Készült: 2024.05.10.11:19:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

266. ülésnap (2017.12.12.), 88. felszólalás
Felszólaló Szijjártó Péter (Fidesz)
Beosztás külgazdasági és külügyminiszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utánihoz hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:10


Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZIJJÁRTÓ PÉTER külgazdasági és külügy­mi­niszter: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Magyar­ország egy nyitott gazdasággal rendelkező ország, amelynek teljesítményét alapvetően meghatározzák a gazdaság külső dimenziói, így a magyar vállalatok számára felderített exportlehetőségek és a Magyar­országra vonzott beruházások teljesítménye is.

Amikor nagy vállalatok magyarországi beruhá­zá­sairól tárgyalunk, akkor három dolog szokott felmerülni általában. Az adórendszer kérdése, amely az utóbbi időben már nem kérdés, tekintettel arra, hogy Európa legalacsonyabb adóit itt, Magyar­or­szá­gon kell fizetni, legyen szó a személyi jövedelem­adóról vagy a társasági adóról. Fel szokott merülni a munkaerőkérdés, amely kétségtelenül egy kihívás. Ma Magyarország és a magyar kormány előtt két­ségtelenül jobb kihívás, mint 2010-ben, amikor 12,5 százalék volt a munkanélküliség, most pedig 4,2 százalék, ami gyakorlatilag a teljes foglalkoztatással egyezik meg a közgazdaság-tudományi szakkönyvek szerint. És harmadikként az infrastruktúra kérdése merül fel; az infrastruktúra kérdése, amely alap­vetően meghatározza a versenyképességet, különös tekintettel arra, hogy ma az európai gazdaságban, az európai iparban már tárolásra, raktározásra keveset szeretnek költeni a vállalatok, és az úgynevezett just-in-time vagy just-in-sequence rendszerekben mű­köd­nek, ami azt jelenti, hogy a logisztikának és a lo­gisz­tika szinte percre pontos kiszámíthatóságának nagyon komoly jelentősége van.

Magyarország annak érdekében, hogy infra­struk­turálisan is vonzó tudjon lenni a külföldi beru­házók számára, 2500 milliárd forintot fordít az el­kö­vetkezendő esztendőkben mintegy 900 kilométernyi autópálya, autóút és gyorsforgalmi út megépítésére, amelynek nyomán egy új dimenzióba fogunk kerülni a gyorsforgalmi úthálózat fejlettségének tekin­te­té­ben. Ennek keretében kerül sor az M2-es autóút kétszer kétsávos úttá történő bővítésére egy 20 kilo­méteres szakaszon, amely beruházás 50 milliárd forintos költségvetési kerettel rendelkezik, és a Duna bal partjának Budapesttől északra elterülő részén a beruházások számára egy újabb érvet szolgáltat arra, hogy miért érdemes odavinni újabb és újabb beru­házásokat.

Tisztelt Képviselőtársaim! Magyarország gaz­da­sá­gának gerincoszlopát az autóipar adja. Ma az autó­ipar már kevésbé szól az egyszerű termelésről, sokkal inkább a verseny már akörül zajlik, hogy ki lesz ké­pes arra, hogy az önmagukat vezető autókat kifej­lessze és gyártsa, és ki lesz képes arra, hogy az elektromobilitáshoz szükséges kutatásokat és fej­lesz­téseket sikeresen hajtsa végre. Azonban az elektro­mobilitáshoz nemcsak elektromos autók, hanem azokba való akkumulátorok is kellenek. Éppen ezért nagy jelentőségű, hogy a Samsung SDI, a világ egyik legnagyobb, elektromos autókhoz akkumulátorokat gyártó vállalata Gödre hozta az egyik európai gyár­tó­központját, ahol az elektromos autók működéséhez szükséges akkumulátorokat fogják gyártani, alap­vetően a nyugat-európai piacra. 100 milliárd forintos beruházás keretében 600 új munkahely jön létre. Tájékoztatom tisztelt elnök urat, tisztelt kép­vi­selőtársaimat, hogy immáron a beruházás második üteméről is előrehaladott tárgyalásokat folytatunk. Nagyon komoly regionális verseny zajlott az első beruházási ütemért, és fog zajlani természetesen a második beruházási ütemért is.

Összességében el lehet mondani, hogy Duna­keszin, Gödön, Fóton és környékén az elmúlt négy esztendőben munkahelyek ezrei jöttek létre egy tu­datos gazdaságpolitikai koncepció keretében. Ter­mé­sze­tesen ezeket a nagyberuházásokat le kell követnie az infrastrukturális fejlesztéseknek is. Ha ez nem történik meg, akkor az részint a helyiek bosszúságát, másrészt pedig a termelés kiszámíthatatlanságát okozza.

(14.30)

Ezért a Göd városával történt megállapodás értelmében egy 5,7 milliárd forintos fejlesztési program valósul meg, amelynek keretében részben már az államtitkár úr, képviselő úr által ismertetett útfelújítások történnek meg, amelyek közül talán a legfontosabb az M2-es autópálya északi csomópontja, valamint a 2-es számú főút közötti új összekötő út létrehozása, amelynek költségvetési kerete 3,77 milliárd forint, és a tervek szerint 2019 második negyedévétől ezt az utat már lehet használni.

Mindezt figyelembe véve azt tudom önöknek mondani, hogy a Duna bal partjának Budapesttől északra elterülő, Vácig tartó szakaszán egy újabb érvet adunk azon vállalatok kezébe, akik újabb és újabb beruházási helyszínek után néznek. Köszönjük szépen államtitkár úr együttműködését ebben a tekintetben, államtitkár úr munkája nélkül a Samsung beruházásához szükséges első fázisú tárgyalásokat sikerrel nem tudtuk volna lezárni. Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai