Készült: 2024.04.28.22:57:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

238. ülésnap (2017.09.18.), 108. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:07


Felszólalások:  Előző  108  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Tisztelt Ház! Amikor a Nemzeti alaptantervet vagy bármit a fiatalok jövőjével kapcsolatban tervezünk, abból kell kiinduljunk, hogy a ma iskolába járó diákok kétharmada olyan munkahelyen fog dolgozni, amely munkahely ma még nem létezik, amely állást még nem találtak ki, ami még nem jött létre, amely majd tíz, húsz vagy harminc év múlva alakul ki, jön létre, de a ma iskolásait mégis arra kell felkészítenünk, hogy egy ma még nem létező munkahelyen töltsenek be állást és ott tudjanak helytállni. Éppen ezért fontos, hogy a Nemzeti alaptanterv előkészítése egy rendkívül széles körű konzultáción alapul. Az elmúlt időszak mind szakmai párbeszédben, mind szakértői párbeszédben igen intenzív időszak volt.

Milyen kell legyen a Nemzeti alaptanterv? A fiataloknak mindenképpen versenyképes tudást kell hogy adjon, amit meg is tudnak újítani az életük során, olyat, amely értékteremtő, hiszen mi nem hiszünk az értéksemlegességben, mi úgy gondoljuk, hogy fontos értékek mentén kell minden fiatalnak elköteleződnie, és fontos megismernie azt, ami a nemzetet összetartja, és egy méltányos iskolára van szükség, amely nem mindenkinek ugyanazt adja, hanem akinek valamivel többre van szüksége, annak többet ad, akinek pedig nincs szüksége annyira, ott nem terheli túl a diákot. S az is fontos, hogy egy XXI. század elején lévő Nemzeti alaptantervet kell megalkotnunk, amely nem XX. századi, hiszen már más állapotában van a globalizáció, a digitalizáltság, illetőleg az egész bolygó fenntarthatósága.

Éppen ezért azok a készségek is megváltoztak, amiket megkövetelünk mind a fiataloktól, mind pedig a tanároktól, hogy adják át ezeket a készségeket. Ezért kell a Nemzeti alaptantervben mind tartalmi, mind módszertani megújulást véghez vinni. Ami más lesz, mint a korábbi nemzeti alaptantervekben, az az elmélet, a gyakorlat és az alkalmazás viszonya, aránya egymással. Azért épül új alapokra ez, mert a megszerzett ismeretek, készségek használatára nagyobb hangsúlyt fektet az új Nemzeti alaptanterv, a tudás alkalmazására nagyobb hangsúlyt fektet, pontosan azért, hogy a fiatalok minél inkább a gyakorlatban hasznosítható tudást is kapjanak mindamellett, hogy nyilván az alapműveltséget is megszerezzék az iskolai évek során.

(16.50)

Fontos, hogy legyenek oktatási szintek, nemzeti oktatási sztenderdek a 2., a 4., a 8. és a 12. évfolyamban, hogy ne maradjon le egy iskolában tanuló diák egy másikhoz képest. Nemcsak a NAT, de a kerettantervek kidolgozását és a pedagógusok felkészítését is tartalmazza az a projekt, amiről ön beszél. A Csépe Valéria miniszteri biztos professzor asszony által felkért bizottságban egyébként nemcsak hazai szakértők vannak, hanem finn, észt, flamand és más szakemberek is vannak, magyar és külföldi egyetemi oktatók, oktatáskutatók, gyakorló pedagógusok, tantervfejlesztési specialisták. Az egész bázisa az Eszterházy Károly Egyetemen van, itt jött létre egy kutatóintézet az egyetemen belül.

Tisztelt Képviselő Asszony! Ön azt mondta, hogy titokban zajlik az előkészítés, ami természetesen nem igaz. Kérdezte, hogy hol lehet majd a Tudományos Akadémián ezt megismerni.

Tisztelt Képviselő Asszony! Már két szakmai fórum volt a Tudományos Akadémián. Az nem a mi gondunk, ha ön nem tudott ezeken részt venni, vagy nem volt alkalma megismerni az itt elhangzottakat. Az MTA közoktatási elnöki bizottságában, valamint a filozófiai és történettudományok osztálya pedagógiai tudományos bizottságában már szólt erről eszmecsere. De nem maradt le semmiről, képviselő asszony, mert természetesen a következő hónapokban is ugyanúgy elmehet ilyen fórumokra. Szeptember 27-én szeretettel várja önt a Nemzeti Pedagógus Kar szervezésében miniszteri biztos asszony, ahol lesz egy ilyen tájékoztató. Szeptember 29-én, rá két nappal egy digitális oktatási konferencián és kiállításon szintén a Nemzeti alaptanterv lesz az egyik pont, és november 7-én, talán ezt könnyebben is meg tudják jegyezni, az országos közoktatási szakértői konferencián szintén alkalom és lehetőség nyílik, hogy az egykori piros betűs ünnepen is megismerjék ennek tartalmát.

Mi igyekszünk a legszélesebb konszenzussal, a legátláthatóbb módon mindenki számára nyitva tartani az új Nemzeti alaptanterv létrehozatalát. Köszönöm szépen. (Szórványos taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  108  Következő    Ülésnap adatai