itt előttem többen is megtettek, ki kellene bővíteni az eszközkezelő tevékenységét, több pénz kellene bele, fel kellene tőkésíteni az eszközkezelőt, hogy sokkal több emberen, sokkal több családon lehessen ilyen módon is segíteni.

Amire szeretném felhívni a kormánypárti képviselők figyelmét, hogy nem kis részben a Magyar Nemzeti Bank tőkeinjekciót juttatott a kereskedelmi bankszektor részére 2010-et követően, ennek a tőkeinjekciónak az volt a célja, hogy javítsa a bankok hitelezési képességét. És amikor az eszközkezelőt megcsinálja a kormány, akkor gyakorlatilag nem szívességet tesz a devizaadósoknak, hölgyeim és uraim! A bankok hitelportfóliójának minősége minden magyar állampolgár jól felfogott érdeke Magyarországon, és ezt a hitelportfóliót javítja az, ha az egyébként bedőlt hiteleket valaki más átveszi és őket kezeli.

Miért is fontos ez? Az összefüggéseit kell látni ennek a kérdésnek. Ha egy kereskedelmi banknál bedől egy hitel  tessék elolvasni a hitelintézeti törvényt, erről tárgyaltunk itt a Házban, voltam is ennek a törvénynek vezérszónoka , akkor a bankok részére tartalékképzési kötelezettséget ír elő a törvény, magyarul a bankok a saját tőkéjük egy részét kénytelenek félretenni annak érdekében, hogy a bedőlt hiteleket ilyen módon bebiztosítsák egy esetleges gazdasági nehézség, bankcsőd, gazdasági válság esetére.

Azért tartom nagyon fontosnak ezt elmondani, mert amikor a bankok hasonló helyzetbe kerülnek, és tömegesen dőlnek be a hiteleik, akkor sokkal jobb lenne átterelni a Nemzeti Eszközkezelőbe ezeket a bedőlt hiteleket, és nem úgy eljárni, mint ahogy jelenleg láthatjuk. Ugyanis mi történik? A bedőlt hiteleket tömegesen, csomagban vásárolják meg a különböző követeléskezelő cégek  egy közgazdász és egy jogász szükséges egy követeléskezelő cég megalapításához, 30 millió forintos tőke és 30 millió forintos biztosítás , és ezeket a tömegesen megvásárolt hiteleket azért adják el áron alul a bankok ezeknek a követeléskezelőknek, hogy a tartalékképzés ne terhelje a saját tőkéjüket. Magyarul mi történik? Nagyon sokszor a követeléskezelő olcsóbban vásárolja meg a lakást  nem a piaci árnál, mert annál jóval olcsóbban vásárolja meg , mint amennyit egyébként az ügyfél fizetne érte, ha lenne rá lehetősége, de a bank nem állapodik meg vele, mert csomagban értékesíti ezeket a követeléseket a követeléskezelők részére. Abszurd a rendszer, hölgyeim és uraim! Abszurd a rendszer. Ezért fordul elő az, ha most figyelemmel kísérik a történéseket, hogy a követeléskezelőktől aztán áron alul lehet ingatlanokhoz jutni, sokszor egészen nevetséges összegekért. Megvannak persze az árverési szabályok, hogy az első, második, harmadik árverésen hány százalékát kell hogy elérje az ingatlan felbecsült értékének az az összeg, amennyiért el lehet vinni, és sokszor bizony azt látjuk, hogy áron alul ma is hozzá lehet jutni ezekhez az ingatlanokhoz.

Hadd ejtsek szót arról, hogy milyen döbbenetes emberi válságot okoz ez az egész helyzet, ami itt Magyarországon kialakult. Jó néhány devizahitelessel vagyok kapcsolatban, az egyikük N. Mária. Reményeim szerint  és itt most kérem az újságírókat, ha egyáltalán figyelemmel kísérik a mai parlamenti közvetítést, hogy keressenek meg, mert szeretném őket összekötni a hölggyel. Ez az N. Mária nevű hölgy egy iskolában takarítónőként dolgozik  bármikor készséggel áll egyébként a kamerák elé , jelenleg az iskola orvosi rendelőjének az ágyán alszik, ugyanis hajléktalan lett. Hölgyeim és uraim, tudják, hogy lett hajléktalan? Úgy, hogy van egy K. Csaba nevű önálló bírósági végrehajtó, egy igazi gazember, akinek már rég börtönben lenne a helye, és akivel találkoztam egy korábbi ügyben. Megállapította a bíróság jogerősen, hogy ez az ember egy adott ügytípusban, az önálló bírósági végrehajtókra vonatkozó jogszabályokat megszegve járt el annak érdekében, hogy az egyébként az ingatlanra szemet vető ember részére átjátszhassa az ingatlant, magyarul törvénysértést követett el. És utána ugyanezzel a pasassal találkozom egy teljesen másik ügyben, amikor az iskolai takarítóként dolgozó hölgyet ugyanezzel a jogszabálysértéssel teszi az utcára, ugyanazzal a törvénytelenséggel szabadítja meg idézőjelesen a saját lakásától, mint amit korábban elkövetett. Ezek az emberek gyakorlatilag szakmányban bűnöznek önálló bírósági végrehajtóként, mert a jogszabályalkotó, azaz a mi közösségünk, hölgyeim és uraim, itt az Országgyűlésben, nem gondoskodott arról, hogy ezeket az embereket bárki is ellenőrizze. Találkoztam olyan üggyel, amikor az egyik végrehajtó írta a másik végrehajtónak, hogy a követelés kielégítésre került, ezért azt kéri, hogy ne vonja tovább ennek az adott embernek a fizetését, mert a követelés kielégítésre került. Gyakorlatilag bűncselekményekről van szó, hölgyeim és uraim, amit ezek az emberek elkövetnek!

De ha már Németh Mária  bocsánat! N. Mária  példáját felhoztam önöknek  és még egyszer kérem azt, hogy jelentkezzenek a sajtó részéről, be fog mutatkozni a hölgy, és arccal, névvel vállalni fogja ezt az interjút , akkor hadd mondjam el azt is, hogy mekkora problémák vannak a közjegyzői intézménnyel kapcsolatban. A hölgynek ahhoz, hogy ebben az ügyben el tudja indítani a jogszabályok alapján a szükséges eljárást a bíróságon, ki kellett hogy kérje a közjegyzőtől az összes papírt. Két alkalommal lepattintotta az egyik közjegyző itt, a belvárosban azzal, hogy ő nem adja ki a papírt, mert ő már ezt egyszer megkapta, meg amúgy se. Odamentem országgyűlési képviselőként a harmadik alkalommal, és megpróbálja a közjegyző a szemem láttára lebeszélni ezt az embert, aki egyébként fizetne a papírok másolatáért, természetesen úgy, ahogy azt a törvény előírja, és megpróbálják lepattintani azzal, hogy ők nem adják oda neki ezeket a papírokat.

Egyszerűen olyan maffia alakult ki a közjegyzők, az önálló bírósági végrehajtók és egyes, a bajba került emberek ingatlanjaira áhítozó, gyakorlatilag lakásmaffia között, hogy az valami elképesztő. Rendszerszinten működnek ezek az ügyek. És ha nem megyek oda, és nem vagyok erőszakos, és nem veszem elő az országgyűlési képviselői igazolványomat, akkor ez az ember még most sem kapja meg a papírokat, nemes egyszerűséggel elzavarják onnan. Azért, mert ez egy egyszerű ember, takarítóként dolgozik egy iskolában, bármit meg lehet vele tenni? Hajléktalant lehet belőle csinálni, csak így?

Hölgyeim és uraim, így működik jelenleg a rendszer. Mélyen felháborító és mélyen megrázó, ha valaki ebbe belegondol. Ezeket az embereket  a közjegyzőket sem, az önálló bírósági végrehajtókat sem  érdemben nem ellenőrzi senki. Ezeknél az ügyeknél semmiféle felülvizsgálatra nincs lehetőség. A közjegyző döntése a járásbíróság döntésével megegyező hatályú a közjegyzői törvény szerint. Akkor, amikor megnéznek egy ilyen embert, mi történik a fizetésével? Egyszerűen elveszi az önálló bírósági végrehajtó a maradék jövedelmének a létfenntartáson felüli részét is, és egy árva vasat nem tud ügyvédre költeni.

(11.30)

Ami a felháborodásom alapja, az az, hogy hajléktalanná tesznek egy ilyen embert, az iskolában, ahol takarítónőként dolgozik, kénytelen az egészségügyi szoba ágyán aludni, ahol kegyelemből megengedik neki azt, hogy ott lakjon, hogy ne az utcán éljen, és ne onnan menjen reggelenként takarítani, és ehhez képest azt látjuk, hogy még a pénze sem áll rendelkezésre ahhoz, hogy lefolytassa a szükséges jogszabályi eljárást. Csak abban bízhat, hogy 21 ezer forintért egy megállapítási keresetbe belefér, és ezt a bíróság is így gondolja, és nem pedig az ügy 6 százalékát kell neki letennie illetékként, abban bízhat, hogy ezzel a 21 ezer forinttal megússza, de nagyon sokszor az ügyek 6 százalékát kérik, mert nem fogadják el megállapítási keresetként a bíróságok ezeknél az ügyeknél a döntést.

Hölgyeim és Uraim! Ez maga a dráma, főleg ha az ember testközelből lát ilyet. Én tehát tisztelettel arra kérem a kormányt, hogy egyrészt bővítse ki az eszközkezelő mozgásterét, tőkésítse fel ezt az intézményt, és garantálja jó néhány évre előre a működését. Mindannyiunk közös érdeke, a hitelintézeti szektornak is az az érdeke, hogy a hitelintézeti portfólió minősége javuljon. Az eszközkezelő ehhez remek lehetőséget nyújt.

A második: nagyon fontos gondoskodni arról, hogy a követeléskezelő cégekhez ne kerülhessen át akár csomagban, akár önállóan a bankok hitelintézeti bedőlt portfóliójából ingatlan áron alul, megfelelő érték alatt ne lehessen eladni ezeket az ingatlanokat.

A harmadik: ellenőrizni kell mind a közjegyzőket, mind az önálló bírósági végrehajtókat, egy jogi felügyelet szükséges föléjük, mert azoknak az embereknek, akik jelenleg ebben a rendkívül problémás helyzetben vannak, nagyon sokszor nincs pénzük arra, hogy ügyvédet fogadjanak.

És végül, de nem utolsósorban az utolsó pont: tisztelettel arra kérem a kormányt, fontolják meg azt, hogy egy meghatározott összeget, akár egymillió forintot a kerek számok kedvéért határozzanak meg az ügyfelek részére olyan összegként, amit nem vehet el tőlük az önálló bírósági végrehajtó, hogy tudják folytatni a jogi eljárásokat, mert enélkül tömegesen úgy fognak az utcára kerülni, hogy egyébként menthetőek lennének, de még a bírósági illetékek fizetésére, az ügyvédi munkadíjak fizetésére sem lesz pénzük.

Tehát tisztelettel arra kérem a kormányt, az emberiesség és a célszerűség szempontjait is figyelembe véve fontolja meg és fogadja el a javaslataimat. Köszönöm szépen, elnök úr.




Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai