Készült: 2024.09.19.09:08:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

191. ülésnap (2001.03.06.), 273. felszólalás
Felszólaló Dr. Pálinkás József
Beosztás oktatási minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:07


Felszólalások:  Előző  273  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. PÁLINKÁS JÓZSEF oktatási minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Ha jól számolom, harmadszor vagy negyedszer válaszolok lényegében ugyanolyan tartalmú interpellációjára. Most erre az Illyés Gyula Gimnázium és Szakközépiskola valóban szokatlan akciója adott önnek lehetőséget, és ad persze nekem is lehetőséget arra, hogy elmondjam a pedagógusbérekről a valóságot.

Ön az interpellációjában hivatkozik arra, hogy többnyire nem kap választ vagy kioktatást kap. Válaszolni fogok mind az öt kérdésére. A kioktatást feltehetően arra érti a képviselő úr, hogy az interpellációiban megfogalmazott kijelentésekre, állításokra általában reagálok, teszem ezt azért, mert ezek közül az állítások közül - mint jelen esetben is - sok hamis.

Kezdjük az elsővel! A képviselő úr azt állítja, hogy a pedagógusok reálkeresete 2000-ben 2,5 százalékkal csökken. Nem igaz, képviselő úr! (Közbeszólás a Fidesz soraiból: Így van!) 2000-ben a pedagógusok reálkeresete 10,1 százalékkal nőtt (Taps a kormánypártok soraiból.), 9,8 százalékos infláció mellett - ha nem játszadozunk a tized százalékokkal, akkor 10 százalék volt az infláció, 10 százalékkal nőtt a keresetük. Nem csökkent a reálkereset! (Horn Gábor: Ez nem így van!) Ön bérkorrekciót emleget, képviselő úr!

A szakszervezetek nem írták alá azt a megállapodást, amelyben a kormány felajánlotta, hogy az infláció plusz a gazdasági növekedés fele béremelést biztosít a közszférában. A kormány ezt a béremelést megteszi, ez azonban reálbér-növekedést a pedagógusoknál, nem pedig csökkenést.

Az, hogy másképp látja a tárca és másképp látják a pedagógusok: azt hiszem, nem egészen erről van szó. A pedagógusok nyilván másképp érzékelik. Nagyon mélyről indult a magyar közoktatás, nagyon mélyről indult az oktatásban a bérszínvonal. Jelentős változások következtek be '99-ben, növekszik a bér 2000-ben, jelentős növekedések vannak a költségvetésben, mint azt a képviselő úr is tudja, 2001-ben és 2002-ben.

A bérkiegészítést - az infláció plusz a növekedés fele - és az infláció különbsége kiegészítést a pedagógusok márciusban a februári bérükkel reményeim szerint megkapják.

Azt gondolom, hogy a 20 százalék 20 százalék akkor is, ha néhány esetben van óraszám-növekedés a közoktatásban, ez az óraszám-növekedés azonban az esetek többségében 5 százalék körüli. Másrészt beemelünk a pedagógus-munkakörbe az órák közé olyan tevékenységeket, amelyeket korábban is elláttak a pedagógusok. Szó sincs tehát a tanítási órák 10 százalékos növekedéséről.

Képviselő úr, azt gondolom, hogy a pedagógusbéreket, úgy szoktuk mondani, középtávon, körülbelül öt év alatt lehet felzárkóztatni, felemelni arra a szintre, hogy a pedagóguspálya egy magas presztízsű, megbecsült pálya legyen. Azt képzelem, hogy az elkövetkezendő négy évben ez a növekedés, ez az emelkedés meg fog történni, ezen az emelkedésen fogunk munkálkodni.

Képviselő úr, kérem, hogy fogadja el válaszomat, és kérem a tisztelt Házat, hogy fogadja el a válaszomat.

Köszönöm. (Taps a kormánypártok és a MIÉP soraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  273  Következő    Ülésnap adatai